• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då får du nog sätta ner chansen till 0%, om du inte mirakulöst hittar en donatorklocka av samma modell/diameter. Tyvärr. :(

Känns inte helt rimligt kanske men vi har ju landat på månen så ett glas + ring med samma mått någonstans känns i min värld inte helt orimligt, men jag säkert fel :)
Klart det går att ordna, men inte det lättaste. Kanske får lov att bli en customlösning. @McGyver har ju tillverkat liknande glasringar tidigare.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Någon vet bra ställe att köpa ett äkta Omega spänne ifrån? Det är till min Seamaster med cal 601 från ca 1968.

Hittat på ebay från Italien tex som ser fina ut, för några hundra. Men kanske inte äkta. Vill ha ett äkta spänne till den.

Orginal läderband Omega märkt inte lika nödvändigt kanske. Ett trevligt Hirsch funkar nog men spänne vore kul hitta ett äkta Omega.

Mycket tacksam för tips om var man kan köpa det.

Mvh
Matte
Screenshot_20191008-095441_Chrome.jpg
Har några olika äkta Omegaspännen som jag kan avvara, som @Zacke så snällt tipsade om :) Har nog även något äkta vintage Omegaband. Bara att skicka ett PM.
 

deddas

Rolex
Har fått ett ganska roligt/spännande (för mig iaf) problem. Jag vann denna:
Screenshot_20191009-223906.jpg
Screenshot_20191009-223910.jpg

Min fråga som uppstår här är om någon vet vad det ska vara för urverk i en sån här och om någon sitter på ett sådant? Samt om någon har en krona som passar?
 

ittam

Audemars

Diogenes

Cartier
En vädjan!

Är det någon som vet var jag kan få tag i ett räfflat bezel till min Constellation? Går det beställa någonstans ifrån? På bilden kan man se hur den ska se ut.

371A0C76-25B5-4784-9434-59E7BFABD5B3.jpeg
 

Vinteras

Omega
Hejs
Jag söker några mer eller mindre knepiga delar:
Spiral Omega 265
Ankare Citizen 8110
Stålringen runt glaset på en Wyler StarFighter
balance-and-escapement.jpg
 

Psv72

Breitling
Plast
Hallå alla klockälskare.
Peter heter jag, glad Skåning har varit medlem ett litet tag och lagt många lästimmar på detta fantastiska forum :)
Jag är lite av en Omegafantast framförallt lite äldre modeller från 60 talet, men jag har även en dykare 2254.50.00 från -93 som jag älskar .
Jag är på jakt efter en fräsch urtavla till min ena klocka , Seamaster från 61 där ngn urmakare eller hemmapulare, råkat repa urtavlan ngn gång under åren som gått.
Det är ett Caliber 285 verk
Ref på klockan 14390-61 SC

Klockan är i bra skick förutom just denna lilla detalj så jag vill gärna ha den kvar,
Jag har pratat med flera stora AD´s samt även pratat direkt med Omega, tyvärr finns det ingen ny tavla till min klocka.
Endast guldfärgad kvar i Omegas lager och min är i silver /vit
Är det möjligtvis ngn i detta forum som har ngt liggande, eller en klocka med trasigt urverk, i övrigt bra skick, så vore jag tacksam om ni hörde av er till mig.
Det fans många olika tavlor till denna modell, silver med silvervisare osv, silver med guldsiffror visare osv
Hittar jag bara en tavla som är i fint skick så behöver det inte vara exakt samma som jag har idag, men naturligtvis inte i helguld :)
Tack på förhand/ Peter
 

deddas

Rolex
Waltham har det där verket i flera billigare ur så borde gå att hitta ett signerat Waltham av samma kaliber om man vill göra så. Nu fick du mig att titta lite och har sett denna modell med flera olika standarverk, främst ST-verk och något A,S, men även sett andra.
Tack för att du tog dig tid! Vad är ett ST-verk?
 

Fadershan

Patek
Tack för att du tog dig tid! Vad är ett ST-verk?
Ett märke likt ETA, FHF, A.S., FE osv och allt vad de heter :) Om du vill veta vad det är på bilden du posta ovan skulle jag fortsätta titta som jag gjorde, kolla på walthams manuella med datum och jömföra om verket ser likadant it och se ifall se skrivit kaliber. Jag hittade typ 4st och ingen skrev ut kaliber.
 

deddas

Rolex
Ett märke likt ETA, FHF, A.S., FE osv och allt vad de heter :) Om du vill veta vad det är på bilden du posta ovan skulle jag fortsätta titta som jag gjorde, kolla på walthams manuella med datum och jömföra om verket ser likadant it och se ifall se skrivit kaliber. Jag hittade typ 4st och ingen skrev ut kaliber.
Okey då gör jag så. Tack så jättemycket för din hjälpsamhet!
 

Fadershan

Patek

deddas

Rolex
Du får nog göra mer research och jag skulle letat vidare med tanke på ej incablock och skick. Meen det jag menade var att du kunde börja med att leta upp vilket verk det var du hade på bild så du vet vilken storlek som passar etc. Ska det vara verkring i? - fanns det i boett osv.
Haha förlåt att jag ställer så mycket frågor men incabloc är väl en form av "shockproof/shock resistance" mekanism?
 

ittam

Audemars
Senast ändrad:

Fadershan

Patek

deddas

Rolex
Eäcka för vaddå? :) För dig eller för funktion? Funktionen blir nog den samma. Såg du lin tidigare fråga om verkring oxå? Du ska alltså bygga ihop en klocka av boetten och tavlan. Har du visare oxå?
För mig och för funktionen! :)
Asså hade ju inte tänkt bygga själv. Hade hoppats på att kunna lämna in delar till uris som sen plockar ihop den. Kanske var det du menade iofs? :) Nä, inga visare. Vet inte hur svårt det är att hitta en orange sekundvisare?
 

deddas

Rolex
Topp