Det är en vanesak!Ska köra på det! Har bra form på frontböjen men får inte stången bekvämt om jag går över 60kg... Kommer väl med tiden!
Håller du stången i handen/fingrarna eller korsar du armarna och lägger den på axlarna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är en vanesak!Ska köra på det! Har bra form på frontböjen men får inte stången bekvämt om jag går över 60kg... Kommer väl med tiden!
Har kört 100 reps på 60% av 1RM flera gånger i både böj och bänk.Vad säger ni om följande pass:
Man tar 60% av sitt max i böj,för mig blir detta ca 80 KG så kör man 100 reps. Jag är helt förstörd efter detta pass.
Har bara kört det 3 gånger, ska fortsätta kriga vidare och försöka få ner mängden set för att uppnå dessa 100 reps.
Körde imorse och fick med mig 107 reps.
Set 1: 25 reps
Set 2: 25 reps
Set 3: 27 reps
Set 4: 30 reps
Har ni testat liknande pass och hur upplever ni dom?
Det är en vanesak!
Håller du stången i handen/fingrarna eller korsar du armarna och lägger den på axlarna?
Kräver mer rörlighet och tillvänjning men det blir betydligt bekvämare sen på tunga vikter att lägga stången på axlarna och hålla den i handen/fingrarnaKorsar armarna och lägger den på axlarna![]()
Kräver mer rörlighet och tillvänjning men det blir betydligt bekvämare sen på tunga vikter att lägga stången på axlarna och hålla den i handen/fingrarna![]()
Upplever det som ett väldigt utmanade pass och tränar bara ben 1 gång i veckan för tillfället. Så tänkte att det passet kan vara jobbigt och slitsamt.Vad är tanken med detta? Låter som det är för mycket volym & intensitet för att få kvalitet i passet?
Ska kolla upp det programmet.Ska köra GVT (German volume training, 10x10) när hemmagymmet anländer. Skulle hellre göra det än att bara sikta på 100 reps, då har du lite struktur åtminstone!
Knäböj och höga reps är ett förjävligt men utmanade påhitt alltsåDet där upplägget skulle nog Tom Platz gilla. Han vurmade ju för högrepp-böj. För vanliga dödliga brukar det talas om 20 reppare, ett set tror jag. Breathe squats.
Stabilt!Har kört 100 reps på 60% av 1RM flera gånger i både böj och bänk.
Målet är att kliva i mål på under 15min när jag kör det
Brukar dock köra femmor/tior dvs 10 eller 20 set (oftast 20 set)![]()
Upplever det som ett väldigt utmanade pass och tränar bara ben 1 gång i veckan för tillfället. Så tänkte att det passet kan vara jobbigt och slitsamt.
Ska kolla upp det programmet.
Knäböj och höga reps är ett förjävligt men utmanade påhitt alltså
Stabilt!
Effects of a 12-Week Modified German Volume Training Program on Muscle Strength and Hypertrophy—A Pilot Study
Findings suggest performing >5 sets per exercise does not promote greater gains in muscle strength and hypertrophy.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5969184/
Hur många dagar i veckan kör du?Jag kör nu en klassisk brosplit med ca 15 set per muskel och får bra ökningar.
Ben fokus böj - Bröst/triceps - Rygg/biceps - Ben fokus mark - Axlar/de du tycker saknasHur många dagar i veckan kör du?
Jag är återigen på jakt efter ett nytt träningsprogram. PPL och liknande är så trist. Har ni tips på någon bra 5 dagarssplit men tydlig uppdelning av muskelgrupper?
Går det att möblera om så att det endast blir ett benpass?Ben fokus böj - Bröst/triceps - Rygg/biceps - Ben fokus mark - Axlar/de du tycker saknas
Lägg in mage på typ två av passen när du själv känner att det passar.
Lite sen på bollen men kolla på Kelly starett mobilityBehöver tips på smidig träning/stretch mellan passen för att öka rörligheten. Börjar känna mig som en gammal gubbe![]()
Tänker att underkopp är rätt stora muskelgrupper samt att ena passet har mer fokus på framsida medans det andra på baksida och rygg.Går det att möblera om så att det endast blir ett benpass?![]()
Hur många dagar i veckan kör du?
Jag är återigen på jakt efter ett nytt träningsprogram. PPL och liknande är så trist. Har ni tips på någon bra 5 dagarssplit men tydlig uppdelning av muskelgrupper?
Jag vet egentligen inte vad jag är ute efter mer än att lägga upp ett bra träningsprogram som går att kombinera med tillökning i familjen = max 40-50 minuter per passTänker att underkopp är rätt stora muskelgrupper samt att ena passet har mer fokus på framsida medans det andra på baksida och rygg.
Men vill du köra allt i ett pass och istället få fler överkroppspass kan du ju lägga armar som ett separat pass istället.
Jag tycker dock att ben antagligen behövs köras med högre volym och frekvens än armar, så att lägga lika många pass och fokus per vecka på ben som armar känns lite off.
Det här känns riktigt bra! Kör du marklyft på ben eller rygg?Så här ser det ut :
Måndag : Ben, mage
Tisdag: vila
Onsdag : Bröst
Torsdag : Rygg
Fredag : vila
Lördag : triceps, mage
Söndag : biceps, axlar
Fördelen med insprängd vila efter ben är att jag blir så matt dagen efter ett benpass. Och vilan efter bröst och rygg dagarna är välkommet.
Högsets volymen (upp till 15-18 set beroende på ork) känns ok ändå då det går nästan en vecka mellan passen för muskeln (givetvis blir det lite ofrivillig träning av t ex axlar, armar när man kör bröst och bänk) och man är fräsch när muskeln ska köras igen.
Det här känns riktigt bra! Kör du marklyft på ben eller rygg?
Jag vet egentligen inte vad jag är ute efter mer än att lägga upp ett bra träningsprogram som går att kombinera med tillökning i familjen = max 40-50 minuter per pass![]()
Hur många olika övningar kör du per muskelgrupp och dag?Mina pass tar cirka trekvart. Ben kan ta lite längre tid eftersom setvila är längre..
Hur många olika övningar kör du per muskelgrupp och dag?
Vad hände me disco på fredagar? /theoldguySå här ser det ut :
Måndag : Ben, mage
Tisdag: vila
Onsdag : Bröst
Torsdag : Rygg
Fredag : vila
Lördag : triceps, mage
Söndag : biceps, axlar
Fördelen med insprängd vila efter ben är att jag blir så matt dagen efter ett benpass. Och vilan efter bröst och rygg dagarna är välkommet.
Högsets volymen (upp till 15-18 set beroende på ork) känns ok ändå då det går nästan en vecka mellan passen för muskeln (givetvis blir det lite ofrivillig träning av t ex axlar, armar när man kör bröst och bänk) och man är fräsch när muskeln ska köras igen.
Utan att veta vad "känningar i ryggen" innebär så skulle jag säga att Belt squat, utfall i alla dess former, benspark, lårcurl täcker in det mesta. Fick bättre ben själv av bara utfall än alla mina tunga knäböj jag brukade göra.Fråga till er kunniga, har haft lite känningar i ryggen sedan 10 år tillbaks och inte vågat köra mark och böj.
Vilka ben övningar kan jag köra istället för att effektivt bygga benen?
Knäböj fram brukar oftast fungera bättre och belastar ryggen mindre.Fråga till er kunniga, har haft lite känningar i ryggen sedan 10 år tillbaks och inte vågat köra mark och böj.
Vilka ben övningar kan jag köra istället för att effektivt bygga benen?
Körde alldeles för tungt mark på den tiden och utan att riktigt lyssnade på kroppen/ryggen.Utan att veta vad "känningar i ryggen" innebär så skulle jag säga att Belt squat, utfall i alla dess former, benspark, lårcurl täcker in det mesta. Fick bättre ben själv av bara utfall än alla mina tunga knäböj jag brukade göra.