• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Söker lite tips från kunniga! :)
Har bro-gymmat relativt seriöst i något år nu, men har aldrig följt något schema för styrkelyft. Tänker att jag nu ska testa StrongLifts 5x5 men känner att startvikterna är väldigt låga, t.ex. 5x5 på 50% av min 1RM. Rent spontant känns det som att jag kommer träna i veckor utan att känna av träningen (?).
En vanlig pitfall de varnar för är ju att börja för tungt, och kan förstå att det blir tufft med progression om jag börjar för tungt, men bör jag inte starta tyngre än så? Är de rekommenderade startvikterna för helt 'gröna' lyftare?
5x5 på 50% låter helt värdelöst.

5x5 är ett vettigt instegsprogram. Att börja med lätta vikter är tråkigt, men kan vara bra för att ha tid att lära sig att utföra övningarna korrekt med relativt låg belastning. Sen finns det en del program att fortsätta med, jag körde sheiko ett tag men det tog för mycket tid. Kör nu ett SL-program från Styrkelabbet måndag, onsdag och fredag. Tar ca 2-2,5h per pass med 3 minuter setvila. På det lägger jag till lättare axelpass på ca 30 minuter på mina "vilodagar".

Tja!
Det här är mitt första inlägg i den här tråden, och jag tänkte dela av mig lite hur 4 månaders sjukskrivning (och i största del paus) från gymmet har påverkat träningen.
Fick sprickor i broskringen i vänstra axeln efter ett bänkpass, och i 4 månader körde jag 1 väldigt konservativt pass i veckan. Började träna när jag var 20 år, och är idag 26 år. Körde 5-6 pass i veckan redan från start, och alltid ätit mycket för att kunna bli så stark som möjligt. Vägde som mest och var som starkast precis innan skadan. Då var jag 186 cm lång, vägde 115 kg och hade lyften som står nedanför. Idag väger jag 110 kg, vilket tyvärr är mer fett och mindre muskler än förut.

Marklyft: 285 kg - idag ligger den på 250 kg efter 4 månaders "paus" (körde som sagt lite grann för att inte tappa allt för mycket)
Bänkpress: 185 kg - idag 130 kg(?) (med stor smärta)
Knäböj: 240 kg - idag 190 kg
Strikt stående militärpress: 100 kg x 5 reps - idag 70 kg x 5 reps (med stor smärta)

Det absolut svåraste har och är fortfarande att äta ordentligt. Gick från att äta 260-280g protein per dag till att äta runt 150g. Axeln är fortfarande inte BRA, men den är betydligt bättre. Väntar på en remiss för magnetröntgen, och sen får vi se om det är aktuellt med operation eller inte. Men det jag fått höra är att jag kan fortfarande träna så länge det inte gör allt för ont, då skadan redan är gjord på axeln.

Om ni undrar något så fråga gärna! Min fokus är 70% powerlifting och 30% bodybuilding, så har lite powerbuilding-inställning till träningen.

Tja!
Det här är mitt första inlägg i den här tråden, och jag tänkte dela av mig lite hur 4 månaders sjukskrivning (och i största del paus) från gymmet har påverkat träningen.
Fick sprickor i broskringen i vänstra axeln efter ett bänkpass, och i 4 månader körde jag 1 väldigt konservativt pass i veckan. Började träna när jag var 20 år, och är idag 26 år. Körde 5-6 pass i veckan redan från start, och alltid ätit mycket för att kunna bli så stark som möjligt. Vägde som mest och var som starkast precis innan skadan. Då var jag 186 cm lång, vägde 115 kg och hade lyften som står nedanför. Idag väger jag 110 kg, vilket tyvärr är mer fett och mindre muskler än förut.

Marklyft: 285 kg - idag ligger den på 250 kg efter 4 månaders "paus" (körde som sagt lite grann för att inte tappa allt för mycket)
Bänkpress: 185 kg - idag 130 kg(?) (med stor smärta)
Knäböj: 240 kg - idag 190 kg
Strikt stående militärpress: 100 kg x 5 reps - idag 70 kg x 5 reps (med stor smärta)

Det absolut svåraste har och är fortfarande att äta ordentligt. Gick från att äta 260-280g protein per dag till att äta runt 150g. Axeln är fortfarande inte BRA, men den är betydligt bättre. Väntar på en remiss för magnetröntgen, och sen får vi se om det är aktuellt med operation eller inte. Men det jag fått höra är att jag kan fortfarande träna så länge det inte gör allt för ont, då skadan redan är gjord på axeln.

Om ni undrar något så fråga gärna! Min fokus är 70% powerlifting och 30% bodybuilding, så har lite powerbuilding-inställning till träningen.

Starkt! Jävla trist med skadan. Skit i bänken så länge och fokusera på ett mål i marklyft. Då kanske du får motivation till kost och regelbunden träning trots strul med axel? Kan du böja ordentligt trots axeln? Annars kanske en SSB eller highbar-böj kan underlätta lite?

Hoppas komma i närheten av dina vikter någon gång. Ligger just nu på 185/137,5/210 men det var länge sedan max nu och är nog god för ytterligare 10kg i totalen på en bra dag.

Starkt! Jävla trist med skadan. Skit i bänken så länge och fokusera på ett mål i marklyft. Då kanske du får motivation till kost och regelbunden träning trots strul med axel? Kan du böja ordentligt trots axeln? Annars kanske en SSB eller highbar-böj kan underlätta lite?

Hoppas komma i närheten av dina vikter någon gång. Ligger just nu på 185/137,5/210 men det var länge sedan max nu och är nog god för ytterligare 10kg i totalen på en bra dag.
Böjen är också svår tyvärr, men har börjat fungera rätt bra sista veckorna. Stången ligger inte lika stabilt, men kör som sagt ändå inga jättevikter just nu så det funkar helt okej! Mitt gym har tyvärr inte en SSB, annars vore det perfekt. Kör rätt mycket bänk med en swiss bar just nu, och varvar med vanlig stång när det känns fint.
Planen är att försöka få kosten i fas igen så man faktiskt orkar träna fulla pass, och det känns iallafall lättare och lättare för var dag som går. Så jag är varsamt optimistisk!

Kul att du börjar närma dig maxning igen. Det är det roligaste: när det man kämpat för ger tydliga resultat. Rapportera tillbaka hur det går! Det är bara att ligga i så kan du säkert springa förbi mina vikter.

Lite PWO innan ryggen ska slaktas ;)
image.jpg

Jag fattar inte hur ni alla här i tråden kan vara så starka.
Jag som blickar mot närmare 50 än 45 år tränar numera enbart för att behålla muskeltonus och för att mota bort gubbigheten. Styrka? Vad är det? Blir glad om jag klarar några press med 80kg i bänk. :D

Senast ändrad:
Nån sa till mig att när man blir äldre kommer kroppen att bortprioritera de muskler man har främst på armar och ben.
Det kan mycket väl stämma.
Jag märker detta personligen att armvolymen försvinner fortare än övrig muskulatur. Svårare att underhålla. Tittar man på senior-bodybuilders är armarna rätt kassa överlag. Även de som varit på Mr. Olympia nivå.
Ändå har min största styrka, volymmässigt, varit just mina biffiga armar med en fantastisk hårdhet som skitmånga blev imponerade av när jag var på min personliga topp (sorry, lite skryt men det var ju ändå typ tjugo år sedan!) biceps såg verkligen tvådelad ut och hade en mini-julgran på triceps.

Nu vet ni vad ni har att se fram emot när ni närmar er femtio. ;)

Forskare: Allvarliga fel i böcker om kostråd
Några påståenden som forskarna stött på i populära hälsoböcker och som de svarar på är: Nej, hälsoeffekterna av antiinflammatorisk kost är inte vetenskapligt belagda. Nej, det är inte klarlagt att tarmfloran orsakar psykisk sjukdom som kan motverkas med en viss kosthållning och nej, man blir inte ännu friskare av att äta enskilda livsmedel.
De tycker att hälsoböcker, för att de inte ska klassas som skönlitterära, ska ha fakta som är korrekt. Om författaren citerar enstaka forskningsstudier ska det också anges på vilket sätt dessa speglar forskningen i stort eller utgör ett undantag.

Tänk om alla förståsigpåare på internet kör på det sista där. Ofta man hänvisar till en enskild studie och sen är det sanningen.

Har ju hört om att det brukar vara mycket folk på gymmet i januari och att det lugnar ner sig succesivt men det här är ju löjligt. Ljuger inte om 75% har försvunnit de senaste två veckorna :confused:

Fast ingen är gladare än jag :)
Det är helt sjukt alltså, och det är samma visa VARJE år?!
Men som du säger, man klagar ju inte :angel:

Kan det bero på att gymmen har prova-på i 2-4 veckor eller är folk bara lata?
Lathet, noll disciplin, förväntar sig snabba resultat, obekvämt ta tag i sig själva osv.

Precis som jag observerat senaste tiden när jag varit där varje dag, mån-tis & tors är det märkbart fler på gymmet. Min slutsats är att folk får ångest av helgens bravader, tar tag i träningen mån & tis, vilar onsdag. Torsdag kör man ett pass "inför helgen", eventuellt ett discopass på fredagen för att sedan gotta sig hela helgen fre-sön. Repetera.

Kosten spelar stor roll i det hela också.

Lathet, noll disciplin, förväntar sig snabba resultat, obekvämt ta tag i sig själva osv.
Precis som jag observerat senaste tiden när jag varit där varje dag, mån-tis & tors är det märkbart fler på gymmet. Min slutsats är att folk får ångest av helgens bravader, tar tag i träningen mån & tis, vilar onsdag. Torsdag kör man ett pass "inför helgen", eventuellt ett discopass på fredagen för att sedan gotta sig hela helgen fre-sön. Repetera.
Kosten spelar stor roll i det hela också.
Jag är tyvärr en sån med svag karaktär som unnar mig en massa skit fre-sön :(
Tror att jag undermedvetet rättfärdigar skiten bara för att jag tränar 6 dagar i veckan.

Provade Cindy;
AMRAP 20 min
5 pull ups, 10 push ups och 15 benböj.

Fyfan! Skoj men helvete vad jobbigt det var. Måste börja köra mer sånt här känner jag...
Hur många varv hann du med då? :)
Vill du ha en RIKTIGT vidrig "fortsättning" på cindy?
300 kcal assault bike.
Var 25'e kcal gör du 3 varv cindy :D
HAVE FUN :D

Hur många varv hann du med då? :)
Vill du ha en RIKTIGT vidrig "fortsättning" på cindy?
300 kcal assault bike.
Var 25'e kcal gör du 3 varv cindy :D
HAVE FUN :D
Host..ehm..5. Inte något att skryta om direkt men om gymmet inte hade varit fanemig 30 grader hade jag nog klarat en runda till iallafall. :D Främst pull upsen som tog sån evinnerlig tid.

Hm, tack, eller inte. :D Ska spara ner det så får jag prova det någon gång när jag fått upp konditionen en aning!

Tillbaka
Topp