• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

foppa13

Cartier
Dom här sidorna kan kanske vara till lite hjälp, visserligen inte specifikt för Seiko 7005 i o f s.

Ordlista klockor 01.jpg
Ordlista klockor 02.jpg
Ordlista klockor 03.jpg
Snyggt, det där var en jättebra bild med bra förklaringar också.

Tack!

/Foppa
 

Måberg

Panerai
Någon som sitter på ett glas (eller om det är plexiglas?) till en Omega Dynamic av första generationen?
Även extra länkbitar till original-länken till samma klocka. Alternativt en adapter så man kan montera band/länkar med vanliga bandstift är av intresse.

Lånad bild från nätet
6bd4930d-bcb4-43b5-bdaf-d1df341fb13a.jpg
 
Senast ändrad:

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Hejsan älskade klockmännsikor
Behöver er hjälp med att laga upp morfars gamla omega Genève.
Är det någon som har eller vet vart man kan vända sej för att hitta original krona / Axel ?
tacksam för alla tips .
Väl mött // Kricar
25D6475A-017A-439A-83BD-F33985DD70FA.jpeg
6EA80C33-1205-4F10-B02C-3017CD443504.jpeg
 

Krokodilen

Omega
2-Faktor
Hittade ingen klockren tråd för detta. Men i vart fall, har en klocka där änden av ett gammalt bandstift fastnat i lugghålet (vad heter det på svenska?). Några tips hur man kan få bort detta, finns ingen utstickande del att greppa med tång eller liknande utan det är själva hålet som är igentäppt.
 

rogart-63

Patek
Bump , ingen som har en aning ? 😊
Har du referensnummer kan du ta reda på vilken krona som ska sitta på den. Sen är det bara ge sig ut att söka. Kan hända urdelar har eller verkmästarna. Bom följer med kronan eller använd den gamla. Klockan har en så kallad delad bom. Så den ska tryckas tillbaka . Om inte den inre delen är trasig.
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Har du referensnummer kan du ta reda på vilken krona som ska sitta på den. Sen är det bara ge sig ut att söka. Kan hända urdelar har eller verkmästarna. Bom följer med kronan eller använd den gamla. Klockan har en så kallad delad bom. Så den ska tryckas tillbaka . Om inte den inre delen är trasig.
Tusen tack
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Eftersöker original spänne , gärna med original läder passande till min morfars gamla omega Genève som ni ser här ovanför , 18 mm 😊
Tacksam för alla tips 😊
// Kricar
 

Krokodilen

Omega
2-Faktor
Söker ett nytt bezel-insert till ett vintage-ur. Problemet är bara att måttet som behövs är 30x33 mm som verkar helt omöjligt att finna. Någon som har tips?
 

foppa13

Cartier
Dom här sidorna kan kanske vara till lite hjälp, visserligen inte specifikt för Seiko 7005 i o f s.

Ordlista klockor 01.jpg
Ordlista klockor 02.jpg
Ordlista klockor 03.jpg

Dåligt väder idag så då började jag kika efter delar till min Seiko 7005-8052.

Det som eftersöktes var (inom parantes original nr jag letat fram:
  • Gånghjul (251 012)
  • Gånghake (301 009)
  • Balans (310 020)

Så det som är kvar är vad urmakaren beskriver som fjäderhus komplett, då tänker jag vilka delar är det som ingår i ett komplett fjäderhus?

Fjäderhus?
Fjäderhusbom?
Fjäderhusbrygga?
Fjäder?

Som hjälp har jag denna bild, samt den bilden som är med i inlägget jag svarade på.

Seiko7005A.jpg


Tacksam för lite vägledning.

/Foppa
 

Kupad Hand

Panerai
Dåligt väder idag så då började jag kika efter delar till min Seiko 7005-8052.

Det som eftersöktes var (inom parantes original nr jag letat fram:
  • Gånghjul (251 012)
  • Gånghake (301 009)
  • Balans (310 020)

Så det som är kvar är vad urmakaren beskriver som fjäderhus komplett, då tänker jag vilka delar är det som ingår i ett komplett fjäderhus?

Fjäderhus?
Fjäderhusbom?
Fjäderhusbrygga?
Fjäder?

Som hjälp har jag denna bild, samt den bilden som är med i inlägget jag svarade på.

Seiko7005A.jpg


Tacksam för lite vägledning.

/Foppa
Kan ha ett reservdelsverk, kikar ikväll.
 

Exxet

Rolex
Dåligt väder idag så då började jag kika efter delar till min Seiko 7005-8052.

Det som eftersöktes var (inom parantes original nr jag letat fram:
  • Gånghjul (251 012)
  • Gånghake (301 009)
  • Balans (310 020)

Så det som är kvar är vad urmakaren beskriver som fjäderhus komplett, då tänker jag vilka delar är det som ingår i ett komplett fjäderhus?

Fjäderhus?
Fjäderhusbom?
Fjäderhusbrygga?
Fjäder?

Som hjälp har jag denna bild, samt den bilden som är med i inlägget jag svarade på.

Seiko7005A.jpg


Tacksam för lite vägledning.

/Foppa
Om jag inte missminner mig såldes fjäderhuset komplett som reservdel (201024) tre delar för utom bryggan då, står ibland typ: Do Not Open på trumman, men det går att öppna men lite pilligt.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
1FDFF922-A223-4F49-AFD6-9B71154DEA48.jpeg


Nån som sitter på ett glas passande en Omega 2639?
…alternativt vet var det går att finna?

Behöver inte nödvändigtvis vara original, men om det går att finna till annat än helt hutlösa pengar så är det onekligen skoj. :)

Tack!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
1FDFF922-A223-4F49-AFD6-9B71154DEA48.jpeg


Nån som sitter på ett glas passande en Omega 2639?
…alternativt vet var det går att finna?

Behöver inte nödvändigtvis vara original, men om det går att finna till annat än helt hutlösa pengar så är det onekligen skoj. :)

Tack!
Vet inte var man hittar det men det heter Nr 7 i en äldre tabell jag har. Tänkte att det kanske kan underlätta om du hittar äldre glas någonstans med gammal beteckning på förpackningen.
 
Topp