• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Jag kollar givetvis posthistoriken. Är det givande diskussioner som denne bidragit med? Eller bara ”snygg klocka!”
Om det bara är tomma tramsinlägg för att komma upp i 50 anmäler jag dels inläggen till mods samt låter bli att handla av vederbörande.
Håller spontant med dig men ponera att vederbörande har just den klocka du vill ha och några positiva referenser, skulle "ovettiga" posts ändå hindra dig från att handla?

Håller spontant med dig men ponera att vederbörande har just den klocka du vill ha och några positiva referenser, skulle "ovettiga" posts ändå hindra dig från att handla?
Det blir väl som med det mesta; man får göra en samlad bedömning utifrån den information som finns tillgänglig och sin egen riskbenägenhet. Tyvärr finns det sällan några andra ”hårda” regler än de man drar upp för sig själv i människoskapade ”system”, det är magkänslan utifrån de samlade intrycken och erfarenheterna som styr.

Noterat flera annonser här på KS där säljaren har exakt 50 inlägg, det vill säga minsta möjliga för att få annonsera här. Nyfiken om, och i så fall vilka slutsatser ni drar när ni ser en sådan säljare. Själv blir jag lite tveksam men kanske är det obefogat?
Köper inget på distans utan ett antal vettiga inlägg i GG-tråden.

Kan nämna att jag blivit erbjuden affär där användaren saknade GG-poster och därmed på eget initiativ erbjöd sig att skicka klocka innan swish. Mycket snyggt!

Tycker det är konstigt när man gör ett byte där motparten har en himla massa argument för att hålla bytesvärdet nere på mitt objekt och för att ingen mellanskillnad ska utgå åt mitt håll. Sen några veckor senare läggs klockan ut till försäljning för typ 4-5 tkr mer än bytesvärdet i vår affär (vilket motsvarar typ 30-40% av värdet på klockan).

Visst, jag gjorde bytesaffären frivilligt och motparten kanske bara var en sjukt vass förhandlare men tycker väl det är lite osnyggt bara. Men alla är vi olika.

Tycker det är konstigt när man gör ett byte där motparten har en himla massa argument för att hålla bytesvärdet nere på mitt objekt och för att ingen mellanskillnad ska utgå åt mitt håll. Sen några veckor senare läggs klockan ut till försäljning för typ 4-5 tkr mer än bytesvärdet i vår affär (vilket motsvarar typ 30-40% av värdet på klockan).

Visst, jag gjorde bytesaffären frivilligt och motparten kanske bara var en sjukt vass förhandlare men tycker väl det är lite osnyggt bara. Men alla är vi olika.
Låter som rätt vanligt. Överlag är bytesaffärer alltid ett h-e. Motparten övervärderar alltid sitt eget objekt.

Det var på grund av såna problem som pengar uppfanns ;)

Låter som rätt vanligt. Överlag är bytesaffärer alltid ett h-e. Motparten övervärderar alltid sitt eget objekt.

Det var på grund av såna problem som pengar uppfanns ;)
Jo, som sagt gjorde jag ju affären frivilligt. Det är väl bara att jag inte hade gjort samma sak själv för jag tycker det känns lite lågt. Men alla är vi olika helt enkelt.

Jo, som sagt gjorde jag ju affären frivilligt. Det är väl bara att jag inte hade gjort samma sak själv för jag tycker det känns lite lågt. Men alla är vi olika helt enkelt.
En bra förhandling är en förhandling där bägge parter känner sig nöjda. Skulle gissa att någon mer affär med nämnda person inte kommer att vara aktuell.
Skulle jag känna mig nöjd med att ha gjort en affär där säljaren kände sig delvis lurad eller omkullsnackad? Nej. Inte alls.

Hur svårt kan det vara att annonsera det man vill sälja i rätt kategori? Klockor är klockor och tillbehör är tillbehör.

Förmodligen samma personer som tror det heter fullcert.
Just det, en annan klassiker. Är väl helt enkelt missförstånd men tycker ändå det är konstigt att det liksom inte försvinner med tiden. Eftersom det är vanligt förekommande begrepp här på KS bör det vara uppenbart hur rätt stavning ska vara?

Har fått för mig att att det heter "déployant" och att det engelska ordet inte riktigt har samma betydelse idag som sitt franska ursprung. Men jag kan mycket väl ha fel. Då har jag stört mig i onödan.
Snabbgooglade bara och tyckte det verkade vara samma ord i grunden. Men jag kan mycket väl ha fel där. Tänkte fuska och fråga vad som var fel ist för att göra mitt jobb och kolla upp.

Tänker precis som dig här. Cartier var väl först med denna variant och benämningen var deployant, ej deployment.
Var nog Jaeger som gjorde viklåset. Har ett tidigt i silver och har för mig jag läst det någonstans.

Angående benämningen, är det inte samma ord på olika språk? Känns faktisk som man måste lägga några minuter på detta nu då jag förmodligen inte kommer släppa det annars…

Har förståelse för det men stör mig mer på det oerhört vanliga "deployment clasp" och lider därför mer än du gör.
Stör mig också mer på det än på de andra smågrejerna. Få personer klarar ju av korrekt stavning och korrekt syftning skall vi inte tala om. Men ordet deployant verkar nästan ha försvunnit ur folks vokabulär :(

Akta dig då för @Chuck s inlägg 😂
🤣
Jag kan köpa det, men vad är den svenska termen då?
Jag säger viklås, vet ingen annan term.

Edit: skall inte orda så mycket mer om språk men ville bara säga att man kan ju inte hålla på och dividera om vad som är korrekt om man skriver på t ex engelska då språket här är svenska. Själv hängde jag upp mig på tungsten, det heter ju för bövelen volfram på svenska !

Senast ändrad:
Man vill påpeka att vi skriver på svenska här. Varken deployant eller deployment är väl ord i vårt språk ?
Finns även flera ”svenska” klocktillverkare som använder fel ord alternativt använder engelska ord istället för svenska i sin marknadsföring. Det är väl störande om något. Att random användare på ett forum skriver fel är inte så konstigt.

Nej det rimmar illa på ett entusiastforum enligt mitt tycke.

Jag personligen stör mig inte så fasligt mycket på stav- och syftningsfel; det skrivna språket är inte skitenkelt alla gånger och vi har alla de förutsättningar vi har.

Men jag kan mellan varven uppleva det lite jobbigt att läsa inlägg skrivna med ett överdrivet högtravande språk, som man därtill ganska ofta inte riktigt bottnar i.

Tillbaka
Topp