• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

DrKlocka

Audemars
Ja det är såklart sista lösningen men jag bara måste lyfta detta dåliga samvete från mina axlar... :)
22A verkar vara deras första automatiska verk så det är lite ballt :)
Förstår det. När det är såna delar som balans och reglage som strular måste man verkligen ha koll på vad man gör. Börjar man byta delar utan att riktigt veta vad som är fel blir det ofta mer rörigt. Väldigt lätt att skada delarna utan rätt verktyg och då kan det bli svårt.
 

rogart-63

Patek
Detta är vad jag vet...
Har hållt på med Longinesen hela dagen och nu ger jag upp. Fått nya lagersäten från Micke på Urdelar , nu balansaxel m.m. m.m. - inget hjälper! Den har dock lite "skrapmärken" vid nedre juvelen för balansen => misstänker den har anpassats under årens lopp on iom strulet som medförde balansaxelbyte så har vi öppnat en burk ¤%&#! :(

Antar typ verkbyte...?
Det låter låter inget vidare . Hoppas det går att lösa .
 

rogart-63

Patek
Ja det är såklart sista lösningen men jag bara måste lyfta detta dåliga samvete från mina axlar... :)
22A verkar vara deras första automatiska verk så det är lite ballt :)
Vad är det som händer . Stannar den eller går bra typ tavla up men inte ner? Eller helt död . Måste ju vara nåt knas. Tur jag har beställt en bok om spiral och balans arbete . Kommer nästa vecka . Såg en på Tradera men den drog iväg-. Hitta den på bokbörsen.
Såg att Anders Andersson fixat en longines 22 https://anderstestarblog.wordpress.com/2017/01/28/longines-cal-22a/
 

Fadershan

Patek
Vad är det som händer . Stannar den eller går bra typ tavla up men inte ner? Eller helt död . Måste ju vara nåt knas. Tur jag har beställt en bok om spiral och balans arbete . Kommer nästa vecka . Såg en på Tradera men den drog iväg-. Hitta den på bokbörsen.
Såg att Anders Andersson fixat en longines 22 https://anderstestarblog.wordpress.com/2017/01/28/longines-cal-22a/
Mm hittade den förut oxå när jag letade cal 22 verk. Jag sitter nu med ett spiralarbete som är över min förmåga.. spännande med din bok! :)
 

rogart-63

Patek
Mm hittade den förut oxå när jag letade cal 22 verk. Jag sitter nu med ett spiralarbete som är över min förmåga.. spännande med din bok! :)
Så här ser den ut boken.
DSC09933.JPG
DSC09932.JPG
 

Daggen

Breitling
Söker pushers till en Heuer Big Eyes från mitten av 40-talet. Klockan har ett Landeron 13-urverk och boetten mäter 35mm ex. krona i diameter. Min klocka på bild nedan har nya pushers som är för stora jämfört med original. Tips mottages tacksamt för hur jag kan leta reda på pushers i rätt size i original från rätt tidsperiod.

IMG_0038.jpg
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon som har ett 16mm clasp till övers, ska sitta på en BOR-länk och behöver inte vara så långt. Spelar ingen roll om det är omärkt eller något speciellt märke.
10mm vid infärstningen till länken enligt bild:
BEAEE79F-496E-4A09-9881-FB26F4D29233.jpeg
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Undrar om @Hr_Proos hittade glas?
Jag har inte hunnit leta än, men om det är aktuellt ännu!
Så har jag inte glömt iallafall ;)

Har inte heller hunnit kolla, förhoppningsvis hinner jag kolla i helgen. Eller har du hittat @Norken ?

43,7 har jag. Borde gå att klämma dit, eller?
3BF637A1-9931-4463-AF03-7C2793FF7445.jpeg

Missat allt detta på grund av semester. Tror du man kan få in ett 43,7 på 43,2 diameter? Sedan saknar jag tyvärr en crystal lift. Har bara press hemma :(
 

PetriS

Panerai
Jag söker en krona till en 60-tals Atlantic automatic. Gärna med Atlanticsymbol men generic går oxå bra.
Ca 4,5mm i diameter, runt 2,5mm hög, 90 gänga.
Kronhalsen på boetten är 2mm.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Söker en krona till en Omega Constellation 14393 61.
Har läst att dessa ursprungligen kom med en 10 kantig krona, är samma som till PIE PAN?
NIrCa7m.jpg
 
Topp