• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Jag håller inte alls med. Jag vill sälja dyrare klockor f2f men om nån inte har möjlighet till det men ändå vill ha klockan så får hen står för risken med frakt. Jag packar och skickar enligt köparens önskemål, men har hen valt en fraktmetod som tex inte täcker hela klockans värde så betalar inte jag mellanskillnaden om nåt skulle hända. Självklart driver jag dock ärendet mot fraktbolaget eftersom det är jag som har köpt tjänsten av dem.
Enligt mig är en bättre metod att man själv tar fullt ansvar för att klockan når köparen i alla lägen. Ser till att försändelsen är fullt försäkrad och att man annars avstår försäljning om F2F t.ex ej är möjlig eller löser det på annat sätt. I de flesta fall finns det lösningar (försäkringar) för allt, där vissa lösningar är dyrare än andra, sedan kan man se till att lägga över kostnaden på köparen om dom verkligen vill ha den. Jag tycker inte det är värt att riskera huvudvärk och missnöje för några extra småslantar, kan bli märkligt om klockan t.ex försvinner i frakten och ord står mot ord.
 
Enligt mig är en bättre metod att man själv tar fullt ansvar för att klockan når köparen i alla lägen. Ser till att försändelsen är fullt försäkrad och att man annars avstår försäljning om F2F t.ex ej är möjlig eller löser det på annat sätt. I de flesta fall finns det lösningar (försäkringar) för allt, där vissa lösningar är dyrare än andra, sedan kan man se till att lägga över kostnaden på köparen om dom verkligen vill ha den. Jag tycker inte det är värt att riskera huvudvärk och missnöje för några extra småslantar, kan bli märkligt om klockan t.ex försvinner i frakten och ord står mot ord.
Vi tycker olika. Jag anser att det finns tillräckligt många potentiella köpare i Göteborg där jag bor så jag skulle kunna skriva "endast f2f", men vill inte stänga dörren helt för medlemmar i andra städer. Det finns säkert sätt att skicka klockor försäkrat oavsett prisklass, men jag har inte lust att lägga tiden på att leta upp fraktbolag och läsa deras villkor. Vissa försäkringar exkluderar tex klockor.

Om jag föredrar att sälja f2f så ser jag inget problem med att skriva att köparen tar risken vid frakt, men jag får väl överväga att skriva "endast f2f" nästa gång.
 
Det är ju ingen självklarhet att frakt ingår bara för man säljer något. Och därmed inte heller självklart vem som ansvarar. Köplagen är ju dispositiv men har Inget särskilt avtalats övergår risken på köparen normalt då varan lämnats till transportören. Sedan kan det ju vara snyggt att bjuda på frakt och stå risken för den men det är ingen självklarhet.
 
Det är ju ingen självklarhet att frakt ingår bara för man säljer något. Och därmed inte heller självklart vem som ansvarar. Köplagen är ju dispositiv men har Inget särskilt avtalats övergår risken på köparen normalt då varan lämnats till transportören. Sedan kan det ju vara snyggt att bjuda på frakt och stå risken för den men det är ingen självklarhet.
Därför är det alltid bra att förtydliga fraktvillkoren. Som köpare är jag alltid beredd att betala extra för värdefrakt, beroende på klockans pris. Att säljaren tycker det är smidigt med 66kr hjälper inte mig som köpare om den skickas på min risk.
 
Man bör vara medveten om ifall man vid returpolicy sätter "Nej, pengarna används till annat direkt" eller liknande, så innebär det att det ges inget tillbaka oavsett vad det vid mottagandet kan visa sig vara för fel som inte nämnts innan köpet.

Det kan inverka på köplusten skulle jag tro.
 
Kommer aldrig förstå grejen med att sälja klockor för +150.000kr och sedan skriva att frakt tillkommer. Som köpare är det betydligt lättare att nappa när man ser priset svart på vitt i annonsen som ett slutpris. Enligt mig vettigare då att skriva 151.000kr och frakt rek/värde frakt ingår.
 
Kommer aldrig förstå grejen med att sälja klockor för +150.000kr och sedan skriva att frakt tillkommer. Som köpare är det betydligt lättare att nappa när man ser priset svart på vitt i annonsen som ett slutpris. Enligt mig vettigare då att skriva 151.000kr och frakt rek/värde frakt ingår.
REK är en otroligt stor risk vid så stora summor då det går vanliga postgången. Värde också en risk, men mindre då det inte går samma postgång.
 
Kommer aldrig förstå grejen med att sälja klockor för +150.000kr och sedan skriva att frakt tillkommer. Som köpare är det betydligt lättare att nappa när man ser priset svart på vitt i annonsen som ett slutpris. Enligt mig vettigare då att skriva 151.000kr och frakt rek/värde frakt ingår.

Håller med. Tycker dock också det är lite skämskudde när man ser 3066kr eller liknande. 🙈
 
Varför? Då är ju frakten inkluderad. Alternativet är att skriva 3100 kr men vad spelar det för roll? Transparent och bra, 3000 kr avser klockan och 66 kr frakt.

Förstår precis och håller med om att det är bättre. Är mer en fråga om finess, håll det jämt tycker jag. ☺️
 
Ser ju hellre ett pris utan frakt om jag vill hämta klockan. De flesta säljare vill ju inte ansvara för frakten och då är det väl rimligt att köparen väljer frakt?
Var och varannan annons för klockor över 50k innehåller ju texten ”värdefrakt ingår” vilket är otroligt märkligt eftersom ersättningen från PostNord blir 0kr.
 
Ser ju hellre ett pris utan frakt om jag vill hämta klockan. De flesta säljare vill ju inte ansvara för frakten och då är det väl rimligt att köparen väljer frakt?
Var och varannan annons för klockor över 50k innehåller ju texten ”värdefrakt ingår” vilket är otroligt märkligt eftersom ersättningen från PostNord blir 0kr.
Då finns ju även värdeförsäkring som komplementerande produkt. För en klocka över 50k skulle jag köra på det ovsett om jag fått stå för det själv eller inte. Men kan tycka att själva grundfrakten borde ingå i priset.

Känns schysstare att göra det enkelt för köparen på det sättet. Man vill inte vara KS version av Ryan air som kommer med massa extra avgifter.. 😉
 
Personligen lägger jag gärna till tjänster jag vill ha istället för att betala för något jag inte vill ha.

Sist jag skickade med värde fick jag förklara för sommarjobbaren hur han skulle göra. Inget konstigt med sommarjobbare men det kändes inte helt bra att gå därifrån.
 
Ser inte alls det konstiga med att säljaren inte vill stå för risken för varan om den ska fraktas. För att undvika hela problematiken annonserar jag alltid ut klockorna för F2F i Stockholm, eftersom det innebär att i) man kan få ett trevligt möte i samband med köpet, ii) köparen har möjlighet att klämma, känna och besiktiga varan före köpet, och iii) ingen behöver ta en risk för att varan kommer bort, blir stulen i fraktledet eller liknande (vilket vi alla vet förekommer). Om köpare ändå föreslår att den ska skickas, så kan jag i undantagsfall göra det, men då tänker inte jag ta risken för att PostMord slarvar bort paketet eller stjäl innehållet. Det är ju köparens val, ingen är tvingad att köpa en klocka någon säljare annonserar.

Tillägg: Sen har jag i och för sig alla sympatier för att alla inte är hemska Stockholmare. Men varken jag eller köparen flyttar rimligen enbart för en klockaffär.
 
Senast ändrad:
Ser inte alls det konstiga med att säljaren inte vill stå för risken för varan om den ska fraktas. För att undvika hela problematiken annonserar jag alltid ut klockorna för F2F i Stockholm, eftersom det innebär att i) man kan få ett trevligt möte i samband med köpet, ii) köparen har möjlighet att klämma, känna och besiktiga varan före köpet, och iii) ingen behöver ta en risk för att varan kommer bort, blir stulen i fraktledet eller liknande (vilket vi alla vet förekommer). Om köpare ändå föreslår att den ska skickas, så kan jag i undantagsfall göra det, men då tänker inte jag ta risken för att PostMord slarvar bort paketet eller stjäl innehållet. Det är ju köparens val, ingen är tvingad att köpa en klocka någon säljare annonserar.

Tillägg: Sen har jag i och för sig alla sympatier för att alla inte är hemska Stockholmare. Men varken jag eller köparen flyttar rimligen enbart för en klockaffär.
Poängen är ju inte vilken frakt som gäller. Utan snarare att säljaren står för frakt eller att man kommer överens upp till ett visst belopp. Om köparen vill att den ska skickas från Haparanda till Kivik med taxi så kan det ju kännas lite over the top 😉
 
Poängen är ju inte vilken frakt som gäller. Utan snarare att säljaren står för frakt eller att man kommer överens upp till ett visst belopp. Om köparen vill att den ska skickas från Haparanda till Kivik med taxi så kan det ju kännas lite over the top 😉
Fraktkostnaden är väl en ren prisfråga tillsammans med erbjudandet i övrigt, det är väl inte så mycket att diskutera om.
 
Å ena sidan kan man tycka det är småsnålt att inte bjuda på frakten när klockan kostar tiotusentals kronor..
å andra sidan kan man tycka att om affären står och faller med 5-600spänn påslag för frakten så kanske man inte är så himla sugen på klockan eller är inte beredd att ta en enkel diskussion med säljaren.
”Jag köper om du bjuder på värdefrakt, ok?”
 
Om två motsvarande klockor ligger ute samtidigt så kanske man vill ge sin försäljning en fördel genom att erbjuda rek. frakt. Eller kanske inte.
 
Å ena sidan kan man tycka det är småsnålt att inte bjuda på frakten när klockan kostar tiotusentals kronor..
å andra sidan kan man tycka att om affären står och faller med 5-600spänn påslag för frakten så kanske man inte är så himla sugen på klockan eller är inte beredd att ta en enkel diskussion med säljaren.
”Jag köper om du bjuder på värdefrakt, ok?”
Killgissar så klart men det känns som att det kanske även finns en koppling till ansvarsfrågan i dessa fall, dvs. att säljarna anser sig vara fria från ansvar om köparen betalar frakten? Det har i alla fall kommit på tal tidigare i tråden att detta var anledningen till att köparen skulle stå för kostnaden. 🤷‍♂️
 
Killgissar så klart men det känns som att det kanske även finns en koppling till ansvarsfrågan i dessa fall, dvs. att säljarna anser sig vara fria från ansvar om köparen betalar frakten? Det har i alla fall kommit på tal tidigare i tråden att detta var anledningen till att köparen skulle stå för kostnaden. 🤷‍♂️
Jo, jag såg det. I klockvärlden är man ju lite beroende av sitt goda rykte. Om jag tex skulle sälja en speedmaster som sedan kommer på avvägar och jag vägrar ersätta köparen för att ”hen accepterat risken” känns som typiskt dåligt för mitt rykte.
Samtidigt blir det knepigt om jag säljer en klocka för över 50K och värdeförsändelsen kommer bort.. var står jag då?
Är mitt rykte värt 60K riksdaler?
Vem har accepterat risken att klockan kommer bort och försäkringen inte täcker värdet?
Räcker det då med en formulering i annonsen som lyder ”skickas med värde på köparens bekostnad och risk” ?
 
Killgissar så klart men det känns som att det kanske även finns en koppling till ansvarsfrågan i dessa fall, dvs. att säljarna anser sig vara fria från ansvar om köparen betalar frakten?
Om jag tex skulle sälja en speedmaster som sedan kommer på avvägar och jag vägrar ersätta köparen för att ”hen accepterat risken” känns som typiskt dåligt för mitt rykte.
Vem har accepterat risken att klockan kommer bort och försäkringen inte täcker värdet?
Viktigt att särskilja på vad ansvarsbestämmelserna säger kontra vad som är god affärssed. Nedan är vad som gäller rent juridiskt, däremot tycker jag givetvis vad som sagts att man som säljare har ett ansvar att vara behjälplig och se till att ev. problem blir lösta så att ingen behöver stå lidande om något inträffat.

Vem som betalar frakten i den här typen av transaktioner är mindre viktigt. Det som däremot är viktigt är den som bokar frakten. Dvs. om jag som köpare bokar DHL eller min egen kompis firma att hämta så är jag också ansvarig. Men om säljaren te x dragit av en femhundring på priset för att jag fixar frakten så är det i det här fallet (mellan privatpersoner) irrelevant.

Som jag nämnt tidigare så är säljaren ansvarig för frakten till det att den överlämnats till speditören. Reglen är alltid (enl. INCOTERMS och NSAB) att den som hanterat godset sist är ansvarig för det. Dvs. speditören är ansvarig för godset till det att det når mottagaren.

Däremot så när det gäller ev. manko (dvs försvunnen vara) skall avsändaren (säljaren) anmäla och lösa detta mot speditören (eftersom mottagaren aldrig mottagit paketet och avsändaren har alla fraktuppgifter).
Om paketet eller godset är trasigt skall mottagaren anmäla detta till transportören. Helst neka att ta emot eller skriva under på chaufförens dokument eller platta att paketet var skadat. Om man tar emot ett skadat paket ska man även ta bild vid mottagningstillfället.
 
Viktigt att särskilja på vad ansvarsbestämmelserna säger kontra vad som är god affärssed. Nedan är vad som gäller rent juridiskt, däremot tycker jag givetvis vad som sagts att man som säljare har ett ansvar att vara behjälplig och se till att ev. problem blir lösta så att ingen behöver stå lidande om något inträffat.

Vem som betalar frakten i den här typen av transaktioner är mindre viktigt. Det som däremot är viktigt är den som bokar frakten. Dvs. om jag som köpare bokar DHL eller min egen kompis firma att hämta så är jag också ansvarig. Men om säljaren te x dragit av en femhundring på priset för att jag fixar frakten så är det i det här fallet (mellan privatpersoner) irrelevant.

Som jag nämnt tidigare så är säljaren ansvarig för frakten till det att den överlämnats till speditören. Reglen är alltid (enl. INCOTERMS och NSAB) att den som hanterat godset sist är ansvarig för det. Dvs. speditören är ansvarig för godset till det att det når mottagaren.

Däremot så när det gäller ev. manko (dvs försvunnen vara) skall avsändaren (säljaren) anmäla och lösa detta mot speditören (eftersom mottagaren aldrig mottagit paketet och avsändaren har alla fraktuppgifter).
Om paketet eller godset är trasigt skall mottagaren anmäla detta till transportören. Helst neka att ta emot eller skriva under på chaufförens dokument eller platta att paketet var skadat. Om man tar emot ett skadat paket ska man även ta bild vid mottagningstillfället.
Så du ska åberopa INCOTERMS mellan två privatpersoner? 🤣
 
Så du ska åberopa INCOTERMS mellan två privatpersoner? 🤣
INCOTERMS gäller mot transportören. Inte mellan privatpersoner rimligtvis. Frågan gällde vem som ska lösa mot transportören. :banghead:
Och oavsett vad du som kund tycker kommer speditören referera till branchstandard. Gällande vilkor för relationen privatkund och speditör är även återgivna på ex PN, DHL, UPS etc. egen policy.
 
Senast ändrad:
INCOTERMS gäller mot transportören. Inte mellan privatpersoner rimligtvis. Frågan gällde vem som ska lösa mot transportören. :banghead:
Och oavsett vad du som kund tycker kommer speditören referera till branchstandard. Gällande vilkor för relationen privatkund och speditör är även återgivna på ex PN, DHL, UPS etc. egen policy.
Incoterms gäller inte i förhållandet mellan beställare av transport och transportören, Incoterms är primärt internationella standardvillkor för näringsidkare vid köp och sälj. Men jag tror vi kommer bort från frågan här, eftersom frågan handlar om riskövergången mellan två privatpersoner, i vilket fall köplagen gäller. Köplagen är, som du nog vet, dispositiv. Det är fullständigt självklart (tycker jag) att säljaren hjälper till så mycket denne kan att hålla köparen skadeslös om olyckan inträffar, eftersom det bara är säljaren som kan kräva ansvar från transportören (givet att säljaren beställt frakten), men det har inget med riskövergången mellan köpare och säljare att göra.
 
Incoterms gäller inte i förhållandet mellan beställare av transport och transportören, Incoterms är primärt internationella standardvillkor för näringsidkare vid köp och sälj.
Helt korrekt och möjligt jag var otydlig. Vad jag syftade till är att fraktbolagen följer samma princip när det gäller den som har hanterat godset sist i ledet.
Men jag tror vi kommer bort från frågan här, eftersom frågan handlar om riskövergången mellan två privatpersoner, i vilket fall köplagen gäller. Köplagen är, som du nog vet, dispositiv.
Här är vi helt eniga.
eftersom det bara är säljaren som kan kräva ansvar från transportören (givet att säljaren beställt frakten), men det har inget med riskövergången mellan köpare och säljare att göra.
Det är här det blir fel. Främst ska man skilja på om 1. varan saknas, i det fallet skall avsändaren anmäla detta 2. Om varan är skadad vid leveranstillfället. Antingen ska mottagren vägra ta emot paketet (även om de flesta bud insisterar på att man måste ta emot) eller ta emot varan men notera på chaufförens fraktdokument att skadan uppstått innan leveranstillfället.

Även Post Nord's regelverk stödjer detta
  • Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen. Hen har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Men om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom hen har det skadade godset.

Lagen är ganska tydlig om vad som gäller om man inte kommit överens om annat.

Riskens övergång​

13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.
Avlämnas varan inte i rätt tid och beror det på köparen eller något förhållande på hans sida, går risken över på köparen när säljaren har gjort vad som ankommer på honom för att avlämnandet skall kunna ske.
Skall köparen hämta varan på en annan plats än hos säljaren, går risken över när tiden för avlämnandet är inne och köparen har fått veta att varan finns tillgänglig för avhämtning.
14 § Risken går aldrig över på köparen förrän det genom märkning, anteckning i transportdokument eller på annat sätt har gjorts klart att varan är avsedd för köparen.
18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna. Första och andra styckena gäller inte, om uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt.
 
Helt korrekt och möjligt jag var otydlig. Vad jag syftade till är att fraktbolagen följer samma princip när det gäller den som har hanterat godset sist i ledet.

Här är vi helt eniga.

Det är här det blir fel. Främst ska man skilja på om 1. varan saknas, i det fallet skall avsändaren anmäla detta 2. Om varan är skadad vid leveranstillfället. Antingen ska mottagren vägra ta emot paketet (även om de flesta bud insisterar på att man måste ta emot) eller ta emot varan men notera på chaufförens fraktdokument att skadan uppstått innan leveranstillfället.

Även Post Nord's regelverk stödjer detta
  • Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen. Hen har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Men om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom hen har det skadade godset.

Lagen är ganska tydlig om vad som gäller om man inte kommit överens om annat.

Riskens övergång​

13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.
Avlämnas varan inte i rätt tid och beror det på köparen eller något förhållande på hans sida, går risken över på köparen när säljaren har gjort vad som ankommer på honom för att avlämnandet skall kunna ske.
Skall köparen hämta varan på en annan plats än hos säljaren, går risken över när tiden för avlämnandet är inne och köparen har fått veta att varan finns tillgänglig för avhämtning.
14 § Risken går aldrig över på köparen förrän det genom märkning, anteckning i transportdokument eller på annat sätt har gjorts klart att varan är avsedd för köparen.
18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna. Första och andra styckena gäller inte, om uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt.
Precis, och den frågan som diskuteras är det rimliga eller orimliga i att säljaren skickar på köparens ansvar, som villkor parterna emellan.
 
Precis, och den frågan som diskuteras är det rimliga eller orimliga i att säljaren skickar på köparens ansvar, som villkor parterna emellan.
Möjligt vi diskuterar olika saker. Min kommentar byggde på att någon drog slutsatsen att om man frakten är inkluderad i prissättningen så är man ansvarig. Vilket jag tror vi är överens om inte spelar någon roll här.
 
Tillbaka
Topp