• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Många Grand Seiko ute till försäljning just nu. Är det någon särskild anledning eller bara en tillfällighet?

Nej, jag fetade det du valde att ignorera för att kunna knåpa ihop din nidbild av vad jag skrivit. Hoppas och tror att du inte är så dum att du verkligen inte förstår det. :)

Haha okej. Du skrev "När någon säljer t ex en Tissot så ryker till och med tillverkarens eget namn på färgen" och om det handlar om töntiga smeknamn snarare än färg så vet jag inte om du läste ditt eget meddelande innan du postade. Precis som jag redan skrev så förekommer ju "signal red" och "olive green" med flera ganska frekvent. 😊

Vilka är undantagen då? Det sker ju ibland. Skulle man kunna komplettera reglerna med en lista på de nyanser som är förbjudna i rubriker?
Regel 16 är redan aslång. Det går inte skriva alla undantag.
"Seiko original aftermarket" lät ju konstigt.

Seikodykaren har varken originalinlägg eller originaltavla elller visare.

Signerad icke-originaltavla är med andra ord förfalskning.
Raderas såklart.
Nu är ju tex "spider webb" inget hittepå oavsett din personliga åsikt så om "olive och grape dial"funkar så borde ju stick dial oxå funka men det kanske oxå är hittepå 🤦🤦
Det är sådant som kan stå i annonsen, inte i rubriken. Stor skillnad mot att skriva ”SM 300 svart”.

Haha okej. Du skrev "När någon säljer t ex en Tissot så ryker till och med tillverkarens eget namn på färgen" och om det handlar om töntiga smeknamn snarare än färg så vet jag inte om du läste ditt eget meddelande innan du postade. 😊
Ja men exemplet med Tissotrubriken är inget jag hittat på utan något som faktiskt hänt. Men om vi lämnar ditt halmgubbande kring vad du menar att jag ska ha skrivit därhän så framstår det ju som att du trots allt kan ha någon slags poäng här. Om rubrikerna du tar upp som exempel förblir orörda verkar det väl som att modereringen redan blivit lite mer konsekvent. En positiv utveckling i så fall tycker jag. :)

Ja men exemplet med Tissotrubriken är inget jag hittat på utan något som faktiskt hänt. Men om vi lämnar ditt halmgubbande kring vad du menar att jag ska ha skrivit därhän så framstår det ju som att du trots allt kan ha någon slags poäng här. Om rubrikerna du tar upp som exempel förblir orörda verkar det väl som att modereringen redan blivit lite mer konsekvent. En positiv utveckling i så fall tycker jag. :)

Tänk vad härligt att du läste det jag faktiskt skrev och kom fram till att det stod nåt annat än du först tyckte att det gjorde. Tänk om fler personer gjorde så 😊

Tänk vad härligt att du läste det jag faktiskt skrev och kom fram till att det stod nåt annat än du först tyckte att det gjorde. Tänk om fler personer gjorde så 😊
Lägg ner nu. Det roar inte mig och jag tvivlar på att det roar någon annan. Alla kan läsa vad jag faktiskt skrivit och jämföra med dina taffliga fultolkningar.

Regel 16 är redan aslång. Det går inte skriva alla undantag.
Jag menade inte regel 16 generellt utan syftade på undantag från att det är okej att skriva ut färg i rubriken. Men angående regel 16 så är det nog ofta så att om en regel behöver så många undantag att det blir för jobbigt att skriva ut alla så är det nog regeln i sig som behöver ses över. Jag föreställer mig att det skulle minska arbetsbördan för moderatorerna om det fanns regler som var så enkla att det vore praktiskt genomförbart att publicera dem.

Jag menade inte regel 16 generellt utan syftade på undantag från att det är okej att skriva ut färg i rubriken. Men angående regel 16 så är det nog ofta så att om en regel behöver så många undantag att det blir för jobbigt att skriva ut alla så är det nog regeln i sig som behöver ses över. Jag föreställer mig att det skulle minska arbetsbördan för moderatorerna om det fanns regler som var så enkla att det vore praktiskt genomförbart att publicera dem.
De flesta verkar förstå regeln.

Lägg ner nu. Det roar inte mig och jag tvivlar på att det roar någon annan. Alla kan läsa vad jag faktiskt skrivit och jämföra med dina taffliga fultolkningar.
Det är ju det som är grejen. Jag har inte "tolkat" något som du skrivit. Jag har bara kontrasterat några av dina påstenden med exempel från verkligheten.

Jag tycker du har en rätt tråkig inställning faktiskt. Regeln är inte diffus.
Mja, tråkig och tråkig... Skrapar du på ytan så finner du nog en del konstruktivitet under min gnälliga ton. Jag tycker reglerna i stort sett är utmärkt bra. Men de brister i förutsägbarhet. Jag tror som sagt att det blir mindre jobb och bättre stämning på forumet om man utformar en regler som gör att det går att förutsäga om en rubrik resulterar i att annonsen redigeras eller raderas. Att du avfärdar förslaget och låtsas som att det är några få som inte klarar av att tolka en glasklar regel gör ju inte att de som bryter mot den blir färre...

Mja, tråkig och tråkig... Skrapar du på ytan så finner du nog en del konstruktivitet under min gnälliga ton. Jag tycker reglerna i stort sett är utmärkt bra. Men de brister i förutsägbarhet. Jag tror som sagt att det blir mindre jobb och bättre stämning på forumet om man utformar en regler som gör att det går att förutsäga om en rubrik resulterar i att annonsen redigeras eller raderas. Att du avfärdar förslaget och låtsas som att det är några få som inte klarar av att tolka en glasklar regel gör ju inte att de som bryter mot den blir färre...
Du kommer aldrig att kunna ta fram ett regelverk som alla begriper. Tro mig, jag har varit chef över 250 personer och det går inte att skapa system som alla förstår och rättar sig efter. Det man rekommenderas göra enligt en universitetsutbildning jag gick i ledarskap är att inse att 5% aldrig kommer att komma med på båten. 5% kommer alltid att älska allt man gör. De däremellan ska man jobba med för de kan få med de som som bara är lite emot att bli neutrala eller för, men de som är helt emot behöver man krasst göra sig av med.

Nej, jag fetade det du valde att ignorera för att kunna knåpa ihop din nidbild av vad jag skrivit. Hoppas och tror att du inte är så dum att du verkligen inte förstår det. :)
Vad sägs om @Denke s musikalitet ist?

Bråka om saker på ett forum för klockor känns ganska omusikaliskt.

Det givna svaret:
-vadå, jag bråkar inte??????

Det svaret är inte musikaliskt.

Givetvis fri prissättning och upp till var och en vad man vill betala. Men när det läggs ut en av årets nya BB modeller för list som man vet köptes för långt under list (tidigare annons). Säljaren sänker sedan priset till "under list" (men över vad tidigare säljaren lade ut den för) utan att ens indikera en prisjustering. Bara med referens till vad C24 priset är. Får en att undra vad mer säljaren skarvar på. Som sagt, fri prissättning, men osnyggt oavsett. 🤷🏻‍♂️

Ni som uppenbart har koll på priser - betalar folk på allvar 365 papp för en 116500?

Ni som uppenbart har koll på priser - betalar folk på allvar 365 papp för en 116500?

Vettefasiken vad som är värst. Priset eller att man låtit den ligga plastad i garderoben i tre år 🤷🏻‍♂️

Nej kommer inte att hända

Hur man tjänar 3k på några dagar:

Ursprungsannons:

Ursprungsannons:
- Ja, eftersom säljaren trodde att den behövde servas, men köparen visste att man oftast kan justera tidsavvikelsen med kronan. Kunskap är värdefullt Ibland 🙂

Senast ändrad:

Ursprungsannons:
Ja han och han blev så glad över att slippa serva så han bestämde sig genast för att sälja den 😄

Nu förenklas det ordentligt tycker jag.
Det tar betydligt mer tid än 5 min. att köpa och sen sälja en klocka och få in pengarna.
Hade han dessutom haft otur kunde klockan behövt en riktig service och han hade inte tjänat något.

Syftade inte på hela säljprocessen utan specifikt hur lång tid det tar att söka och läsa sig till information.

Tillbaka
Topp