• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Belfort

Omega
Några tips på hur jag skall göra för att slippa få halsont av styrketräning ? Finns det några tricks förutom att träna mindre och vila mer?

Känns som att immunförsvaret får sig en törn efter en veckas träning och det slutar med halsont.

Kör mark, böj, bänk, stångrodd, axelpress, stångcurls och diverse andra stångövningar. Blir mellan 3-4 ganska tunga helkroppspass/vecka.

Käkar multivitamin, D-vitamin, magnesium och ca 160g protein från vassleisolat. Kcal-intaget ligger runt 2000 kcal/dag då jag har en massa vikt att gå ner.

Skulle slå ett slag utöver allt dietsnack att hygienen på gymmet kanske inte är perfekt?
På mitt gym så har vi handdesinfektion i varje rum, jag går alltid och ”smörjer” in händerna varje gång jag exempelvis ska ta upp telefonen. Sen alltid smörja in innan jag byter om till vanliga kläderna. Sen bara undvika alla dörrhandtag samt alla äckliga ytor på tunnelbanan.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Skulle slå ett slag utöver allt dietsnack att hygienen på gymmet kanske inte är perfekt?
På mitt gym så har vi handdesinfektion i varje rum, jag går alltid och ”smörjer” in händerna varje gång jag exempelvis ska ta upp telefonen. Sen alltid smörja in innan jag byter om till vanliga kläderna. Sen bara undvika alla dörrhandtag samt alla äckliga ytor på tunnelbanan.
Det har du helt rätt i, äckligt med gym. Kan tänka mig att det sprids mycket sjukdomar där. Mitt gym har jag i källaren så jag slipper det problemet.
 
Din diet är problemet. Finns ingen normal kost utan kött. Helt tokigt att tro du kan konvertera pulver till muskler och/eller återhämta dig.

Helt felaktigt. Protein från mjölkprodukter ligger i topp när det kommer till muskelbyggande effekt.
Om det sen är från pulver, mjölk, ost, fast form spelar mindre roll.

Sen finns det andra saker som man behöver ha koll på på lång sigt vid någon sorts vegodiet, men det har säkert LongCon koll på.
 
Några tips på hur jag skall göra för att slippa få halsont av styrketräning ? Finns det några tricks förutom att träna mindre och vila mer?

Känns som att immunförsvaret får sig en törn efter en veckas träning och det slutar med halsont.

Kör mark, böj, bänk, stångrodd, axelpress, stångcurls och diverse andra stångövningar. Blir mellan 3-4 ganska tunga helkroppspass/vecka.

Käkar multivitamin, D-vitamin, magnesium och ca 160g protein från vassleisolat. Kcal-intaget ligger runt 2000 kcal/dag då jag har en massa vikt att gå ner.
Vi sitter ju bara och gubbgooglar svaren eftersom det är på tok för komplext problem för att komma med ett svar som är korrekt och tar hänsyn till din situation fullt ut.

Vi vet för lite om dig, din vikt, mer detaljerat hur mycket du tränar, hur länge du gått på din diet, hur länge dessa symptom funnits osv? Det kan ju vara så enkelt att du dragit på dig ett eller flera förkylningsvirus som du inte blir av med ordentligt och inte har någonting med vare sig hur du tränar eller äter. Jag tror den sannolikheten är större än något sorts åtgärd att äta en köttbit per dag.

Men du tränar helkroppspass 3-4 ggr/veckan. Betyder det att du sammantaget ligger på låt säga +20 set för vissa muskelgrupper så kan det absolut vara på gränsen för vad du kan återhämta dig ifrån, speciellt om du samtidigt går ner en del i vikt. Att skala ner till kanske 50-70% av det kanske kan hjälpa dig att återhämta dig bättre, om det får bort ditt halsont? Who knows. :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vi sitter ju bara och gubbgooglar svaren eftersom det är på tok för komplext problem för att komma med ett svar som är korrekt och tar hänsyn till din situation fullt ut.

Vi vet för lite om dig, din vikt, mer detaljerat hur mycket du tränar, hur länge du gått på din diet, hur länge dessa symptom funnits osv? Det kan ju vara så enkelt att du dragit på dig ett eller flera förkylningsvirus som du inte blir av med ordentligt och inte har någonting med vare sig hur du tränar eller äter. Jag tror den sannolikheten är större än något sorts åtgärd att äta en köttbit per dag.

Men du tränar helkroppspass 3-4 ggr/veckan. Betyder det att du sammantaget ligger på låt säga +20 set för vissa muskelgrupper så kan det absolut vara på gränsen för vad du kan återhämta dig ifrån, speciellt om du samtidigt går ner en del i vikt. Att skala ner till kanske 50-70% av det kanske kan hjälpa dig att återhämta dig bättre, om det får bort ditt halsont? Who knows. :)
Tack för ett bra svar. Det mesta på forum är ju gubbgissningar :) Jo, vissa muskelgrupper får sig nog för mycket. Tänker att jag minskar något så får vi se.
 

Chad

Rolex
Inte ätit kött på 17 år så det är tyvärr uteslutet. Smör och mjölk får jag i mig samt diverse bönor, Quorn och sojaprodukter. Kör vidare som en duktig slav, även om jag inte vet vad du menar med det.

Proteinshake och kreatin har gjort stor skillnad faktiskt.

Synd. Då får du fortsätta lida.

Aminosyror som aminosyror. Kroppen ser ju ingen skillnad.

Ja precis, aminosyror är det enda som spelar roll för en välmående kropp.


Jag menar det jag skriver. Allt på internetz är sant. Går inte att vinkla studier eller lämna relevant info utanför, eller hur?

Helt felaktigt. Protein från mjölkprodukter ligger i topp när det kommer till muskelbyggande effekt.
Om det sen är från pulver, mjölk, ost, fast form spelar mindre roll.

Sen finns det andra saker som man behöver ha koll på på lång sigt vid någon sorts vegodiet, men det har säkert LongCon koll på.

Inkorrekt. Finns väldigt många parametrar mer än "muskelbyggande effekt" eller biotillgänglighet att ta i beaktning, att du förenklar så mkt visar hur usel koll du har.

Kroppen fungerar inte på en vegodiet, så spelar ingen roll vad man har koll eller inte koll på.


Sen är det inte mitt jobb att utbilda medelåldersmän hur ni ska äta, kommer ändå inte förändra er uppfattning - det är er kropp och ert ansvar.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Synd. Då får du fortsätta lida.



Ja precis, aminosyror är det enda som spelar roll för en välmående kropp.



Jag menar det jag skriver. Allt på internetz är sant. Går inte att vinkla studier eller lämna relevant info utanför, eller hur?



Inkorrekt. Finns väldigt många parametrar mer än "muskelbyggande effekt" eller biotillgänglighet att ta i beaktning, att du förenklar så mkt visar hur usel koll du har.

Kroppen fungerar inte på en vegodiet, så spelar ingen roll vad man har koll eller inte koll på.


Sen är det inte mitt jobb att utbilda medelåldersmän hur ni ska äta, kommer ändå inte förändra er uppfattning - det är er kropp och ert ansvar.

Här var det ord och inga visor.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag menar det jag skriver. Allt på internetz är sant. Går inte att vinkla studier eller lämna relevant info utanför, eller hur?

Du menar alltså att det inte går att bygga muskler och/eller återhämta sig utan kött? Och att ”pulver” är värdelöst. Och studier som visar motsatsen är ”vinklade”, har jag förstått dig rätt då?

Jag är fö inte vegetarian
 
Inkorrekt. Finns väldigt många parametrar mer än "muskelbyggande effekt" eller biotillgänglighet att ta i beaktning, att du förenklar så mkt visar hur usel koll du har. Kroppen fungerar inte på en vegodiet, så spelar ingen roll vad man har koll eller inte koll på. Sen är det inte mitt jobb att utbilda medelåldersmän hur ni ska äta, kommer ändå inte förändra er uppfattning - det är er kropp och ert ansvar.
Du skrev citat "Helt tokigt att tro du kan konvertera pulver till muskler och/eller återhämta dig." Du får underbygga det påståendet om du skall verka trovärdig, det är du som har bevisbördan för ditt påstående.

Kroppen kan absolut ta upp aminosyror i pulverform och nyttja till muskelproteinsyntes. Vad du menar med flumordet "återhämta dig" får du gärna precisera, det blir bara ett slag i luften annars.

Din argumentationsteknik med lite gnabbiga angrepp om att någon skulle ha "usel koll" kommer inte fungera i detta ämne är jag rädd. Jag är heller inte vegetarian.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Du skrev citat "Helt tokigt att tro du kan konvertera pulver till muskler och/eller återhämta dig." Du får underbygga det påståendet om du skall verka trovärdig, det är du som har bevisbördan för ditt påstående.

Kroppen kan absolut ta upp aminosyror i pulverform och nyttja till muskelproteinsyntes. Vad du menar med flumordet "återhämta dig" får du gärna precisera, det blir bara ett slag i luften annars.

Din argumentationsteknik med lite gnabbiga angrepp om att någon skulle ha "usel koll" kommer inte fungera i detta ämne är jag rädd. Jag är heller inte vegetarian.

Påståendet att kroppen inte kan tillgodogöra sig aminosyror i pulverform är så befängt att jag tror att vissa trollar.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Innan vi utvecklar bro sciencen till nya höjder så tycker jag vi alla lyfter lite för maximal effekt med eller utan upptag av aminosyror :D
15564530587728231743483968303039.jpg
 

Chad

Rolex
Du skrev citat "Helt tokigt att tro du kan konvertera pulver till muskler och/eller återhämta dig." Du får underbygga det påståendet om du skall verka trovärdig, det är du som har bevisbördan för ditt påstående.

Kroppen kan absolut ta upp aminosyror i pulverform och nyttja till muskelproteinsyntes. Vad du menar med flumordet "återhämta dig" får du gärna precisera, det blir bara ett slag i luften annars.

Din argumentationsteknik med lite gnabbiga angrepp om att någon skulle ha "usel koll" kommer inte fungera i detta ämne är jag rädd. Jag är heller inte vegetarian.

Behöver inte underbygga någonting för dig. Ditt ansvar att ta reda på fakta, om du är intresserad.

Men ett par viktiga frågor att ställa sig om man nu ska jämföra näring;

1. Hur påverkar det jag äter magen, magsmältning, infektioner eller kroniska sjukdomar som t.ex candida och IBS?

2. Hur påverkar det jag stoppar i mig insulinet, och vad kan det i sin tur leda till?

3. Förebygger/hjälper det jag äter mot inflammation eller är det snarare tvärtom?

4. Hur påverkar b.la ovannämnt hormoner? Testo, östro, thyroid osv.


Att då hävda att mjölkprotein, eller proteinpulver, som vi diskuterar är "en av de bästa" eller t.om "den allra bästa" proteinkällan är inkorrekt.
Skulle t.om påstå att det är en av dom allra sämsta källorna till protein, i klass med soja och quorn t.ex - om man nu vill bygga muskler.



Varför skulle jag trolla?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Behöver inte underbygga någonting för dig. Ditt ansvar att ta reda på fakta, om du är intresserad.

Men ett par viktiga frågor att ställa sig om man nu ska jämföra näring;

1. Hur påverkar det jag äter magen, magsmältning, infektioner eller kroniska sjukdomar som t.ex candida och IBS?

2. Hur påverkar det jag stoppar i mig insulinet, och vad kan det i sin tur leda till?

3. Förebygger/hjälper det jag äter mot inflammation eller är det snarare tvärtom?

4. Hur påverkar b.la ovannämnt hormoner? Testo, östro, thyroid osv.


Att då hävda att mjölkprotein, eller proteinpulver, som vi diskuterar är "en av de bästa" eller t.om "den allra bästa" proteinkällan är inkorrekt.
Skulle t.om påstå att det är en av dom allra sämsta källorna till protein, i klass med soja och quorn t.ex - om man nu vill bygga muskler.




Varför skulle jag trolla?

Alltså...vilka belägg har du för att vassleprotein är inflammationsdrivande eller påverkar kroppens olika hormonfeedback negativt, påverkar infektion, matsmältning et cetera?

Nog finns det sanning i att vassleprotein (80%) som innehåller laktos vars restprodukter driver på kroppens åldrande (eller mjölkprodukter överhuvudtaget - man ger ju laktos till försöksdjur för att påskynda och studera just åldrandet) men håller du dig till 100% vasslekoncentrat eller isolat finns det väldigt lite data som styrker dina påståenden. Tvärtom finns det metastudier som visar att vassleprotein har potential att hjälpa till att mota bort låggradig inflammation i kroppen :

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4344580/

Tål man inte mjölkprotein är det en annan sak. Likaså om man lider av komplexa sjukdomstillstånd kan man behöva justera ens diet för att inte förvärra symtombilden om mjölkproteinet kan vara en bov i dramat. Men för friska, tränande människor är vassleprotein en av det bästa man kan trycka i sig för att få ett starkt anabolt gensvar. Detta har övergripande studier visat gång på gång.

Du slår ett slag för ökat köttätande. Det finns mycket data som pekar på att man riskerar tjocktarmscancer om man äter mycket kött. Hur kan du då hävda att kött är bättre än vassle?

PS: Sen tycker jag det är rätt jobbig ribba du sätter när du dissar medelålders gubbar som snackar träning och kost. Den samlade erfarenheten hos gubbväldigheten ska man inte förminska! :)
 
Senast ändrad:

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Varje gång man kommer in i den här tråden är det snack om amino, protte whatever...

Innan den här tråden döps om till den stora diettråden borde folk slänga upp lite mer träningstips och bilder på vikter and such! :woot:

Har själv kört med Sheiko-appen och kan rekommendera den för er som vill bli starkare på riktigt.

Do you even lift?
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Vann ett träningsprogram av Jeff (Athleanx). Eftersom jag har det lite svårt med träningsinspirationen ska det bli skönt att ha passen förbestämda och det ska bli kul att prova ett program. Jag tycker om Jeff också.
2CA1B9B8-A7AC-483B-960C-EEB2FC72E940.png

”Anabolix” - kan ju inte annat än förvänta mig 5kg muskler kommande månaden... :D
Oh snap! Jag har försökt vinna den där lottningen. Kul att se att det faktiskt går att göra det, haha.
 

carlanton

Audemars
Varje gång man kommer in i den här tråden är det snack om amino, protte whatever...

Innan den här tråden döps om till den stora diettråden borde folk slänga upp lite mer träningstips och bilder på vikter and such! :woot:

Har själv kört med Sheiko-appen och kan rekommendera den för er som vill bli starkare på riktigt.

Do you even lift?

Hur lång tid tar det att köra igenom varje Sheiko-pass för dig?
 
Behöver inte underbygga någonting för dig. Ditt ansvar att ta reda på fakta, om du är intresserad.

Men ett par viktiga frågor att ställa sig om man nu ska jämföra näring;

1. Hur påverkar det jag äter magen, magsmältning, infektioner eller kroniska sjukdomar som t.ex candida och IBS?

2. Hur påverkar det jag stoppar i mig insulinet, och vad kan det i sin tur leda till?

3. Förebygger/hjälper det jag äter mot inflammation eller är det snarare tvärtom?

4. Hur påverkar b.la ovannämnt hormoner? Testo, östro, thyroid osv.

Att då hävda att mjölkprotein, eller proteinpulver, som vi diskuterar är "en av de bästa" eller t.om "den allra bästa" proteinkällan är inkorrekt.
Skulle t.om påstå att det är en av dom allra sämsta källorna till protein, i klass med soja och quorn t.ex - om man nu vill bygga muskler.

Detta är ett diskussionsforum, kommer man med ett påstående som du gjorde att man inte kan bygga muskler och återhämta sig från protein från pulver får du räkna med att bli ifrågasatt. Och vill du inte komma med någon hänvisning så bör du inte posta påståenden med bakgrunden att de är dina åsikter snarare än vedertagen vetenskap.

Tekniken att inte svara på frågor utan istället ställa andra frågor kanske funkar för dig i andra sammanhang, här visar det att du inte är intresserad av att bidra till diskussionen samt utveckla dina egna frågor och därmed kan vi inte ta dina åsikter på så stort allvar tyvärr.

Av frågorna att döma har du gått på de senaste årens haveri runt antiinflammatorisk kost.
 

feffe79

Cartier
Jag kan avbryta snacket om proteiner etc och fråga en sak som någon kanske vet mer om. Sidomusklerna man ser på den lilla inringningen på bilden, är de latsfästen eller något underliggande? Har mest en massa dökött där tycker jag.
hur..JPG
 
Topp