Inte än, skall påbörja 2-dagars så fort förkylningen lägger sig och samtidigt köra åtminstone marklyft mini. Tycker BB ser vettigt ut.Är det någon som kört Styrkelabbets "Bänkpress Boogie"?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte än, skall påbörja 2-dagars så fort förkylningen lägger sig och samtidigt köra åtminstone marklyft mini. Tycker BB ser vettigt ut.Är det någon som kört Styrkelabbets "Bänkpress Boogie"?
Återkom gärna med intryck! Jag ger mig på något av Styrkelabbets gratisprogram under 6-8 veckor så länge. Så fort min förkylning släpper..Inte än, skall påbörja 2-dagars så fort förkylningen lägger sig och samtidigt köra åtminstone marklyft mini. Tycker BB ser vettigt ut.
Jag fick samma infall för en dryg månad sedan och inredde ett förråd vi har i vår källare med en skivstångställning med bänk och tillhörande vikter.
Bänken jag valde (Ironmaster Superbench pro - häftigt namn, ja vet!) ger en möjlighet att fästa dips ställning och chinsställning direkt på bänken samtidigt som man klarar sig med den begränsade takhöjden i källaren. Man kan även köpa till bensparkstillägg och andra tillbehör men de har jag ej i nuläget.
Jag är väldigt nöjd med mitt val då det går att få till helkroppsträning med bra kvalitet. Framöver vill jag dock komplettera med hantlar också!
Hur bra fungerar sådana här pass för att bygga muskler? Det känns som löjligt lite tid på gymmet, man skulle garanterat få dåligt samvete.
![]()
Jag tycker postaren ovan gav ett mycket bra svar.Hur bra fungerar sådana här pass för att bygga muskler? Det känns som löjligt lite tid på gymmet, man skulle garanterat få dåligt samvete.
![]()
Kanske inte opti men givetvis går det att bygga och bli starkare på vilket schema som helst egentligen. Kontinuerlig träning, bra kost och sömn ger ju en skala av hyfsade och bra resultat i det långa loppet.
Livssituationen måste få avgöra tycker jag. Och jag tänker att om ett opti program ger 25% bättre resultat än ett annat program men kräver mycket mer tid och återhämtning och kanske sliter mer på lederna kanske det inte är värt att hoppa på opti programmet ändå..?
Hoppar man mycket mellan olika program blir det också svårt att utvärdera och kanske t om leder till rätt mediokra resultat i längden.
Opti var ju förresten lättare när man var ung och student.![]()
Tack för svar. Har kört 5-split sedan september och känner att jag börjar nå en platå. Dock gillar jag träna 5/7 dagar så därför kikar jag runt på lite olika program men väldigt många bygger på att man vilar varannan dag.Jag tycker postaren ovan gav ett mycket bra svar.
Det är troligen inget som är "optimalt" för någon, men samtidigt är det inget som är kass alls. Du tränar de stora muskelgrupperna, får med lite armar mm i drag och press samtidigt som du kan slipa på tekniken i böj, bänk och mark. Det senare är något man har med sig hela livet och kan basera sin träning runt.
Samtidigt kan man trycka på med frekvensen, AB-vila-CA-vila-B osv. Det blir en ganska mastig volym. Och eller så lägg till 1-2 övningar på slutet, kanske något rent för armarna/axlar 2-3 set eller så. Det tar 10 min extra och är ingen stor möda.
Hur bra fungerar sådana här pass för att bygga muskler? Det känns som löjligt lite tid på gymmet, man skulle garanterat få dåligt samvete.
![]()
Håller med till fullo. Folk har en tendens att inte kunna ta i ordentligt, och jag tror att det tar sin lilla tid att faktiskt förstå hur man görKanske dags för ett ombyte, eller en vanlig hederlig deload 1 vecka?
Mycket handlar om vilken träning man tycker är kul, och kan hålla på med i år ut och år in. Det är det som ger resultat. Vissa gillar ren sk byggarträning, 4-5 split i veckan medans andra fokuserar med på styrkebiten och tycker det är kul att utvecklas i tex böj och bänk primärt. Oavsett så måste det vara lite kul.
Jag upplever att rätt många som inte är speciellt erfarna, kör slitprogram med 511 övningar. Dock ser de ofta lite spinkiga ut och utvecklas inte så bra. Här tror jag att det skulle vara bra att få dessa individer att faktiskt förstå vad det innebär att ta i och lyfta tungt. En nybörjare har inga problem att göra 5 set mark och 5 set bänk och sen något mer. En mer erfaren lyftare är helt sopslut efter det om man tagit i och ligger nära max på 4-6 reps tex. Desto starkare man blir, oavsett övning iofs, desto mer kan man "ta i" ovetenskapligt uttryckt och det ger en helt annan nivå av ansträngning.
Jag skall inte säga att jag är speciellt stark, stor eller erfaren. Men jag har tränat i +20 år och är tämligen rökt i kroppen efter 3 tunga set böj och 5(!) set marklyft. Visst, någon övning efter det är OK men that's it.
Ny i tråden så kanske svär i kyrkan.Någon som sitter på ett grymt helkroppscirkelpass? Har inte möjlighet att träna så ofta som jag vill längre så tänkte prova på något nytt! Gärna mot endurance hållet.
Nu just äter jag som att jag skulle träna sex gånger i veckan fastän jag bara tränar två... Blir förbannad när jag ser mig i spegeln![]()
Tänkte mer att det blir få timmar totalt om man slår ut det på en vecka. Varannan dag blir vila, eller hur? Det är mest därför jag vill köra någon form av uppdelning mellan muskler. Här bränner man ju i princip alla muskler på ett pass och måste vila i 48 timmar innan det är dags igen.Detta pass kommer jag köra nu under februari efter ett kortare uppehåll innan jag börjar dra på.
Löjligt liten tid? Om du drar allt vad du orkar, verkligen allt på en femma. Då behöver du vila flera minuter om du ska orka en lika tung. Annars har du tagit för lätt. Så dessa passen är lätt en timme för mig. Inte uppvärmning & stretch inräknat (är gammal och prehabad)
Inget fel på det där om man vill hålla igång. Ger en bra grund till mer ”avancerade” upplägg längre fram om man tycker sånt är kul.Ny i tråden så kanske svär i kyrkan.
Jag kör på detta 3 ggr i veckan (oftast 4 varv) och tycker det håller mig frisk och någorlunda stark
![]()
Så jävla taggad på att börja lyfta tungt igen. Varit skadad så mycket så hade glömt hur roligt det är!
Har inte lyft tungt sen mars 2020 så jag maxade förra veckan, resultat:
Bänk: 95
Böj: 110 (pinsamt)
Mark: 180
Kommer att köra nån sorts powerbuilding split 3dgr/vecka. Tungt med lite reps i de tre stora och sen pumpa på resten.
Snart är jag tillbaka här!
![]()
Efter över 8 månaders uppehåll så har jag börjat komma igång igen 5k åt gången
Känner mig helt ok i kroppen, uthålligheten är inte riktigt där. Känns att jag är ett år ifrån 40
![]()
Vilket jädra gym! Jag behöver träna där!Efter över 8 månaders uppehåll så har jag börjat komma igång igen 5k åt gången
Känner mig helt ok i kroppen, uthålligheten är inte riktigt där. Känns att jag är ett år ifrån 40
![]()
Vart hittar jag det där gymmet?Efter över 8 månaders uppehåll så har jag börjat komma igång igen 5k åt gången
![]()
.
Alltid gött att komma igång.
Men nu snackar vi ytor. Måtte vara det största gym jag någonsin sett.
Vilket jädra gym! Jag behöver träna där!
Vart hittar jag det där gymmet?![]()
det är nya Sats i Häggvik!
Riktigt stora ytor, skönt under rådande omständigheter
När jag jobbade som pt huserade jag på sats Danderyd. Denna ytan hade ju varit drömmen att piska på sina klienter påMe myself and I (+några till)
![]()
Skulle kunna vara ditt hemmagym.. - ”Älskling! Jag går ut till garaget en stund.”Me myself and I (+några till)
![]()
Jag skulle vilja ha ett sådant garage om inte annatSkulle kunna vara ditt hemmagym.. - ”Älskling! Jag går ut till garaget en stund.”![]()
Gymmet från drömmarnaMe myself and I (+några till)
![]()