• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

Jag skulle gärna vilja få igång den här rackaren. Har lyckats tappa bort kronan utan att ha haft klockan på armen ens en minut vilket får anses vara en bedrift.

Långskott, men någon som har en liggande?

460D6EA5-ABA2-4A13-9177-6234B20F0B89.jpeg
B6999C94-C237-4C3D-A748-B31EA42AF687.jpeg

Söker en Atlantic-tavla som passar ett AS 1604 verk. Tavlan bör vara 30.11 mm.
Vet ej om original var en världmästare, super jet eller annan variant av Atlantic. Men ska sitta i en rätt stor fat lugs-boett.
En chansning men kanske nån har detta🤞

Hej!
Söker en uppdragsbom till ett FHF 96.
Någon som har en liggande, eller har något tips på var man kan få tag på en utan att börja leta utanför rikets gränser?

Min tur nu då kanske! Söker ett plexi, 20,9, low dome utan tension ring. Lite osäker på storlek som om någon har 21 så kanske det kan funka!

Har införskaffat en vintage seiko 7c43-600a och söker efter en klick spring bezel insert. Någon som har något tips på var jag kan finna ett sånt? 🙂

Tänkte kolla om nån har några tavlor med Seiko index . Inte hittat nån hemma . Verkar vara lite olika längd på indexen . Kan vara skrot tavla . Ska bara ha några index.
Klockan är en 6308-8010

Bilagor

• IMG_20211114_095525.jpg
    IMG_20211114_095525.jpg
    1.1 MB · Visningar: 8
  • IMG_20211114_095521.jpg
    IMG_20211114_095521.jpg
    793.2 KB · Visningar: 8
Någon som har lite delar till ett ST 1686 verk?
Hittade min gamla klocka som jag fick i början på 60 talet. Järnmasken har angripit två små skruvar som håller motstenar på verkbotten, gånghjulets axel har rostat av och skruven som håller spärrhjulet ovanpå fjädertrumman är av. En gammal verk som går att slakta och använda som reservelsverk vore toppen.
Egentligen inget värde i klockan men får jag den att fungera då går alla kockor jag någonsin har köpt. (nostalgi)

Gånghjul ST 1686.JPG
Skruvar ST 1686.JPG

Någon som har lite delar till ett ST 1686 verk?
Hittade min gamla klocka som jag fick i början på 60 talet. Järnmasken har angripit två små skruvar som håller motstenar på verkbotten, gånghjulets axel har rostat av och skruven som håller spärrhjulet ovanpå fjädertrumman är av. En gammal verk som går att slakta och använda som reservelsverk vore toppen.
Egentligen inget värde i klockan men får jag den att fungera då går alla kockor jag någonsin har köpt. (nostalgi)

Gånghjul ST 1686.JPG
Skruvar ST 1686.JPG
Många såna . Så det ska nog finnas .Inte komplett . Men hjulen okej ut .
16382190105403480476182178391681.jpg

När vi ändå är inne på plexitemat, finns det någon bra guide för vad olika typ av plexi heter? Finns det någon guide för vilka typer man använder till vilka klockor? ACT och AGT är jag med på, men det finns ju en massa andra egenskaper.

Ett exempel, har en gammal drott med torrsprickor med väldigt låg profil och svag kupning. Nästan platt. Lite fickur.
E217385C-F19C-4860-BA27-DB592429F015.jpeg

Jämför med denna Arsenal som har mer ’standard’
2F1EBA50-0C33-40FD-824E-4B83DBCE7AAF.jpeg

Vad heter Drottplexit och är det korrekt för modellen? (Jag gillar det)

Tack!

Reservdelar till urverk AS 1686​

Hej, jag har under en tid börjat serva några av mina egna vintageklockor som hobby. Oftast går det toppen och jag har börjat få en stor respekt för mekaniken i dessa små konstverk. När jag servade min fars gamla klocka så hände dock en olycka, det slutade med att balansen blev helt obrukbar. Jag kan inte heller beställa balans då en skruv i själva bryggan till den har gått av. Därför letar jag nu efter en hel balans med bryggan eller ett helt urverk med kaliber AS 1686 (eller 1795 som verkar vara samma urverk?). Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

Tack på förhand!
/ Linus

urverkjpg.jpg

Ju

Reservdelar till urverk AS 1686​

Hej, jag har under en tid börjat serva några av mina egna vintageklockor som hobby. Oftast går det toppen och jag har börjat få en stor respekt för mekaniken i dessa små konstverk. När jag servade min fars gamla klocka så hände dock en olycka, det slutade med att balansen blev helt obrukbar. Jag kan inte heller beställa balans då en skruv i själva bryggan till den har gått av. Därför letar jag nu efter en hel balans med bryggan eller ett helt urverk med kaliber AS 1686 (eller 1795 som verkar vara samma urverk?). Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

Tack på förhand!
/ Linus

urverkjpg.jpg
Kan nog ha en brygga . Rota igenom lite 1686 delar . Men inte 100% att här finns nån balans.

Tillbaka
Topp