• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Tacka vet jag när det är åt andra hållet och att folk underdriver varans skick.
Det är en trevligare surprise.
Vore det inte möjligt att åtminstone här på forumet ha en skala för skick likt den på C24?
Med en tydlig förklaring för vad ex oanvänd eller mycket fint skick innebär etc.
Mycket bra förslag. Går det kanske att lägga in skicket som fält i annonserna som skapas?

Tycker att ”hairlines” som exempel verkar snudd på alltid bli till en personlig tolkning, kan vara allt ifrån ett par hårlinje tunna repor till att man tagit klockan och gnuggat den mot asfalten.

Mycket bra förslag. Går det kanske att lägga in skicket som fält i annonserna som skapas?

Tycker att ”hairlines” som exempel verkar snudd på alltid bli till en personlig tolkning, kan vara allt ifrån ett par hårlinje tunna repor till att man tagit klockan och gnuggat den mot asfalten.
Ja tänker att det bör vara ett obligatoriskt fält.

@ToolDiver Ena bilden postad här i Tudortråden andra i en FB-grupp. Att du säljer ”favoriten” så fort och även dyrare är inte min ensak men att du uppenbarligen inte beskriver skicket ärligt är tröttsamt när du postat en bild här på KS som visar mer än två tunna hairlines iaf.
IMG_2606.png
IMG_2605.png

Titta på annonsen igen. 😂 finns en bild med hairlines
En person frågar även varför det inte syns nåt på ena bilden men på andra bilden. Då påstår du att det "eventuellt finns två tunna hairlines". Tycker du att det är en ärlig beskrivning av claspen? Dom två största känner man tydligt med fingrarna - r.e.p.o.r.

Du påstår också att det finns "enklare hairlinemärke från byte på baksidan..." Det är inte hairlines, det är repor. Du nämner heller inte att det finns märken på bandhornens framsida.

Jag är jävligt sugen att lägga upp mina säljbilder på din säljtråd....

Fyra bilder uppifrån det var lite väl torftigt @Fixxxer bättre kan du.

Tog nya bilder först idag, bilderna du ser var inte avsedda för annons :)
Kommer upp nya.

Fel tråd 😘

C24 är oftast en mindre bra måttstock gällande priser om man sen vill sälja här (inhemskt), man har heller ingen aning om ifall objekten där ens blir sålda eller hur mycket dom blir nerprutade i slutändan.
C24 fyller säkert sin funktion eftersom den når ut internationellt men man får ta priserna med en ganska stor nypa salt, att jämföra med inhemska priser här slutar oftast med ett osålt objekt tyvärr 🤔 🤷.
Håller med och har för mig att jag en gång i tiden delat min uppfattning av C24. De klockor som man hittar där är de som är osålda eller har legat där ett tag pga överpris.
Jag brukar använda dessa priser som ett tak på vad jag kan köpa en klocka för.

Varför så många sura miner när någon säljer en ny Rolex? Får man inte sälja sina prylar utan missunsamhet?

För att en stor del OG användare på KS har ett genuint klockintresse och stör sig på folk som endast köper i spekulationssyfte för att sedan tjäna en snabb hacka? Bör även påverka väntetider hos AD.
Jo jag förstår bakgrunden till det men jag tycker det är en tråkig attityd att smälla på en sur-smiley så fort någon säljer en ny Rolex. Jag skulle själv aldrig göra det, jag bryr mig helt enkelt inte. Det är fullt möjligt att ha ett genuint klockintresse utan att se rött när någon förmodat okänd person säljer en av sina ägodelar. Dessutom kan det finnas tusen skäl till att någon säljer.

Jo jag förstår bakgrunden till det men jag tycker det är en tråkig attityd att smälla på en sur-smiley så fort någon säljer en ny Rolex. Jag skulle själv aldrig göra det, jag bryr mig helt enkelt inte. Det är fullt möjligt att ha ett genuint klockintresse utan att se rött när någon förmodat okänd person säljer en av sina ägodelar. Dessutom kan det finnas tusen skäl till att någon säljer.
Jo, att man säljer tycker nog ingen illa om. Det är priset som är problemet skulle jag säga. Om de som säljer nyare Rolex skulle begära maximalt listpris, inte ett öre mer, då tror jag att du skulle se andra typer av smileys, förmodligen sådana med glada ansikten.
Där tror jag att du har svaret.

Avundsjuka med andra ord.
Nu vet jag inte vem du svarar till, men jag tänker inte på avundsjuka som första tolkningen.
Istället ser jag framför mig en marknad som skulle kunna se annorlunda ut, där begagnatpriset är lägre än inköpspris, vilket väl i allmänhet känns rimligt. Men inte ens här, på ett (åtminstone vad som varit) entusiastforum, ser vi det hända. Utan vi ser det omvända.

Att det då kommer ledsna smileys är för mig naturligt. Men inte pg a avundsjuka. Snarare besvikelse och irritation.

Avundsjuka med andra ord.
Helt rätt.

Jättefult och dåligt när andra tjänar pengar på något jag inte kan/har råd/får köpa.

Jättebra och helt okej om jag gör samma sak då jag ju är entusiast/samlare/har rätt orsak till min försäljning i motsats till dig dom som bara är äckliga profitörer som ockrar på hobbyn (Och i förlängningen min möjlighet att göra detsamma)

Helt rätt.

Jättefult och dåligt när andra tjänar pengar på något jag inte kan/har råd/får köpa.

Jättebra och helt okej om jag gör samma sak då jag ju är entusiast/samlare/har rätt orsak till min försäljning i motsats till dig dom som bara är äckliga profitörer som ockrar på hobbyn (Och i förlängningen min möjlighet att göra detsamma)
Har man samlat på Rolex sedan 1987 när de kostade lika mycket som ett Jenka så är det okej att sälja till marknadspris och göra vinst på sina klockor men är man 25 och började samla på klockor när de kostade tiotusentals kronor så måste man göra förlust på varje affär om man ska betraktas som entusiast.

Är det tråkigt att någon köper enbart för att sälja vidare dyrare? Ja, kanske. Men det är i grunden enbart Rolex fel. Don’t hate the player, hate the game.

Nu vet jag inte vem du svarar till, men jag tänker inte på avundsjuka som första tolkningen.
Istället ser jag framför mig en marknad som skulle kunna se annorlunda ut, där begagnatpriset är lägre än inköpspris, vilket väl i allmänhet känns rimligt. Men inte ens här, på ett (åtminstone vad som varit) entusiastforum, ser vi det hända. Utan vi ser det omvända.

Att det då kommer ledsna smileys är för mig naturligt. Men inte pg a avundsjuka. Snarare besvikelse och irritation.
Marknaden bestäms ju inte av en enskild KS-användare. Jag har inte koll på alla modeller men jag tycker att priserna på andrahands Rolex här ligger ungefär som handlarna. Jag tycker att KS-priserna borde ligga något under precis som de gör på de flesta andra begagnade klockor här på köp/sälj och då är det väl inte värre än att säljaren får gå ner något i pris, annars kan ju en spekulant lika gärna köpa av en handlare, för att få den såld, men att det skulle säljas till listpris är väldigt naivt.

Marknaden bestäms ju inte av en enskild KS-användare. Jag har inte koll på alla modeller men jag tycker att priserna på andrahands Rolex här ligger ungefär som handlarna. Jag tycker att KS-priserna borde ligga något under precis som de gör på de flesta andra begagnade klockor här på köp/sälj och då är det väl inte värre än att säljaren får gå ner något i pris, annars kan ju en spekulant lika gärna köpa av en handlare, för att få den såld, men att det skulle säljas till listpris är väldigt naivt.
Väldigt naivt? Det är det väl inte. Det beror ju helt på hur marknaden är. Den är på väg ner, men inte där den borde vara för att kännas frisk.
Så ledsna smileys tänker jag är en reaktion på att fenomenet fortfarande lever.

Sen det där med don't hate the player-snacket köper jag inte alls. Att kliva på och bidra till att hålla uppe det som många av oss vill bort från, det är 100% fritt val. Antingen vill man vara med och bidra till hur situationen är, eller så vill man inte. Det finns många här som av princip inte köper över list.
...och där kom en anledning till, till de ledsna smileysarna.

• Like
Reactions: bvb
Väldigt naivt? Det är det väl inte. Det beror ju helt på hur marknaden är. Den är på väg ner, men inte där den borde vara för att kännas frisk.
Så ledsna smileys tänker jag är en reaktion på att fenomenet fortfarande lever.

Sen det där med don't hate the player-snacket köper jag inte alls. Att kliva på och bidra till att hålla uppe det som många av oss vill bort från, det är 100% fritt val. Antingen vill man vara med och bidra till hur situationen är, eller så vill man inte. Det finns många här som av princip inte köper över list.
...och där kom en anledning till, till de ledsna smileysarna.
Så att man är snål och inte vill betala marknadspris eller för fattig för att ha råd är en anledning till att vara ledsen?

Kanske det är så.
Tänk vad med ledsna figurer jag kan posta hos Porsche&Ferarriåterförsäljre😉

Men mer seriöst.
Jag förstår den som av princip tycker listpris är max man vill betala för en fabriksny vara.
Jag är faktiskt likadan och får därför vara utan en hel del prylar jag vill ha.

Och jag överlever helt okej ändå.
Oavsett Ledsna eller Glada gubbar

Har man samlat på Rolex sedan 1987 när de kostade lika mycket som ett Jenka så är det okej att sälja till marknadspris och göra vinst på sina klockor men är man 25 och började samla på klockor när de kostade tiotusentals kronor så måste man göra förlust på varje affär om man ska betraktas som entusiast.

Är det tråkigt att någon köper enbart för att sälja vidare dyrare? Ja, kanske. Men det är i grunden enbart Rolex fel. Don’t hate the player, hate the game.

Haltande jämförelse. Tror de flesta syftar på folk som hämtar ut en ny Rolex för att sedan några dagar sedan lägga ut den på KS. Då endast av anledning att tjäna pengar. Det är ingen "samlare" som säljer av sin samling där inte...

Haltande jämförelse. Tror de flesta syftar på folk som hämtar ut en ny Rolex för att sedan några dagar sedan lägga ut den på KS. Då endast av anledning att tjäna pengar. Det är ingen "samlare" som säljer av sin samling där inte...
Och vad skulle problemet vara med att vilja tjäna pengar?

Står ju alla fritt att köpa för utsatt pris,ge ett motbud eller helt sonika låta bli.

För det är väl inte snåltarmen som svider att Någon Annan fick köpa billigt men inte Jag?

Vad är problemet med att köpa en klocka enbart för att tjäna pengar? Om man har chansen att köpa något för 100 000 kr och samma dag sälja för 140 000 kr så tycker jag man är dum om man inte tar den chansen. Oavsett om det gäller aktier, klockor, bilar, cyklar eller osthyvlar.

Har ni inte en helt egen tråd till att diskutera priser och orättvisor?
@Khoma @Viskan @FlipSwede @Mr. Potatohead

Senast ändrad:
Som på-och-av-junkie av klockor sedan för många decennier har man sett en del konstigheter. En del saker börjar gnaga över tid.
Jag är också en hängiven fan/student av gnäll. Sedan länge har jag uppskattat den ädla formen genom att exempelvis läsa de lägre omdömena på de bäst ratade hotellen.
Det är en fröjd. Det finns ingen lägre gräns för intolerans och orimligt avvägda omdömen.
Så här är ett uppslag att hoppa över eller att fylla på. Go! Gå vidare eller... Kör! Låt the gnäll begin!

Droppen var när jag till slut fick nog av dessa jävla grytlappar som folk envisas med att hålla upp sina alldagliga klockor med i annonser.
Jag pratar om vita jävla vantarna som hör hemma på intendenter på museer och hantering av överdådiga dyrgripar. Droppen var när någon helt oförankrad individ poserar sin Dieselklocka på Tradera med svarta dito (jupp den finns kvar för facila 650 pix/ red. nu sänkt till 500).

För den där exklusiva känslan. Näh fy fan! Ha lite jävla värdighet. Hanterar du inte antikviteter. Skippa det där please. BETYG 1 av 100...

Världens dyraste Diesel.jpg

Senast ändrad:
Som på-och-av-junkie av klockor sedan för många decennier har man sett en del konstigheter. En del saker börjar gnaga över tid.
Jag är också en hängiven fan/student av gnäll. Sedan länge har jag uppskattat den ädla formen genom att exempelvis läsa de lägre omdömena på de bäst ratade hotellen.
Det är en fröjd. Det finns ingen lägre gräns för intolerans och orimligt avvägda omdömen.
Så här är ett uppslag att hoppa över eller att fylla på. Go! Gå vidare eller... Kör! Låt the gnäll begin!

Droppen var när jag till slut fick nog av dessa jävla grytlappar som folk envisas med att hålla upp sina alldagliga klockor med i annonser.
Jag pratar om vita jävla vantarna som hör hemma på intendenter på museer och hantering av överdådiga dyrgripar. Droppen var när någon helt oförankrad individ poserar sin Dieselklocka på Tradera med svarta dito (jupp den finns kvar för facila 650 pix/ red. nu sänkt till 500).

För den där exklusiva känslan. Näh fy fan! Ha lite jävla värdighet. Hanterar du inte antikviteter. Skippa det där please. BETYG 1 av 100...

Världens dyraste Diesel.jpg
”Jag är också en hängiven fan/student av gnäll. Sedan länge har jag uppskattat den ädla formen genom att exempelvis läsa de lägre omdömena på de bäst ratade hotellen.
Det är en fröjd. Det finns ingen lägre gräns för intolerans och orimligt avvägda omdömen”.

Skönt att se att jag inte är ensam om den hobbyn.

Förutom spaningen med handskarna plus också för förolämpningen ”oförankrad” som jag aldrig hört förr.

Tillbaka
Topp