• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Men

Ja den har varit svår helt klart,väldigt mkt bytssförslag men inget som fallit mig i smaken, ännu...
Inte för att elda på diskussionen, men jag har varit sugen på din klocka. Har dock aldrig förstått varför modellen är så pass dyr jämfört med andra Seiko femmor? Förstår att det är en limiterad utgåva på 8900 stycken, men har för mig att jag sett ännu mer limiterade Seiko femmor som kostat mindre.

Inte för att elda på diskussionen, men jag har varit sugen på din klocka. Har dock aldrig förstått varför modellen är så pass dyr jämfört med andra Seiko femmor? Förstår att det är en limiterad utgåva på 8900 stycken, men har för mig att jag sett ännu mer limiterade Seiko femmor som kostat mindre.
Dra ett PM.. Ser inte att vi har varit i kontakt tidigare

C24 är oftast en mindre bra måttstock gällande priser om man sen vill sälja här (inhemskt), man har heller ingen aning om ifall objekten där ens blir sålda eller hur mycket dom blir nerprutade i slutändan.
C24 fyller säkert sin funktion eftersom den når ut internationellt men man får ta priserna med en ganska stor nypa salt, att jämföra med inhemska priser här slutar oftast med ett osålt objekt tyvärr 🤔 🤷.

C24 är oftast en mindre bra måttstock gällande priser om man sen vill sälja här (inhemskt), man har heller ingen aning om ifall objekten där ens blir sålda eller hur mycket dom blir nerprutade i slutändan.
C24 fyller säkert sin funktion eftersom den når ut internationellt men man får ta priserna med en ganska stor nypa salt, att jämföra med inhemska priser här slutar oftast med ett osålt objekt tyvärr 🤔 🤷.
Instämmer. C24 har ett påslag (har för mig att det är 6,5%) och som även påverkas av en ofördelaktig kronkurs.
Bättre att bencha mot ex. Klockmaster som har den hemma ny för 5498.

Blir det vanligare att man tycker man ska ha ut ungefär samma summor som man gav för något, eller ibland flera, år sedan när man köpte klockan ny?

Vanliga i måttlig prisklass utan brist på. Begärs ungefär vad de kostar att köpa nya nu. Ett tämligen litet avdrag. Eller inbillar jag mig?

Jag är annars van att för de flesta klockor man får kanske lite mer än hälften för så fort klockan köpts och säljs om.

Senast ändrad:
Blir det vanligare att man tycker man ska ha ut ungefär samma summor som man gav för något, eller ibland flera, år sedan när man köpte klockan ny?

Vanliga i måttlig prisklass utan brist på. Begärs ungefär vad de kostar att köpa nya nu. Ett tämligen litet avdrag. Eller inbillar jag mig?

Jag är annars van att för de flesta klockor man får kanske lite mer än hälften för så fort klockan köpts och säljs om.
Rolex-Effekten
JAG kan ju inte förlora på en affär
Ingen förståelse för att 20% av nypris är skatt
Köpt i "Investeringssyfte"
Letar efter in dumbom eller "Entusiast"

Orsakerna är lika många,som trådarna om klockor som bumpats i en evighet

Ni som lägger ut klockor för tiotusentals kronor utan att slå på tvåfaktorautentisering...

nfNeT7YvTozx0cv7ze3mplZpo1_500.gif

Ser många annonser för klockor i 50-100k-klassen där man säger sig ha servat klockan senaste åren men tappat bort serviceintyget. Oftast levereras klockan med alla andra papper. Hur svårt kan det vara att hålla reda på det när du bekostat en service för ca 10 000?

Ser många annonser för klockor i 50-100k-klassen där man säger sig ha servat klockan senaste åren men tappat bort serviceintyget. Oftast levereras klockan med alla andra papper. Hur svårt kan det vara att hålla reda på det när du bekostat en service för ca 10 000?
Och onekligen går det ju gå/ringa/maila/snigelbreva/brevduva/
röksignala den näringsidkare man nyttjat och be om en kvittokopia.

Hur tänker ni kring följande scenario:

Man säljer en klocka här med tydliga spår av användning med pris därefter. Köparen är så nöjd och glad över klockan etc etc. Ser sen hur samma klocka ligger uppe på en större köp/sälj-grupp för klockor på FB till högre pris samt med (i min mening) grovt missvisande beskrivning av skicket.

Jag har inga problem med att folk flippar min skit eftersom jag säljer till vrakpriser. Stör mig dock på att man dels fjantar om hur nöjd man är etc etc samt att man ljuger om skicket när man flippar.

Man säljer en klocka här med tydliga spår av användning med pris därefter. Köparen är så nöjd och glad över klockan etc etc. Ser sen hur samma klocka ligger uppe på en större köp/sälj-grupp för klockor på FB till högre pris samt med (i min mening) grovt missvisande beskrivning av skicket.

Jag har inga problem med att folk flippar min skit eftersom jag säljer till vrakpriser. Stör mig dock på att man dels fjantar om hur nöjd man är etc etc samt att man ljuger om skicket när man flippar.

Stör mig också på det!

Allt är tydligen Graal / värd väntan / gå till arv / keeper nu för tiden, men som ändå ska säljas efter ett par veckor / månader 😭

Kan relatera till fenomenet. Har bara satt personen på ”no-go” listan för framtida affärer eftersom man inte vill göra affärer med oskönt folk som beter sig på det sättet.

Så irriterande för köparen var nojig över om klockan var äkta så jag gjorde mig extra besvär genom att skaffa fram ett serviceutlåtande från Bergströms i efterhand...
1000004766.jpg

Självklart är det förbannat risigt att vara missvisande beskrivningen, men jag försöker att inte bryr mig allt för mycket om någon flippar en klocka och tjänar några spänn, även om jag kan gubbmuttra lite för mig själv. Däremot så kan jag faktiskt själv vad barnsligt nöjd med en klocka i 14 dagar för att sedan tröttna rätt omgående och för mig att sälja den, så där kanske man kan ha lite mer förståelse, men även där finns ju förstås en rimlig gräns i hur mycket man basunera ut hur oerhört nöjd man är, ibland känns det lite väl tydligt att det enbart är för att snacka upp en klocka man planerar att sälja.

Att folk köper och flippar för en annan peng är irriterande men går aldrig att undvika.

Men att de lägger ut den på KS eller annat forum med en missvisande beskriving tycker jag betingar en kommentar på personens GG tråd (efter ev. kontakt direkt med personen om att det kan vara olämpligt) iom att det kan vara bra för andra potentiella köpare att veta hur hens syn på ev. skick är (givetvis skall ingen hängas ut i onödan, men inom rimliga gränser bra upplysning för andra). Annars blir ju GG inläggen ganska slätstrukna och missvisande.

Att folk köper och flippar för en annan peng är irriterande men går aldrig att undvika.

Men att de lägger ut den på KS eller annat forum med en missvisande beskriving tycker jag betingar en kommentar på personens GG tråd (efter ev. kontakt direkt med personen om att det kan vara olämpligt) iom att det kan vara bra för andra potentiella köpare att veta hur hens syn på ev. skick är (givetvis skall ingen hängas ut i onödan, men inom rimliga gränser bra upplysning för andra). Annars blir ju GG inläggen ganska slätstrukna och missvisande.
Tacka vet jag när det är åt andra hållet och att folk underdriver varans skick.
Det är en trevligare surprise.
Vore det inte möjligt att åtminstone här på forumet ha en skala för skick likt den på C24?
Med en tydlig förklaring för vad ex oanvänd eller mycket fint skick innebär etc.

Tillbaka
Topp