• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Nej. Är du kund så funkar det kanske på din bank.
Men det är lika mycket kutym som att "Affärs görs upp hos AD". Vilket är rent trams. Om man inte får tillåtelse och har en bra relation med denne AD. Det är något skrivelse som har förekommit mycket, säkert mindre idag.
Jag har gjort affär hos två olika AD, så det är inte alls trams.
 
Dom brydde sig inte och hade noll inblandning. Dock ville ena av AD:en att självaste betalningen skulle ske utanför lokalen.
Det är märkligt och något jag inte skulle rekommendera. Gå till en AD, göra en affär som inte har med denna att göra. Samt i exempel två fick ju inte affären göras i deras lokaler. AD #1 hade garanterat opponerat sig också.

Men each to their own.
Det där känns puckat, ungefär som att man skulle mötas upp hos en Volvo-ÅF bara för att man säljer en begagnad Volvo.
Exakt så. Så återigen, tramsigt.
 
Ingenting. Trams som oseriösa handlare och muppar slänger sig med.

Okej. Ja, tyckte det lät lite lustigt.

Det betyder att man har öppnat upp boetten, tittat noga på alla delarna som snurrar och har sig och konstaterar att det ser bra ut. 🥳
Äh man kan ju lämna en klocka på service hos en duktig person som inte är professionell urmakare. Alltså en av alla forumets urmakare. Man får kanske inget kvitto och ingen garanti, men klockan har likväl fått en rimlig service och mår bra efter arbetet. Men det är typiskt ngt man bara kan göra på enklare vintage-ur. Alltså typ manuella/automatiska time-only omegor.

Det är för mig en enkel service. Knappast ngt man betalar mkt för men det är nice att veta att det är gjort och att klockan mår bra.
 
Äh man kan ju lämna en klocka på service hos en duktig person som inte är professionell urmakare. Alltså en av alla forumets urmakare. Man får kanske inget kvitto och ingen garanti, men klockan har likväl fått en rimlig service och mår bra efter arbetet. Skulle säga att det inte alltid skiljer så jävla mycket från ”fin”service, men det är typiskt ngt man bara kan göra på enklare vintage-ur. Alltså typ manuella/automatiska time-only omegor.

Det är för mig en enkel service. Knappast ngt man betalar mkt för men det är nice att veta att det är gjort och att klockan mår bra.
Så defintionen är vadå, så här?
Lätt service = Person som yrkesmässigt inte jobbar med att serva klockor.
"Fin"(?) Service = Person som yrkesmäsigt jobbar med att serva klockor.
 
Äh man kan ju lämna en klocka på service hos en duktig person som inte är professionell urmakare. Alltså en av alla forumets urmakare. Man får kanske inget kvitto och ingen garanti, men klockan har likväl fått en rimlig service och mår bra efter arbetet. Men det är typiskt ngt man bara kan göra på enklare vintage-ur. Alltså typ manuella/automatiska time-only omegor.

Det är för mig en enkel service. Knappast ngt man betalar mkt för men det är nice att veta att det är gjort och att klockan mår bra.

Näe det har brukat vara så att lättare service varit ungefär, inte långt ifrån vad som beskrevs först. Kanske ett glasbyte i bästa fall, uppoljning utan rengöring och koll så att visarna går runt. Vanligt vid försäljning via småskojare.

Sen kan förstås andra mena något annat som du nämner men utan precisering så får man räkna med det förstnämnda.
 
Vad är grejen med att säljaren står för värdefrakt på köparens ansvar?
Tycker det är på var och varannan annons fast värdet är över 50k.
 
Varför förutsätter många att man ska få ut samma summa vid försäljning som man själv gav?

Tycker det blivit vanligare att folk skriver "pris XX, samma som jag gav".

Som om säljaren köpt till ett fyndpris och är generös nog att släppa till samma pris. Sällan är det några bra priser heller tycker jag. Tröttsam läsning, själv struntar jag helt i vad säljaren betalat för klockan då det inte säger något om dagens marknadsvärde.
 
Senast ändrad:
Varför förutsätter många att man ska få ut samma summa vid försäljning som man själv gav?

Tycker det blivit vanligare att folk skriver "pris XX, samma som jag gav".

Som om säljaren köpt till ett fyndpris och är generös nog att släppa till samma pris. Sällan är det några bra priser heller tycker jag. Tröttsam läsning, själv struntar jag helt i vad säljaren betalat för klockan då det inte säger något om dagens marknadsvärde.

Det är en ny generation på klockmarknaden nu. På den gamla goda tiden var man lycklig om man fick tillbaka hälften 😁
 
Varför förutsätter många att man ska få ut samma summa vid försäljning som man själv gav?

Tycker det blivit vanligare att folk skriver "pris XX, samma som jag gav".

Som om säljaren köpt till ett fyndpris och är generös nog att släppa till samma pris. Sällan är det några bra priser heller tycker jag. Tröttsam läsning, själv struntar jag helt i vad säljaren betalat för klockan då det inte säger något om dagens marknadsvärde.
Kan gå åt båda hållen. Ofta rätt tröttsamt men det beror väl på skick och tid som säljaren haft den. Om jag te x köpte på Måndagen, insåg att den inte alls passade och sedan säljer den direkt kan imho samma pris eller någon hundralapp ned vara OK.
….däremot när säljaren haft den ett tag så känns det ganska orealistiskt. Men vi ser ju å andra sidan Rolex annonser läggs ut av folk som köpte för en vecka sedan som drar på 40% på list för att de tror att de kan och som nu reducerar ner så snart de kan. Ännu mer tröttsamt.

Sedan som @Cosmo nämner:
Skriv gärna på en gång att vill max betala halva priset för ditt objekt i nyskick och det ska vara med gratis hemleverans till dörr.
Alla som sparkar däck och tycker att allt är för dyrt. Förstår att man vill spara en slant och som säljare får man likt @Alarik vara beredd att förlora en slant. Men skammbuden blir fler och fler.
……men gissar att jämförelsen med C24 är stor vid prissättning och uppblåst enl köparen vid köp🙄

Bra exempel är alla Explorers som legat ute senaste månaden där det prisreducerats hej villt. Värst är nog Explorers för 90k eller div 36mm OP folk lägger ur för runt samma. 😂

Tycker fortfarande att slutgiltigt pris borde vara obligatoriskt vid avslut av annons likaså att hela prisjusteringshistoriken skall finnas synlig. Skulle skapa en bättre K&S marknad på KS.
 
Kan gå åt båda hållen. Ofta rätt tröttsamt men det beror väl på skick och tid som säljaren haft den. Om jag te x köpte på Måndagen, insåg att den inte alls passade och sedan säljer den direkt kan imho samma pris eller någon hundralapp ned vara OK.
….däremot när säljaren haft den ett tag så känns det ganska orealistiskt. Men vi ser ju å andra sidan Rolex annonser läggs ut av folk som köpte för en vecka sedan som drar på 40% på list för att de tror att de kan och som nu reducerar ner så snart de kan. Ännu mer tröttsamt.

Sedan som @Cosmo nämner:

Alla som sparkar däck och tycker att allt är för dyrt. Förstår att man vill spara en slant och som säljare får man likt @Alarik vara beredd att förlora en slant. Men skammbuden blir fler och fler.
……men gissar att jämförelsen med C24 är stor vid prissättning och uppblåst enl köparen vid köp🙄

Bra exempel är alla Explorers som legat ute senaste månaden där det prisreducerats hej villt. Värst är nog Explorers för 90k eller div 36mm OP folk lägger ur för runt samma. 😂

Tycker fortfarande att slutgiltigt pris borde vara obligatoriskt vid avslut av annons likaså att hela prisjusteringshistoriken skall finnas synlig. Skulle skapa en bättre K&S marknad på KS.
Helt enig angående slutgiltigt pris.
 
Tycker många annonser t om hänvisar till köparens ansvar oavsett fraktmetod.
I min värld vill jag inte baila ut om det blir strul med frakten. Ser inte så snyggt ut.


Särskilt som det rent praktiskt är avsändaren, dvs säljaren, som initierar både frakt och eventuell eftersök vid förkomna saker vilket jag vet sagts förut nånstans men kan vara värt att påpeka igen eftersom en del inte tycks förstå det. Åtminstone vad det gäller postnords regelverk. Annars vore det i princip riskfritt att strunta i att skicka något eller en tom kartong. Och hur skulle mottagaren kunna ansvara för en sak som packningen som kan vara avgörande för både hur skicket är vid ankomst och om det kommer fram överhuvudtaget. Orimligt.

Ser mycket illa ut med försök att komma undan det ansvaret i annonser.
Vet att det kan reta en del till vanvett att man påpekar det men så fungerar det icke desto mindre hur man än förläser sig på köplagen eller vad det kan vara man uppger sig stödja sig på.
 
Särskilt som det rent praktiskt är avsändaren, dvs säljaren, som initierar både frakt och eventuell eftersök vid förkomna saker vilket jag vet sagts förut nånstans men kan vara värt att påpeka igen eftersom en del inte tycks förstå det. Åtminstone vad det gäller postnords regelverk. Annars vore det i princip riskfritt att strunta i att skicka något eller en tom kartong. Och hur skulle mottagaren kunna ansvara för en sak som packningen som kan vara avgörande för både hur skicket är vid ankomst och om det kommer fram överhuvudtaget. Orimligt.

Ser mycket illa ut med försök att komma undan det ansvaret i annonser.
Vet att det kan reta en del till vanvett att man påpekar det men så fungerar det icke desto mindre hur man än förläser sig på köplagen eller vad det kan vara man uppger sig stödja sig på.
Jag håller inte alls med. Jag vill sälja dyrare klockor f2f men om nån inte har möjlighet till det men ändå vill ha klockan så får hen står för risken med frakt. Jag packar och skickar enligt köparens önskemål, men har hen valt en fraktmetod som tex inte täcker hela klockans värde så betalar inte jag mellanskillnaden om nåt skulle hända. Självklart driver jag dock ärendet mot fraktbolaget eftersom det är jag som har köpt tjänsten av dem.
 
Särskilt som det rent praktiskt är avsändaren, dvs säljaren, som initierar både frakt och eventuell eftersök vid förkomna saker vilket jag vet sagts förut nånstans men kan vara värt att påpeka igen eftersom en del inte tycks förstå det. Åtminstone vad det gäller postnords regelverk. Annars vore det i princip riskfritt att strunta i att skicka något eller en tom kartong. Och hur skulle mottagaren kunna ansvara för en sak som packningen som kan vara avgörande för både hur skicket är vid ankomst och om det kommer fram överhuvudtaget. Orimligt.

Ser mycket illa ut med försök att komma undan det ansvaret i annonser.
Vet att det kan reta en del till vanvett att man påpekar det men så fungerar det icke desto mindre hur man än förläser sig på köplagen eller vad det kan vara man uppger sig stödja sig på.
Det är i dessa fallen köplagen som gäller.
Dvs. köparen har även undersökningsplikt innan köpet genomförs. Eftersom det är köplagen som gäller så kan säljaren även friskriva sig ev. retur/reklamation om man kommer överens om detta vid säljtillfället.

Rent krasst innebär detta att Säljaren står frakten och därför har ansvaret för varan till denne lämnats till speditören. Ansvaret går sedan till speditören och sedan mottagaren (det är alltid den sista i ledet som ansvarar för varan).

Vid ev reklamation ska mottagaren främst vända sig till den som sist(!) hade ansvaret för godset (dvs. Speditören). Mottagaren har likväl undersökningsplikt av godset vid mottagandet. Hen har även rätt att neka mottagande om paketet ser skadat eller på annat sätt konstigt ut.

Om man trots skada på paketet tar emot det skall det noteras på frakt dokumentet (för att kunna styrka detta vid ev reklamation eller krav mot speditören).

Säljaren initierar inte ev eftersök. Detta kan göras i de fall bolag har den kommersiella överenskommelsen att de får lov att representera konsumenten. Vilket inte gäller här då det är köplagen och inte konsumentköplagen som gäller.

Förslagsvis bör därför klockorna skickas med minst värdepost vilket är något som säljaren ska stå för. Sedan känns det givetvis rimligt att man tillsammans driver det mot fraktbolaget. Men ansvaret för att anmäla är alltid den som hanterat paketet sist i värdekedjan.
 
Jag håller inte alls med. Jag vill sälja dyrare klockor f2f men om nån inte har möjlighet till det men ändå vill ha klockan så får hen står för risken med frakt. Jag packar och skickar enligt köparens önskemål, men har hen valt en fraktmetod som tex inte täcker hela klockans värde så betalar inte jag mellanskillnaden om nåt skulle hända. Självklart driver jag dock ärendet mot fraktbolaget eftersom det är jag som har köpt tjänsten av dem.
Men nu tar du något av ett specialfall som exempel. Rek eller värde där klockans värde överstiger maxgränsen. det är inte riktigt samma sak som att generellt inte ta ansvar för vad som händer med skickad försändelse som är som den ska om jag säger så. Ofta ser man det ganska låga summor där man frånsäger sig allt ansvar som avsändare/säljare..

Vet ej hur det är med värde nu men rek får man ingenting för alls om värdet överstiger maxgränsen. Man får också uppge innehållets uppskattade värde när man skickar så det finns flera tveksamheter med det hur man tänker det ska fungera i de fallen.
Är det ens tillåtet?
 
Senast ändrad:
Men nu tar du något av ett specialfall som exempel. Rek eller värde där klockans värde överstiger maxgränsen. det är inte riktigt samma sak som att generellt inte ta ansvar för vad som händer med skickad försändelse som är som den ska om jag säger så. Ofta ser man det ganska låga summor där man frånsäger sig allt ansvar som avsändare/säljare..

Vet ej hur det är med värde nu men rek får man ingenting för alls om värdet överstiger maxgränsen. Man får också uppge innehållets uppskattade värde när man skickar så det finns flera tveksamheter med dethur man tänker det ska fungera i de fallen.
Jovisst, det var ett specifikt exempel, men det gäller generellt att jag inte tar risken för frakten om jag säljer en dyr klocka. Accepterar inte köparen det är kan hen ju bara köpa av nån annan.
 
Det är i dessa fallen köplagen som gäller.
Dvs. köparen har även undersökningsplikt innan köpet genomförs. Eftersom det är köplagen som gäller så kan säljaren även friskriva sig ev. retur/reklamation om man kommer överens om detta vid säljtillfället.

Rent krasst innebär detta att Säljaren står frakten och därför har ansvaret för varan till denne lämnats till speditören. Ansvaret går sedan till speditören och sedan mottagaren (det är alltid den sista i ledet som ansvarar för varan).

Vid ev reklamation ska mottagaren främst vända sig till den som sist(!) hade ansvaret för godset (dvs. Speditören). Mottagaren har likväl undersökningsplikt av godset vid mottagandet. Hen har även rätt att neka mottagande om paketet ser skadat eller på annat sätt konstigt ut.

Om man trots skada på paketet tar emot det skall det noteras på frakt dokumentet (för att kunna styrka detta vid ev reklamation eller krav mot speditören).

Säljaren initierar inte ev eftersök. Detta kan göras i de fall bolag har den kommersiella överenskommelsen att de får lov att representera konsumenten. Vilket inte gäller här då det är köplagen och inte konsumentköplagen som gäller.

Förslagsvis bör därför klockorna skickas med minst värdepost vilket är något som säljaren ska stå för. Sedan känns det givetvis rimligt att man tillsammans driver det mot fraktbolaget. Men ansvaret för att anmäla är alltid den som hanterat paketet sist i värdekedjan.

Då har det i Postnords fall ändrats helt nyligen. När skedde detta isf? Mottagaren har inte kunnat anmäla något försvunnet exempelvis. Och jag har svårt att tro att vid en skada mottagaren skulle ansvara för hur försändelsen är packad, något man tittar på bland det första man gör. Är det dåligt packat är det avsändarens ansvar
Eller har gjort.
 
Då har det i Postnords fall ändrats helt nyligen. När skedde detta isf? Mottagaren har inte kunnat anmäla något försvunnet exempelvis. Och jag har svårt att tro att vid en skada mottagaren skulle ansvara för hur försändelsen är packad, något man tittar på bland det första man gör. Är det dåligt packat är det avsändarens ansvar
Eller har gjort.
Har alltid gällt, Post Nord har däremot undersökningsplikt när de tar emot paketet. Om det är dåligt paketerat skall de enl. ansvarsbestämmelserna allitd göra en ockulärbesiktning av godset eftersom de sitter ansvaret då de tar emot det. Möjligt att de vill att reklamationer vid e-handel sker via företagskunden (där specialavtal kan gälla då INCOTERMS och NSAB2000 hänvisar till godsmottagaren).

Post Nord själva skriver även:

Har du tagit emot ett e-handlat paket där innehållet är skadat ska du reklamera skadan så snart som möjligt till e-handelsföretaget. Är det ett privatpaket reklamerar du enklast på postnord.se/reklamera. Synlig skadapaketet ska reklameras omgående.


Däremot(!) särskiljer Post Nord mellan om det är en reklamation eller en skada. Vid en reklamation anser de att det är "bäst" att avsändaren gör det. Däremot om det är en skada vill man att det görs av mottagaren.
 
Senast ändrad:
Jovisst, det var ett specifikt exempel, men det gäller generellt att jag inte tar risken för frakten om jag säljer en dyr klocka. Accepterar inte köparen det är kan hen ju bara köpa av nån annan.
Även där rek lr värde täcker värdet på objektet?

Hur menar du "tar inte risken"? Säg om du packar dålig, klockan skadas. Köparen får skylla sig själv? Klockan blir stulen (kan också i viss mån påverkas av avsändaren),du har fått betalt av köparen och går skadeslös, köparen har tagit risken... om den är försäkrad går även det till dig menar du? Vad är det för attityd?

Jag rekommenderar rek där värdet är relevant, annars garanterar inte heller jag att grejerna kommer fram. Det trodde jag var underförstått. Skickar aldrig annat än minst spårbart om det rör sig om klockor -om det mot förmodan finns särskilda önskemål om annat så självklart tar köparen då risken men då på eget initiativ.

Det är inte det som sägs i annonserna i regel, åtminstone inte det som avses här utan att generellt svepande frånsäga sig allt ansvar av alla former av skickande och frakt. Det är det formuleringen man brukar se innebär och det låter väldigt konstigt och oklart vad man menar med det. Som @spammerstakeahike skrev ovan här "oavsett fraktmetod".
 
Även där rek lr värde täcker värdet på objektet?
Ja.

Hur menar du "tar inte risken"? Säg om du packar dålig, klockan skadas. Köparen får skylla sig själv? Klockan blir stulen (kan också i viss mån påverkas av avsändaren),du har fått betalt av köparen och går skadeslös, köparen har tagit risken... om den är försäkrad går även det till dig menar du? Vad är det för attityd?
Är det försäkrad frakt och försäkringen faktiskt betalar ut så får köparen de pengarna, jag ska inte ha betalt för klockan två gånger!
 
Har alltid gällt, Post Nord har däremot undersökningsplikt när de tar emot paketet. Om det är dåligt paketerat skall de enl. ansvarsbestämmelserna allitd göra en ockulärbesiktning av godset eftersom de sitter ansvaret då de tar emot det. Möjligt att de vill att reklamationer vid e-handel sker via företagskunden (där specialavtal kan gälla då INCOTERMS och NSAB2000 hänvisar till godsmottagaren).

Post Nord själva skriver även:

Har du tagit emot ett e-handlat paket där innehållet är skadat ska du reklamera skadan så snart som möjligt till e-handelsföretaget. Är det ett privatpaket reklamerar du enklast på postnord.se/reklamera. Synlig skadapaketet ska reklameras omgående.


Däremot(!) särskiljer Post Nord mellan om det är en reklamation eller en skada. Vid en reklamation anser de att det är "bäst" att avsändaren gör det. Däremot om det är en skada vill man att det görs av mottagaren.

Och du menar att det skulle friskriva avsändaren för hur det är packat och på något sätt bli mottagarens ansvar?
Och eftersök vid förkommet paket har vid rek alltid varit avsändarens sak att initiera. Inget mottagaren har med att göra alls, garanterat. Har skickat grejer i decennier, inget jag sitter och gissar.

Nåja, vi kommer inte längre.
 
Även där rek lr värde täcker värdet på objektet?

Hur menar du "tar inte risken"? Säg om du packar dålig, klockan skadas. Köparen får skylla sig själv? Klockan blir stulen (kan också i viss mån påverkas av avsändaren),du har fått betalt av köparen och går skadeslös, köparen har tagit risken... om den är försäkrad går även det till dig menar du? Vad är det för attityd?

Jag rekommenderar rek där värdet är relevant, annars garanterar inte heller jag att grejerna kommer fram. Det trodde jag var underförstått. Skickar aldrig annat än minst spårbart om det rör sig om klockor -om det mot förmodan finns särskilda önskemål om annat så självklart tar köparen då risken men då på eget initiativ.

Det är inte det som sägs i annonserna i regel, åtminstone inte det som avses här utan att generellt svepande frånsäga sig allt ansvar av alla former av skickande och frakt. Det är det formuleringen man brukar se innebär och det låter väldigt konstigt och oklart vad man menar med det. Som @spammerstakeahike skrev ovan här "oavsett fraktmetod".
Instämmer, som säljare har man ju implicit ett ansvar för att säkerställa att affären kan genomföras som förväntat. Ansvaret för att speditören kan genomföra sin del ligger ju hos avsändaren oavsett. Det som sedan kan vara bra att vara överens om är vilket fraktsätt som skall gälla. Skall det vara REK eller Värdefrakt. För en dyrare klocka skulle jag som säljare och köpare tycka att det vore rimligt att man är på det klara när man kommer överens om detta vad som gäller och vad ev. försäkringsvärde ligger på för resp. fraktsätt.
 
Och du menar att det skulle friskriva avsändaren för hur det är packat och på något sätt bli mottagarens ansvar?
Ansvaret ligger hos PN att säkerställa att godset paketerats ordentligt vid mottagandet. Dessutom om du läser inlägget igen.
1. Anvsändaren är ansvarig för hur paketet paketerats och ev. reklamation (dvs. ev. stöld etc.).
2. Vid skada vid ankomst till mottagaren skall detta anmälas av mottagaren.
Har skickat grejer i decennier, inget jag sitter och gissar.
Och jag har jobbat och jobbar med supply chain i decennier och kan knappast påstå att jag gissar.
Nåja, vi kommer inte längre.
Helt enig. 🙂
 
Även där rek lr värde täcker värdet på objektet?

Hur menar du "tar inte risken"? Säg om du packar dålig, klockan skadas. Köparen får skylla sig själv? Klockan blir stulen (kan också i viss mån påverkas av avsändaren),du har fått betalt av köparen och går skadeslös, köparen har tagit risken... om den är försäkrad går även det till dig menar du? Vad är det för attityd?

Jag rekommenderar rek där värdet är relevant, annars garanterar inte heller jag att grejerna kommer fram. Det trodde jag var underförstått. Skickar aldrig annat än minst spårbart om det rör sig om klockor -om det mot förmodan finns särskilda önskemål om annat så självklart tar köparen då risken men då på eget initiativ.

Det är inte det som sägs i annonserna i regel, åtminstone inte det som avses här utan att generellt svepande frånsäga sig allt ansvar av alla former av skickande och frakt. Det är det formuleringen man brukar se innebär och det låter väldigt konstigt och oklart vad man menar med det. Som @spammerstakeahike skrev ovan här "oavsett fraktmetod".


Ja precis. Just det där att man vill gardera sig mot att något skulle kunna gå fel, och skulle det göra det vill man ha ryggen fri, och absolut inte ta i problemet ens med tång... typ. Det är iaf den känslan som förmedlas när jag läser annonser med denna typ av friskrivningsklausul - "köparens risk". Det är inte mycket begärt att säljaren gör sitt bästa för att lösa problemet än att få med incoterms-liknande regleringar för att slippa undan.
Det kan alltså handla om klockor som kostar 700 spänn eller liknande.
 
Tillbaka
Topp