• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot-tråden

Kessler

Rolex
2-Faktor
Min Tissot :)
Screenshot_20180822-171448_Gallery.jpg


Skulle vilja prova ett annat armband på den. Typ mesh. Skulle det se förjävligt ut med ett silverfärgat mesh tro? Köper jag ett i roséguld lär inte färgen matcha säkert. Lite för mörk färg på lädret för min smak och har helst inte läderband. Tror inte den skulle passa med ett nato?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har redan kommit, finns i butik. Har testat den i brons/mässing(?). Riktigt vassa faktiskt.
Hur känns färgen irl? Är det fake patina feeling eller känns det genuint ut? Visst är det någon beläggning på stål, eller är det massiv mässing/brons?
Hur uppfattar u vad som beskrivs som att tavlan är lite domad precis som glaset ska vara?
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Hur känns färgen irl? Är det fake patina feeling eller känns det genuint ut? Visst är det någon beläggning på stål, eller är det massiv mässing/brons?
Hur uppfattar u vad som beskrivs som att tavlan är lite domad precis som glaset ska vara?
Har faktiskt inte provat den själv, bara visat den lite snabbt för en kund. Därav vågar jag inte uttala mig något vidare hehe :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Snygg men design från 57 och kvartsverk? :stop:
Det är väl en homage/heritage i dess rätta bemärkelse? Uppdaterade material och urverk till en klassisk design. Många skulle säkert kategorisera denna som en dressklocka, men jag skulle säga vardagsklocka, vilket dom var när det begav sig. Men visst, det vore roligare med ett ännu modernare eller vassare kvartsverk, HAQ och evighetskalender alá Longines V.H.P. För under 3K där konkurenterna är DW och liknande är ju denna riktigt snygg (inte sett den live än dock).
 

PNM

Panerai
Det är väl en homage/heritage i dess rätta bemärkelse? Uppdaterade material och urverk till en klassisk design. Många skulle säkert kategorisera denna som en dressklocka, men jag skulle säga vardagsklocka, vilket dom var när det begav sig. Men visst, det vore roligare med ett ännu modernare eller vassare kvartsverk, HAQ och evighetskalender alá Longines V.H.P. För under 3K där konkurenterna är DW och liknande är ju denna riktigt snygg (inte sett den live än dock).

Jovisst är det en homage. Men för mig så ska en homage till ett mekaniskt ur ha mekaniskt urverk för att vara intressant. Sedan tycker jag det är fruktansvärt fult att ha datumfönster bredvid arabiska bokstäver, vilket Tissot har på en del klockor, vilket för mig också förstör en annars snygg klocka (Eterna förstörde sin homage till Majetek på samma sätt). Tycker den tidigare Visodate Heritage håller kvar på förstaplatsen hos Tissot.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Riktigt slagskott rakt upp i krysset (det är ju ändå Tissot) med de nya Visodate. Jävligt snygga till bra pris. Gillar silvriga med mesh bäst. Kliar i fingrarna.

Edit: Missade att det var quartz. Håller med om att datumvisningen sitter lite konstigt, men gillar det på nåt sätt fast hade helst sett att det inte var någon datumvisning alls. Men ändå. Riktigt schyssta.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jovisst är det en homage. Men för mig så ska en homage till ett mekaniskt ur ha mekaniskt urverk för att vara intressant. Sedan tycker jag det är fruktansvärt fult att ha datumfönster bredvid arabiska bokstäver, vilket Tissot har på en del klockor, vilket för mig också förstör en annars snygg klocka (Eterna förstörde sin homage till Majetek på samma sätt). Tycker den tidigare Visodate Heritage håller kvar på förstaplatsen hos Tissot.
Det var värst vad du var avig, det är inget köptvång ;) Visst är den automatiska med dag/datum charmig, men den är också dubbelt så dyr. Här släpper dom en "billig" vardagsklocka i snygg design med samma urverk som sitter i Tag Heuer Aquaracer kvarts, och den ligger väl över 10k? Man får väl lite ta det för vad det är.
 
Senast ändrad:
Du är inte den första som säger så om en ny klocka i vintage design. Det verkar dock inte vara många tillverkare som går på det spåret, man kan ju undra varför?
Verkligen. Lite OT men personligen tror jag att en icke oväsentlig fakor bakom Rolex styrka ligger i att dom håller fast vid klassiska storlekar. Där har många tillverkare något att lära av.
 

DrKlocka

Audemars
Fick nyligen hem den här bjässen till återutgivning. Riktigt trevlig finish men storleken var nog i överkant. Typ 43mm och väldigt lång mellan bandhornen. Men riktigt trevlig finish som sagt, och ett kronometergraderat ETA-verk.
20180930_091048.jpg
20180930_091053.jpg

20180930_091057.jpg
20180930_091115.jpg
 
Senast ändrad:

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fick nyligen hem den här bjässen till återgivning. Riktigt trevlig finish men storleken var nog i överkant. Typ 43mm och väldigt lång mellan bandhornen. Men riktigt trevlig finish som sagt, och ett kronometergraderat ETA-verk.
20180930_091048.jpg
20180930_091053.jpg

20180930_091057.jpg
20180930_091115.jpg
Återgivning? (Förlåt om jag ställer dum fråga: Vad menas?)

Jag har själv tittat på denna online och varit lite sugen. Storleken avskräcker dock. Hur är sen annars?
 

DrKlocka

Audemars
Återgivning? (Förlåt om jag ställer dum fråga: Vad menas?)

Jag har själv tittat på denna online och varit lite sugen. Storleken avskräcker dock. Hur är sen annars?
Återutgivning, reissue av en 1950-talsmodell.
Den är riktigt fin tycker jag. Kul och annorlunda klocka. Finish-mässigt har de lyckats bra. Tror de låg på ca 15' nya.
Har inget direkt att klaga på förutom storleken som mer är en smakfråga. Helt illa är det inte även om jag hade föredragit ett par mm mindre.
Kronometergraderat verk som håller tiden kalas. ETA 2893.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Är det någon som har lite bilder på visodate 1957?
Har den ens släppts?
Ja de har släppts. https://www.klockia.se/tissot-visodate-klockor funnits där ett tag. Såg några på Klockmaster idag. Var inte jätteimponerad men inte avskräckt heller, hade jag inte redan haft en Tissot quartz i den storleken kanske jag köpt en av de nya Visodate.

Men som @Alberget4a skrev borde de varit mindre. Särskilt när det ska vara en "ny vintage" typ.
 
Topp