• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Jag fick samma infall för en dryg månad sedan och inredde ett förråd vi har i vår källare med en skivstångställning med bänk och tillhörande vikter.
Bänken jag valde (Ironmaster Superbench pro - häftigt namn, ja vet! :cool:) ger en möjlighet att fästa dips ställning och chinsställning direkt på bänken samtidigt som man klarar sig med den begränsade takhöjden i källaren. Man kan även köpa till bensparkstillägg och andra tillbehör men de har jag ej i nuläget.

Jag är väldigt nöjd med mitt val då det går att få till helkroppsträning med bra kvalitet. Framöver vill jag dock komplettera med hantlar också!

Var köpte du din skivstångställning? :)

Vi vill smälla upp ett rack för att kunna köra knäböj i källaren men det är en djungel.

Hur bra fungerar sådana här pass för att bygga muskler? Det känns som löjligt lite tid på gymmet, man skulle garanterat få dåligt samvete.
Skärmavbild 2021-01-23 kl. 08.28.34.png

Hur bra fungerar sådana här pass för att bygga muskler? Det känns som löjligt lite tid på gymmet, man skulle garanterat få dåligt samvete.

Kanske inte opti men givetvis går det att bygga och bli starkare på vilket schema som helst egentligen. Kontinuerlig träning, bra kost och sömn ger ju en skala av hyfsade och bra resultat i det långa loppet.

Livssituationen måste få avgöra tycker jag. Och jag tänker att om ett opti program ger 25% bättre resultat än ett annat program men kräver mycket mer tid och återhämtning och kanske sliter mer på lederna kanske det inte är värt att hoppa på opti programmet ändå..?

Hoppar man mycket mellan olika program blir det också svårt att utvärdera och kanske t om leder till rätt mediokra resultat i längden.

Opti var ju förresten lättare när man var ung och student. :)

Jag tycker postaren ovan gav ett mycket bra svar.

Det är troligen inget som är "optimalt" för någon, men samtidigt är det inget som är kass alls. Du tränar de stora muskelgrupperna, får med lite armar mm i drag och press samtidigt som du kan slipa på tekniken i böj, bänk och mark. Det senare är något man har med sig hela livet och kan basera sin träning runt.

Samtidigt kan man trycka på med frekvensen, AB-vila-CA-vila-B osv. Det blir en ganska mastig volym. Och eller så lägg till 1-2 övningar på slutet, kanske något rent för armarna/axlar 2-3 set eller så. Det tar 10 min extra och är ingen stor möda.

Kanske inte opti men givetvis går det att bygga och bli starkare på vilket schema som helst egentligen. Kontinuerlig träning, bra kost och sömn ger ju en skala av hyfsade och bra resultat i det långa loppet.

Livssituationen måste få avgöra tycker jag. Och jag tänker att om ett opti program ger 25% bättre resultat än ett annat program men kräver mycket mer tid och återhämtning och kanske sliter mer på lederna kanske det inte är värt att hoppa på opti programmet ändå..?

Hoppar man mycket mellan olika program blir det också svårt att utvärdera och kanske t om leder till rätt mediokra resultat i längden.

Opti var ju förresten lättare när man var ung och student. :)

Jag tycker postaren ovan gav ett mycket bra svar.

Det är troligen inget som är "optimalt" för någon, men samtidigt är det inget som är kass alls. Du tränar de stora muskelgrupperna, får med lite armar mm i drag och press samtidigt som du kan slipa på tekniken i böj, bänk och mark. Det senare är något man har med sig hela livet och kan basera sin träning runt.

Samtidigt kan man trycka på med frekvensen, AB-vila-CA-vila-B osv. Det blir en ganska mastig volym. Och eller så lägg till 1-2 övningar på slutet, kanske något rent för armarna/axlar 2-3 set eller så. Det tar 10 min extra och är ingen stor möda.
Tack för svar. Har kört 5-split sedan september och känner att jag börjar nå en platå. Dock gillar jag träna 5/7 dagar så därför kikar jag runt på lite olika program men väldigt många bygger på att man vilar varannan dag.

Kanske dags för ett ombyte, eller en vanlig hederlig deload 1 vecka?

Mycket handlar om vilken träning man tycker är kul, och kan hålla på med i år ut och år in. Det är det som ger resultat. Vissa gillar ren sk byggarträning, 4-5 split i veckan medans andra fokuserar med på styrkebiten och tycker det är kul att utvecklas i tex böj och bänk primärt. Oavsett så måste det vara lite kul.

Jag upplever att rätt många som inte är speciellt erfarna, kör slitprogram med 511 övningar. Dock ser de ofta lite spinkiga ut och utvecklas inte så bra. Här tror jag att det skulle vara bra att få dessa individer att faktiskt förstå vad det innebär att ta i och lyfta tungt. En nybörjare har inga problem att göra 5 set mark och 5 set bänk och sen något mer. En mer erfaren lyftare är helt sopslut efter det om man tagit i och ligger nära max på 4-6 reps tex. Desto starkare man blir, oavsett övning iofs, desto mer kan man "ta i" ovetenskapligt uttryckt och det ger en helt annan nivå av ansträngning.

Jag skall inte säga att jag är speciellt stark, stor eller erfaren. Men jag har tränat i +20 år och är tämligen rökt i kroppen efter 3 tunga set böj och 5(!) set marklyft. Visst, någon övning efter det är OK men that's it.

Jag gillar också att träna ofta och med hög volym. Rätt skönt ändå att piska en muskel rejält en gång i veckan.
Men nackdelen är ju också att missar du ett pass blir efterföljande pass lidande om man splittar upp kroppen alldeles för mycket.

De framsteg jag tycker mig ha märkt av högvolymsträningen kommer mest av vätskefyllnad inne i musklerna, inte av att muskelfibrerna blivit värst mycket större :). Men det är väl högst individuellt och en viktig faktor som påverkar resultatet är ju åldern. Närmar man sig 50 är det inte så bra, tror jag, att lägga all krut på högvolymsträning som man kunde göra när man var 25. Högvolymträning tär lite för mycket på mina leder också.

Jag testar nu att skära ner på träningen ganska rejält ; max 5-6 set per muskel(grupp) per pass (jämfört med 12-15 set eller mer för högvolymsträning). Programmet är upplagt på så vis att jag kör överkropp en dag, ben en dag och vilar en dag.

Om du inte vill vila varannan dag är detta rätt najs att köra! Missar du ett pass är det rätt okay ändå, eftersom 1 extra vilodag för muskeln kanske t om är bättre.

Och även om vätskeretentionen verkar ha blivit mindre upplever jag att den kvalitativa ökningen av faktisk muskelmassa är ungefär lika stor som när jag tränade högvolym.
Det svåraste är att "lägga av" tvärt när jag uppnått mina 5-6 set t ex för rygg, för mentalt känner jag ju att jag hade kunnat ge musklerna lite mer pisk, ett par set till. Men jag inser att det inte gör så mycket mer än att återhämtningen blir avsevärt längre.

Nu när antalet set är såpass få försöker jag istället få in bra kontakt vid varje repetition, långsammare negativ del av repetitionen och verkligen få in känslan att muskeln jag tränar arbetar. För när jag körde högvolym kunde jag undermedvetet känna att jag kunde slösa lite med repetitionerna och då blev ju tekniken också lidande.
Gillar också multiövningar som aktiverar flera muskler t ex knäböj, marklyft, pullover, dips och liknande.
Blandar högrep (20-25 rep) med lågrep (5-8 rep).
Kör sällan isolationsövningar förutom lite för triceps och biceps, kanske lite extra för lår. Triceps två huvuden får bra träning i olika pressövningar men för att aktivera insidan/tredje huvudet av triceps kör jag t ex triceps extensioner med hantel eller stång och lite pullover. Två övningar totalt 5 set. Biceps - lite alternerande curl, hammercurls. Tycker inte alls att dessa muskler blivit mindre av att jag kör 5 set istället för 10-12 set. Jag har släppt all prestige kring träningen. Idag körde jag högreps biceps och triceps med 7 kg hantlar. Mycket mjölksyra :-D
Vet jag att jag ska köra lite tyngre knäböj (4-8 strikta reps, inga studs i bottenläge osv) och marklyft dagen efter överkroppen, kör jag lättare för överkroppen för att jag inte ska känna mig helt däckad efter böj och markdagen.

Fördelen med att köra lagom ("lagom" låter rätt slappt men man ska ju ta i, inte lalla runt) är att jag framförallt känner mig fräsch inför ett nytt pass, mina leder gör inte ont längre men också att jag känner att träningen blir en investering inför framtiden när man når övre medelåldern och uppåt. För maxar man jämt och ständigt kör högvolym blir det sällan långvarigt för förr eller senare kommer ju skadorna.

Blev lite långt inlägg.

Senast ändrad:
Någon som sitter på ett grymt helkroppscirkelpass? Har inte möjlighet att träna så ofta som jag vill längre så tänkte prova på något nytt! Gärna mot endurance hållet.
Nu just äter jag som att jag skulle träna sex gånger i veckan fastän jag bara tränar två... Blir förbannad när jag ser mig i spegeln 😂

Detta pass kommer jag köra nu under februari efter ett kortare uppehåll innan jag börjar dra på.
Löjligt liten tid? Om du drar allt vad du orkar, verkligen allt på en femma. Då behöver du vila flera minuter om du ska orka en lika tung. Annars har du tagit för lätt. Så dessa passen är lätt en timme för mig. Inte uppvärmning & stretch inräknat (är gammal och prehabad)

Kanske dags för ett ombyte, eller en vanlig hederlig deload 1 vecka?

Mycket handlar om vilken träning man tycker är kul, och kan hålla på med i år ut och år in. Det är det som ger resultat. Vissa gillar ren sk byggarträning, 4-5 split i veckan medans andra fokuserar med på styrkebiten och tycker det är kul att utvecklas i tex böj och bänk primärt. Oavsett så måste det vara lite kul.

Jag upplever att rätt många som inte är speciellt erfarna, kör slitprogram med 511 övningar. Dock ser de ofta lite spinkiga ut och utvecklas inte så bra. Här tror jag att det skulle vara bra att få dessa individer att faktiskt förstå vad det innebär att ta i och lyfta tungt. En nybörjare har inga problem att göra 5 set mark och 5 set bänk och sen något mer. En mer erfaren lyftare är helt sopslut efter det om man tagit i och ligger nära max på 4-6 reps tex. Desto starkare man blir, oavsett övning iofs, desto mer kan man "ta i" ovetenskapligt uttryckt och det ger en helt annan nivå av ansträngning.

Jag skall inte säga att jag är speciellt stark, stor eller erfaren. Men jag har tränat i +20 år och är tämligen rökt i kroppen efter 3 tunga set böj och 5(!) set marklyft. Visst, någon övning efter det är OK men that's it.
Håller med till fullo. Folk har en tendens att inte kunna ta i ordentligt, och jag tror att det tar sin lilla tid att faktiskt förstå hur man gör 🙂

Någon som sitter på ett grymt helkroppscirkelpass? Har inte möjlighet att träna så ofta som jag vill längre så tänkte prova på något nytt! Gärna mot endurance hållet.
Nu just äter jag som att jag skulle träna sex gånger i veckan fastän jag bara tränar två... Blir förbannad när jag ser mig i spegeln 😂
Ny i tråden så kanske svär i kyrkan.
Jag kör på detta 3 ggr i veckan (oftast 4 varv) och tycker det håller mig frisk och någorlunda stark :)
IMG_8608.JPG

Detta pass kommer jag köra nu under februari efter ett kortare uppehåll innan jag börjar dra på.
Löjligt liten tid? Om du drar allt vad du orkar, verkligen allt på en femma. Då behöver du vila flera minuter om du ska orka en lika tung. Annars har du tagit för lätt. Så dessa passen är lätt en timme för mig. Inte uppvärmning & stretch inräknat (är gammal och prehabad)
Tänkte mer att det blir få timmar totalt om man slår ut det på en vecka. Varannan dag blir vila, eller hur? Det är mest därför jag vill köra någon form av uppdelning mellan muskler. Här bränner man ju i princip alla muskler på ett pass och måste vila i 48 timmar innan det är dags igen.

Så jävla taggad på att börja lyfta tungt igen. Varit skadad så mycket så hade glömt hur roligt det är!

Har inte lyft tungt sen mars 2020 så jag maxade förra veckan, resultat:
Bänk: 95
Böj: 110 (pinsamt)
Mark: 180

Kommer att köra nån sorts powerbuilding split 3dgr/vecka. Tungt med lite reps i de tre stora och sen pumpa på resten.

Snart är jag tillbaka här!
1612957678556.png

Så jävla taggad på att börja lyfta tungt igen. Varit skadad så mycket så hade glömt hur roligt det är!

Har inte lyft tungt sen mars 2020 så jag maxade förra veckan, resultat:
Bänk: 95
Böj: 110 (pinsamt)
Mark: 180

Kommer att köra nån sorts powerbuilding split 3dgr/vecka. Tungt med lite reps i de tre stora och sen pumpa på resten.

Snart är jag tillbaka här!
1612957678556.png

Gott! Hoppas att du håller dig skadefri. Lite skador är ju oundvikligt och man lär sig ju att träna runt skadan.

Tillbaka
Topp