• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

rogart-63

Patek
Söker en krona till en Omega Constellation 14393 61.
Har läst att dessa ursprungligen kom med en 10 kantig krona, är samma som till PIE PAN?
NIrCa7m.jpg
Enl boley ska det vara en krona som heter ST42055
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Har du koll på om din tavla är ommålad eller ej? Ser lite wonky ut, men jag är absolut ingen expert!
Ja tyvärr insåg jag det när jag fått hem den. Betalade ca 5000kr, vet inte om det är ett för högt pris för en ommålad tavla. Chansade helt enkelt.
Enl boley ska det vara en krona som heter ST42055
Rätta mig gärna om jag har fel, har dålig koll på dessa klockor. Läste någonstans att när Omega först släppte denna klocka hade de den 10 kantiga kronan? Om detta nu stämmer är det samma krona som på på pie pan. Eller är det endast ST42055 som gäller?
 

rogart-63

Patek
Ja tyvärr insåg jag det när jag fått hem den. Betalade ca 5000kr, vet inte om det är ett för högt pris för en ommålad tavla. Chansade helt enkelt.

Rätta mig gärna om jag har fel, har dålig koll på dessa klockor. Läste någonstans att när Omega först släppte denna klocka hade de den 10 kantiga kronan? Om detta nu stämmer är det samma krona som på på pie pan. Eller är det endast ST42055 som gäller?
Tyvärr dålig koll oxå. Jag kollade bara på Boley.de på referensnummer vilken krona som just det numret skulle ha. Kollade på cousinsuk på den modellen och dom säger oxå 42055 . Så det är nog så att den ska ha en vanlig krona inte en tiokantig.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja tyvärr insåg jag det när jag fått hem den. Betalade ca 5000kr, vet inte om det är ett för högt pris för en ommålad tavla. Chansade helt enkelt.

Rätta mig gärna om jag har fel, har dålig koll på dessa klockor. Läste någonstans att när Omega först släppte denna klocka hade de den 10 kantiga kronan? Om detta nu stämmer är det samma krona som på på pie pan. Eller är det endast ST42055 som gäller?
Jag tror inte det skall vara den 10-kantiga kronan till denna referens, tror det ska vara en räfflad. Dock mindre modell än den som sitter på din, den är värdelös i praktiken dock då den knappt går att få något drag i och skruva med :D
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Tyvärr dålig koll oxå. Jag kollade bara på Boley.de på referensnummer vilken krona som just det numret skulle ha. Kollade på cousinsuk på den modellen och dom säger oxå 42055 . Så det är nog så att den ska ha en vanlig krona inte en tiokantig.
Okej, tack för informationen. Då vet jag vart jag ska leta :)
Jag tror inte det skall vara den 10-kantiga kronan till denna referens, tror det ska vara en räfflad. Dock mindre modell än den som sitter på din, den är värdelös i praktiken dock då den knappt går att få något drag i och skruva med :D
Ajdå, det låter mindre kul. Får ändå ta och fixa en sådan :D
Eller är det ens någon idé då tavlan är ommålad?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Okej, tack för informationen. Då vet jag vart jag ska leta :)

Ajdå, det låter mindre kul. Får ändå ta och fixa en sådan :D
Eller är det ens någon idé då tavlan är ommålad?
Jag hade nog inte brytt mig att byta krona om tavlan förmodligen är ommålad utan skulle brukat klockan som den är, om nuvarande krona fungerar som den ska vill säga :)
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade nog inte brytt mig att byta krona om tavlan förmodligen är ommålad utan skulle brukat klockan som den är, om nuvarande krona fungerar som den ska vill säga :)
Får kanske bli så. Hittade dock en krona för 350kr på Ebay. Kändes rätt billigt :)
Skulle du också säga att tavlan är ommålad?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Får kanske bli så. Hittade dock en krona för 350kr på Ebay. Kändes rätt billigt :)
Skulle du också säga att tavlan är ommålad?
Jag har ingen superkoll på referensen men tycker texten ser lite off ut samt att index kl12 ser ju helt skeva ut. (men kan vara bilden också)
Testa ställa frågan i fulursvarningar-tråden så får du säkert kunnigare hjälp :)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Ja tyvärr insåg jag det när jag fått hem den. Betalade ca 5000kr, vet inte om det är ett för högt pris för en ommålad tavla. Chansade helt enkelt.

Rätta mig gärna om jag har fel, har dålig koll på dessa klockor. Läste någonstans att när Omega först släppte denna klocka hade de den 10 kantiga kronan? Om detta nu stämmer är det samma krona som på på pie pan. Eller är det endast ST42055 som gäller?
Beklagar :( men kan du leva med det så är den ju väldigt fin :) Även om tavlor inte växer på träd, och det ofta är ommålade på just den här modellen, så kan det ju dyka upp en original! Håller tummarna :)
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Beklagar :( men kan du leva med det så är den ju väldigt fin :) Även om tavlor inte växer på träd, och det ofta är ommålade på just den här modellen, så kan det ju dyka upp en original! Håller tummarna :)
Tackar!
Ja den är ju fin ändå. Boetten tycker jag ser relativt bra ut också. Ska hålla koll på både krona och tavla. Hoppas på lite tur helt enkelt.
Tycker du 5k är helt "okej" rent spontant, eller ska jag må lite halv dåligt? :D
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Tackar!
Ja den är ju fin ändå. Boetten tycker jag ser relativt bra ut också. Ska hålla koll på både krona och tavla. Hoppas på lite tur helt enkelt.
Tycker du 5k är helt "okej" rent spontant, eller ska jag må lite halv dåligt? :D
Haha det beror ju lite på. Personligen hade jag inte betalat 5k, men jag hade inte köpt en med ommålad tavla. Hade kanske kunnat betala 1k, för att ha som långtidsprojekt och leta tavla. Men det är bara jag, alla har sina principer i det här tokiga intresset :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Enl boley ska det vara en krona som heter ST42055

Jag tror inte det skall vara den 10-kantiga kronan till denna referens, tror det ska vara en räfflad. Dock mindre modell än den som sitter på din, den är värdelös i praktiken dock då den knappt går att få något drag i och skruva med :D

Okej, tack för informationen. Då vet jag vart jag ska leta :)

Ajdå, det låter mindre kul. Får ändå ta och fixa en sådan :D
Eller är det ens någon idé då tavlan är ommålad?
Jag har samma ref och kan bekräfta det @hejsam skriver om att kronan är värdelös, den är så liten och det känns inte som den är gjord för att skruva upp verket, knappt så man kan ställa tiden. Håller med om det övriga skrivit om tavlan, den ser inte helt korrekt ut. Dock är min tavla i så dåligt skick att det är lönt att jämföra.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Kanske inte räknas till vintage men fick inget svar i Tudor-tråden:

Jag har en Tudor Date-Day 76200 med Italiensk dagskiva och är ute efter en Engelsk att byta till. Har varit i kontakt med de svenska AD men just den Engelska skall tydligen ha utgått ur sortimentet medans Spanska, Italienska, Franska och Tyska finns kvar..

Någon som har tips på vart jag kan hitta? :)
304075764_02e62b16-e383-4e72-ac39-edc208d97896.jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Kanske inte räknas till vintage men fick inget svar i Tudor-tråden:

Jag har en Tudor Date-Day 76200 med Italiensk dagskiva och är ute efter en Engelsk att byta till. Har varit i kontakt med de svenska AD men just den Engelska skall tydligen ha utgått ur sortimentet medans Spanska, Italienska, Franska och Tyska finns kvar..

Någon som har tips på vart jag kan hitta? :)
304075764_02e62b16-e383-4e72-ac39-edc208d97896.jpg
Sitter det inte ett vanligt ETA av något slag i de där?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det där borde ju funka . Kollade lite och det verkar vara 2834-2 verk .
Ja det verkar vara rätt verk (ETA 2834-2) av vad jag hittar på webben också.
Finns lite olika varianter av skivorna på Ebay, någon som har koll på vilken som är korrekt? Tar AD i dessa, tänkte köpa en tavla hos AD och samtidigt be dem byta denna dagskiva.

Skärmavbild 2019-04-10 kl. 21.03.28.png
Skärmavbild 2019-04-10 kl. 21.03.33.png
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Hej!
Jag skulle behöva lite delar till 2 slitna Breitling chronomat.
På den ena behövs åtminstone raider 30 med skruv ,guldfärgad..
även övriga raiders samt båda tidtagningskronor är lite slitna i guldfärgen så möjligtvis behövs detta också.
Den andra chronmaten saknar helt bezel samt delen mellan boett och bezel som låser bezel. Kronorna är guldförgyllda så helst en bezel med förgyllda raiders /skruvar men
Även med helstålraiders o skruvar är intressant.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
F9BF874D-AC73-4939-91D8-D8891C441D0A.jpeg
Kom på att det saknas 2 ”guld-distanser ” till Roleaux länken också,dvs dom tunna ringarna som saknas för att få rätt bredd/ utseende på sista biten av länken..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja det verkar vara rätt verk (ETA 2834-2) av vad jag hittar på webben också.
Finns lite olika varianter av skivorna på Ebay, någon som har koll på vilken som är korrekt? Tar AD i dessa, tänkte köpa en tavla hos AD och samtidigt be dem byta denna dagskiva.

Skärmavbild 2019-04-10 kl. 21.03.28.png
Skärmavbild 2019-04-10 kl. 21.03.33.png
Se till att du skaffar en som är tillverkad av/för Tudor. Du vill inte sätta in en generisk eta vilket med stor sannolikhet har annan font/tryck än Tudors.

Blir en Franken och tvivlar på att ad skulle montera den.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Se till att du skaffar en som är tillverkad av/för Tudor. Du vill inte sätta in en generisk eta vilket med stor sannolikhet har annan font/tryck än Tudors.

Blir en Franken och tvivlar på att ad skulle montera den.
Jo det var så jag tänkte också, dock hittar jag ingen information vilken som ska vara till Tudor eller vart jag hittar en som ska vara till Tudor!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jo det var så jag tänkte också, dock hittar jag ingen information vilken som ska vara till Tudor eller vart jag hittar en som ska vara till Tudor!
Då skulle jag behållt den dagskivan som sitter i. Finns säkert de som har koll på vilka handlare/urmakare som kan sitta på rätt delar. Så svårt kan det inte vara att få tag på en?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Då skulle jag behållt den dagskivan som sitter i. Finns säkert de som har koll på vilka handlare/urmakare som kan sitta på rätt delar. Så svårt kan det inte vara att få tag på en?
Ja säkert, men jag sitter tyvärr inte på några kontakter utan har bara varit i kontakt med samtliga AD i Sverige.
Där har jag fått samma svar från alla att engelska dagskivan har utgått ur sortimentet och går inte att beställa längre.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hej ni! Är som ni alla vet inte van att simma runt i vintageträsket. Köpte en tissot pr516 i guld och letar nu efter en länk och endlinks som passar. Boetten är i massivt guld och jag har såklart sett hur länken ser ut till stålversionerna. Tror inte jag kommer hitta en sådan i guld och har inte lyckats hitta någon info om hur originallänken såg ut till min. Någon som har några tips på en länk som skulle passa. Skulle gärna vilja ha endlinks som sluter hyfsat tätt mot boetten såklart.

4A3A5B1B-99E3-4799-B848-B7010452286A.jpeg
 
Topp