• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Lugnt på gymmet även efter nyår ;) målet för 2025 är att ligga kvar på samma styrkenivå men tappa 10kg.

Dvs deadlift/squat/bänk: 200/150/100 på 90kg
image.jpg

Mål för 2025:
1) Pallra iväg arslet tre gånger i veckan, även om barnen somnar sent.
2) Bänk 5x125 och 1x140.
3) Böj 5x180 och >1x200.
4) Chins 10 strikta.
5) Stadig vikt under 95 kg.

Känner att de är tämligen realistiska, stykelyftsmålen ligger nära. Inget marklyftsmål då jag helt lagt ner den övningen. Så jävla tråkig, jag har helt enkelt tröttnat på den.

Hur ser era mål ut för året?

Mål för 2025:
  • Hitta ett alternativ till knäböj som jag faktiskt gillar. Senaste veckornas böjpass har varit fruktansvärt jobbiga, allt från 6 till 12 reps har fullständigt dränerat mig på energi.
  • Implementera mer kondition och rörlighet i min träning.
  • Ligga kvar mellan 85-90kg i kroppsvikt då jag börjar tröttna på att växa ur garderoben.
  • Flyttar till ett nytt hus 30 mil bort i sommar och då ska hemgymmet med - här gäller det att planera så att träningsuppehållet blir så kort som möjligt.
Formen efter en veckas mancold. Siktar på att ligga på den här nivån framöver.
IMG_0407.jpeg

Mål för 2025:
  • Hitta ett alternativ till knäböj som jag faktiskt gillar. Senaste veckornas böjpass har varit fruktansvärt jobbiga, allt från 6 till 12 reps har fullständigt dränerat mig på energi.
  • Implementera mer kondition och rörlighet i min träning.
  • Ligga kvar mellan 85-90kg i kroppsvikt då jag börjar tröttna på att växa ur garderoben.
  • Flyttar till ett nytt hus 30 mil bort i sommar och då ska hemgymmet med - här gäller det att planera så att träningsuppehållet blir så kort som möjligt.
Formen efter en veckas mancold. Siktar på att ligga på den här nivån framöver.
IMG_0407.jpeg

Mycket bra symmetri och volym på torson. Bättre än så här behöver det inte bli.
Grymma axlar som sagt!
Möjligen kan du överväga en smula mer triceps, sen är du komplett.

(benen är svåra att bedöma men från denna vinkel de ser ut att sakna lite volym jmfr med överkroppen)

Grymma axlar som sagt!

(benen är svåra att bedöma men från denna vinkel de ser ut att sakna lite volym jmfr med överkroppen)

Håller med där, kan vara vinkeln men hade varit mer symmetriskt om du körde lite vader. Var det inte @spammerstakeahike som hade två stora pungkulor som vader? Har inte gått tillbaka och kollat i tråden.

Grymma axlar som sagt!

Håller med där, kan vara vinkeln men hade varit mer symmetriskt om du körde lite vader. Var det inte @spammerstakeahike som hade två stora pungkulor som vader? Har inte gått tillbaka och kollat i tråden.
Tack. Ja, ni har helt rätt. Benen behöver mer massa, åtminstone framsida lår. Kör endast i hemmagym, tycker det är så svårt att träna ben med fria vikter utan att köra slut på sig helt men det ska absolut prioriteras i vår. Vader har jag inte tränat på över ett år, kanske dags nu 2025..

Tack. Ja, ni har helt rätt. Benen behöver mer massa, åtminstone framsida lår. Kör endast i hemmagym, tycker det är så svårt att träna ben med fria vikter utan att köra slut på sig helt men det ska absolut prioriteras i vår. Vader har jag inte tränat på över ett år, kanske dags nu 2025..

Bulgariska split med olika fotplaceringar tar mer på låren än rena böj skulle jag gissa på.
Plus att det inte är lika tärande på kroppen.
Vanliga böj tycker jag tar mer på stuss och adduktorerna.

Senast ändrad:
Bästa tränings appen enligt er? Kör strenthglog.. Men intresserad av andra alternativ för gymträning gärna med uppdatering, justering av upplägg samt vikt rep etc av appen

Bästa tränings appen enligt er? Kör strenthglog.. Men intresserad av andra alternativ för gymträning gärna med uppdatering, justering av upplägg samt vikt rep etc av appen

Excel eller Google sheets. Du känner din kropp mer än någon kines som programmerar för några få dollares i timmen.

Hehe, förvisso, men du utgår ifrån att vederbörande känner sin kropp bättre än en programmerare. Önskar att jag vore där själv men tills dess håller jag mig till Strengthlog.

Har iof bara provat sugarwod också men den är helt klart undermålig. Riktad mot crossfit dock så inte riktigt jämförbar.

Det är väl mest för att få struktur och variation som jag är ute efter. Fanns ju yasso men den gick i graven för ett par år sedan

Är ute efter lite mindre hantlar att ha vid soffan (3,5,10 kg). Kantiga, så att dom inte rullar runt på golvet, får absolut inte lukta starkt av gummi.
Är lite nojig för all (cancerframkallande?) plast/gummiskräp från kina, så det får gärna vara hantlar av erkänt bra kvalite/material.
Har tidigare haft ett sånt där billigt set med lösa delar som kommer i en liten bärväska, men det är rena skräpet, ändmuttrarna snurrar upp sig, sladdriga etc.
Är det neoprenbelagda som gäller för min del?

Är ute efter lite mindre hantlar att ha vid soffan (3,5,10 kg). Kantiga, så att dom inte rullar runt på golvet, får absolut inte lukta starkt av gummi.
Är lite nojig för all (cancerframkallande?) plast/gummiskräp från kina, så det får gärna vara hantlar av erkänt bra kvalite/material.
Har tidigare haft ett sånt där billigt set med lösa delar som kommer i en liten bärväska, men det är rena skräpet, ändmuttrarna snurrar upp sig, sladdriga etc.
Är det neoprenbelagda som gäller för min del?

Kettlebell (med pulveriserat lack) kan jag rekommendera annars. Lite annorlunda känsla blir det ju än att lyfta hantlar, men det mesta som går att göra med hantlar går att göra med kettlebells.

Kettlebell (med pulveriserat lack) kan jag rekommendera annars. Lite annorlunda känsla blir det ju än att lyfta hantlar, men det mesta som går att göra med hantlar går att göra med kettlebells.
Det jag framförallt vill träna (av olika anledningar) är utsidan av underarmen. En rörelse som biter bra är ex. ståendes, att hålla hanteln vriden 45 grader när man gör upp och nedgående rörelser. Tror kettlebell blir för svår att hålla i? (Den kommer att peka rakt ut när man håller den 90 grader)

Det jag framförallt vill träna (av olika anledningar) är utsidan av underarmen. En rörelse som biter bra är ex. ståendes, att hålla hanteln vriden 45 grader när man gör upp och nedgående rörelser. Tror kettlebell blir för svår att hålla i? (Den kommer att peka rakt ut när man håller den 90 grader)

Ah, förstår. Då blir det knepigare.

Dessa är neoprenklädda och rullar ej ;

(tyvärr är utbudet inte stort)

Eleiko är ju svenskt men är osäker på om deras hantlar tillverkas i Sverige. Dyra men de gör ju bra grejer.

Ah, förstår. Då blir det knepigare.

Dessa är neoprenklädda och rullar ej ;

(tyvärr är utbudet inte stort)

Eleiko är ju svenskt men är osäker på om deras hantlar tillverkas i Sverige. Dyra men de gör ju bra grejer.
Har kikat runt lite och Eleiko verkar vara ganska kompromisslösa.

Har även kikat på gymkopamiets produkter som många verkar nöjda med:

Jag har haft smärta i vad (gubbvad) och i låret i typ sju år. Alltid behandlats som separata övningar.

Av en ren slump upptäckte jag i veckan att jag har en inflammation i en sätesmuskeln. Nu är jag otrolig optimistisk och får kanske sota för det senare, men: det verkar ha ett samband. Inflammerad gluteus Medius eller piriformis kan ge symptom som smärta i både vad och lår.

Tänk om sju år av skadehelvete kan vara över!

Eleiko är erkänt världsklass.
Jag har Hexagonhantlarna du länkar från gymkompaniet i allt från 5 kg och uppåt i mitt hemmagym. Har inget negativt att säga, de är kanonbra och ser ut som nya efter två år.

Edit: det var inte de du länkar utan dessa har jag: https://gymkompaniet.se/hexagonhantel-2-5kg-50kg

Eleiko är erkänt världsklass.
Jag har Hexagonhantlarna du länkar från gymkompaniet i allt från 5 kg och uppåt i mitt hemmagym. Har inget negativt att säga, de är kanonbra och ser ut som nya efter två år.

Edit: det var inte de du länkar utan dessa har jag: https://gymkompaniet.se/hexagonhantel-2-5kg-50kg
Hade inte valt Eleiko om man ska köpa hantlar, speciellt inte lätta. Det är inte lönt det högre priset, skillnaden mot ett par billigare är inte så stort när det gäller hantlar imo. Till skillnad mot skivstänger framförallt där jag typ inte ser någon anledning att köpa något annat märke än Eleiko trots 2-3x priset.

Hade inte valt Eleiko om man ska köpa hantlar, speciellt inte lätta. Det är inte lönt det högre priset, skillnaden mot ett par billigare är inte så stort när det gäller hantlar imo. Till skillnad mot skivstänger framförallt där jag typ inte ser någon anledning att köpa något annat märke än Eleiko trots 2-3x priset.
Jag håller med dig, jag själv köpte ju andra hantlar än just Eleiko.

Någon som vill ge sig på en roast av mitt program? Är 20 veckor in i "Stronger by Science" och har väl ökat hyffsat i alla övningar - förutom knäböj som faktiskt minskat ganska rejält. Förstår inte varför. Sista settet i varje övning körs till total failure, varje dag och varje vecka. Kanske har med det att göra.

Edit: Ska tillägga att jag inte har tillgång till maskiner utan endast skivstång, hantlar och enkel kabellösning hemma.
1739716121991.png

Senast ändrad:
Någon som vill ge sig på en roast av mitt program? Är 20 veckor in i "Stronger by Science" och har väl ökat hyffsat i alla övningar - förutom knäböj som faktiskt minskat ganska rejält. Förstår inte varför. Sista settet i varje övning körs till total failure, varje dag och varje vecka. Kanske har med det att göra.

Edit: Ska tillägga att jag inte har tillgång till maskiner utan endast skivstång, hantlar och enkel kabellösning hemma.
1739716121991.png
Så 15 reps knäböj per vecka? Låter som det är problemet om du vill öka just knäböj.

Tillbaka
Topp