3R1K
Basic
Det är det man inte behöver ha enligt köplagen och den blir ju tillämplig på så gott som alla distansaffärer här. Korrekt köpt frakt och inlämnat till Postnords ombud = ansvaret övergår till köparen.
Är köpet inom samma ort (oftast samma kommun) sker avlämnandet och riskövergången till köparen först när varan överlämnas till köparen. Är det däremot ett distansköp sker avlämnandet och således även riskövergången när säljaren lämnar varan till en oberoende transportör. Det är då köparen som bär ansvaret för varan om den går sönder eller tappas bort under transporten.Vem ansvarar när posten tappat bort paket?
Postnord tappat bort paket, paket kommit bort i posten, riskens övergång, riskövergång, avlämnande.www.familjensjurist.se
Det ser riktigt tråkigt ut med text som "frakt sker på köparens ansvar och risk" men faktum är att det kanske behövs? Jag har dock aldrig skrivit så. Som säljare är man beställare av frakten och därmed får man givetvis ta på sig att reklamera om det inte kommit fram men det är ju inte samma sak som att ta "ansvar" för den.
Som säljare tar jag ansvar såtillvida att jag alltid skickar försäkrat över ett visst belopp, jag har inkluderat REK i försäljningar från runt 3K och uppåt och Värde när det varit 25-50K (tidigare 10-50K). Har ännu aldrig ställts inför att skicka vid ett sälj över 50K men har stark ovilja till att göra det med Värde när det då blir helt oförsäkrat. Jag vill verkligen vara seriös och ta ansvar vid mina försäljningar men jag kan liksom inte ta hela smällen att sälja en klocka för säg 60K, skicka Värde och paketet blir stulet innan det når köparen.
Efter att ha sålt många klockor med frakt, värde ibland över 100tkr, är jag extremt noga med att försäkra klockan som skickas till dess fulla belop så att man undviker svåra situationer med borttappade paket. Det som oroar mig är ifall köparen skulle hävda att det fanns en tegelsten i paketet, vet inte hur man skulle hantera en sådan situation. Därför säljer jag bara dyrare klockor till köpare med referenser och tar alltid ett samtal för att känna av affären och köparen innan några större pengar överlämnas.
Försäkra alltid frakten! Fota eller filma när ni packar lådan också, kan jag rekommendera bara för att vara på den säkra sidan. Preaching to the quoir säkert, men tänkte bara nämna det. Blev bränd en gång nämligen, trist men det är ofta så man lär sig.