• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

"Om du funderat på en Tudor Blå BB58 så är det läge att slå till. Åtkomligheten och priserna i Juni/Juli/Augusti brukar vara långt från fördelaktiga.".

Eller?
Generellt sett brukar tillgängligheten på dem att minska under sommaren och kö’n brukar hålla i sig in på hösten. Kan givetvis ha fel 🤷🏻‍♂️
Men den är under list och 2022. Med tanke på att de från runt 2019 ligger på 33k här på KS.

Någon som vet vad orsaken kan vara till att en del skriver
"Förbehåller mig rätten att sälja till vem jag vill".

Det gör man väl ändå, säljer till vem man vill. Det är som en självklarhet men känns lätt som; Jaha, få se om jag vill sälja till dig nu då, det återstår att se... Finns ingen lag som säger man måste sälja nåt till alla och är underförstått.

Tycker det ser bara konstigt ut och utan egentlig funktion att framhålla det de första man gör som om man går omkring och är livrädd att nån ska tvinga en till att sälja till nån man inte vill sälja till.

Likadant:
"Förbehåller mig rätten att dra tillbaka annonsen". Eftersom det inte finns nån regel som förbjuder det är det väl onödigt att skriva det särskilt.

Det gör man väl ändå, säljer till vem man vill. Det är som en självklarhet men känns lätt som; Jaha, få se om jag vill sälja till dig nu då, det återstår att se... Finns ingen lag som säger man måste sälja nåt till alla och är underförstått.

Tycker det ser bara konstigt ut och utan egentlig funktion att framhålla det de första man gör som om man går omkring och är livrädd att nån ska tvinga en till att sälja till nån man inte vill sälja till.

Likadant:
"Förbehåller mig rätten att dra tillbaka annonsen". Eftersom det inte finns nån regel som förbjuder det är det väl onödigt att skriva det särskilt.
Rånrisk osv, man säljer hellre till någon med GG-tråd & fler poster än en noll-postare med obefintlig GG-tråd. För att slippa gnäll via PM eller i diskussionsdelen så skriver man det från början, inte svårare än så. Annars säljer man oftast till den som hör av sig först & betalar utsatt pris utan strul osv, tänker jag.

Likadant:
Nu är vi nästan där.. Snart kommer "pratar endast svenska" i en K&S-tråd nära dig...

Likadant:
Tolkar det som att man inte har några skrupler kring turordning och liknande. Typ att man kan tänka sig att sälja till någon som kommer in efter avslutad betalning men innan klockan skickas iväg och bjuder högre e.l.

Tolkar det som att man inte har några skrupler kring turordning och liknande. Typ att man kan tänka sig att sälja till någon som kommer in efter avslutad betalning men innan klockan skickas iväg och bjuder högre e.l.

Så kan det vara.

--
Rånrisk kan jag förstå att det kan oroas över och det kan vara en förklaring. Om det avskräcker illasinnade med nämnda skrivningar vete fasen. Det går ju också att ta det när och om man kommer så långt att situationen uppstår så att säga. Inte när rån är ett faktum då men om/när någon hör av sig som det känns tveksamt med. Risken är att det känns avspisande även för oförargliga intressenter med knepiga diffusa förbehåll det första man ser.

Det är dock emot reglerna att ha budgivning på sina annonser. Fast det kanske var det du menade i och för sig?

Senast ändrad:
Haha. Säg det till de som budar på klockorna i den prisklassen. Det är ju bara när man ska sälja något <10k de där hundringarna verkar spela roll.
Vi ska vara glada att vi inte jobbar som mäklare 🙃

267F1BDF-6510-4B22-9B11-6DC7AA74CA12.jpeg

Prisbumpar på typ 300kr på en vara som kostar flera tusen (5-6000 och uppåt). Vad är det för mening med det? Det är ju så att 300kr varken gör till eller från i en affär på 10 000kr.
Eller folk som har klockor i 3-400k-klassen ute i månader utan prisbump utan bara vanliga bumpar.

Varför har vissa annonser massa skrattsmileys🤣 på sig. I många av dessa annonser kan jag inte se vad som är så roligt. Vad missar jag?

Varför har vissa annonser massa skrattsmileys🤣 på sig. I många av dessa annonser kan jag inte se vad som är så roligt. Vad missar jag?
För egen del fnissar jag åt en hel del formuleringar.

"Detta var en keeper"
"Plasten kvar bla bla bla"
"Skick: 9,5"

Dessutom är det faktiskt kul när folk annonserar klockor för dubbla listpris. Oavsett om det är marknadspris eller inte.

Jag tycker inte annonsören ska ta det personligt, även om det är lite kamratuppfostran över beteendet.

Detta är säkert avhandlats i tråden, men något som verkligen får igång mina interna ''kugghjul'' är när man läser de angivna lekmannabetygen på en klockas skick i annonserna.

''Klockans skick: 4,75 av 5.''
''Klockans skick: 4,35 av 5.''
''Klockans skick: 4,05 av 5.''

HUR kommer man fram till de precisa betygen med TVÅ hela decimaler på en klockas skick?

Det kanske finns en internationell standard på hur den betygsskalan ska tillämpas som jag kan ha missat? Finns det något bedömningsunderlag? När ska man använda sig av skalan 1 till 5 och när ska man använda sig av skalan 1 till 10? Går det att applicera detta på samtliga klockmodeller och märken? Finns det en ekvation till detta? Så många frågor.

Har helt ärligt kunnat ligga i sängen och grubbla över detta om nätterna efter den obligatoriska ''marknadschecken'' på klockor innan läggdags. Men hur som helst, den som sitter på svaret lovar jag att bjuda på en bärs eller två.

Senast ändrad:
Detta är säkert avhandlats i tråden, men något som verkligen får igång mina interna ''kugghjul'' är när man läser de angivna lekmannabetygen på en klockas skick i annonserna.

HUR kommer man fram till de precisa betygen med TVÅ hela decimaler på en klockas skick?

Det kanske finns en internationell standard på hur den betygsskalan ska tillämpas som jag kan ha missat? Finns det något bedömningsunderlag? När ska man använda sig av skalan 1 till 5 och när ska man använda sig av skalan 1 till 10? Går det att applicera detta på samtliga klockmodeller och märken? Finns det en ekvation till detta? Så många frågor.

Har helt ärligt kunnat ligga i sängen och grubbla över detta efter den obligatoriska ''marknadschecken'' på klockor innan läggdags. Men hur som helst, den som sitter på svaret lovar jag att bjuda på en bärs eller två.
Jag tycker att alla övergår till Marcel Trams Groups sätt. Överskådligt och enkelt.

Senast ändrad:

Har helt ärligt kunnat ligga i sängen och grubbla över detta om nätterna efter den obligatoriska ''marknadschecken'' på klockor innan läggdags. Men hur som helst, den som sitter på svaret lovar jag att bjuda på en bärs eller två.

Svaret kan kanske vara att en del tycker det är roligt att skoja till det lite i annonserna. Marcels som nämndes tror jag inte hör till dem. De är säkert på största allvar. Eller så är de inte det. Vem kan veta säkert. En gåta...

Nedan saker stör mig.

"**mm men bär större"
"får för lite handledstid"
"vi klickar inte"
"kör en catch and release på denna"
"ingen servicehistorik men inte märkt av något speciellt"
"mjuk i uppdraget"
"ingen retur, fortfarande garanti"
"förbehåller mig rätten att dra tillbaka klockan"
"intressekoll"

Bilder på fötter, tår, långa skitiga naglar, fingeravtryck

Kassa bilder i mörker

Kassa bilder överlag
“Catch and release” klockrent ju! :)

Är det lite segt på köp/sälj eller? Folk verkar hålla i sina pengar. Eller så har jag ointressanta objekt till fel pris?!

Vi ska vara glada att vi inte jobbar som mäklare 🙃

267F1BDF-6510-4B22-9B11-6DC7AA74CA12.jpeg

Sådär var det mellan två som budade på det som blev vårt hus, vi höjde med 500k så blev vi av med dem. De började en miljon under utgångspris med (utgångspriset var inte högt) så höll på ett tag… 🤷‍♂️

I skambud kontra bud har jag inget emot något av dem, går vänligt att tacka nej. Bumpar på ~100kr på varor för tusenlappar eller än värre 20k+ är liite mer knepigt, lockar inte mig extra spara 5 marabou 🙈

Först:
Om intresse finns för tråden återstår att se. Om den godkänns av ledningen återstår också att se. Annars får den väl tas bort helt enkelt.

Beskrivning:
Ämnet är alltså saker man reagerar på som är mer eller mindre förekommande i annonser på K&S, alternativt i någon annons. Men utan att peka ut någon särskild annons eller annonsör, som då inte nämns eller taggas, eftersom den modellen ansågs spåra ur tidigare.
Kan fylla en funktion? Eller inte? En indikation på hur några, någon eller många eller få ser på annonseringen på sidan eller tips till nytillkomna om vilket synsätt som kan tänkas finnas. Kanske också hur man anser att annonserna bör utformas generellt och som en varning hur vissa saker kan uppfattas. Många är ovana säljare, verkar det.

Jag börjar att ge (aktuellt) exempel då:

Har inget emot att tjäna pengar. Själv har jag nog köpt billigt och sålt marknadsmässigt (dyrt?) även om det var et tag sen. Då har jag helst låtit köparen bjuda men ser det naturligtvis inte som något negativt i sig att göra vinst.
Däremot reagerar jag när det köps för ett pris hos en av Sveriges största handlare och värderingsmän och strax därefter sätt ut på intresseforumet Klocksnack för ungefär dubbla priset av lycksökare som knappt fått ihop till annonsberättigad status (sistnämnda av underordnad betydelse visserligen). Dessutom använder sig av förra säljarens bildmaterial. Så kan man göra på Blocket eller tratten. men till sina forumkamrater och uppenbart iscensatt från början för att tjäna pengar på dem känns inte så snyggt.

Sedan ett tips vad gäller annonserna. Om det finns defekter värda att nämna kan det vara bra att visa dem på bild. Annars undrar eventuella intressenter hur den där defekten som nämns i förbigående ser ut och varför den inte visas.

Något icke relaterat till föregående:
Klockan bör främst visas framifrån med urtavlan mot den som ser bilden om man har få bilder så det ges en uppfattning om hur klockan ser ut.

Det var exempel på saker som kan tas upp och avhandlas i en sån här tråd.
Jag har lite svårt för en detalj..speciellt på märken som inte börjar på R. En klocka i tredje generationen utannonseras till ett om än högt pris men för enligt säljaren skitbilligt, för att sen göra en sista PB och hänvisa till att det är långt under pris för en liknande modell på andra säljsajter. Ändå bifogar man ett kvitto i annonsen på klockans inköp (några månader sedan) som dock var ännu billigare än nu redan det "billigaste" priset? 🤔

Annonser med priser som uppenbarligen inte är gångbara borde finnas en tidsgräns på. Nu vet jag inte hur stort eller vanligt "problemet" är men man ser annonser som valsas om i till synes oändlighet utan några ändringar vad gäller pris eller ens någon annan väsentlig justering. Ganska meningslöst. Det finns andra säljkanaler om det inte hittas köpare här eller så är faktiskt priset för högt lr klockan för ointressant.

Eller är det så att man tror det är lättare att få något svårsålt för ett visst pris på k&s än någon annanstans?

Två, tre veckor i sträck borde räcka innan man får dra tillbaka med ett uppehåll på en eller ett par månader i väntan på att tiderna ska förändras. kanske svårt att få att fungera i praktiken iofs. men det kunde vara ett sätt att motivera säljare att bemöda sig om att ha rimliga och vettiga annonser.

Annonser med priser som uppenbarligen inte är gångbara borde finnas en tidsgräns på. Nu vet jag inte hur stort eller vanligt "problemet" är men man ser annonser som valsas om i till synes oändlighet utan några ändringar vad gäller pris eller ens någon annan väsentlig justering. Ganska meningslöst. Det finns andra säljkanaler om det inte hittas köpare här eller så är faktiskt priset för högt lr klockan för ointressant.

Eller är det så att man tror det är lättare att få något svårsålt för ett visst pris på k&s än någon annanstans?

Två, tre veckor i sträck borde räcka innan man får dra tillbaka med ett uppehåll på en eller ett par månader i väntan på att tiderna ska förändras. kanske svårt att få att fungera i praktiken iofs. men det kunde vara ett sätt att motivera säljare att bemöda sig om att ha rimliga och vettiga annonser.
Jag vet inte varför det är ett problem om man inte ligger och bumpar upp dem i topp varje dag? Efter 2-3 dagar så ligger de nere och skvalpar på sida 9 där ingen människa bläddrar och störs av dem iaf. Jag har en sådan annons som legat ute ett år nu som jag väl bumpat typ 10 ggr. Det är en icke-Rolex med antagligen ganska smal marknad som jag signalerar jag vill släppa men som jag samtidigt inte är säljmotiverad nog att ge bort till nån nasare för för mycket underpris. (priset har trots det legat en bra bit under lägsta C24 pris). Personligen vill jag inte hålla på med blocketannonsering eller behöva skicka internationellt.

Tillbaka
Topp