• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Ingen kommentar...

Skärmavbild 2022-03-24 kl. 11.05.10.png
Haha nu blev jag äcklad

Love them och initiativet! Tror de kan vara mycket smart för båda varumärkena och speciellt om de håller ner antal lite och bygger vidare på den hype som redan startats. Riktiga speedyfantaster kommer köpa flera och ha kvar sin riktiga och nya kunder kommer att fastna. Riktigt sugen på moon, mercury och neptune! Perfekt beater!
Jag skulle säga att bästa sättet för dem att förvandla detta till ett negativ för varumärkena vore att förvandla det till ytterligare en limiterad rövhåls-hype som bara skapar en sub-marknad för nasare och instagram-fåntrattar. Låt Swatch göra det Swatch alltid var avsett att göra, föra ut Schweiziska kvalitetsklockor till den breda modemarknaden, så blir det bra. Om jag hittar Moonswatches på Chrono24 för 15000 spänn om ett år så spyr jag. Och troligtvis spyr alla utanför den pyttelilla klocknörds-klicken också.

Senast ändrad:
Haha nu blev jag äcklad
Kände exakt samma sak
Jag skulle säga att bästa sättet för dem att förvandla detta till ett negativ för varumärkena vore att förvandla det till ytterligare en limiterad rövhåls-hype som bara skapar en sub-marknad för nasare och instagram-fåntrattar. Låt Swatch göra det Swatch alltid var avsett att göra, föra ut Schweiziska kvalitetsklockor till den breda modemarknaden så blir det bra. Om jag hittar Moonswatches på Chrono24 för 15000 spänn om ett år så spyr jag. Och troligtvis spyr alla utanför den pyttelilla klocknörds-klicken också.
Kunde inte sagt det bättre själv! 🙌 Låt oss hålla tummarna för att marknaden översvämmas av dessa inom närmaste månaderna så att alla som faktiskt vill ha klockan får möjlighet att köpa den till listpris (trodde aldrig jag skulle använda ordet "listpris" när jag pratar om en Swatch, men here we are)...

Skrämmande många som kommenterar att de ser plastiga ut. Vad hade ni ärligt väntat er? Det är en Swatch. Swatch är plastigt. Inklusive banden. Kika banden som satt på swatch före silikonbanden som används på de nya idag…

Inväntar iaf själv svar från bulvan som befinner sig i rätt stad 😁 några svar på alla Mail igår har jag dessvärre inte fått.

Är precis det här jag hatar mest med klockintresset. Företagens byggande av hype som leder till spekulation och skyhöga överpriser på andrahandsmarknaden för något som egentligen är en rätt halvdan klocka.
Enig om att det är trist att precis ALLT är spekulation och investering. Har ju faktiskt förstört hobbyn under många år nu. Korthuset hade gärna fått rasa ihop ala 2008 för min del.

Meeen halvdan.. det är ju en Swatch. Dvs noll horologiska krav. Tycker det verkar vara en lyckad collab där jag tror båda parter kommer gynnas. Man ska inte se det som en omega, utan som en swatch-imitation av en omega? Tror jag är viktigt.

Enig om att det är trist att precis ALLT är spekulation och investering. Har ju faktiskt förstört hobbyn under många år nu. Korthuset hade gärna fått rasa ihop ala 2008 för min del.

Meeen halvdan.. det är ju en Swatch. Dvs noll horologiska krav. Tycker det verkar vara en lyckad collab där jag tror båda parter kommer gynnas. Man ska inte se det som en omega, utan som en swatch-imitation av en omega? Tror jag är viktigt.
Ja, du har rätt i att den ju förstås inte är sämre än nån annan Swatch. Jag gillar både Swatch och Omega och jag tycker det är kul collab. Vad jag menar är att den är halvdan i förhållande till priset den ligger ute för i den där ebayannonsen.

Hade de bara kunnat låta bli att medvetet skapa hype genom att begränsa försäljningen hade jag inte haft så mycket att invända mot denna lansering. Förutom att den ser vindögd ut med den subdialplaceringen

Ja, du har rätt i att den ju förstås inte är sämre än nån annan Swatch. Jag gillar både Swatch och Omega och jag tycker det är kul collab. Vad jag menar är att den är halvdan i förhållande till priset den ligger ute för i den där ebayannonsen.

Hade de bara kunnat låta bli att medvetet skapa hype genom att begränsa försäljningen hade jag inte haft så mycket att invända mot denna lansering. Förutom att den ser vindögd ut med den subdialplaceringen
Ja.. det gynnar säkert märkena iallafall men nej, det är tragiskt att allt handlar om hype och utveckling av pengar. Inte produkten. som sagt, klock-krasch får gärna ske igen.

Enda negativa med Swatch är att det tickande ljudet som känns som att det blir högre och högre för varje sekund. Det tickande ljudet går mig verkligen på nerverna. Är det mig det är fel på?
hoppas i alla fall att en moonswatch inte låter så mycket som en vanlig swatch...

Fast det där är väl utstuderat. Auktionen går ut om 6 dagar, släppet är på lördag. På söndag kommer det krylla av auktioner som verkar "billiga" i förhållande till denna som så klart blir referenspunkt.

och den är ju garanterat fulbudad, klart ingen betalar det priset för något som inte är limiterat. Kommer ju bli en dundersäljare så gissar swatch cashar in (förhoppningsvis) 🥸

Enda negativa med Swatch är att det tickande ljudet som känns som att det blir högre och högre för varje sekund. Det tickande ljudet går mig verkligen på nerverna. Är det mig det är fel på?
hoppas i alla fall att en moonswatch inte låter så mycket som en vanlig swatch...

gött, älskar högt tickande. Eller hummande, perfekt på ett ekbord i sovrummet. Jag somnade skönt, sambon påväg slänga ut mig 🙃

Kul släpp. Om det går kommer jag köp en även om den troligen mest blir liggande efter ett tag.

Är swatch mod-vänliga? Skulle vara kul om det fanns möjlighet att swappa runt lite delar mellan modellerna.

• Love
Reactions: iko
2BD379C8-A228-4FD3-AFC3-916135F1513B.jpeg

Mailade ändå riktigt tidigt igårkväll. Innan ens Swatch själva hade lagt ut modellerna på sin hemsida. Men det fullkomligt regnar in svar likt det ovan just nu tyvärr.

Grymt kul initiativ och samarbete!

Risken är dock uppenbar på sättet de väljer att sälja den att vi nu ytterligare har en hajp release som kommer locka alla scalpers. Jag hoppas jag har fel och att de tillverkar dessa under en lång tid men nu initialt är det bara hålla i sig och inte glömma bort att inte föda scalpers med pengar.

Nu har jag ingen riktig Speedy så ser det är som ett kul alternativ istället för en dyr Speedy. Har också bett en kollega utomlands se om det går att få tag på. Men om det inte blir eller finns "list-pris" har jag ingen lust att sponsra någon hamstrande scalper på chrono/ebay.
Håller med förgående om att Swatch borde göra det dem gör bäst att erbjuda prisvärda klockor till allmänheten, spar det andra åt entusiast märkena.
Hade jag haft en riktigt Speedy hade jag nog inte heller känt något behov av dessa.

Tillbaka
Topp