Har bara en Swatch… men en lite udda historia om den.
När jag var nybliven tonåring (slutet av 80-talet) var en Swatch någon av det hippaste man kunde ha - ”
alla” kompisar hade en färgglad plastklocka på armen.
Själv hade jag min gamla Casio F85 och önskade att jag hade haft en cool Swatch jag med.
Ungefär samtidigt utvecklade företaget där min far var VD en ny produkt som de kallade X-”
produkt” och på en affärsresa till Schweiz såg han en rolig klocka i en butik - en klocka med ett stort svart ”X” på så han beställde en sådan klocka till varje medarbetare på (det lilla) företaget. Klockan som han köpt till sig själv gav han till mig.
Visst blev jag glad för att jag äntligen fick en Swatch även om jag kanske var lite besviken över bristen på färger…
Först många år senare (typ 30), när jag hittade klockan liggandes i en låda började jag läsa på lite om den och insåg då att den där lite tråkiga svart-vita klockan med det stora ”X”:et tydligen blivit en av de med eftertraktade samlingsobjekten från Swatch. Jag bär den aldrig, och kommer nog aldrig göra det heller men samtidigt kommer jag aldrig sälja den - det är en lite för speciell story (och samtidigt är det ju inte så att jag skulle i ekonomisk oberoende av att sälja den).
Ser också att Swatch 2019 började tillverka modellen igen.
Modellen heter ”X-rated” (den nya efterföljaren heter ”Xx-rated”)
Här finns lite läsning om modellen:
When the Straight Edge movement gained ground in the 1980s, its adherents quickly adopted an affordable watch with a symbol that matched their ideology.
www.gearpatrol.com