• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Kan ju vara bra att känna till att ett för högt proteinintag genererar högre insulinnivåer i blodet vilket leder till högre fettinlagring. Har läst att för icke tränande män är ett dagligt intag på 0.8 gram per kilo kroppsvikt en bra nivå. Tränar man går det bra att äta mer men man ska inte överdriva.

Källa?

Jason Fung. Har läst en del av honom och han verkar ha bra koll.
https://idmprogram.com/how-much-protein-is-excessive/

Googla på "jason fung protein" för flera artiklar.

Intressant. Han verkar dock mest ta upp extremfall och dra generella slutsatser baserat på det? Dessutom inte inriktat specifikt mot tränande individer med stöd i de studier som har gjorts på den populationen? (Ser dessutom inga hänvisningar till riktiga referenser eller källor.)

Personligen gillar jag Daniel Richter som driver och skriver för Styrkelabbet. Exempelvis den här ganska djupa artikeln om protein (med 26 direkta källhänvisningar till studier och forskning): http://www.styrkelabbet.se/protein/

TL;DR
  • Ditt proteinbehov stiger om du styrketränar, har stor muskelmassa eller ligger på kaloriunderskott, och du får bättre träningsresultat om du äter mer protein än det rekommenderade dagliga intaget (RDI) på 0,8 g/kg/dag.
  • Ett proteinintag kring 1,4–2 g/kg/dag leder till större styrkeökningar, större muskeltillväxt och större fettminskning än RDI.
  • Ett proteinintag om 1,8–2,7 g/kg/dag rekommenderas för tränade personer som vill bevara muskelmassa vid ett kaloriunderskott.
  • Högre proteinintag (3 g/kg/dag) kan eventuellt ha positiva effekter på kroppskompositionen (ration mellan fett- och muskelmassa) hos tränade personer, men mer forskning behövs.
  • För friska personer finns ingen känd övre gräns där proteinintaget blir farligt högt. Ett proteinintag om 3 g/kg/dag har undersökts långsiktigt (1 år), utan man sett negativa effekter på njur- och leverfunktion.

Intressant. Han verkar dock mest ta upp extremfall och dra generella slutsatser baserat på det? Dessutom inte inriktat specifikt mot tränande individer med stöd i de studier som har gjorts på den populationen? (Ser dessutom inga hänvisningar till riktiga referenser eller källor.)
Ja, han skriver mest om "vanligt" folk som inte tränar.

Jag vill bara göra den intresserad uppmärksam på att protein kan få samma effekter i kroppen som kolhydrater om man äter mer än kroppen behöver. Vid styrketräning kan man säkert äta en hel del protein men för den som i första hand tränar för att gå ner i vikt kan det vara bra att känna till :)

Jag vill bara göra den intresserad uppmärksam på att protein kan få samma effekter i kroppen som kolhydrater om man äter mer än kroppen behöver. Vid styrketräning kan man säkert äta en hel del protein men för den som i första hand tränar för att gå ner i vikt kan det vara bra att känna till :)

Snabba proteiner typ vassle lagras väl lättare till fettdepåerna än t ex en burk med tonfisk.

Finns ett flertal studier som visar på att ett ökat proteinintag leder till en ökad viktminskning.

Skulle inte "vanligt" folk träna menar du? Hursomhelst tror jag de flesta i denna tråd tränar lite grann iallafall..! ;)

Snabba proteiner typ vassle lagras väl lättare till fettdepåerna än t ex en burk med tonfisk.
Vad de olika typerna av protein gör i kroppen verkar vara en hel vetenskap.

Finns ett flertal studier som visar på att ett ökat proteinintag leder till en ökad viktminskning.
Skulle inte "vanligt" folk träna menar du? Hursomhelst tror jag de flesta i denna tråd tränar lite grann iallafall..! ;)
Som @RobertD nämnde ovan kan en enkel förklaring vara att protein mättar bra och därför gör att man äter mindre av annat. En studie bör har samma kalorimängd men olika mängder av fett, protein och kolhydrater för att man ska kunna dra några riktiga slutsatser. Sen bör de medverkande övervakas dygnet runt vilket gör den typen av studier extremt kostsamma och inte så vanligt förekommande. Många studier, kanske inte de du nämner, är i enkätform och de kan man nästan helt bortse i från.

Med "vanligt" folk menade jag de som inte tränar något alls :)

Yes. Jag har läst att snabbt protein (förspjälkat) lagras lättare som fett pg a den starka insulinpåverkan vissa aminosyror har.

Men det borde väl kunna undvikas om man tar det precis före ett pass. Då borde det mesta gå åt innan det får en chans att lagras?

Utan att vara någon slags expert på området tror jag nog att effekten av insulinpåslag och att aminosyror skall lagras som fett är försumbar för vanliga dödliga människor.

Vad de olika typerna av protein gör i kroppen verkar vara en hel vetenskap.

Som @RobertD nämnde ovan kan en enkel förklaring vara att protein mättar bra och därför gör att man äter mindre av annat. En studie bör har samma kalorimängd men olika mängder av fett, protein och kolhydrater för att man ska kunna dra några riktiga slutsatser. Sen bör de medverkande övervakas dygnet runt vilket gör den typen av studier extremt kostsamma och inte så vanligt förekommande. Många studier, kanske inte de du nämner, är i enkätform och de kan man nästan helt bortse i från.

Med "vanligt" folk menade jag de som inte tränar något alls :)
Självklart har de kontrollerat kaloriintaget.

Personligen gillar jag Daniel Richter som driver och skriver för Styrkelabbet.

Jag med, följer deras nybörjarprogram. Haft svårt att ens ta mig till gymmet då jag inte gillar att träna inomhus, eller ibland annat folk. Men hans program med få övningar och att det går snabbt har hjälpt mig enormt att acklimatisera mig till miljön, så nu är inomhus och folk ett icke problem. Sen att det är skönt med få övningar där det blir lite enklare att öva in tekniken, inte lika mycket att hålla reda på.

Pro Gym har nya ägare och bättre öppettider.
Utrustningen har alltid varit bra liksom andan och kamratskapet.
Bästa gymet är det du kommer i väg till är en gammal sanning ok men Pro Gym är verkligen bra även för en 52 årig motionär som inte lyfter mer än 150(mark).
AC94535E-0BFC-4103-A250-CE1C5C54DAB0.jpeg

Pro Gym har nya ägare och bättre öppettider.
Utrustningen har alltid varit bra liksom andan och kamratskapet.
Bästa gymet är det du kommer i väg till är en gammal sanning ok men Pro Gym är verkligen bra även för en 52 årig motionär som inte lyfter mer än 150(mark).
AC94535E-0BFC-4103-A250-CE1C5C54DAB0.jpeg
Saknar redan Pro Gym :/ Flyttade från gatan förra sommaren och får nostalgitrippar när man ser bilder därifrån.

Hur gör ni för att palla ett träningspass under senare delen av fastan? jag blir svag och svimfärdig av att bara känna på vikterna

Någon som kan rekommendera en bra mobil app för att hålla koll på sin träning och följa utv. av hur mycket man tar i resp. övning?

Personligen gillar jag Daniel Richter som driver och skriver för Styrkelabbet. Exempelvis den här ganska djupa artikeln om protein (med 26 direkta källhänvisningar till studier och forskning): http://www.styrkelabbet.se/protein/

TL;DR
  • Ditt proteinbehov stiger om du styrketränar, har stor muskelmassa eller ligger på kaloriunderskott, och du får bättre träningsresultat om du äter mer protein än det rekommenderade dagliga intaget (RDI) på 0,8 g/kg/dag.
  • Ett proteinintag kring 1,4–2 g/kg/dag leder till större styrkeökningar, större muskeltillväxt och större fettminskning än RDI.
  • Ett proteinintag om 1,8–2,7 g/kg/dag rekommenderas för tränade personer som vill bevara muskelmassa vid ett kaloriunderskott.
  • Högre proteinintag (3 g/kg/dag) kan eventuellt ha positiva effekter på kroppskompositionen (ration mellan fett- och muskelmassa) hos tränade personer, men mer forskning behövs.
  • För friska personer finns ingen känd övre gräns där proteinintaget blir farligt högt. Ett proteinintag om 3 g/kg/dag har undersökts långsiktigt (1 år), utan man sett negativa effekter på njur- och leverfunktion.

Om man går upp på 3 gram/kg och dag är det bra att kolla upp njurfunktionen. Det är inget kul att köra sönder njurarna (läker aldrig igen). Du märker inget förrens det är försent och du får gå på dialys varje vecka hela ditt liv. Dessutom lär du få en ganska sur (ph) miljö i kroppen när dessa mängder av aminosyror flyter runt i blodet vilket kan påverka tarmflora och autoimmuna samt inflammatoriska sjukdomar.

Kolla in denna angående hur mycket protein muskler kan ”ta upp”. Går också igenom ett gäng studier.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp