• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

LI0N

Panerai
Hantelserie med 10-15-20-25-30 kostar 55k, 125kg plattor 35k. Helt ok pris.

Kan förstås vara ute och cykla med priserna :D
 

LI0N

Panerai
Kommer du att köra asmycket bänkpress kanske det är viktigt men jag tror att en bra böjställning /halvrack och liknande är viktigare.

Kollade reviews på racket och det verkar vara riktigt stabilt. Tror allt håller hög kvalitet så ska nog köra på det!
Bänken blir nog flitigast använt, relativt låg takhöjd så blir mycket övningar sittande på bänken.

Har även skadat ryggen så blir inga tunga squats längre, får räcka med front squats!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kollade reviews på racket och det verkar vara riktigt stabilt. Tror allt håller hög kvalitet så ska nog köra på det!
Bänken blir nog flitigast använt, relativt låg takhöjd så blir mycket övningar sittande på bänken.

Har även skadat ryggen så blir inga tunga squats längre, får räcka med front squats!

Blir ju avundsjuk!

Trist med ryggskadan. En övning som är mkt skonsam för ryggen är annars bulgariska split squats med en hantel (och det vilande benet upphöjd på en bänk).
 

LI0N

Panerai
Blir ju avundsjuk!

Trist med ryggskadan. En övning som är mkt skonsam för ryggen är annars bulgariska split squats med en hantel (och det vilande benet upphöjd på en bänk).

Riktigt trist... Från att marklyfta 220kg till att inte kunna marklyfta alls. Värsta är sättet jag skadade ryggen på; när alla gym var stängda köpte jag en pullupbar som man fäster i dörrkarmen. Listen brast vid fjärde repetitionen och jag landade på knäna och en disk fick en hård smäll.

Provade nyss bulgariska splitsquats med 3 kg hantlar, det kändes riktigt bra!

Har bestämt mig att träna upp benen från början, börja med riktigt lätta vikter och mycket repetitioner så ryggen förhoppningsvis hänger med!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Riktigt trist... Från att marklyfta 220kg till att inte kunna marklyfta alls. Värsta är sättet jag skadade ryggen på; när alla gym var stängda köpte jag en pullupbar som man fäster i dörrkarmen. Listen brast vid fjärde repetitionen och jag landade på knäna och en disk fick en hård smäll.

Provade nyss bulgariska splitsquats med 3 kg hantlar, det kändes riktigt bra!

Har bestämt mig att träna upp benen från början, börja med riktigt lätta vikter och mycket repetitioner så ryggen förhoppningsvis hänger med!

Usch, lider med dig. De där pull-upsbaren är lite småläskiga tycker jag. De ska ju inte belasta listen alls men det känns ändå som att listen knakar och är nära att brista när man hänger där. Om man svingar det minsta kanske barens fästpunkter ändrar läge /halkar ner.

Hoppas att du återhämtar dig snart. Gott att du inte ger upp!
 

LI0N

Panerai
Usch, lider med dig. De där pull-upsbaren är lite småläskiga tycker jag. De ska ju inte belasta listen alls men det känns ändå som att listen knakar och är nära att brista när man hänger där. Om man svingar det minsta kanske barens fästpunkter ändrar läge /halkar ner.

Hoppas att du återhämtar dig snart. Gott att du inte ger upp!
Tusen tack! :)
 

LI0N

Panerai
Fick även höra den bistra sanningen av fysioterapeuten att jag har discogymmat för mycket :D överkroppen var riktigt välutvecklad medan mellan o underkroppen var i sämre skick...
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Verkar ju inte vara riktiga kvalitetsprodukter?
Bor du i Göteborg så kan jag rekommendera jarnkula.se för bra grejer för bra priser. Har köpt allt inklusive dämpat golv från honom. Det enda jag köpt från annanstans är min skivstång. Jag behövde en kortare stång så jag inte river ner några väggar. Det slutade med en grym 180 cm stång istället för vanliga 220.
 

LI0N

Panerai
Ryggen börjar kännas ganska bra, har kört några sets front squats (med lätt vikt) och det har inte känts av! Funderar på att börja squatta lite lätt igen men kommer att ändra från high bar till low bar när jag ändå börjar om från 0!

Länge sen någon disskuterat om GVT här i tråden, kan vara värt att prova för att nöta in low bar tekniken riktigt ordentligt?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ryggen börjar kännas ganska bra, har kört några sets front squats (med lätt vikt) och det har inte känts av! Funderar på att börja squatta lite lätt igen men kommer att ändra från high bar till low bar när jag ändå börjar om från 0!

Länge sen någon disskuterat om GVT här i tråden, kan vara värt att prova för att nöta in low bar tekniken riktigt ordentligt?

Low-bar tar väl mer på ryggen? Såna där goodmorning-böj tänker jag på.
När jag hade ont i ryggen körde jag enbart frontböj i några månader tills jag kände mig färdigläkt. Nu kör jag high-bar utan problem.
 

LI0N

Panerai
Low-bar tar väl mer på ryggen? Såna där goodmorning-böj tänker jag på.
När jag hade ont i ryggen körde jag enbart frontböj i några månader tills jag kände mig färdigläkt. Nu kör jag high-bar utan problem.

Har bara provat utan stång nu och jag tyckte low bar ställningen tog betydligt mindre på ländryggen. Av allt jag läst säger 90% att low bar tar mera på ryggen men det verkar inte gälla mig? Kan vara för att jag är stel som en sten.

Vågar heller inte gå över 150kg när jag kör high bar, low bar har jag böjt 140kg efter en månad och det kändes "tryggare". High bar känns naturligt bättre men min rygg tycker inte om det.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Har bara provat utan stång nu och jag tyckte low bar ställningen tog betydligt mindre på ländryggen. Av allt jag läst säger 90% att low bar tar mera på ryggen men det verkar inte gälla mig? Kan vara för att jag är stel som en sten.

Vågar heller inte gå över 150kg när jag kör high bar, low bar har jag böjt 140kg efter en månad och det kändes "tryggare". High bar känns naturligt bättre men min rygg tycker inte om det.

Alla är ju skapta olika så hos en del aktiverar säkert en viss teknik andra muskler och stödjevävnad än vad den är tänkt att göra.
 

Jolly

Cartier
Kör helkroppspass två gånger i veckan:

Bänkpress 3x8
Marklyft 3x8
Militärpress 3x8
Knäböj 3x8
Pull ups 3x8
Breda dips 3x8
Lutad hantelpress 3x8

Ni som kör helkroppspass, hur ser era pass ut? Feedback eller synpunkter på mitt upplägg uppskattas :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kör helkroppspass två gånger i veckan:

Bänkpress 3x8
Marklyft 3x8
Militärpress 3x8
Knäböj 3x8
Pull ups 3x8
Breda dips 3x8
Lutad hantelpress 3x8

Ni som kör helkroppspass, hur ser era pass ut? Feedback eller synpunkter på mitt upplägg uppskattas :)

Jag körde helkropp under en period men min upplevelse är att jag blev trött efter att ha kört böj, och träningen av övriga muskelgrupper blev lidande.
Å andra sidan om man kan få in 3 helkroppspass i veckan behöver man ju inte ta ut sig helt på varje muskelgrupp utan man har kvar några set men sparar dem till nästa pass. Är det så du kör?
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Vad säger ni om följande pass:
Man tar 60% av sitt max i böj,för mig blir detta ca 80 KG så kör man 100 reps. Jag är helt förstörd efter detta pass.
Har bara kört det 3 gånger, ska fortsätta kriga vidare och försöka få ner mängden set för att uppnå dessa 100 reps.

Körde imorse och fick med mig 107 reps.
Set 1: 25 reps
Set 2: 25 reps
Set 3: 27 reps
Set 4: 30 reps

Har ni testat liknande pass och hur upplever ni dom?
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Vad säger ni om följande pass:
Man tar 60% av sitt max i böj,för mig blir detta ca 80 KG så kör man 100 reps. Jag är helt förstörd efter detta pass.
Har bara kört det 3 gånger, ska fortsätta kriga vidare och försöka få ner mängden set för att uppnå dessa 100 reps.

Körde imorse och fick med mig 107 reps.
Set 1: 25 reps
Set 2: 25 reps
Set 3: 27 reps
Set 4: 30 reps

Har ni testat liknande pass och hur upplever ni dom?
Vad är tanken med detta? Låter som det är för mycket volym & intensitet för att få kvalitet i passet?
 

LI0N

Panerai
Alla är ju skapta olika så hos en del aktiverar säkert en viss teknik andra muskler och stödjevävnad än vad den är tänkt att göra.

Exakt!
Kör helkroppspass två gånger i veckan:

Bänkpress 3x8
Marklyft 3x8
Militärpress 3x8
Knäböj 3x8
Pull ups 3x8
Breda dips 3x8
Lutad hantelpress 3x8

Ni som kör helkroppspass, hur ser era pass ut? Feedback eller synpunkter på mitt upplägg uppskattas :)

Har kört en massa olika helkroppspass under ett års tid. Jag skulle köra tre dagar;
Dag 1: Tung bänk, valfria övningar för av kroppen
Dag 2: Tunga squats, valfria övningar för resten av kroppen
Dag 3: Tunga marklyft, valfria övningar för resten av kroppen
Om du bara kan köra två dagar kan du göra squats och marklyft samma pass.
 

LI0N

Panerai
Vad säger ni om följande pass:
Man tar 60% av sitt max i böj,för mig blir detta ca 80 KG så kör man 100 reps. Jag är helt förstörd efter detta pass.
Har bara kört det 3 gånger, ska fortsätta kriga vidare och försöka få ner mängden set för att uppnå dessa 100 reps.

Körde imorse och fick med mig 107 reps.
Set 1: 25 reps
Set 2: 25 reps
Set 3: 27 reps
Set 4: 30 reps

Har ni testat liknande pass och hur upplever ni dom?
Ska köra GVT (German volume training, 10x10) när hemmagymmet anländer. Skulle hellre göra det än att bara sikta på 100 reps, då har du lite struktur åtminstone!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Vad säger ni om följande pass:
Man tar 60% av sitt max i böj,för mig blir detta ca 80 KG så kör man 100 reps. Jag är helt förstörd efter detta pass.
Har bara kört det 3 gånger, ska fortsätta kriga vidare och försöka få ner mängden set för att uppnå dessa 100 reps.

Körde imorse och fick med mig 107 reps.
Set 1: 25 reps
Set 2: 25 reps
Set 3: 27 reps
Set 4: 30 reps

Har ni testat liknande pass och hur upplever ni dom?

Det där upplägget skulle nog Tom Platz gilla. Han vurmade ju för högrepp-böj. För vanliga dödliga brukar det talas om 20 reppare, ett set tror jag. Breathe squats.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har bara provat utan stång nu och jag tyckte low bar ställningen tog betydligt mindre på ländryggen. Av allt jag läst säger 90% att low bar tar mera på ryggen men det verkar inte gälla mig? Kan vara för att jag är stel som en sten.

Vågar heller inte gå över 150kg när jag kör high bar, low bar har jag böjt 140kg efter en månad och det kändes "tryggare". High bar känns naturligt bättre men min rygg tycker inte om det.
Du kanske är väldigt mycket starkare i ryggen jämfört med benen och ditt 140kg low-bar blir därför långt ifrån maxvikt medans samma vikt highbar blir väldigt nära din maxvikt.

En bra utförd highbar eller allra helst frontböj borde belasta ryggen minst. Om man inte ska bli bättre på att lyfta knäböj i sig så tungt som möjligt ser jag inga nackdelar med att använda sig av en övning/varaiant som blir tillräckligt tung men samtidigt som du lyfter så lite vikt i som möjligt!
 

LI0N

Panerai
Du kanske är väldigt mycket starkare i ryggen jämfört med benen och ditt 140kg low-bar blir därför långt ifrån maxvikt medans samma vikt highbar blir väldigt nära din maxvikt.

En bra utförd highbar eller allra helst frontböj borde belasta ryggen minst. Om man inte ska bli bättre på att lyfta knäböj i sig så tungt som möjligt ser jag inga nackdelar med att använda sig av en övning/varaiant som blir tillräckligt tung men samtidigt som du lyfter så lite vikt i som möjligt!

Måste vara så med tanke på att jag marklyfter 220 och squattar 150 :D måste börja träna ben mera! Blir dock svårt utan maskiner...
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Måste vara så med tanke på att jag marklyfter 220 och squattar 150 :D måste börja träna ben mera! Blir dock svårt utan maskiner...
Ja precis, om din low-bar stil är mycket höftfällande blir ju nästan rörelsen som ett marklyft och bygger/stärker då snarare rygg och rumpa/baksida istället för framsida lår.

Jag skulle rekommendera att lära dig bra frontböj där du har en upprätt stil om du vill bygga ben och samtidigt inte belasta ryggen onödigt mycket.
Håll vikterna så lätt att du klarar hålla stilen och lägg på vikt progressivt! :)
 

LI0N

Panerai
Ja precis, om din low-bar stil är mycket höftfällande blir ju nästan rörelsen som ett marklyft och bygger/stärker då snarare rygg och rumpa/baksida istället för framsida lår.

Jag skulle rekommendera att lära dig bra frontböj där du har en upprätt stil om du vill bygga ben och samtidigt inte belasta ryggen onödigt mycket.
Håll vikterna så lätt att du klarar hålla stilen och lägg på vikt progressivt! :)

Ska köra på det! Har bra form på frontböjen men får inte stången bekvämt om jag går över 60kg... Kommer väl med tiden!
 
Topp