• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Jag har aldrig sett eller testat irl och ville höra ev erfarenheter, hur något ser ut på bild och upplevs är två olika saker samt att det vore intressant att veta om/när man började med de mer fyrkantiga formerna som jag redan förklarat att jag inte gillar, därav frågan.
Då du skriver att du är sugen på en 5513 så lär du väl noterat att den har en helt annan boettform än dagens nyare referenser?

Om det är en 5513 du har på radarn så bör du ju kanske även väva in andra parametrar isåfall såsom tavla, länk, verk, plexi, bezel/insert mm mm så skiljer något enormt mot t ex de sexsiffriga referenserna. (Sen är de inte helt gratis att serva heller.)

Finns ju en uppsjö av reviews, bilder och artiklar på nätet om 5513.
Du kan alltid börja här:

5A7DA7DD-A715-477D-9CC7-477376ACA884.jpeg

Då du skriver att du är sugen på en 5513 så lär du väl noterat att den har en helt annan boettform än dagens nyare referenser?

Om det är en 5513 du har på radarn så bör du ju kanske även väva in andra parametrar isåfall såsom tavla, länk, verk, plexi, bezel/insert mm mm så skiljer något enormt mot t ex de sexsiffriga referenserna. (Sen är de inte helt gratis att serva heller.)

Du kan alltid börja här:
Ja, det var vad jag misstänkte, tack för bekräftelsen. För min del har jag nog inte så mkt valmöjlighet men skulle vilja ha så lite text på tavlan som möjligt. Tack för informationen och för länken 👍🏼

Du kan alltid börja här:

Sist jag kollade på en Rolex prislistan gällande service hade man ett ett litet påslag på de fyrsiffriga referenserna. Sedan är väl risken att det inte stannar där på en äldre klocka. Kanske krävs det att man får byta ut delar i urverket som är slitet eller skadat.

Hade inte låtit service kostnaden på en 5513 stå i vägen om det är en sån man vill ha. Det är bara att ta lite höjd för det när man köper en och så har mn en klocka som man kan njuta av livet ut. Det är en charming klocka oavsett om man köper en tidig med gilt tavla, en med matt tavla eller de senare med guldindexen.

Om man vill ha de klassiska proportionera kan man ju med fördel titta på 14060(M).

Sist jag kollade på en Rolex prislistan gällande service hade man ett ett litet påslag på de fyrsiffriga referenserna. Sedan är väl risken att det inte stannar där på en äldre klocka. Kanske krävs det att man får byta ut delar i urverket som är slitet eller skadat.

Hade inte låtit service kostnaden på en 5513 stå i vägen om det är en sån man vill ha. Det är bara att ta lite höjd för det när man köper en och så har mn en klocka som man kan njuta av livet ut. Det är en charming klocka oavsett om man köper en tidig med gilt tavla, en med matt tavla eller de senare med guldindexen.

Om man vill ha de klassiska proportionera kan man ju med fördel titta på 14060(M).
Tack för intressant input! Den är faktiskt på listan över alternativ😊

Tack för intressant input! Den är faktiskt på listan över alternativ😊

Har en 5513 själv som jag lämnade in på service via Rolex. Klockan var ca 45 år gammal vid tidpunkten. Det tillkom någon kostnad för byte av något komponent i urverket men det var bara något man hade med i beräkningarna.

Givet vad man begär för 5513 generellt sett idag hade jag nog sneglat mer på en 14060 om jag ville ha en klassisk Submariner.

Tyckte förr att 14060 var lite sterila. Det kanske de är jämfört med de äldre versionerna med plexi och patinerade komponenter. Idag är läget lite annorlunda när man ser den i sitt sammanhang där Rolex har gått gått vidare.

En 14060 kan du använda med gott samvete ett antal år till. Skapa dina minnen med klockan.

En 5513 kommer du troligtvis att vara mer försiktig med om du går in på dagens nivåer. Det är inte lätt att få tag i delar från tiden om man har oturen framme. Med det sagt är det en oerhört tålig klocka. Har använt min och använder den fortfarande när jag åker skidor, bandagar på motorcykel etc. Det är lite poänglöst att ha en klocka man är för rädd att använda. Därav att jag nog hade köpt en 14060 idag.

Beror på hur man definierar ”litet påslag”. 3950kr är pengar det med.

”Modern Professional 7950kr” (exkl. Daytona, Sky-Dweller, Yacht-Master II”

”Classic Professional 11900kr” (exkl. Daytona)

Har en 5513 själv som jag lämnade in på service via Rolex. Klockan var ca 45 år gammal vid tidpunkten. Det tillkom någon kostnad för byte av något komponent i urverket men det var bara något man hade med i beräkningarna.

Givet vad man begär för 5513 generellt sett idag hade jag nog sneglat mer på en 14060 om jag ville ha en klassisk Submariner.

Tyckte förr att 14060 var lite sterila. Det kanske de är jämfört med de äldre versionerna med plexi och patinerade komponenter. Idag är läget lite annorlunda när man ser den i sitt sammanhang där Rolex har gått gått vidare.

En 14060 kan du använda med gott samvete ett antal år till. Skapa dina minnen med klockan.

En 5513 kommer du troligtvis att vara mer försiktig med om du går in på dagens nivåer. Det är inte lätt att få tag i delar från tiden om man har oturen framme. Med det sagt är det en oerhört tålig klocka. Har använt min och använder den fortfarande när jag åker skidor, bandagar på motorcykel etc. Det är lite poänglöst att ha en klocka man är för rädd att använda. Därav att jag nog hade köpt en 14060 idag.
Ja du är verkligen något på spåret gällande pris på dessa två modeller och att man kanske skulle vara försiktigare, medvetet eller omedvetet, Sen tycker jag du sätter huvudet på spiken gällande patineringen, det känns som att 5513 har lite mer personlighet 😊

IMG_20210517_111307__01.jpg

Gillar trenden här så spär på med en till 5513 från 1971 för att riktigt hamra hem budskapet hur bra fyrsiffrigt är för alla hulkomaner, 16610ister, maxicasare och liknande stackare som fortfarande irrar i vildmarken och inte riktigt sett ljuset till fullo.
Att du ens nämner den oerhört bra 16610 i samma mening som maxi case känner jag är minst sagt förnedrande. 😄

Tillbaka
Topp