• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Drömmigt... På mitt gym är det massor av folk hela tiden. Mellan 16-20 är det nästan ingen idé att gå dit. Även vid 20-23 är det mycket folk. Börjar tröttna på det rejält och speciellt såhär efter nyår.
Lund? Dålig koll på gymmen här då jag bara tränar på jobbets gym. Gällande motivation så kan du kanske prova ett nytt träningsschema? :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Alltså, de där extrakilona kommer ju försvinna. Beror kanske lite på hur du ser ut. Många idag är ju lite smaltjocka, och med 10 kg extra muskler/vätska och mer jämn fördelning av vikten kommer det inte längre synas. Jag har ökat från 75 till 85 på några månader. Är bara 174 cm lång så ligger en bra bit över "optimal" vikt på typ 75 kg á 8% kroppsfett. Det mesta är muskler och en del vätska men klart att det blir lite extra fett på magen också. Tycker det är skitsamma så länge jag kan lyfta tungt och fortfarande har bra kondition, men hade jag haft lika stor mängd kroppsfett utan muskler hade det sett lite trist ut...
Om jag får säga det själv har jag i grunden en rätt trevlig kroppsbyggnad men de extra kilona har funnits väldigt länge och jag har aldrig helt lyckats bli av med dem. Ibland är de lite färre, ibland lite fler. Om man har det som du verkar ha det så är det ju skitsamma om man har lite extra fett på magen, men jag skulle nog behöva bygga väldigt mycket för att uppnå en balans jag är tillfreds med. Vore dessutom kul att bli ganska ripped eftersom jag aldrig riktigt varit det. Hoppas också att det då skulle hjälpa med träningsmotivationen. :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Lund? Dålig koll på gymmen här då jag bara tränar på jobbets gym. Gällande motivation så kan du kanske prova ett nytt träningsschema? :)
Yes. Tränar på 24/7 i centrum jag. Ja, det är ingen tokig idé. Blev lite upplyft av det som snoozarn skrev om att börja tracka baslyften. Kör push/pull/legs nu så att lägga in bänk, mark och böj skulle passa bra.

Vore också kul att prova att lägga om helt och testa det carlanton tipsade om. Svårt val!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Yes. Tränar på 24/7 i centrum jag. Ja, det är ingen tokig idé. Blev lite upplyft av det som snoozarn skrev om att börja tracka baslyften. Kör push/pull/legs nu så att lägga in bänk, mark och böj skulle passa bra.

Vore också kul att prova att lägga om helt och testa det carlanton tipsade om. Svårt val!
Hojta till när du har vägarna förbi Stockholm igen så kan vi dra ett kul träningspass varvat med klocksnack. :)
 

demondave

Rolex
Hardcore vettefan, men har aldrig varit så slut efter gymmet som idag. Fick på riktigt lägga mig en kvart på bänken i omklädningsrummet efteråt, höll på att spy. Försöker variera träningen, det här räknas nog in under variation.

50 höga slamballstötar, typ från djupt knäböj och stöta iväg bolljäveln mot väggen högt upp.
50 kettlebellssvingar
50 skivstångsthrusters
50 kalorier rodd (var väl typ 3 min)
50 armhävningar
50 hantelsnatches, så 25 per arm givet att man har två armar

Hatkärlek!
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Uppföljning. Gick till sjukgymnast. Nåt skit i nacken, diskbråck eller liknande (minns inte) som klämmer en nerv som stängt av min vänstra tricep! Knasigt. Träna hållning och rygg. Ska kunna bli bra, om diagnosen är korrekt. Blir det inte bra får man göra MR eller bli tv-spelsproffs och tjock.
Jag fick samma problem i höstas efter att gjort marklyft med ett vindfälle som blev ved. Höger triceps bara la av. Fick inte upp stången i bänk...
Gick till sist till Matthias på Olskrokens rehab (som skriver för styrkelabbet), han identifierade nervskada mellan c6/c7 (har jag för mig) eller diskbråck. Fick en nackövning och en armövning. Jobbade med det i 6 veckor och problemet var nästan borta. Nu ytterligare 6 veckor senare är jag återställd men har givetvis tappat i pressövningar som inte tränats på 4 månader.
Hursomhelst, det finns bra övningar om diagnosställaren är tillräckligt exakt i sin diagnos. Alltså, hitta en bra diagnosställare!
Jag körde alla dragövningar som vanligt under tiden så om inte annat blev de bättre...

Hoppas det går bra för dig
@jistanes
 

joca

Patek
2-Faktor
Hardcore vettefan, men har aldrig varit så slut efter gymmet som idag. Fick på riktigt lägga mig en kvart på bänken i omklädningsrummet efteråt, höll på att spy. Försöker variera träningen, det här räknas nog in under variation.

50 höga slamballstötar, typ från djupt knäböj och stöta iväg bolljäveln mot väggen högt upp.
50 kettlebellssvingar
50 skivstångsthrusters
50 kalorier rodd (var väl typ 3 min)
50 armhävningar
50 hantelsnatches, så 25 per arm givet att man har två armar

Hatkärlek!
Testa denna då:
300 kcal Assault bike. Efter varje 25kcal måste du göra 3varv cindy (5 chins, 10 armhävningar, 15 squats)..
Den var kämpig :)
Ping @Luckyluciano
 

jistanes

Cartier
Jag fick samma problem i höstas efter att gjort marklyft med ett vindfälle som blev ved. Höger triceps bara la av. Fick inte upp stången i bänk...
Gick till sist till Matthias på Olskrokens rehab (som skriver för styrkelabbet), han identifierade nervskada mellan c6/c7 (har jag för mig) eller diskbråck. Fick en nackövning och en armövning. Jobbade med det i 6 veckor och problemet var nästan borta. Nu ytterligare 6 veckor senare är jag återställd men har givetvis tappat i pressövningar som inte tränats på 4 månader.
Hursomhelst, det finns bra övningar om diagnosställaren är tillräckligt exakt i sin diagnos. Alltså, hitta en bra diagnosställare!
Jag körde alla dragövningar som vanligt under tiden så om inte annat blev de bättre...

Hoppas det går bra för dig
@jistanes
Väldigt mycket bättre nu och snabbare än vad jag trott, kunde göra fem taskiga pull-ups förra veckan (som värst kunde jag inte dra mig mer än knappt halvvägs på 1st, och 1st armhävning med en arm i praktiken). Jag kör mycket på rygg så att jag fokusera hållningen, och endel drag som du säger. Fler reps/set. Det är väl bara att kämpa på. Låter som att det gått rätt bra för dig också, skönt!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fråga: Är det någon stor skillnad mellan sittande rodd och skivstångsrodd?
Blir klart bredare mellan armarna med skivstången men det kanske inte har någon betydelse?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Fråga: Är det någon stor skillnad mellan sittande rodd och skivstångsrodd?
Blir klart bredare mellan armarna med skivstången men det kanske inte har någon betydelse?
Det blir ju enklare att variera grepp, vidd m.m. med skivstångsrodd. Överlag skulle jag säga skivstång > sittande rodd med tanke på att skivstångsrodd alltid är en komplementövning till basövningarna, and beacuse gravity.
 

LI0N

Panerai
Det blir ju enklare att variera grepp, vidd m.m. med skivstångsrodd. Överlag skulle jag säga skivstång > sittande rodd med tanke på att skivstångsrodd alltid är en komplementövning till basövningarna, and beacuse gravity.

Vad är största skillnaden mellan att alltid ha stången i luften jämfört med att smälla den i marken mellan repsen? Jag är så jävla styv och har långa ben så jag tycker det är mycket bekvämare att alltid ha den hängande. Enligt programmet jag kör är det dock viktigt att ha den vid marken.
 

joca

Patek
2-Faktor
Ok, tänkte nog det! :) Lät som ett jävligt tufft pass...
Verkligen.. Kcal på assault-bike är fan inte lätt :D
30s max är rätt kul också, har 34 som rekord, såg en dåre göra 77kcal på 30s :O
Rätt många av mina kompisar/kollegor som tränar regelbundet utan att vara freaks eller supervältränade landar runt 25 och mår dåligt i timmar efteråt :D
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Verkligen.. Kcal på assault-bike är fan inte lätt :D
30s max är rätt kul också, har 34 som rekord, såg en dåre göra 77kcal på 30s :O
Rätt många av mina kompisar/kollegor som tränar regelbundet utan att vara freaks eller supervältränade landar runt 25 och mår dåligt i timmar efteråt :D
Mår dåligt bara av att höra om det... :D Men jag blir rätt sugen på den typen av träning utan att ha provat det så mycket. Tror jag ska börja väva in lite HIIT/crossfitliknande pass i min rutin och inte bara köra för att maximera muskelbyggnad. Det och att börja tracka baslyften kan nog vara skoj :) Följer du någon specifik rutin?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Vad är största skillnaden mellan att alltid ha stången i luften jämfört med att smälla den i marken mellan repsen? Jag är så jävla styv och har långa ben så jag tycker det är mycket bekvämare att alltid ha den hängande. Enligt programmet jag kör är det dock viktigt att ha den vid marken.
För att få "döda" & hela reps kanske? Beroende på övning så föredrar vissa "döda lyft" och vissa att ha muskeln under spänning hela tiden, dvs inte fullfölja repetionen. Brukar få ett rätt skönt tryck vid kortare ROM än vanligtvis. Sedan har du time under tension m.m. Each to his own.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Vad är största skillnaden mellan att alltid ha stången i luften jämfört med att smälla den i marken mellan repsen? Jag är så jävla styv och har långa ben så jag tycker det är mycket bekvämare att alltid ha den hängande. Enligt programmet jag kör är det dock viktigt att ha den vid marken.
Utöver/relaterat till det som snoozarn skriver så ser jag det som att om man låter vikterna ta i marken så får man in lite hamstrings/rumpa i ekvationen också. Dessutom som man kan använda benen för att lyfta lite tyngre och få lite extra fart uppåt för att sedan kunna overloada ryggen under den negativa fasen av lyftet lite mer. Om man inte släpper ner vikterna blir det däremot lite lättare att låta ryggmusklerna helt ta den positiva delen av lyftet. :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Mår dåligt bara av att höra om det... :D Men jag blir rätt sugen på den typen av träning utan att ha provat det så mycket. Tror jag ska börja väva in lite HIIT/crossfitliknande pass i min rutin och inte bara köra för att maximera muskelbyggnad. Det och att börja tracka baslyften kan nog vara skoj :) Följer du någon specifik rutin?
Nej, jag körde bara styrketräning innan men har börjat med lite högintensiv träning nu på senare tid :)
Ingen rutin eller så bara kör på :)
 
Topp