• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Letar ett nytt insert till denna seastar. Är säkert lika lätt att hitta som att stöta på en enhörning på vägen till affären men om någon vänlig själ sitter på en så PMa.:)
E5E93A79-4DDC-4F32-B0FB-EB79637F442E.jpeg
 

ST1

Omega
Söker en pusher/tryckknapp till min Tissot chronografh, har varit hos flera urmakare utan resultat, hoppas på bättre tur här.
Vet ej om det räcker att hitta den saknade biten eller man får byta allt, återställningen fungerar om sticker in en tunn spets. Har varit så här i över 10 år.
Alla tips räknas.

P1210494.JPG
 
Senast ändrad:

PR1973

Rolex
Pledge Member
Söker en pusher/tryckknapp till min Tissot chronografh, har varit hos flera urmakare utan resultat, hoppas på bättre tur här.
Vet ej om det räcker att hitta den saknade biten eller man får byta allt, återställningen fungerar om sticker in en tunn spets. Har varit så här i över 10 år.
Alla tips räknas.

P1210494.JPG
Borde absolut gå att hitta en pusher till den. Har du kollat med någon av de mer kända vintage-urmakarna? Som Werner (ABC Urmakeri) eller Farfars Klocka.
 

rogart-63

Patek
Söker en pusher/tryckknapp till min Tissot chronografh, har varit hos flera urmakare utan resultat, hoppas på bättre tur här.
Vet ej om det räcker att hitta den saknade biten eller man får byta allt, återställningen fungerar om sticker in en tunn spets. Har varit så här i över 10 år.
Alla tips räknas.

P1210494.JPG
Liknar väldigt mycket en omega pusher underdel. Skulle nästan tippa att en Omega kan passa. Dom hade ju många delar gemensamt Tissot och Omega. Har du några mått på den andra att jämföra med?
 

ST1

Omega
Borde absolut gå att hitta en pusher till den. Har du kollat med någon av de mer kända vintage-urmakarna? Som Werner (ABC Urmakeri) eller Farfars Klocka.
Hej
Tackar för den snabba responsen, kontaktar de uppgivna vintage-urmakarna snarast. Annars så är måtten diametern är 4.5mm, höjd 3.5 mm på blankdelen som saknas om det ger något spår.
 

rogart-63

Patek
Hej
Tackar för den snabba responsen, diametern är 4.5mm, höjd 3.5 mm på blankdelen som saknas.
Den jag hade var 5 mm men höjden stämde. Men har för mig Speedmaster knappen är tunnare. Iallafall på vissa modeller. Men finns 4,4 såg jag på ofrei till 145.016. Hitta inga mått på cousinsuk. Du skulle även kunna kolla med Micke på urdelar.se.
 

ST1

Omega
Den jag hade var 5 mm men höjden stämde. Men har för mig Speedmaster knappen är tunnare. Iallafall på vissa modeller. Men finns 4,4 såg jag på ofrei till 145.016. Hitta inga mått på cousinsuk. Du skulle även kunna kolla med Micke på urdelar.se.
Har kollat på ofrei.com, ser ut att vara likt, vet ej hur man ska demontera den biten som är kvar för att få rätt mått på den del som skruvas fast på boetten.
Skickar med ett foto på urverket, står Tissot vad jag kan se inga andra nummer eller så, hör gärna av er, all tips är välkomna.
Det är flera urmakare som har gett upp.
P1210814.JPG
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Någon som vet var man kan hitta visare som passar till ett ETA954.111? :)

EDIT: Feta visare med vintage lume. 1,5 mm och 0,9mm x 12mm
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Har kollat på ofrei.com, ser ut att vara likt, vet ej hur man ska demontera den biten som är kvar för att få rätt mått på den del som skruvas fast på boetten.
Skickar med ett foto på urverket, står Tissot vad jag kan se inga andra nummer eller så, hör gärna av er, all tips är välkomna.
Det är flera urmakare som har gett upp.
P1210814.JPG
Tycker det ser ut som ett Lemania 1873.
 

rogart-63

Patek
Har kollat på ofrei.com, ser ut att vara likt, vet ej hur man ska demontera den biten som är kvar för att få rätt mått på den del som skruvas fast på boetten.
Skickar med ett foto på urverket, står Tissot vad jag kan se inga andra nummer eller så, hör gärna av er, all tips är välkomna.
Det är flera urmakare som har gett upp.
P1210814.JPG
Sitter en skruv inifrån. Man måste ta loss verket för att komma åt skruven. Eller åtminstone verkringen. Själv innerdelen kan vara limmad med loctite. Så för att lossa den måste man värma den lite. Och ha ett speciellt verktyg.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Har lite olika vintage visare. Ska minutvisaren vara 12 mm
Jupp. Timvisaren verkar vara typ 1,5mm x 10mm och minutvisaren 0,9mm x 12mm (12,5mm hade kanske varit snyggt också)

Det är till min Cyma som jag först tänkte sälja men nu tänker jag att den kanske är värd att fixa till och behålla. Den behöver nya visare och öppnas upp och blåsas rent från lume-damm på tavlan. Sen behöver den nog lite service i form av packningar o smörja, men den funkar perfekt och jag gillar den skarpt. Har hittat visare hos Esslinger men det känns sådär att beställa visare för 4usd från USA, dels blir det dyrt, tar lång tid och dels har de inte visare med vintage lume. Hade varit trevligt om de nya visarna matchade den patinerade lumen på tavlan något så när.

Sen hade även kanske en svart datumskiva varit trevligt också.

Finns det någon glad fixare här på KS som vill ta sig an klockan om jag letar upp delarna? :angel:

21D2F078-86E3-4944-B699-CD2F664AA8B4.jpeg
 
Senast ändrad:

ST1

Omega
Sitter en skruv inifrån. Man måste ta loss verket för att komma åt skruven. Eller åtminstone verkringen. Själv innerdelen kan vara limmad med loctite. Så för att lossa den måste man värma den lite. Och ha ett speciellt verktyg.
Ok,, nästa fråga är hur får jag utt kronan vilken skruv ska lossas lite som kan dra ut kronan.
Vilka skruvar håller urverket på plats, hur mycket värme krävs, typ tändarelåga? Vilken typ av verktyg passar bäst, har inga urmakareverktyg, mindre tång,
 

ST1

Omega
Tycker det ser ut som ett Lemania 1873.
OK, undrar nu om du vet vilken skruv man ska lossa på för att få ut kronan?
Fråga 2 vilka skruvar håller urverket på plats?
En medlem på forumet tipsade om att pusherkronan kan vara loclited, värme förslogs som en del av demonteringen, kan man användas av en tång runt splinesdelen som syns efter uppvärmningen, eller finns det ett annat bra knep att få ut kronan från boetten.
 

Exxet

Rolex
OK, undrar nu om du vet vilken skruv man ska lossa på för att få ut kronan?
Fråga 2 vilka skruvar håller urverket på plats?
En medlem på forumet tipsade om att pusherkronan kan vara loclited, värme förslogs som en del av demonteringen, kan man användas av en tång runt splinesdelen som syns efter uppvärmningen, eller finns det ett annat bra knep att få ut kronan från boetten.
Har i o f s aldrig skruvat i ett sånt här verk men kan knappast vara någon annan skruv än den som jag har markerat, men skruva inte för mkt, max 1-1 1/2 varv, lossnar den så blir det genast MKT besvärligare, förstår inte riktigt hur du menar med splinesen, ska man ta bort pusherhalsen finns det specialverktyg, beroende på om den är skruvad eller inpressad, pusher"pinnen" borde vara lös eftersom knappen är av. Ser inte ut att finnas några skruvar som hållet verket på plats, ser ut som en verkring som håller den på plats, lite dåliga bilder tyvärr:)
5wb1u5kl.jpg
 

rogart-63

Patek
Jupp. Timvisaren verkar vara typ 1,5mm x 10mm och minutvisaren 0,9mm x 12mm (12,5mm hade kanske varit snyggt också)

Det är till min Cyma som jag först tänkte sälja men nu tänker jag att den kanske är värd att fixa till och behålla. Den behöver nya visare och öppnas upp och blåsas rent från lume-damm på tavlan. Sen behöver den nog lite service i form av packningar o smörja, men den funkar perfekt och jag gillar den skarpt. Har hittat visare hos Esslinger men det känns sådär att beställa visare för 4usd från USA, dels blir det dyrt, tar lång tid och dels har de inte visare med vintage lume. Hade varit trevligt om de nya visarna matchade den patinerade lumen på tavlan något så när.

Sen hade även kanske en svart datumskiva varit trevligt också.

Finns det någon glad fixare här på KS som vill ta sig an klockan om jag letar upp delarna? :angel:

21D2F078-86E3-4944-B699-CD2F664AA8B4.jpeg
Det där är ju original visare. Borde ju kunna gå att reluma dom. Tror inte nån av visarna jag har skulle passa jättebra. Hittar du inte så har Seiko visare samma storlek.
 

ST1

Omega
Har i o f s aldrig skruvat i ett sånt här verk men kan knappast vara någon annan skruv än den som jag har markerat, men skruva inte för mkt, max 1-1 1/2 varv, lossnar den så blir det genast MKT besvärligare, förstår inte riktigt hur du menar med splinesen, ska man ta bort pusherhalsen finns det specialverktyg, beroende på om den är skruvad eller inpressad, pusher"pinnen" borde vara lös eftersom knappen är av. Ser inte ut att finnas några skruvar som hållet verket på plats, ser ut som en verkring som håller den på plats, lite dåliga bilder tyvärr:)
5wb1u5kl.jpg
OK, vet du var man köpa dessa specialverktyg, har de något speciellt namn man kan söka på, vill gärna veta vilken storlek det är på den del som sitter i botten.
Din bild på Lemania, är det en skruvad insert eller pressad?
vet du diametern på den isåfall
Ser att det finns två storlekar på diametern på den del som ska in i botten, 2.5 mm eller 2.75 mm, om det är en med skruvmodell.
 

rogart-63

Patek
OK, vet du var man köpa dessa specialverktyg, har de något speciellt namn man kan söka på, vill gärna veta vilken storlek det är på den del som sitter i botten.
Din bild på Lemania, är det en skruvad insert eller pressad?
vet du diametern på den isåfall
Ser att det finns två storlekar på diametern på den del som ska in i botten, 2.5 mm eller 2.75 mm, om det är en med skruvmodell.
Finns verktyg men kostar en slant. https://www.cousinsuk.com/product/pendant-tube-chronograph-fitting-removing. Vad är det för diameter på splinsen på den delen som sitter kvar i boetten?
 

ST1

Omega
Hej
Ca 3.2 mm, gjorde misstaget att försöka lossa den, blev lite deformerad, borde ha förstått att det är bäst om man får ut urverket innan som man kanske kan se om den är skruvad eller pressad i boetten. Hade lite för bråttom.
Ser att det finns en på ca 3.3mm på sidan du har skickat
Gott nytt år så länge
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Hej
Ca 3.2 mm, gjorde misstaget att försöka lossa den, blev lite deformerad, borde ha förstått att det är bäst om man får ut urverket innan som man kanske kan se om den är skruvad eller pressad i boetten. Hade lite för bråttom.
Ser att det finns en på ca 3.3mm på sidan du har skickat
Gott nytt år så länge
Bilden är snodd på nätet:) så ingen aning, Rogart är mer lämpad att svara på dina frågor angående detta, och ett tips, ta alltid ur verket ur boetten när du ska göra något med boetten, och som sagt verktygen kostar en slant, en för pressade (bild) typ 1500:-
5wb1u5kl0.jpg
 
  • Like
Reactions: ST1

PR1973

Rolex
Pledge Member
Hej
Ca 3.2 mm, gjorde misstaget att försöka lossa den, blev lite deformerad, borde ha förstått att det är bäst om man får ut urverket innan som man kanske kan se om den är skruvad eller pressad i boetten. Hade lite för bråttom.
Ser att det finns en på ca 3.3mm på sidan du har skickat
Gott nytt år så länge
I och med att du har splines på den så skulle jag säga att den med 99% säkerhet är skruvad.
 
  • Like
Reactions: ST1

Entruv

Omega
Halloj!

Letar efter en 18/16mm BoR länk med raka ändlänkar till min DS från -60, alla förslag mottages! :D
God fortsättning!
 

ST1

Omega
Bilden är snodd på nätet:) så ingen aning, Rogart är mer lämpad att svara på dina frågor angående detta, och ett tips, ta alltid ur verket ur boetten när du ska göra något med boetten, och som sagt verktygen kostar en slant, en för pressade (bild) typ 1500:-
5wb1u5kl0.jpg
Har köpt en skruvavdragare från cousinsuk med splinesinnerdel 3.3mm från länken jag fick av rogart-63. Passade att köpa 4 chronopushers med, det fanns i två storlekar på skruvdelen, 2.5 mm eller 2.75 mm. De två som inte passar får vara reservdel till någon chronograph i framtiden.
 

EHedin

Cartier
2-Faktor
Min Rotary tank tappade olyckligtvis sitt glas, och jag undrar om någon vet vart i Sthlm/ Karlstad jag kan lämna in den för att få detta åtgärdat? Alt. Annat tillvägagångssätt
F181B7B2-AA62-4DA6-9574-8E27E98DB3C4.jpeg

Tacksam för svar:)
 
Topp