Helt korrekt och möjligt jag var otydlig. Vad jag syftade till är att fraktbolagen följer samma princip när det gäller den som har hanterat godset sist i ledet.
Här är vi helt eniga.
Det är här det blir fel. Främst ska man skilja på om 1. varan saknas, i det fallet skall avsändaren anmäla detta 2. Om varan är skadad vid leveranstillfället. Antingen ska mottagren vägra ta emot paketet (även om de flesta bud insisterar på att man måste ta emot) eller ta emot varan men notera på chaufförens fraktdokument att skadan uppstått innan leveranstillfället.
Även Post Nord's regelverk stödjer detta
- Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen. Hen har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Men om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom hen har det skadade godset.
Läs igenom checklistan med information som är bra att känna till, innan du reklamerar.
www.postnord.se
Lagen är ganska tydlig om vad som gäller om man inte kommit överens om annat.
Riskens övergång
13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller
7 §.
Avlämnas varan inte i rätt tid och beror det på köparen eller något förhållande på hans sida, går risken över på köparen när säljaren har gjort vad som ankommer på honom för att avlämnandet skall kunna ske.
Skall köparen hämta varan på en annan plats än hos säljaren, går risken över när tiden för avlämnandet är inne och köparen har fått veta att varan finns tillgänglig för avhämtning.
14 § Risken går aldrig över på köparen förrän det genom märkning, anteckning i transportdokument eller på annat sätt har gjorts klart att varan är avsedd för köparen.
18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna. Första och andra styckena gäller inte, om uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt.