• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Svenska klockor.

I slutet av 70- och början av 80-talet fanns ju Ronex, som sålde framgångsrikt i Sverige. Det avhandlas i en egen tråd på vintage-delen. https://klocksnack.se/threads/ronex-klocka.49386/

Den tråden blir extra intressant av att entreprenören @RonnyJohn själv går in som medlem och berättar en mycket intressant historia om hur man bygger ett märke och slår sig in på marknaden. Sedan kan man ju ogilla klockor med LCD-display hur mycket som helst. Men de var populära under denna tid och är därför en viktig del i urtidens historia, oavsett vad man tycker om dem.

För att ta en metafor: Wankelmotorn blev aldrig någon succe´, men den är likafullt en del i bilhistorien och bilar som NSU Ro80 och Mazda RX3 är definitivt klassiker. Sedan kan man inte springa förbi ett företag som sponsrade vår enda stora Formel 1 - stjärna Ronnie Peterson.
Mazda Rx7 var det väl ändå

image.jpeg

Har inte kollat riktigt alla inlägg...Har 60-tals klocka Tell , som jag hört någon säga var ett "badging" märke för schweizisk-tillverkade klockor , sålt av en urmakarfirma - Tell - som startat på Gotland...Var det bara nys eller ? Min klocka manuell med vackert blå urtavla är trevlig iallafall, Vore skoj veta lite mer.
Vad skall man tycka om Voyance klockor ??
Läste lite bakåt i tråden...kring var gränserna gick för vilka klockor som gick an att prata om. Ur & Penn nämndes... (nej , jag har ingen personlig koppling till firman) . Som jag förstod det med lir nedlåtande tonfall. Det hör väl inte spikrakt hemma i denna tråden...men min spontana reaktion blev iallafall , när det nu nämndes , att jag gillar spännvidd i ingången till klockriket... Att ena dan sätta på superbilliga Regalklockan som har exakt rätt urtavlefärg för att matcha ljusblå skjortan med diskretgrå rutmönster , nästa dag plocka fram keramiska Rado-klockan ,nästa dag igen min gamla Tell eller Longines etc....

Har inte kollat riktigt alla inlägg...Har 60-tals klocka Tell , som jag hört någon säga var ett "badging" märke för schweizisk-tillverkade klockor , sålt av en urmakarfirma - Tell - som startat på Gotland...Var det bara nys eller ? Min klocka manuell med vackert blå urtavla är trevlig iallafall, Vore skoj veta lite mer.
Vad skall man tycka om Voyance klockor ??
Läste lite bakåt i tråden...kring var gränserna gick för vilka klockor som gick an att prata om. Ur & Penn nämndes... (nej , jag har ingen personlig koppling till firman) . Som jag förstod det med lir nedlåtande tonfall. Det hör väl inte spikrakt hemma i denna tråden...men min spontana reaktion blev iallafall , när det nu nämndes , att jag gillar spännvidd i ingången till klockriket... Att ena dan sätta på superbilliga Regalklockan som har exakt rätt urtavlefärg för att matcha ljusblå skjortan med diskretgrå rutmönster , nästa dag plocka fram keramiska Rado-klockan ,nästa dag igen min gamla Tell eller Longines etc....
Bilder?

Nissehult frågade ju efter bilder...Mitt trevliga anspråkslösa Tell-ur med blå urtavla och boett som verkar lite inspirerad av Rado:s oysterform skickar jag gärna-som synes inte i mint condition....
Och när nu Nissehult mer ospecifikt frågade efter bilder , passar jag på visa vad jag menade ang Ur&Penn , billigur , med en bild just på matchning som huvudsak - ur/skjorta . Ett synnerligen billigt Regal ur som givetvis inte tål detaljgranskning , men råkar ha "rätt färg" . Lovar sedan inte gå vidare i sidospår .
WP_20170219_13_13_54_Pro.jpg
WP_20170219_13_26_36_Pro.jpg

För övrigt tänkte jag ta de kunniga KS-medlemmarna till hjälp att förkovra mig i en ny länk om utbudet danska designklockor , en faiblesse jag har.

Upptäckte sidan ikväll och läst med intresse. Sett Tärnan och Svalan nämnas, men förvånas över att Atlantic från Göteborg inte nämnts. Och Leijon (tror det stavades så). Min konfirmationsklocka under tidigt sextiotal var en Bendix, som jag misstänker också var svensk eller snarare svenskmonterad.
Vid sidan om ... Själv har jag på mig just nu en skamlös kopia av Tissot Le Locs (tidig variant) gjord av japansk-kinesiska Binkada. Det står alltså Binkada, allt annat i princip lika. Dock ... Istället för ett ETA-verk med 25 stenar sitter ett Miyotaverk med 21 stenar. Mätt över sju dagar plus 22 sekunder mot fröken ur. Gångreserven är förvånande över två och ett halv dygn - satte på mig den igen efter 2d14h.

Tillbaka
Topp