Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
För bilar är det ett vanligt begrepp. Inte för något annat såvitt jag vet. Utom möjligen klockor då...Har svårt att tolka om du är uppriktig eller om du har problem med semantiken. Om det är det förstnämnda: har uppfattat att begreppet implicerar att man är första ägare.
Brukar inte begreppet förekomma om bilar också?
Tack! Trodde det var överklasspråk för att "köpa". "Ja, vi som har gott om det pratar ju inte om det"Det betyder väl helt enkelt att den är köpt från AD den månaden/året som anges.
Att "ta ut" har nog aldrig haft betydelsen att "köpa" mer än i kanske just detta sammanhang (och möjligen bilar). Om jag skulle gå in på Clas Ohlson och säga att jag tänkte ta ut en köksklocka så kanske de skulle ringa polisen. Sedan försökte jag nog vara lite ironisk, men ironi är svårt, särskilt i skriven form och på öppna forum.Har svårt att tolka om du är uppriktig eller om du har problem med semantiken.
OK, "första ägare", "köpt från AD". Då känner jag mig väl upplyst. Stort tack!har uppfattat att begreppet implicerar att man är första ägare.
Inte unikt för klockor utan något du ser i all form av lyxkonsumtion.Jag måste säga att jag känner mig väldigt road av språkbruket i sammanhanget av lyxklockor som är ganska nytt för mig. Klart överklassinspirerat, och inget fel med det. Läser just på Erikson Urhandel att en Oris Aquis Date 39,5 mm är "en trevlig dykarklocka med en behaglig storlek"![]()
![]()
Inte för jag är överklass, men stämmer ju bra, den är lite småtrevlig och jämfört med övriga Aquis i rangen, så är det just det - behaglig storlek, vad ska man skriva: en fett fet diver med jävla bra size ?Jag måste säga att jag känner mig väldigt road av språkbruket i sammanhanget av lyxklockor som är ganska nytt för mig. Klart överklassinspirerat, och inget fel med det. Läser just på Erikson Urhandel att en Oris Aquis Date 39,5 mm är "en trevlig dykarklocka med en behaglig storlek"![]()
![]()
Någon köper en klocka på k&s för en summa och sedan ett halvår till ett år säljer om den på k&s med ett påslag på säg 15% utan att nåt synbart mervärde tycks tillkommit, klockan har använts ett år till bara och priset är inte särskilt lågt sett till vad klockan kostat ny. Har stött på det fenomenet några gånger i rad under ganska kort tid på klockor som kunde varit av intresse men tappat lusten till då. Verkar inte vara så jätteovanligt lr så är det en slump att just jag stött på det flera gånger.Hänger inte med på vad du menar faktiskt. Men om jag tar fäste på din första mening skulle jag säga att det snarare är låga priser nu. Min uppfattning är att klockor ligger länge på köp&sälj till trots bra priser.
Många tillverkare tycker jag höjt priserna rätt friskt senaste året överlag. Seiko exempelvis smyger upp sina priser, och då kanske folk passar på att haka på. Men sen är väl en klocka inte värd mer än nån vill betala, så även om folk försöker tjäna en slant är det ju inte säkert att den blir såld. Just nu tycker jag det verkar vara rätt stiltje på köp och sälj, finns massa schyssta klockor till rätt bra priser tycker jag som inte verkar bli sålda men gissar på att folk lägger pengar på annat veckorna mellan black Friday och jul.Någon köper en klocka på k&s för en summa och sedan ett halvår till ett år säljer om den på k&s med ett påslag på säg 15% utan att nåt synbart mervärde tycks tillkommit, klockan har använts ett år till bara och priset är inte särskilt lågt sett till vad klockan kostat ny. Har stött på det fenomenet några gånger i rad under ganska kort tid på klockor som kunde varit av intresse men tappat lusten till då. Verkar inte vara så jätteovanligt lr så är det en slump att just jag stött på det flera gånger.
Om det finns helt andra klockor där det inte gäller och är låga priser på gör som ingen skillnad.
‐-----------
"Uttagen" har jag aldrig tänkt på som att det innebär det är av säljaren själv. Har inte använt ordet men spelar ingen roll för min del när jag köper nåt vad säljaren vill kalla det.
Nä det är inte säkert de blir sålda men retfullt om man kan tänka sig att köpa.Många tillverkare tycker jag höjt priserna rätt friskt senaste året överlag. Seiko exempelvis smyger upp sina priser, och då kanske folk passar på att haka på. Men sen är väl en klocka inte värd mer än nån vill betala, så även om folk försöker tjäna en slant är det ju inte säkert att den blir såld. Just nu tycker jag det verkar vara rätt stiltje på köp och sälj, finns massa schyssta klockor till rätt bra priser tycker jag som inte verkar bli sålda men gissar på att folk lägger pengar på annat veckorna mellan black Friday och jul.
Är väl för att det framgår att den var ny då.Noterar att säljare i tråden "Handla - Säljes, Bytes, Köpes" alltid skriver "uttagen månad/år". Jag brukar köpa mina klockor, men eftersom det frestar på ekonomin skulle det kännas mycket bättre om även jag bara skulle kunna ta ut de klockor jag vill ha. Så frågar blir, var tar man ut klockor?
OK, inte alla "tar ut" sina klockor, men väldigt många!
Jag upplever att många, inkl jag själv, ofta avvaktar med köp tills det skett nån slags prissänkning alternativt skall pruta ett par tusen för att känna sig duktiga. Så det kan hända att jag gått ut högt och sedan sänkt av den anledningen.Nä det är inte säkert de blir sålda men retfullt om man kan tänka sig att köpa.
Kan absolut förstå det om det skett en prisutveckling under tid, självklart. Det är en annan sak. Men köpa för att ha en klocka och sen måste nödvändigtvis vrida ur den en tusenlapp till här på nåt som knappast ökat i värde efter en måttlig tid... finns ju tradera och blocket om så är också.
Tycker bara det är dålig stil på ett sånt här ställe. Men det är kanske det normala numer.
Inte så tokigt faktiskt, men skulle kanske inte appelera genrellt till det klientel som har möjlighet att "ta ut" lyxklockor. Vem vet, kanske skulle Erikson (notera med ett s) Urhandel öka sin omsättning på Oris dykare till det dubbla med det språkbruket. Kanske byta ut "jävla" mot "grymt" då, men jag gillar det!en fett fet diver med jävla bra size ?
Inte byta ut, lägga till. ”grymt jävla”Inte så tokigt faktiskt, men skulle kanske inte appelera genrellt till det klientel som har möjlighet att "ta ut" lyxklockor. Vem vet, kanske skulle Erikson (notera med ett s) Urhandel öka sin omsättning på Oris dykare till det dubbla med det språkbruket. Kanske byta ut "jävla" mot "grymt" då, men jag gillar det!![]()
Absolut intressant, och tyder på att det inte är fullt så enkelt som bara "första ägare/köpt från AD". Får en känsla av att det även signalerar lyxklocka. En klocka som inte bara är en konsumtionsvara utan något av en investering.Kan studera hur jag själv använt ordet "uttagen"... verkar som klockan måste vara tillräckligt dyr. En riktig Speedmaster är "uttagen", en Moonswatch är det inte. Intressant...
Det är inte jag som köpt Speedmastern från Jarl Sandin, däremot köpte jag Pluton ny hos Swatch.
Den analysen tror jag är huvudet på spikenDe tar betalt för mer än bara produkten. Då måste de också ladda varan med metavärden och därtill kommer vokabulär som differentierar.
Skitnödigt?
Yes, men det fungerar nu ypperligt eftersom vi är ängsliga själar som inte vill sticka ut från flocken men förtvivlat gärna vill vara för mer än andra när läget infinner sig
Inte byta ut, lägga till. ”grymt jävla”
Varför finns det inte en skrattande reaktions-emoji på KS, så man slipper citera?
Detta var faktiskt en stor del av Tidlös kommunikation. Att vara folklig på gränsen till otrevlig.Inte så tokigt faktiskt, men skulle kanske inte appelera genrellt till det klientel som har möjlighet att "ta ut" lyxklockor. Vem vet, kanske skulle Erikson (notera med ett s) Urhandel öka sin omsättning på Oris dykare till det dubbla med det språkbruket. Kanske byta ut "jävla" mot "grymt" då, men jag gillar det!![]()
Vem blir inte köpsugen med ett sånt statement?”Returpolicy Ja, om jag farit med osanning. Då på köparens bekostnad.”
Det var en annorlunda policy.
Ligger nog alldeles säkerligen en och annan säljutbildning och lurar bakom inlägget.Vem blir inte köpsugen med ett sånt statement?![]()
”Ja om inget stämmer i beskrivningen” är också intressant”Returpolicy Ja, om jag farit med osanning. Då på köparens bekostnad.”
Det var en annorlunda policy.
Någons som vet hur länge man måste vänta innan man kan lägga ut annonsen efter att den blivit borttagen för att ha brutit mot regel 16?
Då får jag vænta tills imorgon då=)Borde vara ett dygn efter den senaste, men det är ett antagande. Då förslagsvis ändrad så den inte blir borttagen igen.
Då får jag vænta tills imorgon då=)
Jag kollar givetvis posthistoriken. Är det givande diskussioner som denne bidragit med? Eller bara ”snygg klocka!”Noterat flera annonser här på KS där säljaren har exakt 50 inlägg, det vill säga minsta möjliga för att få annonsera här. Nyfiken om, och i så fall vilka slutsatser ni drar när ni ser en sådan säljare. Själv blir jag lite tveksam men kanske är det obefogat?