Domstol ytterstOch hur får du en privatperson ( som inte vill) följa köplagen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Domstol ytterstOch hur får du en privatperson ( som inte vill) följa köplagen?
Ja det var min slutsats och poäng också.Domstol ytterst
Det är min bild också - kanske inte exakt de siffrorna men det är oväsentligt, poängen är densamma. Och ser man att det är DEN proceduren man sannolikt har att vänta OM det skulle bli något knas med affären så tappar man lite lusten att göra just den affären.Ja det var min slutsats och poäng också.
Men dit orkar 99,97% av alla missnöjda köpare inte ta det oavsett hur rätt de lagligen har om säljaren inte är samarbetsvillig vid en eventuell tvist.
Inte för att vara sån (för jag gillar din inställning), men det här med att köpa köparen som säljare, eller köpa säljaren då man är köpare, har upprepats många gånger i många trådar då strul uppstått. Nu vet ju de flesta kanske att GG-trådarna sällan innehåller struliga omdömen (endast goda) då de verkar lösas vid sidan om, men visst ska väl en gedigen GG-tråd vara ett riktmärke ändå?Där är vi olika - jag tycker det är självklart att sälja till den som först hör av sig, givet att det inte är en strulputte så klart. Lite så jag själv skulle vilja bli behandlad.
Det ingår några tår också, värt att nämna. Dyrt för att vara fotbilder, vet flera som kränger billigareDet finns en klocka till salu nu från 2024. Jag tror det är en klocka men bilderna lämnar lite att önska. Kan vara ett dyrt armband
Nu saknar jag skrattemojin...Det ingår några tår också, värt att nämna. Dyrt för att vara fotbilder, vet flera som kränger billigare
Ingen retur. Som hittat.Det finns en klocka till salu nu från 2024. Jag tror det är en klocka men bilderna lämnar lite att önska. Kan vara ett dyrt armband
Det finns en klocka till salu nu från 2024. Jag tror det är en klocka men bilderna lämnar lite att önska. Kan vara ett dyrt armband
Det är därför jag konsekvent skalar bort ”nej”, ”om ej äkta” osv som returpolicy oavsett pris. Säljer folk klockor utan att veta om de är äkta?Inte för att vara sån (för jag gillar din inställning), men det här med att köpa köparen som säljare, eller köpa säljaren då man är köpare, har upprepats många gånger i många trådar då strul uppstått. Nu vet ju de flesta kanske att GG-trådarna sällan innehåller struliga omdömen (endast goda) då de verkar lösas vid sidan om, men visst ska väl en gedigen GG-tråd vara ett riktmärke ändå?
"Om ej äkta" är ju bra märkligDet är därför jag konsekvent skalar bort ”nej”, ”om ej äkta” osv som returpolicy oavsett pris. Säljer folk klockor utan att veta om de är äkta?
Sållar även bort samtliga annonser på klockor där köparen står för fraktrisk och fraktkostnad (sjukt snålt på klockor för över 1000kr och jag kan inte ta ansvar för hur du packar).
Får fortfarande PTSD från när en medlem skickade en Rolex 1675 ovadderad i en grön postenpåse utan spårbarhet eftersom ”det har aldrig varit problem tidigare”.
"På köparens risk" vad gäller frakt har ju typ blivit praxis här. Tycker det är skitdumt för om något skulle hända är det ju ändå sändaren som ska styra upp allt om ett paket försvinner/skadas.Det är därför jag konsekvent skalar bort ”nej”, ”om ej äkta” osv som returpolicy oavsett pris. Säljer folk klockor utan att veta om de är äkta?
Sållar även bort samtliga annonser på klockor där köparen står för fraktrisk och fraktkostnad (sjukt snålt på klockor för över 1000kr och jag kan inte ta ansvar för hur du packar).
Får fortfarande PTSD från när en medlem skickade en Rolex 1675 ovadderad i en grön postenpåse utan spårbarhet eftersom ”det har aldrig varit problem tidigare”.
Inte om det är vintage och man syftar till 100%. Kan man ju iofs skriva ut då."Om ej äkta" är ju bra märklig![]()
En sak att hjälpa till och en annan att stå för risken. Tycker inte att det är orimligt att köparen tar den risken."På köparens risk" vad gäller frakt har ju typ blivit praxis här. Tycker det är skitdumt för om något skulle hända är det ju ändå sändaren som ska styra upp allt om ett paket försvinner/skadas.
Ok, möjligen då kanske, vintage är utanför min zon. Men märkligt hur som tänker ändå.Inte om det är vintage och man syftar till 100%. Kan man ju iofs skriva ut då.
Sedan har tex kaplans/sefina sålt moderna fake. Typ alla auktionshus sålt vintagefake. Så att då förtydliga att man tar retur om man gjort bort sig är inte få märkligt. Iofs självklart men ör inland många självklara saker som måste skrivas ut i text.Ok, möjligen då kanske, vintage är utanför min zon. Men märkligt hur som tänker ändå.
I din lilla värld kanske, men inte i andras. Många som tex inte vill skicka men ändå går med på det för köparens skull. Det är alltid en glidande skala.Det är alltid den som skickar som har ansvar för paketet tills det att mottagaren har tagit emot det. Det är faktiskt helt orimligt att köparen ska ta på sig det. Att en vintageklocka har utbytta delar gör den inte till fake. Det gör däremot förmodligen att den är värd mindre pengar och då bör det klargöras extremt noga i text vad som inte är original.
Fast det blir krångligt om nåt skulle hända. Ena parten ska sköta ev. anmälan, ersättning från transportbolag etc och den andra ligger ute med massa pengar och kan inte göra någonting. Personligen hade det känts mycket otryggt, är ju hyfsat säker på att man ligger på mer om det var ens egna pengar som var i knipa snarare än någon annans.En sak att hjälpa till och en annan att stå för risken. Tycker inte att det är orimligt att köparen tar den risken.
Det går alldeles utmärkt att som privatpersoner (exempelvis i ett klockköp) avtala bort köplagens bestämmelser om exempelvis reklamation. Det är därför åtminstone jag tycker att detta med returrätt/ångerrätt i annonser blir lite otydligt ibland.Och hur får du en privatperson ( som inte vill) följa köplagen?
Hehe, men jag reserverade mig ju för att regeln inte gäller strulpellar - tänker att det visar sig snabbt. Men jag gillar tanken på first come first serve - det är ju motsatsen mot det som drivit 78 sidor och 78 miljoner tårar i Rolex-tråden. Först (vettiga) på plats får förtur att köpa.Inte för att vara sån (för jag gillar din inställning), men det här med att köpa köparen som säljare, eller köpa säljaren då man är köpare, har upprepats många gånger i många trådar då strul uppstått. Nu vet ju de flesta kanske att GG-trådarna sällan innehåller struliga omdömen (endast goda) då de verkar lösas vid sidan om, men visst ska väl en gedigen GG-tråd vara ett riktmärke ändå?
Helt absurt att dom tagit bort skrattreaktionen så får väl göra såhär istället;Haha, årets garv...!
Kränkt användare som fick flera ledsna smileys på en aktiv annons, ger igen genom att söka upp och sätta ledsna smileys på både avslutade och aktiva annonser.
Nu fick vi!![]()
Just lådor och tags och annat krims krams tycker jag faktiskt är helt ok att komplettera medAnnons som ligger ute till salu nu. Klocka som jag bytte bort för två veckor sedan som head only men som nu säljs med låda och tag. Borde det inte framgå av annonsen att det inte är lådan och taggen som följde med klockan som ny eller bryr man sig inte om det som köpare och är bara glad att tag och låda följer med?
Haha, årets garv...!
Kränkt användare som fick flera ledsna smileys på en aktiv annons, ger igen genom att söka upp och sätta ledsna smileys på både avslutade och aktiva annonser.
Nu fick vi!![]()
Kanske slutar med att jag gör en emotionell exit från KS efter dettaAkta dig nu, nu kommer dina inlägg bli överöst med ledsna ansikten![]()
Suben med gummi?Annons som ligger ute till salu nu. Klocka som jag bytte bort för två veckor sedan som head only men som nu säljs med låda och tag. Borde det inte framgå av annonsen att det inte är lådan och taggen som följde med klockan som ny eller bryr man sig inte om det som köpare och är bara glad att tag och låda följer med?