• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Grand Seiko tillverkas av Seiko så den jämförelsen är inte omärklig, detta är trots allt fortfarande en Swatch och inte en budget-Omega. Tag Heuer parallellen är jag inte riktigt med på, sedan Tag tog över har de väl alltid varit breda och haft ett spretigt sortiment - och har de någonsin haft entusiaster? Har hört från JCB själv att Tag har andra målgrupper än entusiaster.

Tror att detta är ett smart drag från Swatch/Omega, finns många intressanta aspekter kring detta projekt - det ska verkligen bli spännande att se hur det utvecklar sig.
Fair enough, jag själv vill ju ha en också :)
Men vette fan om jag hade haft samma sug på en Ferrari om det kört runt massa Fiat-Ferrari.
Men men, kul att det händer saker i branchen iaf. Spännande blir det.

Har vi någonsin pratat så mycket om Swatch eller Speedmaster? Måste betraktas som en succé ur PR synpunkt. Har inte hört någon som på allvar har invändning mot det, bara att de flesta verkar vara eld och lågor och vill ha flera stycken. Så har det väl inte varit för Swatch sen 80-talet?

Har vi någonsin pratat så mycket om Swatch eller Speedmaster? Måste betraktas som en succé ur PR synpunkt. Har inte hört någon som på allvar har invändning mot det, bara att de flesta verkar vara eld och lågor och vill ha flera stycken. Så har det väl inte varit för Swatch sen 80-talet?
Verkligen, Swatch som märke har nog allt att vinna på detta. Snor säkert massa business från Citizen, Casio, Seiko etc i 2000-3000kr klassen.
Får se om dem i Taipei fortsätter köa nu när det inte är en limiterad utgåva ;)
1648130911648.png

Om det inte är en limiterad utgåva så tror jag det kommer ta udden lite av exklusiviteten kring "Speedmaster" som modell och koncept, helt plötsligt kan nästan alla ha råd att äga en Speedmaster. (även om det är semi-Omega). Frågan är om lika många kommer tycka det är lika spännande att köpa riktiga Speedmaster då.

Väljer dem att hålla det som en limiterad utgåva har dem varken tjänat några stora pengar på det samt att folk är rasande pga av scalping priserna. Och det är ju inte som att dem kan göra en Limiterad modell återkommande, för så många "unika designer" har dem inte inhouse. Speedmaster och Seamaster sen tar det lite stopp?
För Omega och Speedmaster som varumärke hoppas jag att det är en limiterad utgåva. Tråkigt isf att man säkert inte kommer få en dock :/.
Moonswatchen och Moonwatchen är inte på samma planet ens. Två helt olika klockor så att tro att intresset för den riktiga Speedyn avtar p.g.a. detta är befängt. Om något så kommer fler få upp ögonen för originalet. Med det sagt så kan detta vara ett roligt komplement för de som redan har en Speedy eller de som inte har budgeten för att köpa en.

Har svårt att tro att detta kommer påverka Omega negativt, snarare positivt. Om något som ett insteg innan man slår till på det riktiga. Hantverk såväl som material kommer det trots allt vara en enorm skillnad på. Enda likheten i slutändan kommer trots allt vara estetik.
Tror att det är sjukt fel att tro att man kan köpa en Swatch-”omega” som insteg till en riktig speedmaster. Det här är en billig, lätt plastklocka från swatch i viss form av en omega.
Den borde inte röra sig alls. De är som att jämföra en Bobbycar med en Audi S6…

Är en Sub billigare idag bara för de finns billiga kopior? Jag vet att de inte är exakt samma sak men tror inte du behöver oroa dig.

Om dessa på riktigt kommer påverka de riktiga Speedmasters som Omega gör så kan man ifrågasätta vad tusan vi ens håller på med!

Med det sagt vet jag inte riktigt vad jag tycker om det hela än, men jag är ganska säker på att jag vill ha en. :angel:
Kanske gick feltolka. Menar inte att den kommer öka i pris. Frågan var åt vilket håll den rör sig, OM den rör sig.

Den borde inte röra sig alls. De är som att jämföra en Bobbycar med en Audi S6…

Är en Sub billigare idag bara för de finns billiga kopior? Jag vet att de inte är exakt samma sak men tror inte du behöver oroa dig.

Om dessa på riktigt kommer påverka de riktiga Speedmasters som Omega gör så kan man ifrågasätta vad tusan vi ens håller på med!

Med det sagt vet jag inte riktigt vad jag tycker om det hela än, men jag är ganska säker på att jag vill ha en. :angel:
Du menar förresten att du inte ifrågasatt vad som hänt senaste åren? Allt har ju fullständigt spårat ur för längesen. 😁

Verkligen, Swatch som märke har nog allt att vinna på detta. Snor säkert massa business från Citizen, Casio, Seiko etc i 2000-3000kr klassen.
Får se om dem i Taipei fortsätter köa nu när det inte är en limiterad utgåva ;)
1648130911648.png
Scalpers kan göra vad som helst till en begränsad utgåva. Kolla bara vad som hände med toalettpappret i början av covid.

Edit: Begränsad tillgång, inte utgåva.

Senast ändrad:
Tror att det är sjukt fel att tro att man kan köpa en Swatch-”omega” som insteg till en riktig speedmaster. Det här är en billig, lätt plastklocka från swatch i viss form av en omega.
Tror det kan vara ett ”insteg” till mekaniska klockor på (lång) sikt. Som jag nämnde tidigare så kan det leda till att folk får upp ögonen för te x den nya AT linjen med olika färger. Men som sagt aldrig som konkurrent till Speedmaster serien.

Det jag är mest orolig för om man lyckas komma över en moonswatch är att suget efter att skaffa en speedy igen kommer förmodligen skjuta i höjden. Jag talar förstås enbart för mig själv men jag har svårt att se att försäljningen av speedmaster kommer skadas på grund av detta…

Begränsningar överallt. Hårklyveri, men svårt att motbevisa att något är i en begränsad upplaga.
Allt är ju begränsat per definition. Men i daglig andemening får man väl se det som att det inte kommer släppas en fördefinierad mängd under en kortare period.

Att linjen över något år eller så kommer att fasas ut eller ersättas helt är väl normalt utifrån en regelrätt produktcyckel?

Nja. Jag ser det inte som hårklyveri. Begränsad upplaga (ltd ed) är ett väldigt definitivt besked från tillverkaren. X antal kommer att släppas och efter det blir det inte mer. Begränsad tillgång är ngt annat.
Allt är ju begränsat per definition. Men i daglig andemening får man väl se det som att det inte kommer släppas en fördefinierad mängd under en kortare period.

Att linjen över något år eller så kommer att fasas ut eller ersättas helt är väl normalt utifrån en regelrätt produktcyckel?
Jag tror inte ni vet vad ni kommenterar nu? Det är en annons.

Personligen tycker jag detta är ett otroligt spännande släpp och kan inte se hur det skulle skada Omega som varumärke. Utanför den lilla klick klockentusiaster så hur många vet ens vad en Speedmaster är? Har koll på dess rymdhistoria? Jag älskar speedyn och var första klockan jag köpte och kommer vara den sista att lämna om jag hade behövt sälja. Men hur ”het” är egentligen speedy för den stora massan? Jag har fått för mig att personer som vill köpa en dyrare klocka och väljer omega går på deras seamaster, planet ocean eller Aqua terra.

Däremot med detta nya släpp så får ju folk upp ögonen för speedyn, dess historia och betydelse för klockvärlden. Tror inte det är många som köper en moonswatch och låtsats att det är den riktiga månklockan, då hade man väl hellre handlat någon kopia från Bangladesh istället om det som hade varit tanken. Men här med olika färger på boett/tavla kopplat till olika planeter är ju genialiskt och till ett otroligt bra pris. Snacka om att det kommer snackas om speedmaster framöver och vilken PR för både Omega och Swatch. Som någon skev innan, finns ju ingen som har lite koll på klockor som kommer ta en gul plast speedy för en riktig speedy. Resten av befolkningen bryr sig inte. Men detta ger ju en viss lekfullhet till speedyn och Omega i stort. Tycker det är skönt de inte tar sig själva på så stort allvar hela tiden. Samt måste väl även säga att jag personligen är lite småless på omegas ständigt limiterade utgåvor av speedmaster, seamaster mm. Men detta är kul och otroligt spännande.

Ja, det är klart att de kommer att sälja som smör. Tror inte för ett ögonblick att de kommer att skada varumärket. Tvärtom! Det finns en lekfullhet över det hela som bara känns kul och sympatiskt i denna värld av kölistor och överpriser.

Nja. Jag ser det inte som hårklyveri. Begränsad upplaga (ltd ed) är ett väldigt definitivt besked från tillverkaren. X antal kommer att släppas och efter det blir det inte mer. Begränsad tillgång är ngt annat.
Ja, begränsad tillgång är det som ger höga priser på andrahandsmarknaden. Att hela tiden släppa massa nya limited editions, innebär motsatsen.

Jag måste ju också säga att de ser väldigt bra och smakfulla ut. Detaljnivån är förvånansvärt fin. Absolut inget som ser billigt och plastigt ut och som man behöver skämmas över att bära.

Undra vilken variant som kommer att vara mest poppis? Moon kanske men hade varit skoj om de var någon annorlunda färg

Kompisen skickade denna från Hong-Kong 🙉

A23BA601-4698-406A-9588-7C8DE3D7C632.jpeg

Ska de seriöst sitta så där i +2 dagar? De ser ju inte direkt förberedda ut, antar att de har kompisar som kommer och byter av lite till o från... Kan ingen tala om för dem att det inte är limited editions? (men de kanske vill vara "först" och inte klarar av att vänta i x antal veckor)

Tillbaka
Topp