• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Jag har hört det kommer komma flera om det bli slutsålda i de kommande veckorna. Det fortfarande inte klart hur länge kommer finnas till salu.
Hoppas att de verkligen att få ta en mission to the moon och mars för mig.

Jag skulle säga att bästa sättet för dem att förvandla detta till ett negativ för varumärkena vore att förvandla det till ytterligare en limiterad rövhåls-hype som bara skapar en sub-marknad för nasare och instagram-fåntrattar. Låt Swatch göra det Swatch alltid var avsett att göra, föra ut Schweiziska kvalitetsklockor till den breda modemarknaden, så blir det bra. Om jag hittar Moonswatches på Chrono24 för 15000 spänn om ett år så spyr jag. Och troligtvis spyr alla utanför den pyttelilla klocknörds-klicken också.

Det som kommer ske är hypen likt PRX och Timex Q. Ingen av dom var begränsade heller men scalpers var framme ändå och försökte sälja till fantasipriser.

Som vanlig klocknörd får man vara tålmodig och vänta ut den initiala rushen. Skulle inte bli förvånad om man kan köpa klockorna online om ett par månader.

Risken är att det blir lite som Limiterade G-Shock's. Få folk att samla på "prisvärda trendiga klockor" genom att släppa massa limiterade unika utgåvor som bara kostar $150 vid släpp men några år det dubbla/tredubbla på ebay.
Att använda inhouse Speedy som lockbete är en bra början ;).

Kul upplägg. Jag gillar det och hoppas förstås på att modellerna ska gå att beställa via web-shopen. För mig är de färgglada modellerna lockande, då de får mer karaktär än originalet.

Den ljusblå har ju potential att bli en riktig ”conversation piece”:

• ”What’s on your wrist?”
  • “A mission to Uranus.”

Galenskapen fortsätter...
Skärmavbild 2022-03-24 kl. 13.39.21.png

Rätt schysst färgexplosion i klocklådan om man skulle få tag på hela bunten. Har övertalat min kära vän som har en butik i närheten att försöka klippa mig en Pluto🔴. Håller tummarna :nailbiting:

Grymt kul initiativ och samarbete!

Risken är dock uppenbar på sättet de väljer att sälja den att vi nu ytterligare har en hajp release som kommer locka alla scalpers. Jag hoppas jag har fel och att de tillverkar dessa under en lång tid men nu initialt är det bara hålla i sig och inte glömma bort att inte föda scalpers med pengar.
Exakt! Våga vägra premiumprisade ex på andrahandsmarknaden och ge det nån månad så kommer det troligen gå att köpa via hemsidan.

Om det inte är en limiterad utgåva så tror jag det kommer ta udden lite av exklusiviteten kring "Speedmaster" som modell och koncept, helt plötsligt kan nästan alla ha råd att äga en Speedmaster. (även om det är semi-Omega). Frågan är om lika många kommer tycka det är lika spännande att köpa riktiga Speedmaster då.

Väljer dem att hålla det som en limiterad utgåva har dem varken tjänat några stora pengar på det samt att folk är rasande pga av scalping priserna. Och det är ju inte som att dem kan göra en Limiterad modell återkommande, för så många "unika designer" har dem inte inhouse. Speedmaster och Seamaster sen tar det lite stopp?
För Omega och Speedmaster som varumärke hoppas jag att det är en limiterad utgåva. Tråkigt isf att man säkert inte kommer få en dock :/.

Om det inte är en limiterad utgåva så tror jag det kommer ta udden lite av exklusiviteten kring "Speedmaster" som modell och koncept, helt plötsligt kan nästan alla ha råd att äga en Speedmaster. (även om det är semi-Omega). Frågan är om lika många kommer tycka det är lika spännande att köpa riktiga Speedmaster då.

Väljer dem att hålla det som en limiterad utgåva har dem varken tjänat några stora pengar på det samt att folk är rasande pga av scalping priserna. Och det är ju inte som att dem kan göra en Limiterad modell återkommande, för så många "unika designer" har dem inte inhouse. Speedmaster och Seamaster sen tar det lite stopp?
För Omega och Speedmaster som varumärke hoppas jag att det är en limiterad utgåva. Tråkigt isf att man säkert inte kommer få en dock :/.
Med informationen om att det inte är ett limiterad släpp så är den här diskussionen verkligen relevant. Jag är rädd att det här kan skada varumärket Omega och modellen Speedmaster på sikt.

Med informationen om att det inte är ett limiterad släpp så är den här diskussionen verkligen relevant. Jag är rädd att det här kan skada varumärket Omega och modellen Speedmaster på sikt.
Har svårt att tro att detta kommer påverka Omega negativt, snarare positivt. Om något som ett insteg innan man slår till på det riktiga. Hantverk såväl som material kommer det trots allt vara en enorm skillnad på. Enda likheten i slutändan kommer trots allt vara estetik.

Som många kloka redan skrivit - man ska komma ihåg att det är en plastklocka för 250$ med kvartsverk vi snackar om (som @plundberg skrev, "hantverk såväl som material"). Om man på riktigt tror att den ska konkurrera ut eller börja dra ner priset på en modell som Omegas klassiska månklocka drar man nog lite för stora växlar på det här enligt mig 😄

Jag som äger en Speedy är inte ett dugg orolig i alla fall, tvärtom. Tycker det hela är ett kul tilltag och ser fram emot att försöka köpa en när de blir mer tillgängliga!

Senast ändrad:
Har svårt att tro att detta kommer påverka Omega negativt, snarare positivt. Om något som ett insteg innan man slår till på det riktiga. Hantverk såväl som material kommer det trots allt vara en enorm skillnad på. Enda likheten i slutändan kommer trots allt vara estetik.
Kanske, men jag personligen lutar nog ändå åt det andra hållet.
Typ, Grand Seiko även om det är en helt annat hantverk kommer alltid får dras med jämförelse av vanliga Seiko och ständigt överbevisa och motivera prisskillnaden.
Eller Tag Heuer som så fort dem började skjuta lite mer brett mot målgrupperna så började en del entusiaster överge.

Men jag hoppas såklart jag har fel och Omega Speedmaster fortsätter vara en ikonisk modell. 👍
Äger ingen riktig Speedy själv men om jag väl köper en vill jag det ska kännas exklusivt.

Typ, Grand Seiko även om det är en helt annat hantverk kommer alltid får dras med jämförelse av vanliga Seiko och ständigt överbevisa och motivera prisskillnaden.
Eller Tag Heuer som så fort dem började skjuta lite mer brett mot målgrupperna så började en del entusiaster överge.

Men jag hoppas såklart jag har fel och Omega Speedmaster fortsätter vara en ikonisk modell. 👍
Äger ingen riktig Speedy själv men om jag väl köper en vill jag det ska kännas exklusivt.
Ja till känslan av exklusivitet, men den borde du ju inte tappa, ser inte hur någon som bryr sig om klockor skulle kunna förväxla en Omega Speedy med en gul Swatch Speedy (eller ens den gråa). Sen är det väl säkert 98% av befolkningen (eller mer) som inte bryr sig det minsta om vad en Omega Speedy är för ngt och de skiter i om du har en Swatch, Omega, Rolex eller Apple watch.

Ja till känslan av exklusivitet, men den borde du ju inte tappa, ser inte hur någon som bryr sig om klockor skulle kunna förväxla en Omega Speedy med en gul Swatch Speedy (eller ens den gråa). Sen är det väl säkert 98% av befolkningen (eller mer) som inte bryr sig det minsta om vad en Omega Speedy är för ngt och de skiter i om du har en Swatch, Omega, Rolex eller Apple watch.
Så e det, den som vet, vet 😉

153B5C30-92F7-43FE-A3EB-CEF033AD12A1.jpeg
Undrar vart där här förflyttar sig prismässigt pga nya släppet.
Den borde inte röra sig alls. De är som att jämföra en Bobbycar med en Audi S6…

Är en Sub billigare idag bara för de finns billiga kopior? Jag vet att de inte är exakt samma sak men tror inte du behöver oroa dig.

Om dessa på riktigt kommer påverka de riktiga Speedmasters som Omega gör så kan man ifrågasätta vad tusan vi ens håller på med!

Med det sagt vet jag inte riktigt vad jag tycker om det hela än, men jag är ganska säker på att jag vill ha en. :angel:

Grand Seiko tillverkas av Seiko så den jämförelsen är inte omärklig, detta är trots allt fortfarande en Swatch och inte en budget-Omega. Tag Heuer parallellen är jag inte riktigt med på, sedan Tag tog över har de väl alltid varit breda och haft ett spretigt sortiment - och har de någonsin haft entusiaster? Har hört från JCB själv att Tag har andra målgrupper än entusiaster.

Tror att detta är ett smart drag från Swatch/Omega, finns många intressanta aspekter kring detta projekt - det ska verkligen bli spännande att se hur det utvecklar sig.

Tillbaka
Topp