• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Den er nok skrudd inn og ikke presset da den har spor til verktøy.

0EDB7891-A6EC-41CE-9688-737B4ADE43A8.jpeg


96927C8D-B624-4C6A-A606-87456EB9EBCD.jpeg
Tack, det verkar rimligt!
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Tjenare alla! Söker en länkbit till en cartier santos galbee 1566 quartz. Någon som har någon aning vart man kan leta? Sommaren gav mig ett par kilon
 

DrKlocka

Audemars
Den er nok skrudd inn og ikke presset da den har spor til verktøy.

0EDB7891-A6EC-41CE-9688-737B4ADE43A8.jpeg


96927C8D-B624-4C6A-A606-87456EB9EBCD.jpeg
Det är inte säkert. Den "räfflingen" som syns på pusherns hals är för att fixera pushern så att den inte kan rotera. Ofta brukar räfflingen vara kraftigare om den är gängad, för de kan sitta som berget. Bäst hade varit att kolla lite noggrannare hur den ser ut på insidan och eventuellt känna på den lite grann.
Men om du inte har större kunskap är det nog bäst att lämna in den till någon som utför bytet.
 

DrKlocka

Audemars
Man får ett riktigt roligt projekt framför sig om man förstår hålen till halsarna för pushers :)
@Grafton Det bästa vore om du kunde hitta en likadan pusher och enbart byta den utan att röra halsen. Troligtvis är fjädern borta också så det behöver du. Alltså borde det fungera att köpa en likadan i samma mått, skruva ur pushern och sätt den i den gamla halsen.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Det är inte säkert. Den "räfflingen" som syns på pusherns hals är för att fixera pushern så att den inte kan rotera. Ofta brukar räfflingen vara kraftigare om den är gängad, för de kan sitta som berget. Bäst hade varit att kolla lite noggrannare hur den ser ut på insidan och eventuellt känna på den lite grann.
Men om du inte har större kunskap är det nog bäst att lämna in den till någon som utför bytet.
Det skulle jag mer än gärna göra! Några förslag? :) Jag skulle ju mycket hellre lämna in den än köpa en pusher från Tyskland för tusen spänn och hoppas på att det är rätt fattning...

Edit: jag har frågat säljaren på ebay (som säljer bägge sorter) om han vet vilken jag ska ha. Återkommer om han svarar!
 

DrKlocka

Audemars
Det skulle jag mer än gärna göra! Några förslag? :) Jag skulle ju mycket hellre lämna in den än köpa en pusher från Tyskland för tusen spänn och hoppas på att det är rätt fattning...

Edit: jag har frågat säljaren på ebay (som säljer bägge sorter) om han vet vilken jag ska ha. Återkommer om han svarar!
Var i landet bor du?
 

Kupad Hand

Panerai
Hej. Nu hoppas jag att jag hamnat rätt med en efterfrågan. Söker delar till en Seiko 6139, närmare bestämt en pusher, två pusher fjädrar samt en urverkshållare. Om nån kanske sitter på dessa delar eller kan peka vart så vore jag mycket tacksam.
Finns ju på ebay, men finns det närmare så vore ju det kanon!
 

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
Jag letar efter en original krona och kanske en kronaxel beroende på om den är original eller inte. ref nr 111.016.
 

Bilagor

  • 0DA24A49-1DB2-4F3C-8EAD-EFCBE6BB55E3.jpeg
    0DA24A49-1DB2-4F3C-8EAD-EFCBE6BB55E3.jpeg
    346.2 KB · Visningar: 2
  • 54F767CA-F26E-4733-95C2-FDEA210A215F.jpeg
    54F767CA-F26E-4733-95C2-FDEA210A215F.jpeg
    270.3 KB · Visningar: 4
  • EACAF53E-415E-4FF9-8398-7AADF2B21CFB.jpeg
    EACAF53E-415E-4FF9-8398-7AADF2B21CFB.jpeg
    427.5 KB · Visningar: 4

ittam

Audemars
Hej vintagevänner. Jag söker en regel till ett Cortebert 677 verk, så om någon har en liggande är jag spekulant..
Ha en go kväll där ute!
 

Scooter

Omega
Söker en blånerad sekundvisare till min Waterking enligt bild. Den guldfärgade kan lämnas som byte om så önskas.
Edit: Certina cal. 28-10
Ha en fortsatt trevlig helg!
837EEFF7-91E0-4649-9555-901728A0D704.jpeg
 
Senast ändrad:

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Kanske inte helt rätt tråd men var hittar jag stift till en gammal Seamaster 200? Och hur vet jag vilken storlek det ska vara? Stiften som sitter i nu har en tendens att glida ur, så jag misstänker att de är aningen för smala. Tänkte även byta ut alla stiften i själva länken när jag ändå är igång.
IMG_20200922_141641.jpg
 

rogart-63

Patek
Kanske inte helt rätt tråd men var hittar jag stift till en gammal Seamaster 200? Och hur vet jag vilken storlek det ska vara? Stiften som sitter i nu har en tendens att glida ur, så jag misstänker att de är aningen för smala. Tänkte även byta ut alla stiften i själva länken när jag ändå är igång.
IMG_20200922_141641.jpg
Sitter ett litet tunt rör i mittenlänken. Som har en liten insvägning på mitten . Sen är det ett stift i som har motsvarande insvägningen på mitten . Insvängningen håller kvar stiftet
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Sitter ett litet tunt rör i mittenlänken. Som har en liten insvägning på mitten . Sen är det ett stift i som har motsvarande insvägningen på mitten . Insvängningen håller kvar stiftet
Lyckades lösa problemet med stiftet, tryckte in det lite längre och det verkar som att det sitter där nu. Ett annat problem uppstod dock när jag körde länken i ultraljudstvätten, Omega loggan på länken lossnade. Ser ut som den har varit limmad, är den det original eller är det förra ägaren som gjort det då den troligtvis lossnat tidigare?
IMG_20200924_102613.jpg
 

rogart-63

Patek
Lyckades lösa problemet med stiftet, tryckte in det lite längre och det verkar som att det sitter där nu. Ett annat problem uppstod dock när jag körde länken i ultraljudstvätten, Omega loggan på länken lossnade. Ser ut som den har varit limmad, är den det original eller är det förra ägaren som gjort det då den troligtvis lossnat tidigare?
IMG_20200924_102613.jpg
Epoxi skulle jag tro är det bästa att limma med . Om den är superlimmad kan det nog lösas upp i ultraljudet .
 

Kupad Hand

Panerai
Hallå!
Söker delar till en kompis klocka som han ärvt. En riktigt fin Certina i monocoque-boett!
Sitter ett cal. 25-661 verk i någorlunda skicka, men behövs både en bättre cannon pinion och sekundhjul.
Så om någon sitter på dessa delar vore det grymt uppskattat! Tror även att delar från ett 25-66 verk är kompatibla.

Ha det fint alla
 

Martin Lovasz

Audemars
Hallå!
Söker delar till en kompis klocka som han ärvt. En riktigt fin Certina i monocoque-boett!
Sitter ett cal. 25-661 verk i någorlunda skicka, men behövs både en bättre cannon pinion och sekundhjul.
Så om någon sitter på dessa delar vore det grymt uppskattat! Tror även att delar från ett 25-66 verk är kompatibla.

Ha det fint alla
Man kan inte använda kaliber 25-66 då dessa urverk har lägre sekundhjul och minutrör så man måste använda kaliber 25-661 eller 25-651.
 
Topp