• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

När man tröttnat på de mekaniska verkens problem....
kan man ju alltid leta problem i Quartz träsket ;)
Har kommit över en Citizen Promaster med nr: C520-Q00371 TA på baksidan, den saknar axel och den är avbruten precis jämn med krona så det blir nog svårt och gänga ut biten !
Så behöver krona med axel !
Den funkar i display samt visarna går, så skulle ju vara kul att testa mer ! Men hittar inga delar !
Någon som har ett ”lik” som jag kan köpa som donator ?
Eller vet var man kan köpa delarna ?
Är denna !
41525AF8-B9EA-4F3A-AEFA-805A032723C8.jpeg

D1D245DD-2E1C-468C-B089-37D9EE7ABF0B.jpeg

Har ett C022 lik. Men om det är samma krona . Det är den lite mindre modellen.
Hej !
Jag kollade vidare på Google hittade då denna sida:
https://www.flume.de/en/113549.html
Om denna axel funkar finns den hos kusinen, här:
https://www.cousinsuk.com/category/filter/citizen-movement-parts
Vad tror du om det ?
Och undrar om man kan få ut axeln ur kronan med friktion, tänker typ slipstift och skruvdragare ?
Ser ut så här.
7459F0B8-118C-4498-97AC-C68A72E2EFF0.jpeg

Mått på kronan är.
Ytterdia. 6mm
Längd ytter. 5,4mm
Total längd. 12mm
Gängan i klockan. 4,9mm
Hur är måtten på den du har ?
Själva axeln verkar vara olika, C022 var ej med på den länken där jag hitta axel till C520.
Tacksam för hjälpen !

Hej !
Jag kollade vidare på Google hittade då denna sida:
https://www.flume.de/en/113549.html
Om denna axel funkar finns den hos kusinen, här:
https://www.cousinsuk.com/category/filter/citizen-movement-parts
Vad tror du om det ?
Och undrar om man kan få ut axeln ur kronan med friktion, tänker typ slipstift och skruvdragare ?
Ser ut så här.
7459F0B8-118C-4498-97AC-C68A72E2EFF0.jpeg

Mått på kronan är.
Ytterdia. 6mm
Längd ytter. 5,4mm
Total längd. 12mm
Gängan i klockan. 4,9mm
Hur är måtten på den du har ?
Själva axeln verkar vara olika, C022 var ej med på den länken där jag hitta axel till C520.
Tacksam för hjälpen !
Det var inte samma modell på kronan. Ser rätt kört ut med den kronan. Finns ju inget att ta tag i direkt. Kanske kan gå med alun?

Det var inte samma modell på kronan. Ser rätt kört ut med den kronan. Finns ju inget att ta tag i direkt. Kanske kan gå med alun?
Ja det har jag aldrig testat ! Får jag köpa, får väl bara se till att spetsen med gänga är i lösningen men att kronan i övrigt hålls torr så inte fjädern i den försvinner ?
Skall kolla om kronan går att dela !

Vad tror du om axeln hos kusinen ?

Ja det har jag aldrig testat ! Får jag köpa, får väl bara se till att spetsen med gänga är i lösningen men att kronan i övrigt hålls torr så inte fjädern i den försvinner ?
Skall kolla om kronan går att dela !

Vad tror du om axeln hos kusinen ?
Skadar ju inte å testa . Men som du säger så kanske fjädern som är inne i kronan försvinner oxå . Är det bom till C520 så borde den väl funka .

Skadar ju inte å testa . Men som du säger så kanske fjädern som är inne i kronan försvinner oxå . Är det bom till C520 så borde den väl funka .
Har googlat friskt efter krona, men det hittas inte någon stans. Så helt klart måste jag testa och fräta bort axeln med alun !
Och beställa bom till den för att se om verket funkar riktigt, skall ju vara ute för att nolla efter batteri byte !
Har du beställning på gång ? Har bara axeln för tillfället så får vänta !

Är förresten detta modellen
JP2000-08E ?

Ha det gott// Ola

Alun är inköpt !
Tänker att jag får göra så att bara den delen med gänga är ner i lösningen ?

Och då riskerar jag inte att fjädern försvinner i andra änden av kronan, den var inpressad, så ger mig. Inte på att dela den.

Vad tros ? Kan det funka ?

Har googlat friskt efter krona, men det hittas inte någon stans. Så helt klart måste jag testa och fräta bort axeln med alun !
Och beställa bom till den för att se om verket funkar riktigt, skall ju vara ute för att nolla efter batteri byte !
Har du beställning på gång ? Har bara axeln för tillfället så får vänta !

Är förresten detta modellen
JP2000-08E ?

Ha det gott// Ola
Ingen beställning precis just nu men behöver bla nåt glas . Så säkert behöver jag beställa i dagarna .

Ingen beställning precis just nu men behöver bla nåt glas . Så säkert behöver jag beställa i dagarna .
Blev en beställning icke spårbar, av bara axeln ! Kunde inte bärga mig, det skyller jag på ADHD.
Har inte börjat med projekt få bort axel ur kronan med Alun ännu !
Tänker att jag gör så att bara spetsen är i lösningen !
Kollade med Creativ Watch CO, i England det får inte säljas delar till dessa. Utan måste skickas till Citizen,
och det är ju förståligt eftersom det är dyckarklocka.

Är det någon som sitter på den innersta delen av den delbara stemen till en certina DS-2 (25-661) och kan undvara? Även en orginalkrona hade varit fint.. Eller ännu bättre.. Komplett delbar stem med orginalkrona. Jag har nu kommit fram till att den heter 25-65 eller 25-66 nr 404. Female winding stem.

Senast ändrad:
Afton!

Söker dessa visare till ref 166.0173. Kollat ofrei.com och kan inte se att dom finns hos kusinen. Även bukten verkar glest. Eller så behöver jag öva på sökfunktionen.. alla tips/förslag mottages gladeligen!

EDIT: Visare hittade på eBay! Det va min sökförmåga som brast.

Bilagor

• 69CBEBB7-E197-4C38-9227-9BE028D86A46.jpeg
    69CBEBB7-E197-4C38-9227-9BE028D86A46.jpeg
    81.4 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Jag letar glas/plexi till min Cyma 335 tank. Måtten är 16x24,8mm någon som har ett i de måtten eller något större i värsta fall? Eller någonstans man kan få tag på ett?

Senast ändrad:
Eftersom nu tråden finns: letar sedan länge efter en liten krona till min Seiko 62mas 6217-8000 från ’65. Hade stora kronan när jag köpte den men ska tämligen säkert ha haft lilla kronan från födseln. Alla tips emottages tacksamt!

Eftersom nu tråden finns: letar sedan länge efter en liten krona till min Seiko 62mas 6217-8000 från ’65. Hade stora kronan när jag köpte den men ska tämligen säkert ha haft lilla kronan från födseln. Alla tips emottages tacksamt!
För er som i detta nu frenetiskt letar i reservdelslådorna och trålar japanska klocksidor kan det hjälpa att veta att referensnumret på den lilla kronan är 55WH13.

Sökes: Boett till Certina DS. Försöker rädda en gammal patent pending med slaktad boett. Har baklocket som är intakt.

Snodd bild för det är samma modell: Jag har en sån här fast i rostfritt med vit tavla, klockan funkar perfekt, är extremt exakt, urtavlan felfri. Boetten och original stållänken helt ok - dock.... är mineralglaset mycket repigt och fult - någon som har tips på var man skulle kunna hitta ett nytt glas eller går det att renovera? har tyvärr inte modellbeteckningen till hands för tillfället.
tissonic.png

Snodd bild för det är samma modell: Jag har en sån här fast i rostfritt med vit tavla, klockan funkar perfekt, är extremt exakt, urtavlan felfri. Boetten och original stållänken helt ok - dock.... är mineralglaset mycket repigt och fult - någon som har tips på var man skulle kunna hitta ett nytt glas eller går det att renovera? har tyvärr inte modellbeteckningen till hands för tillfället.
tissonic.png
Diamantpolermedel och dremel eller liknande roterande maskin. Får säkert ha ett med grövre partiklar för att få bort djupare repor och ett finare för poleringen. Har bara gjort detta på en klocka, men med ganska tillfredtällande resultat.

Tillbaka
Topp