• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

Cougan

Rolex
2-Faktor
Balanser till äldre Omega är dyra. Såg att urdelar.se har inne till imo ok pris (1600:- )

http://www.urdelar.se/Balance, complete/Omega 265-1327, Balance, complete

Edit: Krona till 268 beror ju snarare på vilken boett det är.
Tack för tips, så cal 265 passar 266? Isf känns 1600 helt OK.
Boetten till cal 268 är en 14390
3AD94AD6-2537-489D-B375-ABDEDB359BD1.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars

DrKlocka

Audemars
Till 14390 saknas bara krona och uppdragsaxel. Har en bra gilt/svarttavlad cal 266 där ngn norpat hela balansen med hairspring etc. Kanske lättare att leta ett komplett donatorverk?:rolleyes:
Hmm då var det knepigare. Annars brukar spiraler gå bra att rikta och balansaxlar att byta.
Brukar kunna gå att hitta kompletta verk för det priset. Men då vet man inte heller hur balansen är.
 

Martin Lovasz

Audemars
Till 14390 saknas bara krona och uppdragsaxel. Har en bra gilt/svarttavlad cal 266 där ngn norpat hela balansen med hairspring etc. Kanske lättare att leta ett komplett donatorverk?:rolleyes:
Det som kan ställa till det är att färgerna på plattorna skiljer i nyans mellan olika serier av urverk så det kan vara bäst att leta efter ett komplett urverk med så snarligt serienummer som möjligt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Till 14390 saknas bara krona och uppdragsaxel. Har en bra gilt/svarttavlad cal 266 där ngn norpat hela balansen med hairspring etc. Kanske lättare att leta ett komplett donatorverk?:rolleyes:
Det som kan ställa till det är att färgerna på plattorna skiljer i nyans mellan olika serier av urverk så det kan vara bäst att leta efter ett komplett urverk med så snarligt serienummer som möjligt.

Komplett balans, eller komplett balans + klove (balansbrygga)?

Tänk på att ifall något listas som komplett balans så brukar inte klove/bryggan ingå.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Rejäla marginaler de har där..
I princip samma pris att lämna in till auktoriserad verkstad här i Sverige och få kronan bytt.
Det kanske inte kostar mer för byte + reservdel? Bra isf! :)
Det har blivit rejält mycket dyrare för oss amatörer sedan Omega stängde försäljningen av reservdelar till icke auktoriserade Omega-urmakare.
 

DrKlocka

Audemars
Det kanske inte kostar mer för byte + reservdel? Bra isf! :)
Det har blivit rejält mycket dyrare för oss amatörer sedan Omega stängde försäljningen av reservdelar till icke auktoriserade Omega-urmakare.
Priset skiljer sig säkert åt beroende på var man lämnar in, men man kan få det utfört för under tusenlappen iaf med delar.
Omega har höjt priserna rejält också. Glas kostar typ 3ggr så mycket nu som för några år sedan. Men trots det bra att de håller liv i tillgången till delar till äldre ur.
 

Fadäsen

Cartier
Söker donator alt verk/delar till Seiko 7625 som jag har sitter i min Sportmatic där det väsnas som en stenkross när vikten snurrar.
 

Fadäsen

Cartier

Bilagor

  • Screenshot_20201006_222703_com.android.gallery3d.jpg
    Screenshot_20201006_222703_com.android.gallery3d.jpg
    240.8 KB · Visningar: 1
  • Screenshot_20201006_222655_com.android.gallery3d.jpg
    Screenshot_20201006_222655_com.android.gallery3d.jpg
    239.4 KB · Visningar: 1

Fadäsen

Cartier
Troligen lagret som är dåligt. Går rätt enkelt att byta det. Det där är en bra konstruktion som seiko skulle hållt fast vid. Istället för dom som sitter på 6309 m.m. Eller fö den delen 6139 där dom sitter i bryggan. Men inte går att byta. Lossa dom tre skruvarna och sätt dit den nya lagret.
Låter bra, och lagret är då det i länken du visade?
Tack
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Söker en originalkrona inkl bom till min Omega 2938 (cal 284). Någon som har eller kan guida vilket artikelnr eller liknande som jag ska leta efter?
Jag har en Omega dykarkrona med bom som jag skulle kunna byta med.
Tack på förhand!
 
Topp