Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Balanser till äldre Omega är dyra. Såg att urdelar.se har inne till imo ok pris (1600:- )Hallå, söker lite Omega-delar.
Balans till cal 266
Krona och kronaxel till cal 268
Har ni nått liggandes i lådorna?
Tack för tips, så cal 265 passar 266? Isf känns 1600 helt OK.Balanser till äldre Omega är dyra. Såg att urdelar.se har inne till imo ok pris (1600:- )
http://www.urdelar.se/Balance, complete/Omega 265-1327, Balance, complete
Edit: Krona till 268 beror ju snarare på vilken boett det är.
Den är listad att passa ett par olika kalibrar bland annat 266.Tack för tips, så cal 265 passar 266? Isf känns 1600 helt OK.
Boetten till cal 268 är en 14390
Enligt ottofreiTack för tips, så cal 265 passar 266? Isf känns 1600 helt OK.
Tack för tips, så cal 265 passar 266? Isf känns 1600 helt OK.
Tror inte din 286 balans passar @Cougan s 266 verk.Jeg har et cal 268 vrak med ok balanse, send en pm om det kan være noe
Tror inte din 286 balans passar @Cougan s 266 verk.
Rejäla marginaler de har där..Enligt ottofrei
ofrei.com så ska kronan till boett ref 14390 ha krona med parts number ST45003
Lite googling så hittar jag den här sidan.
http://www.scotchwatch.com/Omegainventory.html
Inte jättebillig på 90$, kanske går att hitta billigare.
Behöver du verkligen en komplett balans?Tack för tips, så cal 265 passar 266? Isf känns 1600 helt OK.
Till 14390 saknas bara krona och uppdragsaxel. Har en bra gilt/svarttavlad cal 266 där ngn norpat hela balansen med hairspring etc. Kanske lättare att leta ett komplett donatorverk?Behöver du verkligen en komplett balans?
Saknas den helt?
Hmm då var det knepigare. Annars brukar spiraler gå bra att rikta och balansaxlar att byta.Till 14390 saknas bara krona och uppdragsaxel. Har en bra gilt/svarttavlad cal 266 där ngn norpat hela balansen med hairspring etc. Kanske lättare att leta ett komplett donatorverk?
Det som kan ställa till det är att färgerna på plattorna skiljer i nyans mellan olika serier av urverk så det kan vara bäst att leta efter ett komplett urverk med så snarligt serienummer som möjligt.Till 14390 saknas bara krona och uppdragsaxel. Har en bra gilt/svarttavlad cal 266 där ngn norpat hela balansen med hairspring etc. Kanske lättare att leta ett komplett donatorverk?
Till 14390 saknas bara krona och uppdragsaxel. Har en bra gilt/svarttavlad cal 266 där ngn norpat hela balansen med hairspring etc. Kanske lättare att leta ett komplett donatorverk?
Det som kan ställa till det är att färgerna på plattorna skiljer i nyans mellan olika serier av urverk så det kan vara bäst att leta efter ett komplett urverk med så snarligt serienummer som möjligt.
Det kanske inte kostar mer för byte + reservdel? Bra isf!Rejäla marginaler de har där..
I princip samma pris att lämna in till auktoriserad verkstad här i Sverige och få kronan bytt.
Priset skiljer sig säkert åt beroende på var man lämnar in, men man kan få det utfört för under tusenlappen iaf med delar.Det kanske inte kostar mer för byte + reservdel? Bra isf!
Det har blivit rejält mycket dyrare för oss amatörer sedan Omega stängde försäljningen av reservdelar till icke auktoriserade Omega-urmakare.
Bumpar frågan, har du möjligen mer delar @rogart-63Har jag nog tror jag. Om du har fått tag i nåt redan.
En rotor med andra ord? Lite sådär med 7625 delar. Men finns nog nåt ?Bumpar frågan, har du möjligen mer delar @rogart-63
Tack. Det ska jag tänka på. Tyvärr ligger det en handfull fina Omegor hemma som behöver TLC där dagens svårighet att hitta delar gör att man tappar sugen ngtKomplett balans, eller komplett balans + klove (balansbrygga)?
Tänk på att ifall något listas som komplett balans så brukar inte klove/bryggan ingå.
Sitter det 3 skruvar som håller lagret till rotorn. Försökt leta här men hittar inte mer än en rotor. Förut fanns det lager att köpa på cousinsuk . Annars har mehima nya . https://mehima-singh.com/product/seiko-part-821820/Söker donator alt verk/delar till Seiko 7625 som jag har sitter i min Sportmatic där det väsnas som en stenkross när vikten snurrar.
Balans bryggan kan jag nog skaka fram . Värre men balansen. Delar börjar tryta till dessa verk oxå. Finns dom kostar dom flis.Tack. Det ska jag tänka på. Tyvärr ligger det en handfull fina Omegor hemma som behöver TLC där dagens svårighet att hitta delar gör att man tappar sugen ngt
Håller med, men det är ju också därför ett renoveringsobjekt är billigare än en fungerande klocka...Tack. Det ska jag tänka på. Tyvärr ligger det en handfull fina Omegor hemma som behöver TLC där dagens svårighet att hitta delar gör att man tappar sugen ngt
Dessa bilder hade jag i mobilen, säger de dig något?Sitter det 3 skruvar som håller lagret till rotorn. Försökt leta här men hittar inte mer än en rotor. Förut fanns det lager att köpa på cousinsuk . Annars har mehima nya . https://mehima-singh.com/product/seiko-part-821820/
Tack! Bryggan/kloven tror jag att jag löser med donator. Värre med balansen. Får nog bli den på urdelar. Tack iafBalans bryggan kan jag nog skaka fram . Värre men balansen. Delar börjar tryta till dessa verk oxå. Finns dom kostar dom flis.
Troligen lagret som är dåligt. Går rätt enkelt att byta det. Det där är en bra konstruktion som seiko skulle hållt fast vid. Istället för dom som sitter på 6309 m.m. Eller fö den delen 6139 där dom sitter i bryggan. Men inte går att byta. Lossa dom tre skruvarna och sätt dit den nya lagret.Dessa bilder hade jag i mobilen, säger de dig något?
Låter bra, och lagret är då det i länken du visade?Troligen lagret som är dåligt. Går rätt enkelt att byta det. Det där är en bra konstruktion som seiko skulle hållt fast vid. Istället för dom som sitter på 6309 m.m. Eller fö den delen 6139 där dom sitter i bryggan. Men inte går att byta. Lossa dom tre skruvarna och sätt dit den nya lagret.
Kan ha delar som behövs, om du inte löst det redan!?Söker donator alt verk/delar till Seiko 7625 som jag har sitter i min Sportmatic där det väsnas som en stenkross när vikten snurrar.