• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Det är det man inte behöver ha enligt köplagen och den blir ju tillämplig på så gott som alla distansaffärer här. Korrekt köpt frakt och inlämnat till Postnords ombud = ansvaret övergår till köparen.
Är köpet inom samma ort (oftast samma kommun) sker avlämnandet och riskövergången till köparen först när varan överlämnas till köparen. Är det däremot ett distansköp sker avlämnandet och således även riskövergången när säljaren lämnar varan till en oberoende transportör. Det är då köparen som bär ansvaret för varan om den går sönder eller tappas bort under transporten.

Det ser riktigt tråkigt ut med text som "frakt sker på köparens ansvar och risk" men faktum är att det kanske behövs? Jag har dock aldrig skrivit så. Som säljare är man beställare av frakten och därmed får man givetvis ta på sig att reklamera om det inte kommit fram men det är ju inte samma sak som att ta "ansvar" för den.

Som säljare tar jag ansvar såtillvida att jag alltid skickar försäkrat över ett visst belopp, jag har inkluderat REK i försäljningar från runt 3K och uppåt och Värde när det varit 25-50K (tidigare 10-50K). Har ännu aldrig ställts inför att skicka vid ett sälj över 50K men har stark ovilja till att göra det med Värde när det då blir helt oförsäkrat. Jag vill verkligen vara seriös och ta ansvar vid mina försäljningar men jag kan liksom inte ta hela smällen att sälja en klocka för säg 60K, skicka Värde och paketet blir stulet innan det når köparen.

Efter att ha sålt många klockor med frakt, värde ibland över 100tkr, är jag extremt noga med att försäkra klockan som skickas till dess fulla belop så att man undviker svåra situationer med borttappade paket. Det som oroar mig är ifall köparen skulle hävda att det fanns en tegelsten i paketet, vet inte hur man skulle hantera en sådan situation. Därför säljer jag bara dyrare klockor till köpare med referenser och tar alltid ett samtal för att känna av affären och köparen innan några större pengar överlämnas.

Försäkra alltid frakten! Fota eller filma när ni packar lådan också, kan jag rekommendera bara för att vara på den säkra sidan. Preaching to the quoir säkert, men tänkte bara nämna det. Blev bränd en gång nämligen, trist men det är ofta så man lär sig.

Efter att ha sålt många klockor med frakt, värde ibland över 100tkr, är jag extremt noga med att försäkra klockan som skickas till dess fulla belop så att man undviker svåra situationer med borttappade paket. Det som oroar mig är ifall köparen skulle hävda att det fanns en tegelsten i paketet, vet inte hur man skulle hantera en sådan situation. Därför säljer jag bara dyrare klockor till köpare med referenser och tar alltid ett samtal för att känna av affären och köparen innan några större pengar överlämnas.

Försäkra alltid frakten! Fota eller filma när ni packar lådan också, kan jag rekommendera bara för att vara på den säkra sidan. Preaching to the quoir säkert, men tänkte bara nämna det. Blev bränd en gång nämligen, trist men det är ofta så man lär sig.
Vilken försäkring brukar du använda? Tittade precis på DHL och Schenker, båda har undantag för att försäkringen inte gäller klockor :(

Vilken försäkring brukar du använda? Tittade precis på DHL och Schenker, båda har undantag för att försäkringen inte gäller klockor :(
Samma fråga här. Läst ett gäng trådar genom åren och det har landat i Postnord Värde för 25-50K och över det är det F2F som gäller.

Jag pratade med IFs kundtjänst häromdagen, där sa de att deras transportförsäkring täcker klockor upp till1M.
Köper du frakt genom fraktjakt så kan man köpa till den billigt, eller separat direkt från IF.

Det är nog klokt att få uppgiften bekräftad från dem dock, jag bandade mitt samtal med dem för att kunna vara säker.

Ligger en Speedy Broad Arrow ute nu som ska skeppas från Finland med "Frakt på köparens risk och ansvar" och detta uttryck skaver rejält i mig.
Låt säga att jag swishar 50 k och sen blir det problem, kanske till och med att klockan försvinner, då är det alltså mitt ansvar? Nog för att jag börjat bli gubbgnällig, men när det gäller själva frakten tycker jag att man som säljare har ett stort ansvar, särskilt i den här prisklassen. Frakten innefattar ju mycket som att säkerställa proffsig paketering, korrekt adress, inlämning och sedan följa upp och uppdatera köparen etc...

Ligger en Speedy Broad Arrow ute nu som ska skeppas från Finland med "Frakt på köparens risk och ansvar" och detta uttryck skaver rejält i mig.
Låt säga att jag swishar 50 k och sen blir det problem, kanske till och med att klockan försvinner, då är det alltså mitt ansvar? Nog för att jag börjat bli gubbgnällig, men när det gäller själva frakten tycker jag att man som säljare har ett stort ansvar, särskilt i den här prisklassen. Frakten innefattar ju mycket som att säkerställa proffsig paketering, korrekt adress, inlämning och sedan följa upp och uppdatera köparen etc...
Köp inte då? Säljaren vill inte heller stå för risken.

Det där är ju samma diskussion vi hade för bara någon sida sen? Kort sagt finns inga säljare som är beredda att ta risken för postens hantering så om du som köpare inte vill sätta dig i bilen och åka så har du inte så mycket val om du vill ha en viss klocka.

Förstår vad du menar men tycker det är en förenkling av hela diskussionen. Syftet med K&S är ju att vi ska kunna göra trygga och tydliga affärer med varandra.
En affär blir inte totalt sett tryggare bara för att ena parten står för risken? Tyckte även säljaren var tydlig?

Senast ändrad:
Det hela slutar ju med att affären inte blir av. Så frågan kanske bör ställas - hur skickar man en klocka försäkrad på ett bra sätt? Posten Värde, visst men det funkar bara upp till 50k. Jag tittade på DHLs försäkring, den täcker inte klockor alls. HUR ska jag som säljare av en klocka för över 50k skicka den på ett försäkrat sätt?

• Like
Reactions: E.T
Ingen landar i något användbart för privatpersoner för frakter över 50k?
Tyvärr finns det inga andra lösningar än väldigt dyra tredjepartsförsäkringar om jag förstått det rätt.

Sen kan jag tycka att köper ma en klocka för över 50kkr så kan det ligga i både köparens och säljarens intresse att få till ett fysiskt möte. Resekostnaden blir sällan många procent av kostnaden för klockan.

Ingen landar i något användbart för privatpersoner för frakter över 50k?
Jo, antingen köp frakt av tredjepart (ex fraktjakt) så får du indirekt tillgång till företagsförsäkringar, eller köp separat transportförsäkring av IF som privatperson.

Enligt IFs kundtjänst täcks klockor upp till en miljon. (Se till att få det skriftligt).

Nu svarar jag lite sent men DHL express godkänner klockor! Det är ett helt annat bolag än ”vanliga” DHL (jäkligt lätt för oss konsumenter att veta det). De skickar utomlands och paketet kommer dagen efter!

Nu svarar jag lite sent men DHL express godkänner klockor! Det är ett helt annat bolag än ”vanliga” DHL (jäkligt lätt för oss konsumenter att veta det). De skickar utomlands och paketet kommer dagen efter!
Det stämmer; Mr Jones Watches använder tex DHL Express. Väldigt smidigt.

Screenshot_20231117_171110_Chrome.png

Är det bara inom Sverige? för ska de utomlands är det ett maxvärde 5k euro hos DHL express, de kräver intyg på värde och har tom. för mig att klockor ej var godkännt gods pga rånrisk

Är det bara inom Sverige? för ska de utomlands är det ett maxvärde 5k euro hos DHL express, de kräver intyg på värde och har tom. för mig att klockor ej var godkännt gods pga rånrisk
Och det skrivs även något om "dress watches" som inte godkänns.
Hittills har det gått bra men jag skulle inte vilja hamna i konflikt med något av bolagen.

Det stämmer; Mr Jones Watches använder tex DHL Express. Väldigt smidigt.

Screenshot_20231117_171110_Chrome.png

Företag har alltid kunnat försäkra med DHL. Billiga klockor har alla kunnat skicka.

Jag är förvånad att det verkar så pass vanligt att repor på stålboetter är så svåra att få med på bild i annonser. Tycker det brukar vara tvärtom annars, minsta repa blir lätt iögonfallande.
Hur vet man att repan finns om den inte syns?

Min annons blev blev bortplockad pga brott mot regel 16. Hade inte koll på det och det hade varit klädsamt om jag fått anmaning att vidta rättelse men så blev det inte.
Trist

Om man efter pb ligger ca 20k för högt på en klocka för drygt 50k men säger att klockan kommer få gå till handlare undrar jag om marginalen verkligen finns där.
Känns som det borde gå att få ut mest på c24 tex

Köpt separat försäkring av dessa https://www.secursus.com/en-gb/#. Dock inte så att säga nyttjat den men dnabb kundtjänst som svarar på frågor😀

Missar man någon detalj gällande paketering faller hela försäkringen.

Finns fall där avsändare blivit nekade försäkring då fraktbolag missat att väga paketet på distributionscentralen också.

Rätt snårigt om man inte läser det finstilta och man kan torska ett ärende på saker som legat utanför ens händer.

Ökar "vanliga" klockor generellt i värde nu, alltså såna det går att köpa nya utan större problem? Tycker jag stöter på det gång efter annan att klockor under 10k-gränsen åker upp en tusenlapp i annonserna på köp & sälj, eller mer några månader eller kanske upp till ett år ibland efter att den köpts på k&s för det lägre priset. Eller åtminstone bjudits ut då för det, så kanske köpts för mindre ändå.

Det förvånar mig. Borde väl vara tvärtom om något kan jag tycka. Jag tappar köplusten då tyvärr.

Ökar "vanliga" klockor generellt i värde nu, alltså såna det går att köpa nya utan större problem? Tycker jag stöter på det gång efter annan att klockor under 10k-gränsen åker upp en tusenlapp i annonserna på köp & sälj, eller mer några månader eller kanske upp till ett år ibland efter att den köpts på k&s för det lägre priset. Eller åtminstone bjudits ut då för det, så kanske köpts för mindre ändå.

Det förvånar mig. Borde väl vara tvärtom om något kan jag tycka. Jag tappar köplusten då tyvärr.
Hänger inte med på vad du menar faktiskt. Men om jag tar fäste på din första mening skulle jag säga att det snarare är låga priser nu. Min uppfattning är att klockor ligger länge på köp&sälj till trots bra priser.

Hänger inte med på vad du menar faktiskt. Men om jag tar fäste på din första mening skulle jag säga att det snarare är låga priser nu. Min uppfattning är att klockor ligger länge på köp&sälj till trots bra priser.
Tror avsikten var att konstatera att det upplevs vanligt att priset ett år efter att klockan köpts på K&S, istället för att tappa i värde, läggs ut på K&S igen för ett högre pris än vad den gick för året innan.
Man kan ju tycka att det omvända känns mera logiskt...

Noterar att säljare i tråden "Handla - Säljes, Bytes, Köpes" alltid skriver "uttagen månad/år". Jag brukar köpa mina klockor, men eftersom det frestar på ekonomin skulle det kännas mycket bättre om även jag bara skulle kunna ta ut de klockor jag vill ha. Så frågar blir, var tar man ut klockor?

OK, inte alla "tar ut" sina klockor, men väldigt många!

Tillbaka
Topp