Pimp your Swatch
Plastic må vara fantastic men inte det skönaste man kan ha runt handleden. Som ny ägare till en vintage Swatch kom jag till den slutsatsen ganska snabbt. Så vad göra ? Efter lite sökande både här på forumet, samt övriga nätet, beslutade jag mig för att köpa ett nytt band. Kan verka uppenbart men helt enkelt var det faktiskt inte att hitta precis vad jag ville ha. Om inte utbudet var begränsat så var det slutsålt lite var stans jag kollade.
Valet föll till slut på ett reservband till modellen Golden Tac / GB274 från 2013. Måtten var samma som min Black Friday / SCB100 från 1990 och färgen, svart, överensstämde med vad jag ville ha. Min tanke var även att silikon bör vara trevligare än plast när det kommer till komfort
Bandet kom med allt man kan tänkas behöva. Nya pinnar samt en förvuxen variant av ”simkortsluckeöppnaren” som vi nog alla är bekanta med som smartphoneägare.
Lite milt våld och pinnen är ute. Med hjälp av en plattång avlägsnades pinnarna helt. På med det nya bandet och tången användes igen för att trycka tillbaka dom nya fräscha pinnarna. Det lilla petverktyget användes för finjustering. Var aktsam då det är lätt att slinta.
Summa summarum är jag väldigt nöjd med uppgraderingen. Klockan känns bekvämare på handleden och ser faktiskt bättre ut, likheterna med det gamla bandet till trots. Tummen upp från mig.
Jag gav 135kr hos Klockia och frakten var gratis. Jag har dock sett att priserna varierar beroende på försäljare.