• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

hejsam

Patek
2-Faktor
Skojar du? Med uppvärming/prehab & stretch tar det runt en timme. 3set per övning. 8-12 reps så några massiva tyngder körs inte. Vi snacka inte 5x5. Inte gå runt & snacka och pilla på telefonen.
Haha för mig hade det tagit typ 1 timme innan jag varit klar med första setet på första övningen typ :(
 
Tränat i perioder senaste 10åren, några år på SL-klubb så erfaren skulle jag påstå. Inte särskilt stark däremot pga. periodandet på gymmet hehe men tekniken sitter.
Fått bra resultat av GVT tidigare men vet att det är slitsamt med den volymen, brukar bara köra 1-2mån för att bryta av ifrån SL.

Men om du är periodare på gymmet så är väl det svaret på frågan kanske. Oavsett vilket gym och omgivning man tränar i så är kontinuitet en av de viktigaste komponenterna. Oavsett SL-program. Jag upplever att man tappar toppstyrkan väldigt snabbt när man är från gymmet så kort tid som 2 veckor. Visst, man tappar antagligen minimalt med muskelmassa men styrkan försvinner och tar sedan veckor om inte månader att återfå.

Nu vet jag inte dina verkliga mål med träningen, förutom att du vill köra ett SL-program. Men är det att faktiskt försöka öka dina maxvikter så tror jag inte mycket på "nybörjarprogrammen" 5x5, Madcow eller liknande om du tränat ett tag. Jag skulle snegla med på tex Sheiko, det finns bra 3-dagarsvarianter med olika volym.
 
Ingen som kör med Apple Watch aktivitetsmätare?
Den känns aningen kryddad och missvisande till och från, men ändå en rolig funktion!

Ingen som vill dela med sig av sin "Hälsodata" (?)
Alltid lite peppande att utmana varandra lite :)
 

HerrR

Omega
Slår snart i taket för min platå i SL (av tidigare erfarenhet då jag inte vill öka mer i vikt för tillfället) och funderar vilket program jag bör kika på. Tränar inte mer än 3 dagar i veckan så en 4-split är tyvärr uteslutet. Tänkte köra 1-2mån med German volume training (10x10 basövn.) för att få lite volym och sen hoppa på ett annat SL program men osäker på vilket. Har någon tips?

Styrkelabbet släpper ett 3-dagars SL program snart. Böj/bänk, mark/bänk och böj/bänk + assistansövningar tror jag. Jag kommer hoppa på det och hoppas på 200/147,5/230 innan året är slut! :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
För att skrämma bort andra och få mer plats själv?
En där jag tränar kör barfota i Birkenstocks... och sitter sedan i bastun och kör någon jävla fotskrub som luktar menthol... wtf liksom
De framstår ju som lite lätt bohemiska och udda så det kanske funkar?

Låter riktigt otrevligt. Den typen av personlig hygien sköts med fördel hemma.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Varför styrketränar en del utan skor? :confused:
Vi föddes barfota, och har sedan urminnes tider rört på oss barfota? :) För egen del är det naturligare (kör dock fivefingers), vid andra aktiviteter använder jag lämpade skor för ändamålet. Converse slaktar knän & ryggar.
För att det är skotypen som 98% har i garderoben?
Mycket dålig vid basövningar m.m. pga. instabilitetet.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Upplever inga som helst problem med stabiliteten när jag kör basövningar i löparskor :)
https://www.styrkelabbet.se/tyngdlyftarskor/
"Du har säkert hört det förr, men mjuka skor med stötdämpning (till exempel joggingskor) är den sämsta typen av sko att styrketräna i. De är instabila och kan ge vika, vilket inte bara är direkt farligt på tunga vikter, utan instabiliteten kan även leda till att du inte klarar av att lyfta lika mycket som om du vore barfota eller i ett par stabila skor."

Jag försöker åtminstone minimera skaderisken så mycket som möjligt. Pajade axeln när jag var yngre och trodde att jag var odödlig. Tog tre år drygt att helt bli kvitt problemet, ett år aktiv rehab-träning. Men hey, each to his own. Kör på om du verkligen gillar löpardojor.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
https://www.styrkelabbet.se/tyngdlyftarskor/
"Du har säkert hört det förr, men mjuka skor med stötdämpning (till exempel joggingskor) är den sämsta typen av sko att styrketräna i. De är instabila och kan ge vika, vilket inte bara är direkt farligt på tunga vikter, utan instabiliteten kan även leda till att du inte klarar av att lyfta lika mycket som om du vore barfota eller i ett par stabila skor."

Jag försöker åtminstone minimera skaderisken så mycket som möjligt. Pajade axeln när jag var yngre och trodde att jag var odödlig. Tog tre år drygt att helt bli kvitt problemet, ett år aktiv rehab-träning. Men hey, each to his own. Kör på om du verkligen gillar löpardojor.

Jag tränar i crocs. Ska kanske sluta med det.
 

HerrR

Omega
Sålänge dom kan uppföra som normalt folk i övrigt så stör jag mig inte så värst mycket på avsaknaden av skor. Stora problemet med gym tyvärr att väldigt många inte kan uppföra sig. Gäng med testosteronstinna tonåringar som är högljudda och fulreppar med för tunga vikter. Jag störde mig så mycket på folk att jag skaffade hemmagym:D bästa investeringen jag har gjort
 
Topp