Tänkte precis samma sak..Får man kalla en 2021 för NOS?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tänkte precis samma sak..Får man kalla en 2021 för NOS?![]()
Snålheten bedrar visheten, tur att Karma finnsOm man nu vill envisas med att plocka +13k över list borde väl iaf frakt ingå?
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-124270.163937/
Om man nu vill envisas med att plocka +13k över list borde väl iaf frakt ingå?
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-124270.163937/
Listpriset i okt 2021 var 69k, men hur är det relevant? Hade det varit ett rimligt krav att köparen ska stå för frakten om det var sliten Omega med ett listpris på 150k som säljs för 90k?Snålheten bedrar visheten, tur att Karma finns
Listpriset i okt 2021 var 69k, men hur är det relevant? Hade det varit ett rimligt krav att köparen ska stå för frakten om det var sliten Omega med ett listpris på 150k som säljs för 90k?
Vissa är som de är, jag bemödar mig ej att svara…Bjuder inte du heller på frakt?
Menade bara att om man nu envisas med att ta en bit över list så kan bjud på frakten.Listpriset i okt 2021 var 69k, men hur är det relevant? Hade det varit ett rimligt krav att köparen ska stå för frakten om det var sliten Omega med ett listpris på 150k som säljs för 90k?
Skicka sällan klockor i den prisklassen pga riskerna det medför, men vid dom tillfällena jag har gjort det har jag inte tyckt att det var nödvändigt att be om några extra hundralappar för att täcka fraktkostnaden även om det är rätt så vanligt att folk ber om det här.Bjuder inte du heller på frakt?
Om inte annat så kan man väl höja priset med 250/500kr om man nu splittrar värdefrakt eller vill att mottagaren betalar istället för att avkräva fraktkostnad i denna prisklass. Resultatet blir detsamma men det sköts på ett lite snyggare sätt med mindre girig framtoning.Menade bara att om man nu envisas med att ta en bit över list så kan bjud på frakten.
Okej, så om klockan hade listat mer än 90 hade det varit okej? Vad om säljaren har köpt den för 95k själv, är det då okej?Menade bara att om man nu envisas med att ta en bit över list så kan bjud på frakten.
Överlag borde man slänga in frakten allt annat är vara trams och dumsnålt. Men poängen är att det blir ännu tramsigare om man redan begär ett överpris där man klart kunnat lägga in frakten. Och om man nu är så snål kan man som skrevs slängt in 300-500 för frakten.Okej, så om klockan hade listat mer än 90 hade det varit okej? Vad om säljaren har köpt den för 95k själv, är det då okej?
Skicka sällan klockor i den prisklassen pga riskerna det medför, men vid dom tillfällena jag har gjort det har jag inte tyckt att det var nödvändigt att be om några extra hundralappar för att täcka fraktkostnaden även om det är rätt så vanligt att folk ber om det här.
Det jag undrade var vad det hade med listpriset att göra och om det hade varit annorlunda om det var en klocka som listade med en försäljningspriset.
Överlag borde man slänga in frakten allt annat är vara trams och dumsnålt. Men poängen är att det blir ännu tramsigare om man redan begär ett överpris där man klart kunnat lägga in frakten. Och om man nu är så snål kan man som skrevs slängt in 300-500 för frakten.
Det är en stor skillnad att sälja för marknadspris/över list och begära överpris, men att det är tramsigt att be om några hundringar extra för frakt när man säljer dyra klockor håller jag helt med om.Larvar mig bara. Tycker det är lökigt att ta +50k för en klocka och inte bjuda på frakten. Rätt sniket.
@Hallis Hur fraktar du en +50k klocka försäkrad? Jag skulle kunna tänka mig att förmedla ett av köparen önskat fraktsätt och för att förtydliga ansvarsfördelningen då låta köparen betala fraktkostnaden som jag lagt ut för hens räkning. Bara man är överens om ansvarsfördelningen av risken med frakten - det är den viktiga frågan.
@Hallis Bara man är överens om vem som tar risken om fraktförare eller försäkringsbolag vägrar ersätta.
Det finns en tråd om detta någonstans i forumet där det diskuteras med lite olika infallsvinklar men precis som du säger är det viktigt att man gör upp om detta på förhand oavsett vad man kommer fram till (i synnerhet vid dyrare köp där värdet överstiger försäkrat belopp).@Hallis Hur fraktar du en +50k klocka försäkrad? Jag skulle kunna tänka mig att förmedla ett av köparen önskat fraktsätt och för att förtydliga ansvarsfördelningen då låta köparen betala fraktkostnaden som jag lagt ut för hens räkning. Bara man är överens om ansvarsfördelningen av risken med frakten - det är den viktiga frågan.
@Hallis Menar du att säljaren skall ta fulla ansvaret för frakten även om fraktförare och/eller försäkringsbolag nekar ersättning? Om detta sker så betalar du tillbaks köpeskillingen till köparen? Jag ställer det på sin spets för det är när allt jävlas som det blir så viktigt att man var överens om vem och hur man tar det yttersta (pengar)ansvaret. Vi är nog inte särskilt oense. Jag vill bara försäkra mig om att mitt inlägg uppfattas rätt och ev bidra till förtåelse för vilka frågeställningar som kan uppstå.
Fick man skicka klockor med DHL eller var klockor otillåtet gods?
Mellan företag använder man olika leveransvillkor med olika ansvarsfördelning och så kan man även göra mellan privatpersoner.
@Hallis Snyggt, du tar verkligen fraktansvaret fullt ut.
Kolla DHLs regelverk. Om jag uppfattade det rätt är klockor otillåtet gods?
@Hallis Är vi inte här för att utbyta åsikter och därmed öka vår kunskap? Om du inte menar vad du säger så blir det lättare om du är tydlig med det. Tack för mig i detta samtalet.
Jag fattar knappt att folk vågar skicka 100k-klockor med PostNord. Om den skulle komma bort får man ju inte en spänn tillbaka!Jag tycker att det är en intressant frågeställning då man vanligtvis tar för givet att avsändaren tar fullt ansvar men det är först när problem uppstår som det visar sig ifall säljaren verkligen är villig att ta förlusten ur egen ficka. Det finns ett ganska färskt exempel där en approved dealer sålde en klocka här på KS i 100k-klassen om jag inte missminner mig men ville sedan inte ta något ansvar när försändelsen försvann och lät köparen ta smällen.
Jag minns inte de exakta omständigheterna men tror inte att man gjorde upp om detta på förhand utan köparen tog för givet att säljaren tog på sig ansvaret och vice versa vilket kan vara lite vanskligt.
Alternativet är personlig leverans vilket av förståeliga skäl sällan är aktuellt. Jag handlar inte med klockor i den prisklassen som tur(?) är men har också tänkt samma sak och har fått det förklarat för mig att det i princip är det säkraste alternativet på marknaden och att man anser sannolikheten vara så låg att försändelsen skadas eller försvinner att den är närmast obefintlig. Skulle det dock mot förmodan inträffa kan det vara bra att ha gjort upp om ansvarsfördelningen på förhand...Jag fattar knappt att folk vågar skicka 100k-klockor med PostNord. Om den skulle komma bort får man ju inte en spänn tillbaka!
Ja, den risken kommer iallafall jag from nu alltid att vara oerhört tydlig med vem som äger.Alternativet är personlig leverans vilket av förståeliga skäl sällan är aktuellt. Jag handlar inte med klockor i den prisklassen som tur(?) är men har också tänkt samma sak och har fått det förklarat för mig att det i princip är det säkraste alternativet på marknaden och att man anser sannolikheten vara så låg att försändelsen skadas eller försvinner att den är närmast obefintlig. Skulle det dock mot förmodan inträffa kan det vara bra att ha gjort upp om ansvarsfördelningen på förhand...![]()
Verkar som att priserna i Maj inte heller är så fördelaktiga."Om du funderat på en Tudor Blå BB58 så är det läge att slå till. Åtkomligheten och priserna i Juni/Juli/Augusti brukar vara långt från fördelaktiga.".
Eller?