• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Hemma nu!
Den av mina Supertest-klockor som bäst motsvarar din hade inte kryssmönstrad krona, sedan vet man ju aldrig om den är bytt någon gång ändå!? 🤷‍♂️
Tillför troligen inget till pågående utredning, men så här ser kronan ut till min Sherpa, Seapearl, Ultrasonic.
P1040565.JPG
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Enicar i en form av en lite ovanligare Alprosa dök upp idag efter en personlig leverans och köp från Tratten!

529494531_cba2ae1e-85d1-42cc-98c5-d8d9a957e636.jpg


Efter lite ruckning och bandbyte så blev den så här:
IMG_1174.jpg
IMG_1175.jpg


Alprosa var alltså ett varumärke som Enicar registrerade redan 1916 men om seglade under egen flagg, för vilken marknad vet jag inte dock.
Verket i dett fall är ett inhouse AR 1152 men omärkt som synes.

IMG_1172.JPG


IMG_1171.JPG
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Nej, tänkte mer som en reflektion i förhållande till @Fadershan s kommentar att alla hans Sherpor hade rutig krona. Vet inte om det faktumet spelar någon roll för just denna klockan eftersom den inte är en sherpa, tänkte jag.
Ping @Highvalley, missade quotet igen :bag:
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Nej, tänkte mer som en reflektion i förhållande till @Fadershan s kommentar att alla hans Sherpor hade rutig krona. Vet inte om det faktumet spelar någon roll för just denna klockan eftersom den inte är en sherpa, tänkte jag.
Ping @Highvalley, missade quotet igen :bag:
Jag fattar. Tror det är ett SC-attribut snarare än Sherpaattribut iallafall. Även andra tillverkares klockor med SC-boett hade ju ofta rutiga kronor. Gissar att det är gallret på dykarhjälmen det ska symbolisera.
EPSA-internship-report-CTO-daughter-768x1024.jpg
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag fattar. Tror det är ett SC-attribut snarare än Sherpaattribut iallafall. Även andra tillverkares klockor med SC-boett hade ju ofta rutiga kronor. Gissar att det är gallret på dykarhjälmen det ska symbolisera.
EPSA-internship-report-CTO-daughter-768x1024.jpg
Kanske ett Seapearl-attribut också? Seapearl liknar Omegas Seamaster och är vattenskyddad och skulle kanske kunna kopplas mot hjälmen. Min har rutor enl. bild lite högre upp.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Kanske ett Seapearl-attribut också? Seapearl liknar Omegas Seamaster och är vattenskyddad och skulle kanske kunna kopplas mot hjälmen. Min har rutor enl. bild lite högre upp.
Jag har ingen aning. Har dålig koll på hur Enicar definierade sina serier och modeller. Minns att min OPS hade en mussla eller ostron eller vad det är, med en pärla i, på bakboetten. Kunde de vara både Sherpa och Seapearl på samma gång? Men oavsett det så tror jag som sagt att rutorna är boettillverkarens grej snarare än Enicars.
 

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Råkade ramla över en gammal Enicar Ocean Pearl med AR 1145 som var helt isärplockad. Efter en tvätt av verk, nya oljor/fett, nytt originalglas som jag råkade ha i en låda (ej säker på om det är korrekt till modellen men den hade samma indexerade armeringsring som satt i) och en lätt ruckning går den finfint igen 😊

En repa i tavlan och en allmänt härjad boett men vad gör det 😅 härlig färg på tavlan iaf.
IMG_5719.jpeg
IMG_5701.jpeg
IMG_5720.jpeg
IMG_5721.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Råkade ramla över en gammal Enicar Ocean Pearl med AR 1145 som var helt isärplockad. Efter en tvätt av verk, nya oljor/fett, nytt originalglas som jag råkade ha i en låda (ej säker på om det är korrekt till modellen men den hade samma indexerade armeringsring som satt i) och en lätt ruckning går den finfint igen 😊

En repa i tavlan och en allmänt härjad boett men vad gör det 😅 härlig färg på tavlan iaf.
IMG_5719.jpeg
IMG_5701.jpeg
IMG_5720.jpeg
IMG_5721.jpeg
Snyggt jobbat! 🙏🏻
Får dock lite Mumbai-vibbar över tavla och baklock…..🤔
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Långt ifrån min expertis så mycket möjligt 😅
Har själv haft en sådan klocka och ofta är urverken Enicar men boett, lock och visare kan ofta vara generiska men det här var ändå ett fint exemplar…men den kan även vara helt korrekt! 🤷🏼‍♂️🙏🏻

Det är på de dyrare Sherpa-modellerna som det är lättare att se felaktigheter och det är även där det är allvarligare med falska klockor.
 

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Har själv haft en sådan klocka och ofta är urverken Enicar men boett, lock och visare kan ofta vara generiska men det här var ändå ett fint exemplar…men den kan även vara helt korrekt! 🤷🏼‍♂️🙏🏻

Det är på de dyrare Sherpa-modellerna som det är lättare att se felaktigheter och det är även där det är allvarligare med falska klockor.
Jag förstår, oavsett var det kul att skruva i verket iaf 😊
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Spännande och extremt ovanlig klocka dök upp idag, den här blir ett trevligt tillsatt i samlingen!

Det är alltså en GMT-klocka från 60-talet fast med dubbla urverk och förmodligen tänkt som en mer dressad GMT, som passar fint till skjorta och kavaj.
Bärs extremt skönt faktiskt!

IMG_2980.jpg
IMG_2981.jpg
IMG_2982.jpg


Verken är Enicars egna AR 678 men bygger nog på FHF 69-21
IMG_2788.jpg


Botten i guldpläterad mässing och integrerad länk.
Bakstycke i rostfritt:
IMG_2789.jpg
IMG_2790.jpg
IMG_2791.jpg
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Spännande och extremt ovanlig klocka dök upp idag, den här blir ett trevligt tillsatt i samlingen!

Det är alltså en GMT-klocka från 60-talet fast med dubbla urverk och förmodligen tänkt som en mer dressad GMT, som passar fint till skjorta och kavaj.
Bärs extremt skönt faktiskt!

IMG_2980.jpg
IMG_2981.jpg
IMG_2982.jpg


Verken är Enicars egna AR 678 men bygger nog på FHF 69-21
IMG_2788.jpg


Botten i guldpläterad mässing och integrerad länk.
Bakstycke i rostfritt:
IMG_2789.jpg
IMG_2790.jpg
IMG_2791.jpg
Den va cool och har aldrig sett! Gz.
 
Topp