• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

:)
Självklart! Finns några km från dig!
D974A20E-CDFD-4F9E-BF45-8BC74D41CBE5.jpeg
Menar du det!? Du har en över alltså? :)

Söker fortfarande boett till Certina DS. Har bakboett.

Söker balans, spiral och klove till damursverk Certina 17-351. Någon har plockat ur hela balans-paketet...

Är det någon som råkar sitta på en urtavla till en Certina ds automatic 1960 (1959-1968)? Gärna i fint skick eller i vart fall bra vintage skick. Färgmässigt i champagne eller möjligen åt silver hållet. Jag köper gärna i så fall.

Mvh
Matte

Finns här någon som har ett par fina visare som passar till min Suverän? Eller åtminstone kanske någon vet vart chansen finns att hitta ett par? Helst färgmatchade med index siffrorna. Så synd att visarna är så fula när resten är så fint.
58C4E478-ED4B-46DF-B8BF-BF20BD750984.jpeg

Finns här någon som har ett par fina visare som passar till min Suverän? Eller åtminstone kanske någon vet vart chansen finns att hitta ett par? Helst färgmatchade med index siffrorna. Så synd att visarna är så fula när resten är så fint.
58C4E478-ED4B-46DF-B8BF-BF20BD750984.jpeg
Annars kan du kanske be någon lägga på ny lysmassa på visarna du har på.

Annars kan du kanske be någon lägga på ny lysmassa på visarna du har på.
Tanken har ju slagit mig men jag jag dragit mig för det pga att jag tycker att en relume blir alldeles för uppenbar. Antingen så ser det för nytt o fräscht ut eller för taskigt o kletigt gjort. Jag föredrar äkta vara om det går. Finns det någon som är riktigt duktig på att reluma och kan imitera vintage lysmassan så att det blir trovärdigt samt att det blir snyggt gjort?

Tanken har ju slagit mig men jag jag dragit mig för det pga att jag tycker att en relume blir alldeles för uppenbar. Antingen så ser det för nytt o fräscht ut eller för taskigt o kletigt gjort. Jag föredrar äkta vara om det går. Finns det någon som är riktigt duktig på att reluma och kan imitera vintage lysmassan så att det blir trovärdigt samt att det blir snyggt gjort?
Farfars klockor på söder i Stockholm är duktig på relume, hör med honom.

Tjena!
Söker krona (guld) + stem till min certina med urverk 25-02. Hör gärna av dig om du har något liggandes! :)

Senast ändrad:
Behöver en sekundvisare till min nya lilla sportklocka från Hy Moser & Cie. Plus någon som kan montera den och göra en kontroll av verket.

Jim

BE8EE135-96F6-4FA4-80C5-587E13A60CD2.jpeg

Kan göras mkt fint! man kan få mkt bra färg men de lär inte lysa som tavlan vid laddning.

Ja, det går nog att få till det bra om man hittar någon duktig lume expert. Vad menar du med att det inte lär lysa som tavlan vid laddning?
Finns lume eller kanske man ska säga färgpulver som inte lyser. Gammal lume som sitter i en gammal klocka har ofta tappat lysförmågan. Relumar man med lume med lys ser det konstigt ut oxå .

Finns lume eller kanske man ska säga färgpulver som inte lyser. Gammal lume som sitter i en gammal klocka har ofta tappat lysförmågan. Relumar man med lume med lys ser det konstigt ut oxå .
Nej precis. Man vill ju inte att den nya lumen ska lysa i mörker på en 40-talare när den gamla lumens lysförmåga är död. Skulle bara se skumt ut.

Tillbaka
Topp