• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Nej toppen i tyngdlyftning är givetvis också doping väldigt utbrett så det är väldigt svårt att kolla på hur de tränar och försöka göra likadant om man inte är ett genetiskt freak och eller tar till doping. Jag syftade till mer etablerade idrotter där doping på samma sätt inte är standard hos toppen och där det finns mycket forskning kring träningslära och programmering.

Det är just det jag menar att byggning mestadels bygger på "broscience" istället för vettigt forskning, alla som i toppen är helt uppenbart dopade och eller har ett eget vinstintresse av tipsen och råden de förmedlar.

Jag upplever att den forskning jag följt inom styrka och hypertrofi inte direkt förändrats så mycket, de stora grunderna i vad som fungerar visste man redan för 50år sedan. Sen söker folk såklart efter optimeringen men i det stora hela är det inte de små detaljerna som kommer göra att någon inte bygger muskler alls eller blir en proffsbyggare.

Sen kommer det ibland studier som gör en tvärvändning mot all övrig forskning men då ska man kanske titta på vad den sammanställda riktningen tar snarare än en enskild studie.

Men det känns som vi kommit långt från ämnet nu och jag vet inte om någon uppskattar väggen av texter.

Enstaka forskningsresultat aktar jag mig för.
Metaanalyser finns det ju relativt gott om, i alla fall för de ämnesområden som är intressanta för folk som lyfter viktstänger och det är ju de som är intressanta givetvis.
T ex ganska nyligen kom man (Shoenfeld m fl) fram till att det faktiskt inte spelar någon roll om du tränar flera gånger i veckan eller matar på allt vid ett tillfälle så länge volymen är matchad, för en given muskel. Detta påverkar ju faktiskt drastiskt i hur man kan träna för väldigt många. Länge trodde man att högre frekvens var bäst för hypertrofi vilket givetvis ledde till horder av folk som tränade samma muskel varje eller varannan dag och nu är konsensus ändrad 180 grader. En gång i veckan räcker alltså. Sen kanske risken för rhabdo ökar om man ger allt under ett pass och totalt piskar sönder en muskel? Man tänker nog gärna att muskeln får inte sin stimulans förrän om 1 vecka och därför höjs intensiteten maximalt och beyond.

Eller att man länge trodde att muskelproteinsyntesen var det enda som styrde hypertrofi och den var ju bara aktiv i 24-48h osv.

Tycker ämnet ändå är relevant för alla som lyfter vikter oavsett mål. Handlar ju ändå om hur forskningen till syvende och sist ska få oss att träna för optimal styrka och hypertrofi och Hardcore, och ämnet handlar liksom inte om vilken EAA som smakar bäst och sånt hissprat.

Sen kanske lite glid från ämnet - Jag tycker även att relativt små förändringar i ens träningsmetodik faktiskt kan ge markant bättre resultat. T ex har jag börjat använda dragremmar när jag kör latsdrag och dessa tycker jag nästan har revolutionerat ryggutvecklingen. Jag ser nästan resultat efter varje /vartannat pass. Om synergiska muskler är "för starka" kan dessa ta över mycket av arbetet som målmuskeln borde ha fått, vilket jag tror många drabbas av. En liten förändring med hjälp av dragremmar kan alltså råda bot på problemet. Detta finns det nog ingen forskning på, man har nog bara undersökt huruvida neutralt, supinerat eller pronerat grepp ger bäst EMG resultat och liknande saker. Bro-science har dock rekommenderat dragremmar ganska länge. Så, best of 2 worlds för min del som sagt.

Well, för att tävla i byggning på högsta nivå måste du dopa dig. Du kan tävla på relativt hög nivå i andra idrotter utan preparat*. En av dom viktigaste förutsättningarna för att klara BB på elitnivå är hur du hanterar preparaten. Träningen spelar knappt någon roll längre, så det behövs liksom inte forskas om det är 4 eller 5 set med 8-12 reps som är opti.
Ja det var väl precis det jag skrev, eller missar jag något?

Min poäng var mest att det är svårt att dra någon slutsats utifrån toppen på vilken träning/kost som fungerar eller inte för gemene man när toppen ändå är tokdopade dvs vad som helst funkar ju om du dopar dig.

Enstaka forskningsresultat aktar jag mig för.
Metaanalyser finns det ju relativt gott om, i alla fall för de ämnesområden som är intressanta för folk som lyfter viktstänger och det är ju de som är intressanta givetvis.
T ex ganska nyligen kom man (Shoenfeld m fl) fram till att det faktiskt inte spelar någon roll om du tränar flera gånger i veckan eller matar på allt vid ett tillfälle så länge volymen är matchad, för en given muskel. Detta påverkar ju faktiskt drastiskt i hur man kan träna för väldigt många. Länge trodde man att högre frekvens var bäst för hypertrofi vilket givetvis ledde till horder av folk som tränade samma muskel varje eller varannan dag och nu är konsensus ändrad 180 grader. En gång i veckan räcker alltså. Sen kanske risken för rhabdo ökar om man ger allt under ett pass och totalt piskar sönder en muskel? Man tänker nog gärna att muskeln får inte sin stimulans förrän om 1 vecka och därför höjs intensiteten maximalt och beyond.

Eller att man länge trodde att muskelproteinsyntesen var det enda som styrde hypertrofi och den var ju bara aktiv i 24-48h osv.

Tycker ämnet ändå är relevant för alla som lyfter vikter oavsett mål. Handlar ju ändå om hur forskningen till syvende och sist ska få oss att träna för optimal styrka och hypertrofi och Hardcore, och ämnet handlar liksom inte om vilken EAA som smakar bäst och sånt hissprat.

Sen kanske lite glid från ämnet - Jag tycker även att relativt små förändringar i ens träningsmetodik faktiskt kan ge markant bättre resultat. T ex har jag börjat använda dragremmar när jag kör latsdrag och dessa tycker jag nästan har revolutionerat ryggutvecklingen. Jag ser nästan resultat efter varje /vartannat pass. Om synergiska muskler är "för starka" kan dessa ta över mycket av arbetet som målmuskeln borde ha fått, vilket jag tror många drabbas av. En liten förändring med hjälp av dragremmar kan alltså råda bot på problemet. Detta finns det nog ingen forskning på, man har nog bara undersökt huruvida neutralt, supinerat eller pronerat grepp ger bäst EMG resultat och liknande saker. Bro-science har dock rekommenderat dragremmar ganska länge. Så, best of 2 worlds för min del som sagt.
Hur blir det rent praktiskt att verkligen gå all in på en muskelgrupp 1 gång/vecka? Betyder väl att man måste träna 6-7 dagar i veckan? Svårt att träna flera muskelgrupper så hårt på ett pass.

Får man samma volym av 3 lite längre helkroppspass /vecka känns det lättare att få in i livspusslet och man slipper slakta en muskel varje dag.

Själv tränar jag 3 överkroppspass (typ hela överkroppen) / vecka så hårt jag kan vilket jag tycker funkar bra hittills. Tränar ej underkroppen på grund av att jag opererat fötterna vilka inte klarar påfrestningen än. Tänker att jag har bengains att se fram emot när jag väl kan börja köra ben igen.

Btw, en youtubevideo med tankar om frekvens, metanalyser och en ny studie. Betyder dock inte att jag ställer mig på hans sida i debatten, är alldeles för dåligt påläst och är knappast någon forskare heller.

Hur blir det rent praktiskt att verkligen gå all in på en muskelgrupp 1 gång/vecka? Betyder väl att man måste träna 6-7 dagar i veckan? Svårt att träna flera muskelgrupper så hårt på ett pass.

Får man samma volym av 3 lite längre helkroppspass /vecka känns det lättare att få in i livspusslet och man slipper slakta en muskel varje dag.

Själv tränar jag 3 överkroppspass (typ hela överkroppen) / vecka så hårt jag kan vilket jag tycker funkar bra hittills. Tränar ej underkroppen på grund av att jag opererat fötterna vilka inte klarar påfrestningen än. Tänker att jag har bengains att se fram emot när jag väl kan börja köra ben igen.

Btw, en youtubevideo med tankar om frekvens, metanalyser och en ny studie. Betyder dock inte att jag ställer mig på hans sida i debatten, är alldeles för dåligt påläst och är knappast något forskare heller.

Tanken är nog att köra äkta bro-split dvs köra en muskel per dag men det blir i praktiken svårt att slaviskt följa "1 muskel-regeln" för det hade krävts fler dagar i veckan hehe.

Men kanske så här :
1. Biceps, underarmar
2. Axlar, traps
3. Triceps
4. Hamstrings, vader
5. Framsida lår
6. Lats
7. Bröst

Nä, jag hade inte pallat bro-split. Missar du ett pass skapar det för mycket oreda.
Oj, hoppas att läkningen av dina fötter går som planerat.

Comviq? Förstår icke...

Tanken är nog att köra äkta bro-split dvs köra en muskel per dag men det blir i praktiken svårt att slaviskt följa "1 muskel-regeln" för det hade krävts fler dagar i veckan hehe.

Men kanske så här :
1. Biceps, underarmar
2. Axlar, traps
3. Triceps
4. Hamstrings, vader
5. Framsida lår
6. Lats
7. Bröst

Nä, jag hade inte pallat bro-split. Missar du ett pass skapar det för mycket oreda.
Oj, hoppas att läkningen av dina fötter går som planerat.

Comviq? Förstår icke...
Länkade först reklamen till videon men har ändrat nu.

Det jag tänker är att forskningen förmodligen kört med benspark all out 1 gång /vecka vs benspark 3 gånger /vecka med liknande volym och jämfört. Kanske gör stor skillnad mellan det och en bro-split och helkroppspass 3 gånger /vecka...

Well, för att tävla i byggning på högsta nivå måste du dopa dig. Du kan tävla på relativt hög nivå i andra idrotter utan preparat*.
Tror det eller icke men även de flesta byggar/fitness-influencers trycker, svenska som utländska. Brudarna likaså. Mycket vanligare än vad man tror.
Sen kanske lite glid från ämnet - Jag tycker även att relativt små förändringar i ens träningsmetodik faktiskt kan ge markant bättre resultat. T ex har jag börjat använda dragremmar när jag kör latsdrag och dessa tycker jag nästan har revolutionerat ryggutvecklingen. Jag ser nästan resultat efter varje /vartannat pass.
Kallas för pump, aka blod i muskeln.

Länkade först reklamen till videon men har ändrat nu.

Det jag tänker är att forskningen förmodligen kört med benspark all out 1 gång /vecka vs benspark 3 gånger /vecka med liknande volym och jämfört. Kanske gör stor skillnad mellan det och en bro-split och helkroppspass 3 gånger /vecka...

Det man misstänker är ju att den första muskel du kör i passet får bäst stimulans då nervsystemet är fräscht. Kör du t ex armar sist i passet är nervsystemet redan uttröttad så det är nog bra att rotera övningarna om du kör helöverkroppspass. T ex rygg först ibland, armar först ibland osv.

Varaktiga resultat efter varje ryggpass? Du sitter och refererar till studier samtidigt som du häver ur dig bro-science.. :rolleyes:

Förstår inte riktigt vad du snackar om. Vad har forskningen kring träningsvolym per vecka, som jag refererade till, med mina gains att göra?
Jag skrev ju också att jag inte bara förlitar mig på vetenskapligt korrekt träning utan även bro sci.

Sen ska man inte underskatta anlagen för att bygga, samt sena newbie-gains, dvs att träningen ger avsevärt bättre utdelning om målmuskeln träffas bättre nu än innan. Detta är liksom inte bro science.

Genetik - jag har t ex alltid haft väldigt bra vader utan att behöva träna dem. Tränar jag dem 1-2 ggr intensivt ser jag resultaten direkt. Därför kör jag dem kanske lätt en gång i veckan bara för att ge dem lite kärlek och omsorg.
Men för de flesta låter det säkert osannolikt att en del kan få väldigt snabba gains. Med det sagt sitter inte mina gains-anlag jämnt fördelat över kroppen.

Förstår inte riktigt vad du snackar om. Vad har forskningen kring träningsvolym per vecka, som jag refererade till, med mina gains att göra?
Jag skrev ju också att jag inte bara förlitar mig på vetenskapligt korrekt träning utan även bro sci.

Sen ska man inte underskatta anlagen för att bygga, samt sena newbie-gains, dvs att träningen ger avsevärt bättre utdelning om målmuskeln träffas bättre nu än innan. Detta är liksom inte bro science.

Genetik - jag har t ex alltid haft väldigt bra vader utan att behöva träna dem. Tränar jag dem 1-2 ggr intensivt ser jag resultaten direkt. Därför kör jag dem kanske lätt en gång i veckan bara för att ge dem lite kärlek och omsorg.
Men för de flesta låter det säkert osannolikt att en del kan få väldigt snabba gains. Med det sagt sitter inte mina gains-anlag jämnt fördelat över kroppen.
Whatever floats your boat lats. 💪

Så här är formen lagom till alla julbord drar igång. Har lagt in ett dedikerat armpass i veckan och tycker mig se resultat på särskilt biceps efter bara två månader.
82kg@184cm, kämpar med att gå upp i vikt men det är svårt.
8E43C62F-A280-41ED-AC87-F43437C96608.jpeg

Så här är formen lagom till alla julbord drar igång. Har lagt in ett dedikerat armpass i veckan och tycker mig se resultat på särskilt biceps efter bara två månader.

Ser bra ut! Har också börjat klämma in ett dedikerat armpass varje vecka efter lite envis skada. Har lite samma svårigheterna med att lägga på mig vikt, men har accepterat att jag inte orkar lägga krut på det 😊 Min trivselvikt hamnar runt 80kg, och så får det va. Har å andra sidan inga bekymmer alls med att vara deffat året runt av bara farten.

Lookin good. Bra axlar och byst också.
Kör du även omvända skivstångcurl, hammer curls? Så stimulerar du brachialis som delvis sitter under biceps och får bättre volym generellt för biceps området.

Lookin good. Bra axlar och byst också.
Kör du även omvända skivstångcurl, hammer curls? Så stimulerar du brachialis som delvis sitter under biceps och får bättre volym generellt för biceps området.
Kör hammercurls en gång i veckan men det är svårt att klämma in alla övningar i ett redan tidsbegränsat schema :( Har annars valt att prioritera de större lyften och muskelgrupper två gånger per vecka.

Bara att ta som en komplimang

Ja men lite så lol.
Doktorn tyckte det var så konstigt att jag hade så mycket muskler på naturlig väg och för min ålder. Jag sa att jag får bra respons. På puben? Frågade hon 😅

Men lite småskumt kan det kännas när pt snubbar på gymmet tittar misstänksamt åt mitt håll. Och hade det gått så långt att man blir dopingkollad hade det orsakat irritation på riktigt givetvis.

Ja men lite så lol.
Doktorn tyckte det var så konstigt att jag hade så mycket muskler på naturlig väg och för min ålder. Jag sa att jag får bra respons. På puben? Frågade hon 😅

Men lite småskumt kan det kännas när pt snubbar på gymmet tittar misstänksamt åt mitt håll. Och hade det gått så långt att man blir dopingkollad hade det orsakat irritation på riktigt givetvis.
Kul med en läkare med humor

Nån som känner igen sig? Jag var på gång att byta program igen men inser med detta att programmet är nog inte felet här.

Nån som känner igen sig? Jag var på gång att byta program igen men inser med detta att programmet är nog inte felet här.

Ja litegrann. Fokuserade en del på mind muscle och slutade med att vikterna blev för lätta. Men jag tror det är lugnt att köra lite för tungt ett pass och nästkommande pass fokusera 100 på mind muscle connect och teknik.

Kul att vara tillbaka i tråden. Pysslade lite med styrkelyft för några år sen men skadade mig tyvärr. Nu har jag hittat tillbaka till styrketräningen men tänkte mest köra hypertrofi. Är rädd för att skada mig igen. Kör tre helkroppspass per vecka. Blandar med hantelpress/axelpress, sittande kabelrodd/latsdrag, och något för benen/underkroppen, typ marklyft/knäböj. Hade gärna kört lite fler pass men återhämtningen blir också viktig inser jag :)

Kul att vara tillbaka i tråden. Pysslade lite med styrkelyft för några år sen men skadade mig tyvärr. Nu har jag hittat tillbaka till styrketräningen men tänkte mest köra hypertrofi. Är rädd för att skada mig igen. Kör tre helkroppspass per vecka. Blandar med hantelpress/axelpress, sittande kabelrodd/latsdrag, och något för benen/underkroppen, typ marklyft/knäböj. Hade gärna kört lite fler pass men återhämtningen blir också viktig inser jag :)
Hur långa pass kör du då? :) Set/reps-antal?

Blir väl 3×8-10 reps i varje övning, lite färre i marklyft/knäböj. Passen ca 1 h
Låter väldigt likt hur jag tränar, 2-3 såna helkroppspass per vecka. Till det 2-3 pass konditionsträning, mest cykel.

Vad tycker "eliten" om ett sånt styrkeupplägg? Om man "bara" styrketränar 2-3 ggr per vecka, är det då vettigt att köra igenom hela kroppen? Det har varit min tanke. Eller ska man istället köra nåt typ push pull leg upplägg?

Tränar för hälsa, men är ju alltid roligare om man får resultat också såklart. :cool:

Tillbaka
Topp