• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Körde Emelie pass A idag. Mark och böj i samma pass är härligt slitigt, helt färdig. Lägger till något varje pass, till exempel bicepscurls, farmers walk eller andra kul övningar.

Chins/latsdrag i pass B kör jag stångrodd istället då jag inte klarar chins och inte har något latsdrag.
Screenshot_20190520-181250_Samsung Internet.jpg

Inget som small till i bakhuvudet heller vilket är skönt.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Är det i hemmagym du tränar? I så fall kan du köpa en sån där chinsstång man sätter i dörröppningen och ett gummiband som hjälper till eller om du har möjlighet klämma in en sån här:
https://m.traningsmaskiner.com/sv/a...MIw7b1pcWq4gIVCImyCh3fnAAmEAQYAiABEgI02_D_BwE

Den köpte jag, tar liten plats på bredd och djup och den funkar kanon till allt möjligt.

Ja, hemmagym. Tack för tips! Har kikat på latsdrag tidigare men känns just nu att det blir lite för mycket pengar. Funderat på att bygga eget, vi får se. Är tyvärr för svag och tjock för chins med gummiband. Några klarar jag men det blir inte tillräckligt.
 

feffe79

Cartier
Ja, hemmagym. Tack för tips! Har kikat på latsdrag tidigare men känns just nu att det blir lite för mycket pengar. Funderat på att bygga eget, vi får se. Är tyvärr för svag och tjock för chins med gummiband. Några klarar jag men det blir inte tillräckligt.
Äsh, alla börjar vi någonstans. Jag orkade ingen innan jag köpte latsmaskinen, körde den ett halvår, orkade göra ett par chins, körde ett tag till, orkar några mer osv. Det är klart jobbigare om man väger mycket, det blir liksom mycket att dra upp. Väger ca 90 pannor själv och kör väl en 5st utan hjälp men med gummibandet så kan man få ett fullgott set på 10-12 om man vill. Pull ups är betydligt lättare, chins är murder. :)
Fokus för mig när jag kör (all styrkekträning) är är att hålla emot i den excentriska fasen, alltså när man sträcker ut, typ 1 sek upp, 3-4sek ned. Ett tips som är lite fusk men funkar fint är att hoppa upp mot chinsstången och sen hålla emot på vägen ner. Då får man den excentriska fasen tillgodosedd.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Efter konstant jobb i 6 månader med knappt någon träning är det dags att återgå till rutiner. Tips på upper-/lower-split, 6 dagar i veckan? Primärt bygga styrka
 
Kommer att behöva stödträna lite lätt i hemmet då och då i sommar och eftersom jag kör mycket kroppsviktsträning så vill jag kunna köra chins.
Är det någon som har erfarenheter av en sån här:
Screenshot_20190530-210126.png

Kommer tyvärr inte på någon bättre lösning och eftersom det inte är så ofta och mycket jag ska köra så kanske det funkar eller vad tror ni?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kommer att behöva stödträna lite lätt i hemmet då och då i sommar och eftersom jag kör mycket kroppsviktsträning så vill jag kunna köra chins.
Är det någon som har erfarenheter av en sån här:
Screenshot_20190530-210126.png

Kommer tyvärr inte på någon bättre lösning och eftersom det inte är så ofta och mycket jag ska köra så kanske det funkar eller vad tror ni?
Jag har en ifrån Adidas uppsatt hemma, används dagligen. Fungerar bra och känns stabil, blir dock lite slitage på dörrkarmen.
 

feffe79

Cartier
Tack för både svar och tips!
Jag har också en exakt sån där. Mycket stabil pryl som funkar fint. Jag tejpade dock sån där vit maskeringstejp runt muffarna längst ut på sidorna så de inte slits ut för fort mot dörrfoder. Viktigt att ställa in den bärande överliggaren korrekt mot övre dörrkarm också så ev gipsvägg ovanför dörr inte tar onödigt mycket stryk. Stryk tar den vilket fall som helst
 

feffe79

Cartier
Förstår varför det kallas inför beachxxxx, ja kan fan inte träna på sommaren. Motivationen är helt ut i skogen, vill bara ligga i hängmttan i fina vädret å lata mig. Höst, vinter och tidig vår funkar fint men sen är det ca 4 månader när allt bara förfaller fullständigt. :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Förstår varför det kallas inför beachxxxx, ja kan fan inte träna på sommaren. Motivationen är helt ut i skogen, vill bara ligga i hängmttan i fina vädret å lata mig. Höst, vinter och tidig vår funkar fint men sen är det ca 4 månader när allt bara förfaller fullständigt. :)

Jag kanske börjar bli gammal och gaggig men är det inte rätt ute med Beachxxx kropp? Sånt var mest poppis under nittiotalet eller?
Nu är det väl instakropp som gäller.
 

feffe79

Cartier
Jag kanske börjar bli gammal och gaggig men är det inte rätt ute med Beachxxx kropp? Sånt var mest poppis under nittiotalet eller?
Nu är det väl instakropp som gäller.
Haha ja mycket möjligt, fyllde själv 40 i april så jag är väl rätt mossig kanske, instagram ( eller va nu instakropp innebär, doping/fettsugning? )å sån mög klarar ja mig utan men jag tror ändå att de flesta ver vad begreppet innebär. Man vill ju va smärt å snygg på sommaren men ja super bort allt redan en varm majmånad. :)
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Haha ja mycket möjligt, fyllde själv 40 i april så jag är väl rätt mossig kanske, instagram ( eller va nu instakropp innebär, doping/fettsugning? )å sån mög klarar ja mig utan men jag tror ändå att de flesta ver vad begreppet innebär. Man vill ju va smärt å snygg på sommaren men ja super bort allt redan en varm majmånad. :)

För mig är det framförallt värmen som gör det svårare att känna träningsmotivation. Avskyr soliga sommardagar.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Träna när det är som varmast och käka kall mat är det som fungerar bäst för mig under sommaren, mycket vatten på det.


Förövrigt så var det VM i klassisk styrkelyft i Helsingborg förra helgen. Några imponerande lyft, finns en del på. Youtube.
Stabila vikter på snubben i 83 KG klassen :cool:
 
Topp