Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Eftersom du själv är så oerhört noga med regler så är det ju lite lustigt att du själv hänger ut en enskild annons i en tråd där det uttryckligen inte ska hängas ut annonser?5 papp krav till ett vettigt pris. Ge inte upp!
Om vi säger så här då….Rent hypotetiskt och inte relaterat till någon särskild annons.Eftersom du själv är så oerhört noga med regler så är det ju lite lustigt att du själv hänger ut en enskild annons i en tråd där det uttryckligen inte ska hängas ut annonser?
Jag tycker folk ska vara fria att sätta vilket pris som helst i sina egna annonser. Är priset för högt så säljs den inte och det är inte mer med det.Om vi säger så här då….Rent hypotetiskt och inte relaterat till någon särskild annons.
Vad tycker du själv om att någon lägger ut en klocka för 15k över marknadspris (40/55k), bumpar i princip varje dag, för att därefter sänka den 10k efter någon månad?
Självklart! Viktigt att passa på att kommentera när andra inte följer reglerna. Gärna argt också. Tur att du inte missade detta tillfälle.Men poängen med mitt inlägg var att du, som är väldigt noga med att argt påpeka när andra gör minsta fel, kanske skulle följa reglerna själv.
Bara 44 gånger. Sjukt billig för övrigt. Konstigt att ingen knep den innan priset gick upp en tusing igen.Generöst av dig! Hur många gånger är den prisbumpad åt olika håll efter den sista prisbumpen förresten? Jag trodde att Vincent B var ohotad mästare i att fortsätta justera priset efter den sista prisbumpen men jag börjar tro att han fått konkurrens.
Älskar den här tråden så jag var tvungen att höja priset innan/efter jag drog tillbaka den för att se om @Highvalley skulle nappaBara 44 gånger. Sjukt billig för övrigt. Konstigt att ingen knep den innan priset gick upp en tusing igen.
Ja prisnivån i sig har jag inga synpunkter på. Trevlig klocka också. Störde mig bara på annonsupplägget med jojopriser och "sista prisbump".Bara 44 gånger. Sjukt billig för övrigt. Konstigt att ingen knep den innan priset gick upp en tusing igen.
Haha! Missade det helt. @yonsson kanske kan sammanställa en komplett tabell över alla prisförändringar så som han gjorde när @ANALOGUE sålde Submariner.Älskar den här tråden så jag var tvungen att höja priset innan/efter jag drog tillbaka den för att se om @Highvalley skulle nappa![]()
Om @yonsson gör den som bild så lovar jag att jag lägger in den som min profilbild
Du jämför seriöst mina inlägg med dina återkommande fylleinlägg om manliga kroppsdelar? Om du inte förstår skillnaden så det är nog färdigdiskuterat.
Detta har jag missat. Vilken tråd var det? Manliga kroppsdelar är något av ett specialintresse för mig...Du jämför seriöst mina inlägg med dina återkommande fylleinlägg om manliga kroppsdelar? Om du inte förstår skillnaden så det är nog färdigdiskuterat.
Du jämför seriöst mina inlägg med dina återkommande fylleinlägg om manliga kroppsdelar? Om du inte förstår skillnaden så det är nog färdigdiskuterat.
Bra idé! Personligen hade jag nog valt att ha den som omslagsbild pä profilen men det är ju såklart en smaksak. Jag lovar att försöka sätta mig in i hur man gör ett snyggt diagram om jag bara får siffrorna. Det måste ju finnas något smidigt gratisverktyg för det nuförtiden som till och med jag klarar av att hantera.Om @yonsson gör den som bild så lovar jag att jag lägger in den som min profilbild![]()
Jag har ju ett liv och ett riktigt arbeta att missköta, så känns inte riktigt prio.Bra idé! Personligen hade jag nog valt att ha den som omslagsbild pä profilen men det är ju såklart en smaksak. Jag lovar att försöka sätta mig in i hur man gör ett snyggt diagram om jag bara får siffrorna. Det måste ju finnas något smidigt gratisverktyg för det nuförtiden som till och med jag klarar av att hantera.
@yonsson även motsvarande prisbarometer för Hublot MDM 36 mm i guld och snål vore festligt att se om du har tid och lust.![]()
Det låter väldigt rimligt.Jag har ju ett liv och ett riktigt arbeta att missköta, så känns inte riktigt prio.![]()
Kan tyckas konstigt, men kan uppleva att det är bättre att inkludera en frakttyp (rimlig säkerhet ex spårbar etc.) i priset. Om köparen vill ha något annat om billigare får denne antingen stå risken eller betala extra för ett dyrare alternativ.Förstår inte riktigt trots att det verkar relativt vanligt; Säljes helst f2f i stad si och så bla bla men kan även skickas. "På egen risk" då. Även när värdet lätt skulle kunna täckas av försändelsen.
Om den kan skickas, varför då nämna att man helst inte gör det? Menas det att teoretiskt kan den skickas men i praktiken enbart om ingen annan vill ha klockan trots ihärdiga försök kan man eventuellt skicka om penganöden blir för stor? Eller om man betalar extra mycket mer eller vad?
Försöker inte raljera, förstår uppriktigt inte hur man ska uppfatta det. Men det skulle mycket till innan jag tiggde om att nån skulle sälja till mig om de var ovilliga och hellre sålde till andra av ena eller andra orsaken. Struntar i såna annonser.
Har jag sagt det förut? Minns inte. Kanske.
'På egen risk' och att man 'helst gör affär F2F' antyder väl att man inte är villig att ta ansvar för postens slarv och förvarnar om att ifall det blir tvist ska köparen inte förvänta sig att man offrar sin egen plånbok för hens skull.Förstår inte riktigt trots att det verkar relativt vanligt; Säljes helst f2f i stad si och så bla bla men kan även skickas. "På egen risk" då. Även när värdet lätt skulle kunna täckas av försändelsen.
Om den kan skickas, varför då nämna att man helst inte gör det? Menas det att teoretiskt kan den skickas men i praktiken enbart om ingen annan vill ha klockan trots ihärdiga försök kan man eventuellt skicka om penganöden blir för stor? Eller om man betalar extra mycket mer eller vad?
Försöker inte raljera, förstår uppriktigt inte hur man ska uppfatta det. Men det skulle mycket till innan jag tiggde om att nån skulle sälja till mig om de var ovilliga och hellre sålde till andra av ena eller andra orsaken. Struntar i såna annonser.
Har vi ens ett enda dokumenterat fall på forumet där man fått pengar utbetalt av postnord vid frakt av begagnad klocka? Även kring värdefrakt tvistas det om huruvida det täcker klockor eller inte.Kan tyckas konstigt, men kan uppleva att det är bättre att inkludera en frakttyp (rimlig säkerhet ex spårbar etc.) i priset. Om köparen vill ha något annat om billigare får denne antingen stå risken eller betala extra för ett dyrare alternativ.
Finns väl ett par trådar där köparen bett om att få den ett par hundra billigare och bett säljaren att skicka med ett billigare fraktsätt? Klockan har försvunnit och sedan har det blivit ett himla liv för att den varken varit spårbar, försäkrad etc.
Det är väl det det inte är, att lätt täcka värdet med försäkring för försändelsen. Minns aldrig hur det ligger till med det där, täcker PostNords värdefrakt klockans värde? Eftersom de försäkrar 0 kronor om värdet överstiger försäkringsgränsen så är det ju väldigt noga med att det blir rätt. Om nu försäkringen för PostNord värde täcker så är det bara vissa (företagscenter?) som ens kan ta emot paket med den frakttypen. Och så måste man ha emballage, kartong av vettig storlek. Riktigt stök det där.Förstår inte riktigt trots att det verkar relativt vanligt; Säljes helst f2f i stad si och så bla bla men kan även skickas. "På egen risk" då. Även när värdet lätt skulle kunna täckas av försändelsen.
Aldrig settHar vi ens ett enda dokumenterat fall på forumet där man fått pengar utbetalt av postnord vid frakt av begagnad klocka? Även kring värdefrakt tvistas det om huruvida det täcker klockor eller inte.
Jag har fått kompensation på Postnords REK frakt 2 gånger när försändelserna försvunnit, en gång inrikes på deras REK 10.000kr och en gång utomlands med deras REK 2000kr.Aldrig sett
Men visst måste både nyvärdet och begagnade marknadsvärdet understiga summan Postnord kan ersätta en?Jag har fått kompensation på Postnords REK frakt 2 gånger när försändelserna försvunnit, en gång inrikes på deras REK 10.000kr och en gång utomlands med deras REK 2000kr.
En gång fick jag ingen ersättning alls på en utrikes försändelsen då jag inte kunde intyga att innehållet var värt under de max 2000 kronorna, det var inte en försäljning och mitt butikskvitto när delen var ny var på 2500kr så det var det enda värdet de gick på dvs inte begagnade "marknadsvärdet".
Det är väl det det inte är, att lätt täcka värdet med försäkring för försändelsen. Minns aldrig hur det ligger till med det där, täcker PostNords värdefrakt klockans värde? Eftersom de försäkrar 0 kronor om värdet överstiger försäkringsgränsen så är det ju väldigt noga med att det blir rätt. Om nu försäkringen för PostNord värde täcker så är det bara vissa (företagscenter?) som ens kan ta emot paket med den frakttypen. Och så måste man ha emballage, kartong av vettig storlek. Riktigt stök det där.
EDIT: Rekommenderat försäkrar upp till 10 000 kr, överstiger värdet 10 000 kr försäkras 5 000 kr. Värde försäkrar upp till 50 000 kr men 0 kr om värdet överstiger 50 000 kr. Om det är någon som är ok med det och ändå vill få klockan skickat så kan man ju i undantagsfall diskutera det, inget är helt omöjligt, men jag tycker (och använder det själv) att det är helt rimligt att flagga för att man primärt vill träffas F2F.Nej är det så att om postnord inte täcker ett rimligt satt värde exempelvis det som betalats upp till värdegränsen som de väl brukat gjort tidigare(?) kan det förstås vara olämpligt att skicka. Har inte hört talats om det förr.
Och har man inte tillgång till kartong och tejp o allt vad man nu kan behöva använda och har långt till förstagscenter att försöka ta sig till, då blir det ju bökigt. Då skulle jag nog helt enkelt skriva att jag inte skickar.
Men frågan var väl mer varför man inte skriver det i så fall, och vad "kan skickas men helst inte" innebär. Tycker det står på klockor som går inom rek-gränsen lika ofta. Har rek blivit så riskabelt att man måste varna för att reken kommer bort och dessutom utan ersättning?
Var ju ett bra tag sen jag skickade nåt i nån omfattning att tala om . Men har skickat säkert hundratals tidigare under mitt liv. Betraktades som nära bombsäkert i praktiken. Tror aldrig nåt försvunnit för mig, varken in eller ut.
Ja deras tolkning i mitt fall var det då jag inte kunde styrka på ett begagnat marknadsvärde mer än att påvisa andra annonseringar av samma produkt. Eftersom jag inte sålde innehållet till mottagaren hade jag inget kvitto att styrka marknadsvärdet i mitt fall.Men visst måste både nyvärdet och begagnade marknadsvärdet understiga summan Postnord kan ersätta en?
Tejpen på värde är borttagen sen ett tag tillbaka.REK har kommit bort men jag har inte hört om en enda fall av Värde som har kommit bort ! Jag lever i tron att det är STOR skillnad i hanteringen mellan REK och Värde. REK skickas från ett ombud till ett annat (Coop/Willys/ICA...), Postnord hämtar och lämnar hos respektive ombud och paketet åker ihop/sorteras med alla andra försändelser. Värde åker från ett Postnord företagscenter till ett annat. Fraktas i egna, låsta burar. Sorteras för sig i deras terminaler (väl?). Värdetejp som omöjliggör öppnande av paketet utan att det syns.
Skall man nu chansa på att skicka sin klocka man har sålt för 100K så skall man ändå välja Värde även om Postnord är tydliga med att det då är oförsäkrat. Det känns rejält mycket säkrare än REK.