Lösningen gäller i bästa fall isf endast till slutet på 2020. Ytterst korkat och sannolikheten att det momsfuskas lär bli större oxå.Då ska man väl hinna beställa några gånger till innan dess. Vi får hoppas det blir nån bra lösning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lösningen gäller i bästa fall isf endast till slutet på 2020. Ytterst korkat och sannolikheten att det momsfuskas lär bli större oxå.Då ska man väl hinna beställa några gånger till innan dess. Vi får hoppas det blir nån bra lösning.
Hej !Har ett C022 lik. Men om det är samma krona . Det är den lite mindre modellen.
Det var inte samma modell på kronan. Ser rätt kört ut med den kronan. Finns ju inget att ta tag i direkt. Kanske kan gå med alun?Hej !
Jag kollade vidare på Google hittade då denna sida:
https://www.flume.de/en/113549.html
Om denna axel funkar finns den hos kusinen, här:
https://www.cousinsuk.com/category/filter/citizen-movement-parts
Vad tror du om det ?
Och undrar om man kan få ut axeln ur kronan med friktion, tänker typ slipstift och skruvdragare ?
Ser ut så här.
Mått på kronan är.
Ytterdia. 6mm
Längd ytter. 5,4mm
Total längd. 12mm
Gängan i klockan. 4,9mm
Hur är måtten på den du har ?
Själva axeln verkar vara olika, C022 var ej med på den länken där jag hitta axel till C520.
Tacksam för hjälpen !
Ja det har jag aldrig testat ! Får jag köpa, får väl bara se till att spetsen med gänga är i lösningen men att kronan i övrigt hålls torr så inte fjädern i den försvinner ?Det var inte samma modell på kronan. Ser rätt kört ut med den kronan. Finns ju inget att ta tag i direkt. Kanske kan gå med alun?
Skadar ju inte å testa . Men som du säger så kanske fjädern som är inne i kronan försvinner oxå . Är det bom till C520 så borde den väl funka .Ja det har jag aldrig testat ! Får jag köpa, får väl bara se till att spetsen med gänga är i lösningen men att kronan i övrigt hålls torr så inte fjädern i den försvinner ?
Skall kolla om kronan går att dela !
Vad tror du om axeln hos kusinen ?
Har googlat friskt efter krona, men det hittas inte någon stans. Så helt klart måste jag testa och fräta bort axeln med alun !Skadar ju inte å testa . Men som du säger så kanske fjädern som är inne i kronan försvinner oxå . Är det bom till C520 så borde den väl funka .
Alun är inköpt !Skadar ju inte å testa . Men som du säger så kanske fjädern som är inne i kronan försvinner oxå . Är det bom till C520 så borde den väl funka .
Tror jag kan ha en balansaxel . Men det hjälper kanske föga?Eftersöker ny balans till en gammal 40-tals Eterna med cal 852 delen är 721 (komplett balans).
Ingen beställning precis just nu men behöver bla nåt glas . Så säkert behöver jag beställa i dagarna .Har googlat friskt efter krona, men det hittas inte någon stans. Så helt klart måste jag testa och fräta bort axeln med alun !
Och beställa bom till den för att se om verket funkar riktigt, skall ju vara ute för att nolla efter batteri byte !
Har du beställning på gång ? Har bara axeln för tillfället så får vänta !
Är förresten detta modellen
JP2000-08E ?
Ha det gott// Ola
Blev en beställning icke spårbar, av bara axeln ! Kunde inte bärga mig, det skyller jag på ADHD.Ingen beställning precis just nu men behöver bla nåt glas . Så säkert behöver jag beställa i dagarna .
Den där är inte dum alls!Piggar upp tråden med att recykla en bild på skönheten:
(med felaktig, stor, krona)
Tack, håller med! En favorit, dessutom en av de första klockorna jag köpte efter att det här vansinnet startade . The grandfather of skindivers!Den där är inte dum alls!
För er som i detta nu frenetiskt letar i reservdelslådorna och trålar japanska klocksidor kan det hjälpa att veta att referensnumret på den lilla kronan är 55WH13.Eftersom nu tråden finns: letar sedan länge efter en liten krona till min Seiko 62mas 6217-8000 från ’65. Hade stora kronan när jag köpte den men ska tämligen säkert ha haft lilla kronan från födseln. Alla tips emottages tacksamt!
Diamantpolermedel och dremel eller liknande roterande maskin. Får säkert ha ett med grövre partiklar för att få bort djupare repor och ett finare för poleringen. Har bara gjort detta på en klocka, men med ganska tillfredtällande resultat.Snodd bild för det är samma modell: Jag har en sån här fast i rostfritt med vit tavla, klockan funkar perfekt, är extremt exakt, urtavlan felfri. Boetten och original stållänken helt ok - dock.... är mineralglaset mycket repigt och fult - någon som har tips på var man skulle kunna hitta ett nytt glas eller går det att renovera? har tyvärr inte modellbeteckningen till hands för tillfället.
Självklart! Finns några km från dig!