• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

dagnydigger

Cartier
IMG_20190226_072114.jpg

Sekundvidare och minutvisare är tyvärr spårlöst borta på den här. Sekundvisaren när jag tappade den i tvättstugan härom veckan, minutvisaren försvann idag när min dotter ville välja klocka till mig. Finns det hopp om att hitta ersättare? Kanske skall ordna ett helt set så ser det inte så konstigt ut?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kollade frugans dykare, men det var ett ETA verk och tavelpelarnas placering stämde inte. Hör tavlan till boetten? En del dykare har kronan kl.8 och då skulle tex ESA965111 kunna passa.
Jag vet faktiskt inte, men tavlan följde med boetten när jag köpte dem som ett nos paket för något år sedan. Har bara legat sedan dess men tänkte att det kunde vara kul att fixa till den och ge till någon kvinnlig bekant...
I annat fall får man väl sätta i även en tavla för ett 965.111 verk om det är det som det ska vara...
 

PetriS

Panerai
Hej! Jag söker en hyfsat rostfri regelfjäder till Longines 701. Och en guldfärgad krona till samma ur. Ca 4mm i diameter, 2mm tub och 0,9 gänga.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Någon som har en balans till ett omega cal 37,5? En hel balans skulle underlätta, men bara ”staffen” är trasig.
5A412587-057E-4671-B10D-AA5055F5538E.jpeg
844A4592-F636-4DB7-929E-A50656BF3FD3.jpeg
0F84C42E-3578-40A2-93C8-BF6715163C8E.jpeg
 

Richard1987

Panerai
Har en Longines med kaliber 284 där jsg troligen vridit sönder fjädern. Någon som har koll på vad som behöver göras? När jag söker på nätet verkar det som att flera delar behöver ersättas? Typ nån pinion, barrel etc fattar inte riktigt
 

rogart-63

Patek
Har en Longines med kaliber 284 där jsg troligen vridit sönder fjädern. Någon som har koll på vad som behöver göras? När jag söker på nätet verkar det som att flera delar behöver ersättas? Typ nån pinion, barrel etc fattar inte riktigt
Beror ju på om nåt annat gått sönder i samband med att fjädern gick av . Men det är ett manuellt verk. Så jag tror ju att det bör räcka att byta fjäder. Men det är svårt att säga utan att ha tittat på den. Vem säger att pinion ,barrel etc behöver bytas? Umakaren?
 

Richard1987

Panerai
Beror ju på om nåt annat gått sönder i samband med att fjädern gick av . Men det är ett manuellt verk. Så jag tror ju att det bör räcka att byta fjäder. Men det är svårt att säga utan att ha tittat på den. Vem säger att pinion ,barrel etc behöver bytas? Umakaren?
Mm är ju inte säker på att det bara är fjädern men hoppas det! Kan inte säkert mkt om mekaniken i klockor men när jag googlar longines kaliber 284 får jag uppfattningen aty det är flera komponenter som behöver bytas. Fick precis prisförslag 850 kr från antikurmakaren i Malmö, antar att dem har koll :)
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Fel tråd kanske, kapar den(sorry, sorry) för snart blir jag tokig. Hilfe, får inte bort kronaxel ur verket/verken på Omega 30T2 (har provat tre olika) å google gör mig än galnare. Har testat allt fr 1/2, 1 1/2 varv och upp till att skruven är ur verket men jag tror att jag är fel ute då axeln inte kommer ur. Ni här vet säkert ;) hur gör jag, pingar @Zacke, @Fadershan och @rogart-63

08FBEE3F-8AE5-4BD5-B33A-DB1366F77519.jpeg
 

rogart-63

Patek
Fel tråd kanske, kapar den(sorry, sorry) för snart blir jag tokig. Hilfe, får inte bort kronaxel ur verket/verken på Omega 30T2 (har provat tre olika) å google gör mig än galnare. Har testat allt fr 1/2, 1 1/2 varv och upp till att skruven är ur verket men jag tror att jag är fel ute då axeln inte kommer ur. Ni här vet säkert ;) hur gör jag, pingar @Zacke, @Fadershan och @rogart-63

08FBEE3F-8AE5-4BD5-B33A-DB1366F77519.jpeg
Misstänker att du skruvat ur skruven ur regeln. Eller att gängan är kass på regeln? Kan du dra åt den så den sitter fast? Om den snurrar så är det kört. Då måste visare och tavla bort . Brukar få trycka ner skruven i samband med att man drar ur bommen. Då regelfjädern trycker mot regeln och håller fast bommen. Sen är det ju inte omöjligt att det är lite rost eller smuts som håller emot oxå. Testat 3 olika klockor? Isåfall ska du nog bara hålla ner skruven samtidigt som du drar ut. Typ 3 händer behövs då.
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Misstänker att du skruvat ur skruven ur regeln. Eller att gängan är kass på regeln? Kan du dra åt den så den sitter fast? Om den snurrar så är det kört. Då måste visare och tavla bort . Brukar få trycka ner skruven i samband med att man drar ur bommen. Då regelfjädern trycker mot regeln och håller fast bommen. Sen är det ju inte omöjligt att det är lite rost eller smuts som håller emot oxå.
Aha, den ska alltså tryckas ner och är fjäderbelastad? Alla tre verken gängar fint och låser. Testar direkt...
 

Fadershan

Patek
Fel tråd kanske, kapar den(sorry, sorry) för snart blir jag tokig. Hilfe, får inte bort kronaxel ur verket/verken på Omega 30T2 (har provat tre olika) å google gör mig än galnare. Har testat allt fr 1/2, 1 1/2 varv och upp till att skruven är ur verket men jag tror att jag är fel ute då axeln inte kommer ur. Ni här vet säkert ;) hur gör jag, pingar @Zacke, @Fadershan och @rogart-63

08FBEE3F-8AE5-4BD5-B33A-DB1366F77519.jpeg
Såg att Rogart var snabbare, brabra att det löste sig. Denna exakt fråga har kommit upp många ggr i tips och trix i slöjdavdelningen :) Där kan man absolut ställa denna typ av frågar samt få många bra tips och trix av att söka eller läsa igenom ca 200 sidor fix haha :)
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Såg att Rogart var snabbare, brabra att det löste sig. Denna exakt fråga har kommit upp många ggr i tips och trix i slöjdavdelningen :) Där kan man absolut ställa denna typ av frågar samt få många bra tips och trix av att söka eller läsa igenom ca 200 sidor fix haha :)
Aha, klart den fans där. Får be admin flytta denna. Tack!
 
Topp