• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Tack för input, kör själv alla 3 lyften, men mina proportioner gör att jag har fallenhet för mark. Böjen är sisådär och bänken skäms jag för och hade behövt träna specifikt för att få upp på en acceptabel nivå, men det är inte jätteviktigt för mig eftersom jag inte har för avsikt att tävla.

Blir att jag testar ortmag bara jag kommer tillbaka i form igen efter Coronan och har kalibrerat vad mitt max med bälte är, men jag är lite inne på samma spår som dig. Det har alltid varit viktigt för mig att det skall kännas bra i böjen samtidigt för att jag skall prestera i marken (vill inte ha darriga ben när det börjar ta emot).

Även om det såklart skall bli spännande att se vad programmen ger för resultat så räknar jag med år av träning för att gå från 250->300 (och jag är medveten om att många som försöker inte ens når 300).

Har någon lite starkare som jag tränar med som tar 270-275, men vi har hyfsat olika teknik och kroppsvikt och även om bägge lyfter conventional så tror det är begränsat gällande hur mycket nytta jag kan få av det annat än sällskap vid träning och tränar just nu bara på en 24/7 där de flesta är om man skall vara ärlig inte är särskilt starka markare så kanske man borde söka sig till en lyftarklubb om det börjar bli motigt.
Updatering på min egna post. Har tyvärr inte kommit igång riktigt med något specifikt program eftersom planen hela tiden varit att jag skulle ta 250 innan jag började gå in för det seriöst.

Körde lite för mycket (för mig) tunga knäböj en period tidigt under hösten för att dels förbättra det lyftet men även då det brukar leda till att det känns bra i marken när det går bra i knäböjen. Tyvärr har det inneburit att jag blivit för sliten och sen vid omgång 2 fått ryggskott (detta fick jag när jag körde bänk...) Speciellt böjen har känts riktigt skit sedan dess och jag har inte varit bekväm med att köra tunga böj på 2 månader.

Misslyckades igår med 250 för andra gången, var hyggligt försök även om det sket sig när jag skulle få den förbi knäna, men samtidigt har det inte känts riktigt bra i kroppen inför någon av gångerna. Tror att bara jag kör på metodiskt och toppar mig så det känns bra så bör det gå.

Det första köper jag, låter rimligt.

Men det andra stämmer inte riktigt, eller är aldrig visat hos människor tyvärr. Det har funnits massor med teorier runt hyperplasi, allså när fibrerna blir fler istället för det normala, blir större (hypertrofi) men det är svårtestat pga att det gör rätt ont att plocka biopsier hos folk. Det har under alla år jag varit med surrats om det och diverse olagliga tillskott som hGH men det är heller aldrig testat.

Om jag får gissa tror jag tvärt om, OM hyperplasi förekommer så är det som en funktion av hårt träning på mycket tunga vikter med få reps.
Whatever rocks your boat man 💪🏼
Så länge jag (random dude on the internet) inte är folks faktakälla är jag nöjd 😅

Lite snabbräkning på morgonkvisten säger väl att pulver fortfarande är väldigt mkt billigare. För enkelhetens skull kan vi räkna på Gymgrossistens whey80, säg att 4kg kostar typ 800 spänn om man handlar på rea. Ger 108 servings a 37 g protein. En portion a 37 gram protein kostar då 7,4 kronor. Nötfärs kan vi säga kostar typ 120 kr/kg , innehåller ca 24 gram protein/100gram färs. Blir typ 18 spänn för 36 gram protein.

Har precis vaknat, så inte omöjligt att jag räknat som en kratta, men beräkningen känns rimlig 😁 Sen får vi förstås ha priset i beaktning, både pulver och nötfärs varierar i pris.

Grymt.
Proteinpulver is da shit. 😎

Kan inte bli så mkt bättre efter ett pass. 😁
PXL_20221106_111140483.jpg

Finns det någon pre-workout som ger bättre pump på gymmet eller är det bara bogus?

Ifall det finns får ni gärna tipsa!

Får försöka få in ett mål mat kolhydrater 1h innan träningen då antar jag. Har inte plats för så mycket kolhydrater och att ta dem innan träningen är nog ebra idé.

Ja, testa att käka ett par bananer någon timma innan.

Jag tror också mer på att kolhydratrika måltider man åt igår och under dagen, dvs inte bara genom att äta par bananer innan träning, påverkar hur bra pump man får. Har aldrig käkat pwo (och kommer nog aldrig att göra det) så jag har inget att jämföra med, men jag har svårt att tänka mig att få ännu bättre pump än de jag brukar få. Och repsantalet påverkar pumpen också. Högre reps ger generellt bättre pump än femmor t ex.

Konstiga tips, använd beprövade saker.
Koffein, kreatin, beta alanin & citrullin malate så är man redo. Om man inte känner av något tränar man inte hårt nog.
Koffein används ibland, när jag är trött, men inte på kvällen. Kreatin tar jag alltid och ganska mycket. Verkar vara någon slags hyperresponder på det, kanske för att jag inte äter kött.

Beta-alanin har jag fått i mig från någon pwo då och då och har inget emot stickningarna. Bör tas varje dag vad jag förstår. Vilken dos bör jag köra?

Citrullin Malate har jag aldrig testat. Dos?

Nitrat verkar kunna vara bra, värt att testa?

Haha det är ju pumpen i gymmet man numera lever för🤪😁
Maxstyrkan har man fått lägga åt sidan för att inte skada kroppen i onödan. Jagar hellre fler reps än jagar toppvikter.
Äsch, det är när man börjar begränsa sig som förfallet börjar.

On topic - är nyfiken på ni som tränar bara för volym/pump och gör många reps, hur sätter man tydliga mål och får motivation i sin träning? Det är tydligt och konkret när man räknar kilon och strävar efter att lyfta så tungt som möjligt men volym eller utseende osv är ju väldigt abstrakt och inte objektivt mätbart.

Det går ju att jaga progression utan att ligga på toppvikter. Att benböjja 200kg , marka 200kg sliter ju mycket på kroppen också.
Kan ju jaga progression genom att supersetta eller använda olika intesivitetstekniker, lyfttempo osv. Eller olika styrkepyramider i reps/set. Finns ju massvis att göra utan att riskera att få tilltrycka diskar och känna sig ihoptryckt resten av dagen ;)
Jag pratar bara utifrån mig själv men i äldre dagar så väljer man mer kontrollerade övningar att lasta på riktigt tungt i.
Jag får fortfarande progression och har inte slutat att utvecklas.

Äsch, det är när man börjar begränsa sig som förfallet börjar.

On topic - är nyfiken på ni som tränar bara för volym/pump och gör många reps, hur sätter man tydliga mål och får motivation i sin träning? Det är tydligt och konkret när man räknar kilon och strävar efter att lyfta så tungt som möjligt men volym eller utseende osv är ju väldigt abstrakt och inte objektivt mätbart.
Räknar progression med RIR eller RPE. Behöver inte vara direkt motiverad för att träna, det går på automatik.

Tillbaka
Topp