• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

EUROPASTAR_EUROPE_052_1968_004_0001-Bulova-Accutron-218-D.jpg

Inte nödvändigtvis vintage-specifikt. Eller ens särskilt specifikt öht.
Men är det någon som sitter på en skruv till batterifjädern/batterihållaren till ett Bulova 218? ...eller råkar veta vad det är för dimensioner och vad man kan jaga rätt på en?

Utan att vara alldeles för specifik kring vad som gick fel så lät det fjoi-oi-oi-ng och sen, eftersom den faktiskt är lättare än en knappnål, ingenting.
Tycker att jag gått igenom hela rummet otroligt noggrant, så jag kan egentligen inte komma på något annat än att jag, av misstag, skulle lyckats uppfinna partikelteleportation.

Bild skamlöst lånad från nätet.

Men är det någon som sitter på en skruv till batterifjädern/batterihållaren till ett Bulova 218? ...eller råkar veta vad det är för dimensioner och vad man kan jaga rätt på en?

Utan att vara alldeles för specifik kring vad som gick fel så lät det fjoi-oi-oi-ng och sen, eftersom den faktiskt är lättare än en knappnål, ingenting.
Tycker att jag gått igenom hela rummet otroligt noggrant, så jag kan egentligen inte komma på något annat än att jag, av misstag, skulle lyckats uppfinna partikelteleportation.

Skit i batteriet och jobba vidare på partikelgrejen. Du kommer ha råd att köpa en helt ny klocka sedan.

Är det inte samma dimensioner som skruven under? 😁

Fram med dammsugaren o trä frugans strumpbyxa över röret.

Skit i batteriet och jobba vidare på partikelgrejen. Du kommer ha råd att köpa en helt ny klocka sedan.

Ja, du kanske har nånting där.
Med min tur så råkar jag avslöja det för fel personer (eller på ett publikt nätforum) och blir lönnmördad av antingen USA eller Kina som vill hemlighålla sina egna långt framskridna planer för detsamma.
Hade haft Ryssland med i mixen också, innan jag förstod hur jävla bedrövligt de verkar ha det ställt. Tveksamt om det teleporteras någonting av Putin and gang nån gång snart.

Är det inte samma dimensioner som skruven under? 😁

Ja, du kanske har nånting där. ;)
Men även om huvudet ser ut att stämma så är det väl inte säkert att resten gör det?
Även om kanske sannolikt...

Fram med dammsugaren o trä frugans strumpbyxa över röret.

Done and done.
Inga skruvar.
Mycket annat dock. Gör en mental anteckning om att städa nån gång snart. ;)

Jag eftersöker en riktigt fin tavla till en Tissot Antimagnetique 33mm, denna ska servas och tänkte att den förtjänade en bättre tavla. Patinerad tavla i all ära men denna känns mest smutsig och svårläst...
IMG_20221003_181522.jpg

Hallå, jag gav bort en Certina Blue Ribbon Volvo jubileumsklocka till en god vän, den har använts flitigt därefter så skulle därför vilja ordna så den servas.

Jag söker därför en original krona och en NOS fjäder då reserven upplevs som lite dålig idag. Om ingen har en fjäder tar jag gärna emot info om vilket verk det sitter i klockan så kan jag nog leta fram en fjäder på ebay...
unnamed (1).jpg

58a4faa9-d2ad-4897-9065-e374eee42194.jpg

Tack på förhand!
NOS fjäder hittad till ett Certina 25-011 verk som sitter i dessa, ingen som har en trevlig originalkrona liggande enligt bild som kan tänkas sälja?

/Foppa

Hej gänget,
Letar efter balans till AS 1203. Någon som kan hjälpa till?
Efter lite googlande så verkar det som att AS 1207, 1263, 1266, 1267, 1311 och 1214 också fungerar.

Tack för hjälpen!

Okej, det låter ju lite lovande och då vet jag vad jag ska leta efter och borde ju inte vara helt omöjligt att få tag i?
Tack för hjälpen!
Kan ev ha nån gammal bom. Men beror ju lite på hur lång den måste vara. Tittar man på bilden ser det ut som det sitter en bom i den redan. Bara kronan som gått sönder.

Okej, det låter ju lite lovande och då vet jag vad jag ska leta efter och borde ju inte vara helt omöjligt att få tag i?
Tack för hjälpen!
Ser att det sitter ett sånt verk i en monnin boett. Undrar om dom använt samma krona som brukar sitta i andra monnin boetter . Så finns det generic kronor. Dom brukar vara 6 eller 6,5 mm. Som passar.

Ser att det sitter ett sånt verk i en monnin boett. Undrar om dom använt samma krona som brukar sitta i andra monnin boetter . Så finns det generic kronor. Dom brukar vara 6 eller 6,5 mm. Som passar.
Ja, är 6,5 mm krona samma som i heuer monnin boetten. Hittade en heuer krona men lite onödigt dyrt och behöver ju inte vara signerad. Men som sagt är det samma skruvad krona i dom här monnin boetterna från 70-80 talet.

Ja, är 6,5 mm krona samma som i heuer monnin boetten. Hittade en heuer krona men lite onödigt dyrt och behöver ju inte vara signerad. Men som sagt är det samma skruvad krona i dom här monnin boetterna från 70-80 talet.
Hade endast 6 mm kronan hemma. Finns såna på Cousinsuk. Om inte halsen är sliten så brukar kronan passa rakt av. Den heter C9042 på Cousinsuk.
Tror du kan få ut bommen och resterna av kronan om du kan gänga ur den delen som sitter kvar i kronhalsen. Om du kan få tag med nåt så du kan skruva upp den. Sen är det bara att ta ut bom och kronresterna.

Hade endast 6 mm kronan hemma. Finns såna på Cousinsuk. Om inte halsen är sliten så brukar kronan passa rakt av. Den heter C9042 på Cousinsuk.
Tror du kan få ut bommen och resterna av kronan om du kan gänga ur den delen som sitter kvar i kronhalsen. Om du kan få tag med nåt så du kan skruva upp den. Sen är det bara att ta ut bom och kronresterna.
Ska ge mig på ett försök. Har lyckats gänga ut resterna från kronhalsen och bara fixa en liten mejsel för att få ut sista delen av bomen. Stort tack för hjälpen🙏.

Jag söker tredje hjulet till en Omega 630. Delen heter 630.1240. Inga andra tredje hjul från den serien av urverk passar tyvärr. Så det måste vara från ett 630.

Tack på förhand. :)

Tillbaka
Topp