• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Annons som ligger ute till salu nu. Klocka som jag bytte bort för två veckor sedan som head only men som nu säljs med låda och tag. Borde det inte framgå av annonsen att det inte är lådan och taggen som följde med klockan som ny eller bryr man sig inte om det som köpare och är bara glad att tag och låda följer med?
Av den anledningen så tycker jag inte att box och tillbehör har något direkt mervärde utan cert.
 
Verkar komma ut rätt få objekt nu, och att det är lite segt överlag. Är det rätt uppfattat och vad beror det i så fall på?
 
Min känsla är att priserna sjunker och då blir inte lika många lockade att sälja och ”ta hem vinst” utan behåller och förhoppningsvis njuter av klockorna som det borde vara tänkt från början.
Måste ju vara stor majoritet av annonserna som inte är Rolex eller annat som ger vinst så nog håller folk i pengarna mer överlag.
Är ju samma annonser som bumpas hela tiden.
 
Måste ju vara stor majoritet av annonserna som inte är Rolex eller annat som ger vinst så nog håller folk i pengarna mer överlag.
Är ju samma annonser som bumpas hela tiden.
Priserna borde ju sjunka på allt men om man kollar eBay och chrono24 så är priserna skyhöga på det mesta. Om man verkligen vill ha in pengar till huslån eller tilläggsisolering eller vad det nu månde vara så borde ju annonserna med rimliga priser bli fler.
 
Priserna borde ju sjunka på allt men om man kollar eBay och chrono24 så är priserna skyhöga på det mesta. Om man verkligen vill ha in pengar till huslån eller tilläggsisolering eller vad det nu månde vara så borde ju annonserna med rimliga priser bli fler.
Intressanta är vad som sålts, inte vad säljaren begär. Att jag vill ha 250k för min SO betyder inte att någon kommer betala det.
 
Priserna borde ju sjunka på allt men om man kollar eBay och chrono24 så är priserna skyhöga på det mesta. Om man verkligen vill ha in pengar till huslån eller tilläggsisolering eller vad det nu månde vara så borde ju annonserna med rimliga priser bli fler.
Jo men där spelar ju kronan in ännu mer.
Tycker priserna är helt ok på ks, bortsett från nån sedna kanske.
 
Det är alltid den som skickar som har ansvar för paketet tills det att mottagaren har tagit emot det. Det är faktiskt helt orimligt att köparen ska ta på sig det. Att en vintageklocka har utbytta delar gör den inte till fake. Det gör däremot förmodligen att den är värd mindre pengar och då bör det klargöras extremt noga i text vad som inte är original.
Det är det man inte behöver ha enligt köplagen och den blir ju tillämplig på så gott som alla distansaffärer här. Korrekt köpt frakt och inlämnat till Postnords ombud = ansvaret övergår till köparen.
Är köpet inom samma ort (oftast samma kommun) sker avlämnandet och riskövergången till köparen först när varan överlämnas till köparen. Är det däremot ett distansköp sker avlämnandet och således även riskövergången när säljaren lämnar varan till en oberoende transportör. Det är då köparen som bär ansvaret för varan om den går sönder eller tappas bort under transporten.

Det ser riktigt tråkigt ut med text som "frakt sker på köparens ansvar och risk" men faktum är att det kanske behövs? Jag har dock aldrig skrivit så. Som säljare är man beställare av frakten och därmed får man givetvis ta på sig att reklamera om det inte kommit fram men det är ju inte samma sak som att ta "ansvar" för den.

Som säljare tar jag ansvar såtillvida att jag alltid skickar försäkrat över ett visst belopp, jag har inkluderat REK i försäljningar från runt 3K och uppåt och Värde när det varit 25-50K (tidigare 10-50K). Har ännu aldrig ställts inför att skicka vid ett sälj över 50K men har stark ovilja till att göra det med Värde när det då blir helt oförsäkrat. Jag vill verkligen vara seriös och ta ansvar vid mina försäljningar men jag kan liksom inte ta hela smällen att sälja en klocka för säg 60K, skicka Värde och paketet blir stulet innan det når köparen.
 
Senast ändrad:
Det är det man inte behöver ha enligt köplagen och den blir ju tillämplig på så gott som alla distansaffärer här. Korrekt köpt frakt och inlämnat till Postnords ombud = ansvaret övergår till köparen.
Är köpet inom samma ort (oftast samma kommun) sker avlämnandet och riskövergången till köparen först när varan överlämnas till köparen. Är det däremot ett distansköp sker avlämnandet och således även riskövergången när säljaren lämnar varan till en oberoende transportör. Det är då köparen som bär ansvaret för varan om den går sönder eller tappas bort under transporten.

Det ser riktigt tråkigt ut med text som "frakt sker på köparens ansvar och risk" men faktum är att det kanske behövs? Jag har dock aldrig skrivit så.
Som säljare är man beställare av frakten och därmed får man givetvis ta på sig att reklamera om det inte kommit fram men det är ju inte samma sak som att ta "ansvar" för den.

Som säljare tar jag ansvar såtillvida att jag alltid skickar försäkrat över ett visst belopp, jag har inkluderat REK i försäljningar från runt 3K och uppåt och Värde när det varit 25-50K (tidigare 10-50K). Har ännu aldrig ställts inför att skicka vid ett sälj över 50K men har stark ovilja till att göra det med Värde när det då blir helt oförsäkrat. Jag vill verkligen vara seriös och ta ansvar vid mina försäljningar men jag kan liksom inte ta hela smällen att sälja en klocka för säg 60K, skicka Värde och paketet blir stulet innan det når köparen.
Jag förstår att formatet på en klocka ibland kan ställa till det lite med logiken hos både köpare och säljare. Förr om åren då jag köpte begagnad bil vart och vartannat år fick jag planera utifrån vart man kunde mötas upp. Ofta halva vägen var. Att köpa en bil osedd och betala i förskott fanns inte på kartan. Med klockaffärer som vida överstiger de bilaffärer jag gjorde finns ofta inte ens en tanke på att mötas för ett f2f. Ganska märkligt kan jag tycka, speciellt då man verkar helt riskomedveten som köpare då det gäller en klocka. Nästan lika märkligt som att folk överlag inte vågar ingripa mot ett fyllo på bussen, men samtidigt korsar gatan stirrandes ner i mobilen i dödsförakt (som om det inte finns rattfyllon).
 
Det är det man inte behöver ha enligt köplagen och den blir ju tillämplig på så gott som alla distansaffärer här. Korrekt köpt frakt och inlämnat till Postnords ombud = ansvaret övergår till köparen.
Är köpet inom samma ort (oftast samma kommun) sker avlämnandet och riskövergången till köparen först när varan överlämnas till köparen. Är det däremot ett distansköp sker avlämnandet och således även riskövergången när säljaren lämnar varan till en oberoende transportör. Det är då köparen som bär ansvaret för varan om den går sönder eller tappas bort under transporten.

Det ser riktigt tråkigt ut med text som "frakt sker på köparens ansvar och risk" men faktum är att det kanske behövs? Jag har dock aldrig skrivit så. Som säljare är man beställare av frakten och därmed får man givetvis ta på sig att reklamera om det inte kommit fram men det är ju inte samma sak som att ta "ansvar" för den.

Som säljare tar jag ansvar såtillvida att jag alltid skickar försäkrat över ett visst belopp, jag har inkluderat REK i försäljningar från runt 3K och uppåt och Värde när det varit 25-50K (tidigare 10-50K). Har ännu aldrig ställts inför att skicka vid ett sälj över 50K men har stark ovilja till att göra det med Värde när det då blir helt oförsäkrat. Jag vill verkligen vara seriös och ta ansvar vid mina försäljningar men jag kan liksom inte ta hela smällen att sälja en klocka för säg 60K, skicka Värde och paketet blir stulet innan det når köparen.

Man kommer bland annat inte ifrån att enl postnord har det alltid varit så (lr har det ändrats nu? tror inte det) att avsändaren av rek (en av de vanligaste försändelserna i sammanhanget) alltid haft ansvaret för att agera om en försändelse exempelvis kommit bort. Det är avsändaren som sköter kontakterna med postnord. Inte den som ska ha försändelsen, Det ligger alltså på avsändarens ansvar att agera om försändelsen inte kommer fram och vara behjälplig så det hela kan lösas. Utan den medverkan gör postnord ingenting. Så riktigt så enkelt som det skildras här är det inte i verkligheten, snarare tvärtom. Men det där är väldigt svårt att förstå har det visat sig. Denna köplag används som ett sätt att komma undan allt ansvar, funkar inte så i praktiken. Även det som inte köparen har någon möjlighet att påverka skulle vara mottagarens ansvar vilket ju blir helt galet. Som sagt, det finns andra saker som tar vid som man glömmer att nämna i sammanhanget

En sak som är viktigt att tänka efter på om man köper från någon som inte vill ta ansvar för något försäkrat paket denne skickat är att fundera över hur en köpare ska kunna ansvara för hur försändelsen är paketerad? Det är inte ett av de ovanligare problemen verkar det att förpackningen är trasig, innehållet skadat eller borta. Förvånande ofta pga att det inte packats ordentligt. Vanligt inte minst om avsändaren är ovan vid att skicka klockor. Förstår man som köpare vilken risk man tar när en säljare avsäger sig allt ansvar på förhand för en försändelse där man redan har betalat för både försäkring och objekt och avsändaren sitter på betalningen? Vill köparen av snålhet inte betala för en försäkrad försändelsen blir det en annan sak. Men förpackningen bör rimligen även i det fallet avsändaren ha ansvaret för.

Det här är väl ett ganska nytt problem. Min erfarenhet är att om en säljare fråntog sig allt ansvar för att en betald klocka kom fram och dessutom i det skick den hade vid försäljningen är jag ganska säker på det inverkat rätt mycket på dennes försäljning och rykte. Intressenterna hade dragit öronen åt sig och inte varit jätteintresserade av att betala nåt i förskott till den personen (dvs avstått). Nu verkar inte det vara lika självklart. Vet ej vad det beror på. För mig vore det ett allvarligt minus om säljaren struntade i om nåt kom fram eller ej som det betalats för. Är det så man vill profilera sig när man gör affärer?

Det är vad det i slutänden handlar om .
 
Man kommer bland annat inte ifrån att enl postnord har det alltid varit så (lr har det ändrats nu? tror inte det) att avsändaren av rek (en av de vanligaste försändelserna i sammanhanget) alltid haft ansvaret för att agera om en försändelse exempelvis kommit bort. Det är avsändaren som sköter kontakterna med postnord. Inte den som ska ha försändelsen, Det ligger alltså på avsändarens ansvar att agera om försändelsen inte kommer fram och vara behjälplig så det hela kan lösas. Utan den medverkan gör postnord ingenting. Så riktigt så enkelt som det skildras här är det inte i verkligheten, snarare tvärtom. Men det där är väldigt svårt att förstå har det visat sig. Denna köplag används som ett sätt att komma undan allt ansvar, funkar inte så i praktiken. Även det som inte köparen har någon möjlighet att påverka skulle vara mottagarens ansvar vilket ju blir helt galet. Som sagt, det finns andra saker som tar vid som man glömmer att nämna i sammanhanget

En sak som är viktigt att tänka efter på om man köper från någon som inte vill ta ansvar för något försäkrat paket denne skickat är att fundera över hur en köpare ska kunna ansvara för hur försändelsen är paketerad? Det är inte ett av de ovanligare problemen verkar det att förpackningen är trasig, innehållet skadat eller borta. Förvånande ofta pga att det inte packats ordentligt. Vanligt inte minst om avsändaren är ovan vid att skicka klockor. Förstår man som köpare vilken risk man tar när en säljare avsäger sig allt ansvar på förhand för en försändelse där man redan har betalat för både försäkring och objekt och avsändaren sitter på betalningen? Vill köparen av snålhet inte betala för en försäkrad försändelsen blir det en annan sak. Men förpackningen bör rimligen även i det fallet avsändaren ha ansvaret för.

Det här är väl ett ganska nytt problem. Min erfarenhet är att om en säljare fråntog sig allt ansvar för att en betald klocka kom fram och dessutom i det skick den hade vid försäljningen är jag ganska säker på det inverkat rätt mycket på dennes försäljning och rykte. Intressenterna hade dragit öronen åt sig och inte varit jätteintresserade av att betala nåt i förskott till den personen (dvs avstått). Nu verkar inte det vara lika självklart. Vet ej vad det beror på. För mig vore det ett allvarligt minus om säljaren struntade i om nåt kom fram eller ej som det betalats för. Är det så man vill profilera sig när man gör affärer?

Det är vad det i slutänden handlar om .
Har skrivit förr men kan ta det en gång till:

Säljaren vill inte skicka pga risken att något går galet. Köparen vill få den skickad.

Är det då så orimligt att köparen står för risken ifall ersättning inte skulle betalas ut vid knas?

Varför skulle säljaren som enbart gör köparen en tjänst straffas ekonomiskt för det? Att däremot göra en felanmälan och begära ut ersättning är såklart givet för säljaren i detta fall. Sedan kan man väl boka en frakt som mottagare idag? Då är det ju inget problem med eventuell förlust.
 
Klart man hjälper till med all form av reklamation som säljare, men att jag skulle ta den ekonomiska smällen om Postnord gör bort sig - inte en chans. Jag brukar fota emballaget innan jag skickar också så köparen har haft en chans att tycka till. Hittills har inga paket skadats och inga paket kommit bort. Min bild är att när klockan "kommer bort i posten" är det 9 gånger av 10 antingen säljaren eller köparen som är en ful fisk. Inte Postnord.
 
Har skrivit förr men kan ta det en gång till:

Säljaren vill inte skicka pga risken att något går galet. Köparen vill få den skickad.

Är det då så orimligt att köparen står för risken ifall ersättning inte skulle betalas ut vid knas?

Varför skulle säljaren som enbart gör köparen en tjänst straffas ekonomiskt för det? Att däremot göra en felanmälan och begära ut ersättning är såklart givet för säljaren i detta fall. Sedan kan man väl boka en frakt som mottagare idag? Då är det ju inget problem med eventuell förlust.

Har inget med det jag skrev att göra? Kan man inte skicka skickar man inte, svårare är det inte. Vet ej hur det scenariot ser ut när någon mot sin vilja blir tvingad av någon till det. Har inte varit med om nåt sånt. Om man skickar försäkrat på ett rimligt vis enl de regler som gäller och förpackar vettigt så utgår ersättning vid knas. Har inte sett något annat av det som måste vara extrema undantag, om det ens existerar. Sånt här hänvisas som motiv till att man säger generellt att jag tar inget ansvar när jag skickar. Inlämnat = struntar totalt i vad som händer, är innebörden. Och riktigt så fungerar det inte.
 
Sånt här hänvisas som motiv till att man säger generellt att jag tar inget ansvar när jag skickar. Inlämnat = struntar totalt i vad som händer, är innebörden. Och riktigt så fungerar det inte.
Det är ju precis så det fungerar? Säljaren och köparen är överens om att köparen tar risken. Vid problem med frakt är säljaren behjälplig med reklamationen, det betyder inte att man har det ekonomiska ansvaret.

Återigen vidhåller jag att "problem med Posten" vanligen är något annat i bakgrunden.
 
Har inget med det jag skrev att göra? Kan man inte skicka skickar man inte, svårare är det inte. Vet ej hur det scenariot ser ut när någon mot sin vilja blir tvingad av någon till det. Har inte varit med om nåt sånt. Om man skickar försäkrat på ett rimligt vis enl de regler som gäller och förpackar vettigt så utgår ersättning vid knas. Har inte sett något annat av det som måste vara extrema undantag, om det ens existerar. Sånt här hänvisas som motiv till att man säger generellt att jag tar inget ansvar när jag skickar. Inlämnat = struntar totalt i vad som händer, är innebörden. Och riktigt så fungerar det inte.
Har allt med det du klagar på? Att säga att man inte ansvarar för postens slarv, eller hur man brukar benämna det, är ju halvvägs till att skriva att man inte skickar alls.

Finns flera fall där ersättning inte betalats ut trots vad jag ansett vara korrekt packning och vara.
 
Finns flera fall där ersättning inte betalats ut trots vad jag ansett vara korrekt packning och vara.
Det verkar väl till och med vara normalläget vid reklamation?
Har bara varit med om reklamation personligen vid posten av vanligt varubrev som kom bort och Postens inställning var "Den tjänst du valt har ingen paketspårning. Vi har inget ansvar". Tack för kaffet!
 
Det verkar väl till och med vara normalläget vid reklamation?
Har bara varit med om reklamation personligen vid posten av vanligt varubrev som kom bort och Postens inställning var "Den tjänst du valt har ingen paketspårning. Vi har inget ansvar". Tack för kaffet!
Har gjort två reklamationer, och där fick jag jobba hårt och trötta ut dem för att de skulle ersätta. Var dock nya varor så fanns egentligen inget anledning till att neka ersättning. Men ja, helt enkelt är det inte. Speciellt inte med begagnade och udda artiklar.
 
Om man är överens om rek och att köparen tar risken är det väl enklast att köparen köper frakten - då är det denne som driver ärendet mo Postnord.

Det är beställaren/köparen av frakten som reklamerar, inte avsändaren. Det bara oftast råkar vara samma person.

I och med att köpt frakt nyttjas med en qr-kod är det ju plättlätt att skicka qr-koden till avsändaren som då lämnar in paketet...
 
Där är vi olika - jag tycker det är självklart att sälja till den som först hör av sig, givet att det inte är en strulputte så klart. Lite så jag själv skulle vilja bli behandlad.
Jag håller med dig! Dock inte om det är att jag lagt ut en klocka för 100kkr, person nummer 1 hör av sig och erbjuder mig 90kkr och person 2 hör av sig och erbjuder mig det priset jag satt. Då väljer jag person 2. Jag sålde en Rolex f2f till en person som inte hade några tidigare referenser (han prutade inte på priset jag hade satt). Dock valde jag att ses på ett ”vettigt” ställe samt att jag inte gick dit ensam. Det gick fint och båda var nöjda!😊
 
Har skrivit förr men kan ta det en gång till:

Säljaren vill inte skicka pga risken att något går galet. Köparen vill få den skickad.

Är det då så orimligt att köparen står för risken ifall ersättning inte skulle betalas ut vid knas?

Varför skulle säljaren som enbart gör köparen en tjänst straffas ekonomiskt för det? Att däremot göra en felanmälan och begära ut ersättning är såklart givet för säljaren i detta fall. Sedan kan man väl boka en frakt som mottagare idag? Då är det ju inget problem med eventuell förlust.
Förstår vart du kommer ifrån, att sälja en klocka är inte utan risker (som förstås stegrar ju mer klockan är värd), men även om säljaren har sista ordet i om hen vill sälja eller ej, och går med på att skicka eller ej, så är ju ändå målet en försäljning. Inget fel i att inte vilja skicka om en affär kan göras utan det, bor man tex i Stockholmsområdet har jag varit med om en hel del f2f. Som många har skrivit redan så är det viktigaste att säljare/köpare är överens om upplägget, och vad som gäller för försändelsen. Om man bara är väldigt rak sinsemellan kan båda parter bestämma om de vill genomföra köpet med givna förutsättningar.
 
Absolut ! Fast oftast har ju tillverkaren bestämt att produkten ska vara ”limited” innan den släpps på marknaden . Då kan dom omöjligt veta hur många som gillar produkten i förväg? Sen trissar de upp priser också givetvis . I alla fall om man tittar på som ledande swiss märkena
Jag hade inte limited edition i tanken. Jag tänkte mer på begreppet unik som något som ofta används i annonser för att locka och få ut lite mer pengar. Kan man bortse från unik och istället söka den klocka man tycker bäst om, blir man som mest nöjd och spar dessutom pengar. Sen finns det så klart unika klockor som är verkligt unika men det är få som förstår dess premium. Jag tror aldrig jag har sett något limited edition som varit bättre än den vanliga produktionslinjen, möjligen annorlunda men inte bättre. Jag har full förståelse för att ordet unik triggar.
 
Tillbaka
Topp