Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Widowmaker, 7 juli 2016.

  1. Huvudverk

    Huvudverk Tantal Premium

    Inlägg:
    452
    5x5 på 50% låter helt värdelöst.
     
  2. Torsten

    Torsten Guld

    Inlägg:
    4.072
    Från:
    Orten
    Lite drygt 2 månader.
    Ålder: Fick se Stenmark i skolan... :D
     
    Belfort, Thunell och spammerstakeahike gillar detta.
  3. HerrR

    HerrR Titan

    Inlägg:
    51
    Från:
    Västra Götaland
    5x5 är ett vettigt instegsprogram. Att börja med lätta vikter är tråkigt, men kan vara bra för att ha tid att lära sig att utföra övningarna korrekt med relativt låg belastning. Sen finns det en del program att fortsätta med, jag körde sheiko ett tag men det tog för mycket tid. Kör nu ett SL-program från Styrkelabbet måndag, onsdag och fredag. Tar ca 2-2,5h per pass med 3 minuter setvila. På det lägger jag till lättare axelpass på ca 30 minuter på mina "vilodagar".
     
  4. Rorre

    Rorre Titan

    Inlägg:
    56
    Tja!
    Det här är mitt första inlägg i den här tråden, och jag tänkte dela av mig lite hur 4 månaders sjukskrivning (och i största del paus) från gymmet har påverkat träningen.
    Fick sprickor i broskringen i vänstra axeln efter ett bänkpass, och i 4 månader körde jag 1 väldigt konservativt pass i veckan. Började träna när jag var 20 år, och är idag 26 år. Körde 5-6 pass i veckan redan från start, och alltid ätit mycket för att kunna bli så stark som möjligt. Vägde som mest och var som starkast precis innan skadan. Då var jag 186 cm lång, vägde 115 kg och hade lyften som står nedanför. Idag väger jag 110 kg, vilket tyvärr är mer fett och mindre muskler än förut.

    Marklyft: 285 kg - idag ligger den på 250 kg efter 4 månaders "paus" (körde som sagt lite grann för att inte tappa allt för mycket)
    Bänkpress: 185 kg - idag 130 kg(?) (med stor smärta)
    Knäböj: 240 kg - idag 190 kg
    Strikt stående militärpress: 100 kg x 5 reps - idag 70 kg x 5 reps (med stor smärta)

    Det absolut svåraste har och är fortfarande att äta ordentligt. Gick från att äta 260-280g protein per dag till att äta runt 150g. Axeln är fortfarande inte BRA, men den är betydligt bättre. Väntar på en remiss för magnetröntgen, och sen får vi se om det är aktuellt med operation eller inte. Men det jag fått höra är att jag kan fortfarande träna så länge det inte gör allt för ont, då skadan redan är gjord på axeln.

    Om ni undrar något så fråga gärna! Min fokus är 70% powerlifting och 30% bodybuilding, så har lite powerbuilding-inställning till träningen.
     
    Torsten, Huvudverk, HerrR och 3 andra gillar detta.
  5. HerrR

    HerrR Titan

    Inlägg:
    51
    Från:
    Västra Götaland
    Starkt! Jävla trist med skadan. Skit i bänken så länge och fokusera på ett mål i marklyft. Då kanske du får motivation till kost och regelbunden träning trots strul med axel? Kan du böja ordentligt trots axeln? Annars kanske en SSB eller highbar-böj kan underlätta lite?

    Hoppas komma i närheten av dina vikter någon gång. Ligger just nu på 185/137,5/210 men det var länge sedan max nu och är nog god för ytterligare 10kg i totalen på en bra dag.
     
    Rorre gillar detta.
  6. Rorre

    Rorre Titan

    Inlägg:
    56
    Böjen är också svår tyvärr, men har börjat fungera rätt bra sista veckorna. Stången ligger inte lika stabilt, men kör som sagt ändå inga jättevikter just nu så det funkar helt okej! Mitt gym har tyvärr inte en SSB, annars vore det perfekt. Kör rätt mycket bänk med en swiss bar just nu, och varvar med vanlig stång när det känns fint.
    Planen är att försöka få kosten i fas igen så man faktiskt orkar träna fulla pass, och det känns iallafall lättare och lättare för var dag som går. Så jag är varsamt optimistisk!

    Kul att du börjar närma dig maxning igen. Det är det roligaste: när det man kämpat för ger tydliga resultat. Rapportera tillbaka hur det går! Det är bara att ligga i så kan du säkert springa förbi mina vikter.
     
    HerrR gillar detta.
  7. HerrR

    HerrR Titan

    Inlägg:
    51
    Från:
    Västra Götaland
    Haha tveksamt att jag har 177,5kg att hämta på totalen!
     
  8. Rorre

    Rorre Titan

    Inlägg:
    56
    Äh, du kanske inte får det imorgon, eller ens det här året. Men fortsätter du köra så kan du absolut toppa mina siffror :)
     
  9. HerrR

    HerrR Titan

    Inlägg:
    51
    Från:
    Västra Götaland
    Jag blir 36 i år, är sjukt nöjd med att inte bli svagare egentligen. :D Men med det sagt så är siktet inställt på 200/147,5/230 innan året är slut. :)
     
  10. Rorre

    Rorre Titan

    Inlägg:
    56
    Den biffen klarar du ska du se. Hojta till om det är något du tror jag kan hjälpa dig med.
     
  11. dempha

    dempha Tantal

    Inlägg:
    410
    Från:
    08
    Lite PWO innan ryggen ska slaktas ;)
    image.
     
    Crentus, Notorious Niklas och hejsam gillar detta.
  12. dauit

    dauit Brons Premium

    Inlägg:
    890
    Från:
    Stockholm
  13. snoozarn

    snoozarn Diamant Premium

    Inlägg:
    6.490
    Från:
    Stockholm
    Från minut 12. Jösses.

     
    FC St. Pauli och HerrR gillar detta.
  14. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Silver

    Inlägg:
    2.607
    Gillar svikten på stången. :)
     
    snoozarn gillar detta.
  15. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Silver

    Inlägg:
    2.607
    Jag fattar inte hur ni alla här i tråden kan vara så starka.
    Jag som blickar mot närmare 50 än 45 år tränar numera enbart för att behålla muskeltonus och för att mota bort gubbigheten. Styrka? Vad är det? Blir glad om jag klarar några press med 80kg i bänk. :D
     
    Senast ändrad: 14 februari 2019 kl 14:07
    Fergi och Forsberg gillar detta.
  16. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Silver

    Inlägg:
    2.607
    Nån sa till mig att när man blir äldre kommer kroppen att bortprioritera de muskler man har främst på armar och ben.
    Det kan mycket väl stämma.
    Jag märker detta personligen att armvolymen försvinner fortare än övrig muskulatur. Svårare att underhålla. Tittar man på senior-bodybuilders är armarna rätt kassa överlag. Även de som varit på Mr. Olympia nivå.
    Ändå har min största styrka, volymmässigt, varit just mina biffiga armar med en fantastisk hårdhet som skitmånga blev imponerade av när jag var på min personliga topp (sorry, lite skryt men det var ju ändå typ tjugo år sedan!) biceps såg verkligen tvådelad ut och hade en mini-julgran på triceps.

    Nu vet ni vad ni har att se fram emot när ni närmar er femtio. ;)
     
    Bjoerlin76, dempha och Forsberg gillar detta.
  17. ETMC

    ETMC Titan

    Inlägg:
    52
    Bra pepp på lyftet! Såg klippet nedan från Eddie Hall rörande förutsättningarna för ett 500kg DL med elephant bar @ Arnolds, samt visualisering osv han använde för sitt eget lyft. Intressant!
     
    snoozarn gillar detta.
  18. Torsten

    Torsten Guld

    Inlägg:
    4.072
    Från:
    Orten
    Vadå, ser det inte ut så när du tränar? :D
     
  19. Torsten

    Torsten Guld

    Inlägg:
    4.072
    Från:
    Orten
    Har ju hört om att det brukar vara mycket folk på gymmet i januari och att det lugnar ner sig succesivt men det här är ju löjligt. Ljuger inte om 75% har försvunnit de senaste två veckorna :confused:

    Fast ingen är gladare än jag :)
     
    Erik1, dempha, Ki.roshan och 3 andra gillar detta.
  20. Johanw

    Johanw Tantal

    Inlägg:
    592
    Från:
    Lomma
    Forskare: Allvarliga fel i böcker om kostråd
    Några påståenden som forskarna stött på i populära hälsoböcker och som de svarar på är: Nej, hälsoeffekterna av antiinflammatorisk kost är inte vetenskapligt belagda. Nej, det är inte klarlagt att tarmfloran orsakar psykisk sjukdom som kan motverkas med en viss kosthållning och nej, man blir inte ännu friskare av att äta enskilda livsmedel.
    De tycker att hälsoböcker, för att de inte ska klassas som skönlitterära, ska ha fakta som är korrekt. Om författaren citerar enstaka forskningsstudier ska det också anges på vilket sätt dessa speglar forskningen i stort eller utgör ett undantag.

    Tänk om alla förståsigpåare på internet kör på det sista där. Ofta man hänvisar till en enskild studie och sen är det sanningen.
     
    Marand, spammerstakeahike, Erik1 och 4 andra gillar detta.
  21. dempha

    dempha Tantal

    Inlägg:
    410
    Från:
    08
    Det är helt sjukt alltså, och det är samma visa VARJE år?!
    Men som du säger, man klagar ju inte :angel:
     
    Torsten gillar detta.
  22. Torsten

    Torsten Guld

    Inlägg:
    4.072
    Från:
    Orten
    Hade jag ägt ett gym hade jag gjort allt och lite till för att lyckas få dessa kunder att fortsätta.
    Vet inte hur gym-Sverige ser ut men där jag bor är de flesta gymmen obemannade vilket säkert är ett stort problem för att skapa en bra kontakt med kunderna.
     
    dempha och Forsberg gillar detta.
  23. joca

    joca Platina Premium

    Inlägg:
    5.042
    Från:
    Stockholm
    Lite så. Fortfarande en del folk där jag tränar men visst börjar det avta :D
     
    Torsten och dempha gillar detta.
  24. Torsten

    Torsten Guld

    Inlägg:
    4.072
    Från:
    Orten
    Kan det bero på att gymmen har prova-på i 2-4 veckor eller är folk bara lata?
     
  25. snoozarn

    snoozarn Diamant Premium

    Inlägg:
    6.490
    Från:
    Stockholm
    Lathet, noll disciplin, förväntar sig snabba resultat, obekvämt ta tag i sig själva osv.

    Precis som jag observerat senaste tiden när jag varit där varje dag, mån-tis & tors är det märkbart fler på gymmet. Min slutsats är att folk får ångest av helgens bravader, tar tag i träningen mån & tis, vilar onsdag. Torsdag kör man ett pass "inför helgen", eventuellt ett discopass på fredagen för att sedan gotta sig hela helgen fre-sön. Repetera.

    Kosten spelar stor roll i det hela också.
     
    spammerstakeahike, Erik1, Torsten och 1 annan gillar detta.
  26. Torsten

    Torsten Guld

    Inlägg:
    4.072
    Från:
    Orten
    Jag är tyvärr en sån med svag karaktär som unnar mig en massa skit fre-sön :(
    Tror att jag undermedvetet rättfärdigar skiten bara för att jag tränar 6 dagar i veckan.
     
  27. Provade Cindy;
    AMRAP 20 min
    5 pull ups, 10 push ups och 15 benböj.

    Fyfan! Skoj men helvete vad jobbigt det var. Måste börja köra mer sånt här känner jag...
     
    Frele gillar detta.
  28. joca

    joca Platina Premium

    Inlägg:
    5.042
    Från:
    Stockholm
    Hur många varv hann du med då? :)
    Vill du ha en RIKTIGT vidrig "fortsättning" på cindy?
    300 kcal assault bike.
    Var 25'e kcal gör du 3 varv cindy :D
    HAVE FUN :D
     
  29. Host..ehm..5. Inte något att skryta om direkt men om gymmet inte hade varit fanemig 30 grader hade jag nog klarat en runda till iallafall. :D Främst pull upsen som tog sån evinnerlig tid.

    Hm, tack, eller inte. :D Ska spara ner det så får jag prova det någon gång när jag fått upp konditionen en aning!