• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swatchtråden

humlegarden

Cartier
Nytt in! Swatch i klassisk storlek med en röd tavla som gör sig ruskigt fint i solljus!
A0931BC5-D168-45B8-A302-357208F8893D.jpeg
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Besöker Swatchtråden och gör lite skamlös reklam för min 1996 Edwin Moses automat som är till salu.
Trevlig klocka men ingen jag kommer använda.
Hade en delvis genomskinlig grön Swatch någon gång på 80-talet som hunden tuggade sönder. I övrigt är man en novis i Swatchvärlden.
Tycker ni Swatchkunniga att priset är heltokigt får ni skrika till...
https://klocksnack.se/threads/swatch-edwin-moses-aut.96870/

20180809_183554.jpg
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Är det någon här som har erfarenhet av Body & Soul yas100d?
https://www.swatch.com/en_us/watches/yas100d-body-soul-leather/

Har blivit intresserad av att hitta en skeletonklocka. Men tycker de flesta är alldeles för vräkiga.
Den här känns faktiskt ganska stilren och det enda som just nu drar ner den är Swatch-profileringen på bezeln. Och hade varit kul med en swatch.
Bara att klicka hem den om du känner dig något intresserad :) annars bara kolla vidare på Swatch så lär du hitta något som passar dig. Enbart mekaniska verk du vill ha? Annars ligger den en grym random ghost ute på K&S
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Pimp your Swatch
Plastic må vara fantastic men inte det skönaste man kan ha runt handleden. Som ny ägare till en vintage Swatch kom jag till den slutsatsen ganska snabbt. Så vad göra ? Efter lite sökande både här på forumet, samt övriga nätet, beslutade jag mig för att köpa ett nytt band. Kan verka uppenbart men helt enkelt var det faktiskt inte att hitta precis vad jag ville ha. Om inte utbudet var begränsat så var det slutsålt lite var stans jag kollade.

2BDAC581-41EA-4692-9EA0-4C09BBF122EF.jpeg


Valet föll till slut på ett reservband till modellen Golden Tac / GB274 från 2013. Måtten var samma som min Black Friday / SCB100 från 1990 och färgen, svart, överensstämde med vad jag ville ha. Min tanke var även att silikon bör vara trevligare än plast när det kommer till komfort :)

Bandet kom med allt man kan tänkas behöva. Nya pinnar samt en förvuxen variant av ”simkortsluckeöppnaren” som vi nog alla är bekanta med som smartphoneägare.

EAC3FD71-DA90-41C8-9F1A-DC44EDAAED2A.jpeg


Lite milt våld och pinnen är ute. Med hjälp av en plattång avlägsnades pinnarna helt. På med det nya bandet och tången användes igen för att trycka tillbaka dom nya fräscha pinnarna. Det lilla petverktyget användes för finjustering. Var aktsam då det är lätt att slinta.

048D9CB8-D510-42BD-914D-0021A74A8BB2.jpeg


Summa summarum är jag väldigt nöjd med uppgraderingen. Klockan känns bekvämare på handleden och ser faktiskt bättre ut, likheterna med det gamla bandet till trots. Tummen upp från mig.

Jag gav 135kr hos Klockia och frakten var gratis. Jag har dock sett att priserna varierar beroende på försäljare.

1640F66F-0BAD-44AA-BD87-6B367EB3A25A.jpeg


DD0D15BC-AE25-4299-AB1F-20E858BB1223.jpeg
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Pimp your Swatch
Plastic må vara fantastic men inte det skönaste man kan ha runt handleden. Som ny ägare till en vintage Swatch kom jag till den slutsatsen ganska snabbt. Så vad göra ? Efter lite sökande både här på forumet, samt övriga nätet, beslutade jag mig för att köpa ett nytt band. Kan verka uppenbart men helt enkelt var det faktiskt inte att hitta precis vad jag ville ha. Om inte utbudet var begränsat så var det slutsålt lite var stans jag kollade.

2BDAC581-41EA-4692-9EA0-4C09BBF122EF.jpeg


Valet föll till slut på ett reservband till modellen Golden Tac / GB274 från 2013. Måtten var samma som min Black Friday / SCB100 från 1990 och färgen, svart, överensstämde med vad jag ville ha. Min tanke var även att silikon bör vara trevligare än plast när det kommer till komfort :)

Bandet kom med allt man kan tänkas behöva. Nya pinnar samt en förvuxen variant av ”simkortsluckeöppnaren” som vi nog alla är bekanta med som smartphoneägare.

EAC3FD71-DA90-41C8-9F1A-DC44EDAAED2A.jpeg


Lite milt våld och pinnen är ute. Med hjälp av en plattång avlägsnades pinnarna helt. På med det nya bandet och tången användes igen för att trycka tillbaka dom nya fräscha pinnarna. Det lilla petverktyget användes för finjustering. Var aktsam då det är lätt att slinta.

048D9CB8-D510-42BD-914D-0021A74A8BB2.jpeg


Summa summarum är jag väldigt nöjd med uppgraderingen. Klockan känns bekvämare på handleden och ser faktiskt bättre ut, likheterna med det gamla bandet till trots. Tummen upp från mig.

Jag gav 135kr hos Klockia och frakten var gratis. Jag har dock sett att priserna varierar beroende på försäljare.

1640F66F-0BAD-44AA-BD87-6B367EB3A25A.jpeg


DD0D15BC-AE25-4299-AB1F-20E858BB1223.jpeg
Grymt, fick du även med bandstiftsvertyget?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Swatch Moon Shadow, nyförvärv! Kul kronograf med lite speciell tavla, det beror helt på ljus och vinkel hur den framställs. Klart nöjd :)
IMG_20181001_221810.jpg
IMG_20181001_221711.jpg
...tyvärr verkar den här inte helt kry, den saktar sig jättemycket, sekundvisaren står bara och stampar liksom. Testade att stoppa i ett annat batteri, det satt ett 396 i som jag misstänkte var dåligt, satte i ett 394 som jag vet är friskt men tyvärr ingen förbättring. Den saktar sig med 15 minuter i timmen lite drygt, samtidigt som kronografen fungerar och nollstället helt perfekt. Någon som vet råd?
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
...tyvärr verkar den här inte helt kry, den saktar sig jättemycket, sekundvisaren står bara och stampar liksom. Testade att stoppa i ett annat batteri, det satt ett 396 i som jag misstänkte var dåligt, satte i ett 394 som jag vet är friskt men tyvärr ingen förbättring. Den saktar sig med 15 minuter i timmen lite drygt, samtidigt som kronografen fungerar och nollstället helt perfekt. Någon som vet råd?
Hmm, vet att det finns någon galning som har fått upp boetter och byt verk och limmat ihop tror det finns lite på yt :/ men fasen vad synd den var ju riktigt snygg
 
Topp