• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatchtråden

Som nykomling i SWATCH-träsket har jag några funderingar kring min klocka för dagen…
53BE8D2B-BFCF-4891-98CB-F1FB205A5F2A.jpeg

Har aldrig sett läsbubblorna på en Swatch förut, är de vanliga?
2E95136C-383E-4FCF-BA71-50CCB45633F7.jpeg

Hur öppnar man smartast batteriluckan nu när man inte har några mynt längre??🤷🏼‍♂️
Spåret är ju för brett för en skruvmejsel och så grunt!

Som nykomling i SWATCH-träsket har jag några funderingar kring min klocka för dagen…

Hur öppnar man smartast batteriluckan nu när man inte har några mynt längre??🤷🏼‍♂️
Aldrig sett bubblorna heller, men har inga Swatch-kronografer, så är kanske inte så konstigt.
Batteriluckan öppnar du lätt med en bred skruvmejsel. Den sitter inte hårt, så behövs inget allt för bastant, har öppnat mina med den större av två på min Victorinox.

Även ändan av ett bestick kan fungera. Lägg ett brett gummiband i skåran så repar du inte och får bra grepp.
Aldrig heller sett förstoringsbubblor på en swatchkrono, kanske specifik för den modellen skulle jag gissa.
Kanske @Highvalley vet?
Trevligt med swatchkronos, väldigt kul klockor!

Aldrig sett bubblorna heller, men har inga Swatch-kronografer, så är kanske inte så konstigt.
Batteriluckan öppnar du lätt med en bred skruvmejsel. Den sitter inte hårt, så behövs inget allt för bastant, har öppnat mina med den större av två på min Victorinox.
Tack för tipsen!
Har kört med en sådan mejlsel med men det är lätt att slinta och även att era sönder spåren i plasten!

Hej
Har lyckats tappa bort min batteri-lucka. Tänkte beställa men ser till min stora besvikelse att det är inte bara diameter, utan även tjocklek på locket. Är det någon som har koll på hur det ska mätas?

Bilagor

• 00F45A77-E8BF-4EB5-BA28-0DE67DACBC50.jpeg
    00F45A77-E8BF-4EB5-BA28-0DE67DACBC50.jpeg
    415.5 KB · Visningar: 12
  • 52C3F409-D6D7-461C-9AD8-6017F1EF9CE2.jpeg
    52C3F409-D6D7-461C-9AD8-6017F1EF9CE2.jpeg
    352.6 KB · Visningar: 13
Hej
Har lyckats tappa bort min batteri-lucka. Tänkte beställa men ser till min stora besvikelse att det är inte bara diameter, utan även tjocklek på locket. Är det någon som har koll på hur det ska mätas?
Har ingen aning om hur man ska mäta, det men jag tror att ett samtal till Swatch Group Nordic löser det här. De brukar vara generösa med att bara skicka sådant.

Var kan man köpa Swatch över disk i Stockholm? Enda jag hittat var Time shop i konserthuset vid hötorget men det fann inte så mycket.

Det finns specialverktyg, men jag tycker att det fungerar med ett mynt. Använder ett 10 eurocent-mynt som jag hade liggande. Man får trycka ner myntet lite lätt och sedan vrida.

https://www.amazon.de/-/en/Swatch-w...71-961d-9a63a75de9ec&pd_rd_i=B011IEI2DI&psc=1

https://www.ebay.com/itm/372708367969
Aha, tyckte jag kände igen det där och hittade alltså detta i en låda,
IMG_9185.jpg

Hade ingen aning om att man kunde använda den andra sidan till batteriluckan så tusen tack, kompis! 🤗

Ni får ursäkta om detta kanske inte är rätt forum, men jag har googlat mig tokig och hittar inga bra svar. Jag har fått till mig ett gäng trasiga Swatch klockor där en Grand Prix SCJ101 nog får anses vara den roligaste. Men har lite saker jag behöver fixa, om det ens är möjligt så jag vänder mig till er experter!

Jag har lyckats hitta att batteriet ska vara av typ Renata 390, är det då samma batteri om man köper GP 390 (eller Varta osv)?

Kronan saknas - går det ens att hitta en ersättningskrona?

Har haft ett originalband liggandes hemma länge men kan jag köpa pins/sprintarna löst? Det saknades nämligen bandet jag köpte tyvärr..

Och er bedömning, är det lönt att göra något med den? Det är väl kronan som är den stora grejen, och innan jag fått tag i rätt batteri är det svårt att veta om klockan ens fungerar.

Tack för inspel!

Ni får ursäkta om detta kanske inte är rätt forum, men jag har googlat mig tokig och hittar inga bra svar. Jag har fått till mig ett gäng trasiga Swatch klockor där en Grand Prix SCJ101 nog får anses vara den roligaste. Men har lite saker jag behöver fixa, om det ens är möjligt så jag vänder mig till er experter!

Jag har lyckats hitta att batteriet ska vara av typ Renata 390, är det då samma batteri om man köper GP 390 (eller Varta osv)?

Kronan saknas - går det ens att hitta en ersättningskrona?

Har haft ett originalband liggandes hemma länge men kan jag köpa pins/sprintarna löst? Det saknades nämligen bandet jag köpte tyvärr..

Och er bedömning, är det lönt att göra något med den? Det är väl kronan som är den stora grejen, och innan jag fått tag i rätt batteri är det svårt att veta om klockan ens fungerar.

Tack för inspel!
Batteriet ska vara ett 394. GP och Varta använder samma nummer men det kan heta andra saker från andra tillverkare, SR936SW t ex är nog en vanlig beteckning. Krona med bom kanske man skulle kunna rycka ut ett trasigt exemplar och hoppas att den fastnar i din klocka men jag har ingen erfarenhet på den punkten. Bandsprintar tror jag Swatch Group skickar utan kostnad vid förfrågan. Om inte så kan du höra av dig så gräver jag fram ett par åt dig.

På temat trasiga Swatch-klockor: jag har samlat på mig några tidiga modeller. Vissa såldes som defekta. Flera tickade men hade en sekundvisare som hade fastnat. De hoppade igång efter lite pillande med kronan och sedan gick de som de ska. Har två stycken som tickar, med sekundvisare som går, men alldeles för snabbt och väldigt oregelbundet. Någon som vet vad felet kan vara? Beyond repair?
316A5CA8-07A1-447F-BF04-41F34787C40B.jpeg

Har bara en Swatch… men en lite udda historia om den.

När jag var nybliven tonåring (slutet av 80-talet) var en Swatch någon av det hippaste man kunde ha - ”alla” kompisar hade en färgglad plastklocka på armen.

Själv hade jag min gamla Casio F85 och önskade att jag hade haft en cool Swatch jag med.

Ungefär samtidigt utvecklade företaget där min far var VD en ny produkt som de kallade X-”produkt” och på en affärsresa till Schweiz såg han en rolig klocka i en butik - en klocka med ett stort svart ”X” på så han beställde en sådan klocka till varje medarbetare på (det lilla) företaget. Klockan som han köpt till sig själv gav han till mig.

Visst blev jag glad för att jag äntligen fick en Swatch även om jag kanske var lite besviken över bristen på färger…

Först många år senare (typ 30), när jag hittade klockan liggandes i en låda började jag läsa på lite om den och insåg då att den där lite tråkiga svart-vita klockan med det stora ”X”:et tydligen blivit en av de med eftertraktade samlingsobjekten från Swatch. Jag bär den aldrig, och kommer nog aldrig göra det heller men samtidigt kommer jag aldrig sälja den - det är en lite för speciell story (och samtidigt är det ju inte så att jag skulle i ekonomisk oberoende av att sälja den).

Ser också att Swatch 2019 började tillverka modellen igen.

Modellen heter ”X-rated” (den nya efterföljaren heter ”Xx-rated”)

Här finns lite läsning om modellen:

B1AD8D4D-A0B2-4847-BE1F-5A4C8E7EA498.jpeg

Har bara en Swatch… men en lite udda historia om den.

När jag var nybliven tonåring (slutet av 80-talet) var en Swatch någon av det hippaste man kunde ha - ”alla” kompisar hade en färgglad plastklocka på armen.

Själv hade jag min gamla Casio F85 och önskade att jag hade haft en cool Swatch jag med.

Ungefär samtidigt utvecklade företaget där min far var VD en ny produkt som de kallade X-”produkt” och på en affärsresa till Schweiz såg han en rolig klocka i en butik - en klocka med ett stort svart ”X” på så han beställde en sådan klocka till varje medarbetare på (det lilla) företaget. Klockan som han köpt till sig själv gav han till mig.

Visst blev jag glad för att jag äntligen fick en Swatch även om jag kanske var lite besviken över bristen på färger…

Först många år senare (typ 30), när jag hittade klockan liggandes i en låda började jag läsa på lite om den och insåg då att den där lite tråkiga svart-vita klockan med det stora ”X”:et tydligen blivit en av de med eftertraktade samlingsobjekten från Swatch. Jag bär den aldrig, och kommer nog aldrig göra det heller men samtidigt kommer jag aldrig sälja den - det är en lite för speciell story (och samtidigt är det ju inte så att jag skulle i ekonomisk oberoende av att sälja den).

Ser också att Swatch 2019 började tillverka modellen igen.

Modellen heter ”X-rated” (den nya efterföljaren heter ”Xx-rated”)

Här finns lite läsning om modellen:

B1AD8D4D-A0B2-4847-BE1F-5A4C8E7EA498.jpeg
Roligt att läsa! Cool klocka, du bör ge den en ny chans på handleden, tycker jag :)

Tillbaka
Topp