• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Derix

Patek
2-Faktor
Behöver tips på smidig träning/stretch mellan passen för att öka rörligheten. Börjar känna mig som en gammal gubbe :eek:
 

Zeta

Omega
Någon som har bra tips på en digital/app för träningsdagbok? Önskar kunna lägga in standardpass och sedan fylla i set, reps, vikt för att följa trend över tid
 

LI0N

Panerai
Någon som sitter på ett roligt helkroppsschema med mindre än 9 övningar per pass?

Körde styrkelabbets men är inte övertygad!
 

LI0N

Panerai
A116083E-AF60-4CE5-8CEA-C5E40F1CF616.png

Vad tror panelen om detta? Tänkte kasta in en extra benövningen per pass
 

Herr Gås

Banned
A116083E-AF60-4CE5-8CEA-C5E40F1CF616.png

Vad tror panelen om detta? Tänkte kasta in en extra benövningen per pass
OM du prompt måste köra 3 helkroppspass per vecka hade jag åtminstone lagt om övningarna så att du kör pressövningar först ett pass, ryggövningar först nästa och avslutningsvis ben först det tredje passet.

Jonathan på JFathletes hade en drive där du fick hans upplägg med 4 pass per vecka (PPL) gratis om du handlade kosttillskott för 500kr. Det är ett jävla potent upplägg och den killen har koll på allt. Vill du prova kanske han fortfarande erbjuder det.
 

LI0N

Panerai
OM du prompt måste köra 3 helkroppspass per vecka hade jag åtminstone lagt om övningarna så att du kör pressövningar först ett pass, ryggövningar först nästa och avslutningsvis ben först det tredje passet.

Jonathan på JFathletes hade en drive där du fick hans upplägg med 4 pass per vecka (PPL) gratis om du handlade kosttillskott för 500kr. Det är ett jävla potent upplägg och den killen har koll på allt. Vill du prova kanske han fortfarande erbjuder det.

Tre helkroppspass är ju utan tvekan det bästa om man endast har möjlighet att träna 3ggr/vecka. Kört PPL 5-6 dagar i veckan och tycker helkropp 3 dagar i veckan håller samma nivå. Man måste bara kötta som fan.

Tycker att det enda som fallerar med helkroppspass är benen
 

Herr Gås

Banned
Tre helkroppspass är ju utan tvekan det bästa om man endast har möjlighet att träna 3ggr/vecka. Kört PPL 5-6 dagar i veckan och tycker helkropp 3 dagar i veckan håller samma nivå. Man måste bara kötta som fan.

Tycker att det enda som fallerar med helkroppspass är benen
Kör två "helkropp" och ett renodlat benpass då?
 

Reverso

Panerai
Det gick åt helvete med planerna att droppa fett och jag vägde in på 113 kg vilket jag fortfarande står kvar på har alltså gått upp ca 6 kg på 4 månader. Vet inte vad fan som hände. Började äta som en gris när jag började gå mina långpromenader och därefter tappade jag orken att gå till gymmet 2.5 veckor. Nu är jag tillbaka och kör 4 ggr i veckan istället för 6. Det är bara att kämpa på och ta nya tag, musklerna har jag kvar. Nu gäller det bara att droppa fettet. Peace!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det gick åt helvete med planerna att droppa fett och jag vägde in på 113 kg vilket jag fortfarande står kvar på har alltså gått upp ca 6 kg på 4 månader. Vet inte vad fan som hände. Började äta som en gris när jag började gå mina långpromenader och därefter tappade jag orken att gå till gymmet 2.5 veckor. Nu är jag tillbaka och kör 4 ggr i veckan istället för 6. Det är bara att kämpa på och ta nya tag, musklerna har jag kvar. Nu gäller det bara att droppa fettet. Peace!

Skit I fettet. Ät lite, lite mindre och träna som vanligt så kommer du tappa fett långsiktigt.
 

dino

Omega
2-Faktor
Någon som sitter på ett roligt helkroppsschema med mindre än 9 övningar per pass?


Körde styrkelabbets men är inte övertygad!

Jag kör Jeff Nippards full body program nu. 5 dagar i veckan är upplägget där det är full body men med fokus full body/chest full body/back osv under de olika dagarna. Värt att testa om du har förutsättningar till träning 5 dagar i vecka. Om det bara är 3 dagar du tänkt köra så skulle jag prova som någon annan nämnde en full body x2 och en dedikerad leg day.
 

LI0N

Panerai
Jag kör Jeff Nippards full body program nu. 5 dagar i veckan är upplägget där det är full body men med fokus full body/chest full body/back osv under de olika dagarna. Värt att testa om du har förutsättningar till träning 5 dagar i vecka. Om det bara är 3 dagar du tänkt köra så skulle jag prova som någon annan nämnde en full body x2 och en dedikerad leg day.


Orkar inte köra 5 dagar längre när vi har en hundvalp hemma :D
Kör 3-4 dagar med varannan gång bröst/rygg/biceps och varannan gång ben/axlar/triceps. Känns helt ok!
 

dino

Omega
2-Faktor
Orkar inte köra 5 dagar längre när vi har en hundvalp hemma :D
Kör 3-4 dagar med varannan gång bröst/rygg/biceps och varannan gång ben/axlar/triceps. Känns helt ok!
För 4dagar har jag kört upper/lower/upper/lower och det har gett grym effekt. Fokus bröst och sedan rygg på respektive upper-pass. Man kan givetvis lägga fokus på annan muskel man tycker ligger efter i utvecklingen. Annars är nog full body x2 och sedan ett tredje dedikerat pass till ben alt. annat som ligger efter att föredra. Förstår det där med tiden och att få ihop vardagslivet, man gör så gott man kan :)
 

LI0N

Panerai
För 4dagar har jag kört upper/lower/upper/lower och det har gett grym effekt. Fokus bröst och sedan rygg på respektive upper-pass. Man kan givetvis lägga fokus på annan muskel man tycker ligger efter i utvecklingen. Annars är nog full body x2 och sedan ett tredje dedikerat pass till ben alt. annat som ligger efter att föredra. Förstår det där med tiden och att få ihop vardagslivet, man gör så gott man kan :)

Funderat på upper/lower split men har så jävla ont i ländryggen efter en olycka (listen bröts av och jag landade på ryggen när jag gjorde pull ups hemma) så jag kan inte squatta eller marklyfta riktigt tungt så bröst&rygg och ben&axlar känns som en bättre split just nu!
Körde 3x8 med 120kg i marklyft igår och idag kan jag inte böja mig ens... :)
 

dino

Omega
2-Faktor
Funderat på upper/lower split men har så jävla ont i ländryggen efter en olycka (listen bröts av och jag landade på ryggen när jag gjorde pull ups hemma) så jag kan inte squatta eller marklyfta riktigt tungt så bröst&rygg och ben&axlar känns som en bättre split just nu!
Körde 3x8 med 120kg i marklyft igår och idag kan jag inte böja mig ens... :)
Byt ut marklyft mot rackpulls för att skona ländryggen och squats är inget måste för att bygga bra ben. Du kan antingen köra dem i smithmaskin för att slippa balansera allt på ryggen helt alt. köra ex. Benpress.

Själv skadar ryggen vid 3 tillfällen. Håller mig till rackpulls men squatsen har jag lyckats bygga tillbaka stabilitet och styrka i.
 

LI0N

Panerai
Byt ut marklyft mot rackpulls för att skona ländryggen och squats är inget måste för att bygga bra ben. Du kan antingen köra dem i smithmaskin för att slippa balansera allt på ryggen helt alt. köra ex. Benpress.

Själv skadar ryggen vid 3 tillfällen. Håller mig till rackpulls men squatsen har jag lyckats bygga tillbaka stabilitet och styrka i.

Så är det men då jag inte riktigt gillar de övningarna så blir det svårt att träna så mycket underkropp!
 

daniel32

Omega
Update efter en lång period.

Bänk 105kg
Knäböj 140kg
Mark 180kg

Väger 78kg och är 16 år.

Efter att jag varit borta 3-4 första månaderna av året pga en lätt operation och mkt plugg så lyckades jag ändå höja mitt 1RM i bänk till 115kg och har hunnit bli hela 17 år gammal på ca 85kg. (La på mig ca 7 kg under karantän tiderna;)) Håller på återhämta mig lite vad det gäller böj, men lär nog ta 150kg ganska snart.
 
Vad tror panelen om detta? Tänkte kasta in en extra benövningen per pass
Det behöver inte vara sämre eller bättre än något annat. Men du har nog gjort rätt analys att det brister kanske lite i tex baksida ben. Marklyft ja, men sen är det inte mycket av den varan.

Jag tycker Styrkelabbets variant är helt ok som bas, ger dig också möjligheten att justera den 3:e dagen som du vill. Det är verkligen inget MÅSTE att köra varje muskelgrupp 3 ggr per vecka. 2 ggr är nog för de flesta mer än tillräckligt.

Det mallarna ofta inte beskriver är hur tungt man skall lyfta, eller om set nr 3 skall vara tyngre än set nr 1 och 2 tex. Hur nära fail skall varje set ligga osv. Här i ligger säkert 50% av hela jobbet för att anpassa en bra mall för en individ. Här måste man kötta igenom 3-4 veckor för att se om man hur man skall justera.
 
Topp