• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på tv-serie

Helt OK. Sträcksåg hela i helgen. Givetvis inte i närheten av filmen men samma stil.

the_gentlemen.jpg
Älskart. Grym serie.

Sett originalet? Samma story?
Sägs vara baserad på samma bok av James Clavell som serien från 1980. Boken i sin tur är löst baserad på verklig historia. ("Anjin-san hette William Adams i verkligheten.)
Nu var det länge sedan jag såg 80-talsserien och läste boken (40+ år sedan 😮), men vad jag minns följde den boken ganska väl. Har inte sett den nya.

"3 Body Problem" på Netflix. Inne på andra avsnittet nu, och det verkar väldigt lovande.
Nu har jag sett hela. Riktigt bra (om man gillar sci-fi). Recensionerna är överlag bra också. De enda som verkar vara missnöjda är några gnällspikar på imdb som inte kan skilja på att recensera adaptionen av boken från TV-serien i sig. (Jag har inte läst boken själv.) Men när har en filmatisering av en bok någonsin gjort bokfansen nöjda? Det är en fascinerande historia med bra personporträtt och skådespelare. Jag avverkade alla 8 avsnitten på 3 dagar, vilket är extrem sällsynt för mig.
Om man ska kritisera något så är det kanske att effekterna inte är 100% på några ställen, men det är ju en Netflix-serie, inte "Dune" eller en HBO-produktion...

Premiär på Netflix idag: Arcane säsong 2!!
Arcane-s2-poster.png

Den publiceras i 3 akter, 3 avsnitt åt gången (precis som första säsongen).
Jag har inte sett dem än, återkommer kanske senare när jag har gjort det...

Man ser fram emot det med både förväntan och viss oro. Första säsongen (2021) är bland det bästa som gjorts i serieväg - hur ska de kunna leva upp till 9 Annie-awards, 4 Emmy-awards (och några andra), och de här betygen?
Arcane-rotten-tomatoes.png

Arcane-imdb.png

Har ni inte sett första säsongen så är det ett bra tillfälle nu, så slipper ni "cliffhangern" och 3 års väntan... ;)

Arcane-s2-poster.png

Den publiceras i 3 akter, 3 avsnitt åt gången (precis som första säsongen).
Jag har inte sett dem än, återkommer kanske senare när jag har gjort det...

Man ser fram emot det med både förväntan och viss oro. Första säsongen (2021) är bland det bästa som gjorts i serieväg - hur ska de kunna leva upp till 9 Annie-awards, 4 Emmy-awards (och några andra), och de här betygen?
Arcane-rotten-tomatoes.png

Arcane-imdb.png

Har ni inte sett första säsongen så är det ett bra tillfälle nu, så slipper ni "cliffhangern" och 3 års väntan... ;)
LOL

Hörde faktiskt precis talas om den här för någon dag sedan. Bevisligen levt under en sten.
För mig, som aldrig ens nästan tittat åt att spela LoL så känns det verkligen som en koppling som drar ner mitt intresse.
Är det värt att hoppa in utan att ha någon alls kännedom om spelet?
Aldrig spelat spelet och kände precis likadant som du. Tyckte den var bra, även om jag kanske inte är fullt så lyrisk som många. Klart sevärd i alla fall!

Hörde faktiskt precis talas om den här för någon dag sedan. Bevisligen levt under en sten.
För mig, som aldrig ens nästan tittat åt att spela LoL så känns det verkligen som en koppling som drar ner mitt intresse.
Tycker det funkar bra utan att ha spelat LoL. Animation är något alldeles speciellt.

Jag har aldrig spelat LoL. Man behöver ingen som helst kunskap om spelet, serien står helt på egna ben. Jag skulle snarare säga att det till och med är en fördel att inte veta något på förhand. Animeringen är spektakulärt bra (av en fransk studie, Fortiche), och historien är antagligen inte vad många kanske förväntar sig. (Det är inget för barn, trots att det är animerat.)

(Spelet är tydligen en s.k. "multiplayer on-line battle arena", dvs inte alls historiebaserat, så serien är inte baserad på spelet egentligen. Det är inte en speltyp man kan göra en serie av. Riot Games har däremot hittat på lite bakgrundshistoria om spelfigurerna och världen, s.k. "lore" utan någon bäring på själva spelet. Bara som en kul grej vid sidan av. TV-serien bygger på denna.)

Jag har aldrig spelat LoL. Man behöver ingen som helst kunskap om spelet, serien står helt på egna ben. Jag skulle snarare säga att det till och med är en fördel att inte veta något på förhand. Animeringen är spektakulärt bra (av en fransk studie, Fortiche), och historien är antagligen inte vad många kanske förväntar sig. (Det är inget för barn, trots att det är animerat.)

(Spelet är tydligen en s.k. "multiplayer on-line battle arena", dvs inte alls historiebaserat, så serien är inte baserad på spelet egentligen. Det är inte en speltyp man kan göra en serie av. Riot Games har däremot hittat på lite bakgrundshistoria om spelfigurerna och världen, s.k. "lore" utan någon bäring på själva spelet. Bara som en kul grej vid sidan av. TV-serien bygger på denna.)

Nej, jag är så klart med på det mesta av det.
Men det faktum att det ändå står "Leage of Legends" som undertitel drar ner det lite i mina ögon. Dumt, så klart, men ändå.
Anledningen att jag alls hörde talas om det var just nivån av animeringen - om än bakom någon otroligt clickbaitig rubrik i stil med "Detta är den dyraste animerade serien NÅGONSIN".
Men jag ska försöka ta tiden att ge det en chans. :)

Efter att ha låtit sista akten (släpptes igår) sjunka in lite... så måste jag säga: Ja, de lyckades hålla nivån även i den andra (och sista:() säsongen.

IMDB skilljer inte på säsongerna för betygen, så totalt är det oförändrat. Betygen per avsnitt ligger för närvarande mellan 9,1 och 9,8, med ett snitt på 9,4.
På Rotten Tomatoes är det just nu:
Arcane-2-rotten-tomatoes.png

Historien är inte lika "jordnära" som i första säsongen utan eskalerar till mer politik, aktion, och inte minst mystik&magi, men det är ju förväntat och som det rimligtvis måste vara. Det är kompakt och högt tempo, ett otroligt effektivt historieberättande. En av "fördelarna" med animering, det är så dyrt att man inte har råd att ödsla tid på longörer. Hela serien skulle kunna användas som ett skolexempel på "show, don't tell". (Vilket dock ställer lite krav på tittaren - man måste vara uppmärksam!)

Om man ska kritisera någonting så är det möjligen är lite "spretigt" och många trådar - det sägs att det egentligen var tänkt att vara längre, och det märks lite att de har komprimerat historien till en säsong. Man kan kanske även tycka att mystiken mot slutet blir väldigt.... mystisk. Man ska inte räkna med att förstå alla detaljer... Men det är bara petitesser på det hela taget, det är väldigt bra ändå.

Animeringen är om möjligt ännu bättre nu, och det är bitvis spektakulärt vackert. Inte bara rent teknisk, utan även "sceniskt". Ren konst. De tar även ut svängarna mer i variationen av animeringsstil för vissa sekvenser den här gången, på ett sätt som gagnar historien. Ännu mera konst.

Om man ska klaga på något här så är det ibland väldigt snabba klipp så att det nästan gränsar till det subliminala. (Det såg man även tendenser till i första säsongen.) Om man blinkar så kan man missa något. ;)

Sen på bollen kanske, men precis börjat titta på The Penguin på HBO. Riktigt bra och fantastiskt skådespeleri från Colin Farell, som annars inte är ngn favorit hos mig. Sevärd!
Instämmer, riktigt bra. Kul med lite kvalité på serier, och Colin Farell gör det bra. Höll hög nivå även i True detective s2 och The North Water

2 månader kvar till Severance S02.
OK tid att se första säsongen om ni inte redan gjort. Eller se om den som mig :)
[Apple TV+]

• Like
Reactions: S.L
Kanske 58:a på bollen här men Griselda är grym 👌🏻
Gillade man Narcos gillar man Griselda.

Har också nyligen plöjt tre raka säsonger av the godfather of harlem och kan varmt rekommendera även den serien

Tillbaka
Topp