• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Nu ska jag gnälla och spygalla.
Men, ska det vara så svårt att spara länkbitar till en klocka?
Vet inte hur många klockor senaste tiden det står "länk tar max 19cm"
Okej om man har en klocka för 0.5k att man slarvar lite, men Breitling, Longines och MM300 nä skärpning.

Mvh 21cm+ :)
Behöver inte vara så konstigt, när jag köpte en navitimer var standardlängden på länken typ 19cm och på plats kortades den till mina 16/17, och jag fick de kvarvarande i en påse.

Tänker mer att om man har större än genomsnitt vid köpet från AD så ber man om extra bitar vilket man borde få utan extra kostnad (kanske skillnad på helguld, där får någon annan fylla i). Här har kanske @Diskaren har erfarenhet av större länk vid nyköp

Nu ska jag gnälla och spygalla.
Men, ska det vara så svårt att spara länkbitar till en klocka?
Vet inte hur många klockor senaste tiden det står "länk tar max 19cm"
Okej om man har en klocka för 0.5k att man slarvar lite, men Breitling, Longines och MM300 nä skärpning.

Mvh 21cm+ :)
Tack för omnämnadet @Nissestr :pirate:

Jag har relativt stor omkrets på handled (ca 19.5-20.5) men har aldrig varit besvär vid nyköp av modern klocka. Då snackar vi Speedmaster, BB GMT, Sub och Explorer 39mm.

En gång vill jag dock minnas att när jag skulle prova en ny 34mm OP lyckades jag inte ens få på klockan över handen. :bag:
Skulle vilja utgå från att AD slänger med extra länkbitar (vid behov) om klockan inte passar från fabrik (med undantag från ädelmetaller). Men vet inte om så är fallet.

Tack för omnämnadet @Nissestr :pirate:

Jag har relativt stor omkrets på handled (ca 19.5-20.5) men har aldrig varit besvär vid nyköp av modern klocka. Då snackar vi Speedmaster, BB GMT, Sub och Explorer 39mm.

En gång vill jag dock minnas att när jag skulle prova en ny 34mm OP lyckades jag inte ens få på klockan över handen. :bag:
Skulle vilja utgå från att AD slänger med extra länkbitar (vid behov) om klockan inte passar från fabrik (med undantag från ädelmetaller). Men vet inte om så är fallet.
Har fått extra länkbitar både till Rolex och Cartier 😀

@Baba_tid bortsett från det saftiga priset (ditt val) så har du nu inte ändrat priset sedan den 2:a Oktober men du fortsätter att bumpa annonsen med en "PB" i rubriken.
Vid detta laget kan det väl knappast ses som en prisbump?

@Baba_tid bortsett från det saftiga priset (ditt val) så har du nu inte ändrat priset sedan den 2:a Oktober men du fortsätter att bumpa annonsen med en "PB" i rubriken.
Vid detta laget kan det väl knappast ses som en prisbump?

Köper det du säger. Men förstår inte varför du inte skriver direkt till mig istället för att ”hänga ut” min annons i en tråd där man inte ska hänga ut annonser.

När det säljs klockor för 50-60 brak och det står exkl. frakt så får jag lite avsmak för att köpa även om jag är ute efter klockan ifråga. Jag kan förstå att man säljer exkl. om det handlar om en klocka för 2k men när det gäller klockor i de högre prisklasserna så hör det till god ton att antingen räkna in frakten eller att helt enkelt bjuda på den, det är småpengar i sammanhanget, som ren goodwill. Skärpning.

När det säljs klockor för 50-60 brak och det står exkl. frakt så får jag lite avsmak för att köpa även om jag är ute efter klockan ifråga. Jag kan förstå att man säljer exkl. om det handlar om en klocka för 2k men när det gäller klockor i de högre prisklasserna så hör det till god ton att antingen räkna in frakten eller att helt enkelt bjuda på den, det är småpengar i sammanhanget, som ren goodwill. Skärpning.
Det har nog mindre med kostnad och mer med vem dom står risken vid förlorad/skadad leverans att göra.Om jag fattat det rätt.

Det har nog mindre med kostnad och mer med vem dom står risken vid förlorad/skadad leverans att göra.Om jag fattat det rätt.
Kanske det men då är det bättre att meddela att man inte vill skicka utan att det är f2f som gäller, dessutom är det helt oväsentligt vems pengar det är som betalar frakten när det gäller ansvar.

Kanske det men då är det bättre att meddela att man inte vill skicka utan att det är f2f som gäller, dessutom är det helt oväsentligt vems pengar det är som betalar frakten när det gäller ansvar.
Beror väl lite på, om man inte ska vara helt fyrkantig. Jag kan motvilligt skicka, men om du säger att du står risken och jag skickar enligt din önskan? Gentlemens agreement tänker jag.

Fast det är ju något annat igen.

Den som köper tjänsten är ansvarig, så visst spelar det roll.

Skärpning.
Stämmer inte. Endast den som betalar frakten kan reklamera.
Jo men då måste ju köparen av klockan även köpa frakten(inte bara betala frakten). Krångligt upplägg tycker jag. Är man så nojjig som säljare så kanske man ska hålla sig till f2f som sagt.

Jo men då måste ju köparen av klockan även köpa frakten(inte bara betala frakten). Krångligt upplägg tycker jag. Är man så nojjig som säljare så kanske man ska hålla sig till f2f som sagt.
Håller jag inte med om. Det är ju bara att köparen bokar frakt och mejlar över fraktsedeln. Skulle jag ha noll problem med. F2F är jag däremot extremt tveksam till om det inte är en känd medlem.

Håller jag inte med om. Det är ju bara att köparen bokar frakt och mejlar över fraktsedeln. Skulle jag ha noll problem med. F2F är jag däremot extremt tveksam till om det inte är en känd medlem.
Sedan kan jag iof förstå intentionen från @Viskan då det blir lite löjeväckande om man säljer en klocka för 90k och inte kan bjussa på frakten.
Har själv haft exkl. frakt om det rört sig om någon mindre pryl som kunnat läggas i ett vadderat paket men köparen velat ha ett mer kostsamt alternativ. Men även bjudit på frakt om det varit något dyrare.

Jag kan ha förståelse för flera av synpunkterna som har framkommit här. Om det handlar om att man inte vill ta ansvar för frakten för en ”dyr” klocka så tycker jag att man ska vara tydlig med det i sin annons. Over and out.

Fullt enig med att F2F,Avhämtning hos säljare,Levereras fritt Borås etc är att föredra.
Men det är säljaren som sätter villkoren.
Passar det inte står det en köpare fritt att handla annorstädes

Låter som att många blandar ihop äpplen och päron när det gäller reklamation, frakt och så vidare.

Så länge det är två privatpersoner som handlar med varandra så står det parterna fritt att avtala precis vad som helst när det gäller riskens övergång, dvs vem det drabbar om något skulle hända under transporten av klockan. Det har ingenting att göra med vem som betalar för själva frakten.

Låter som att många blandar ihop äpplen och päron när det gäller reklamation, frakt och så vidare.

Så länge det är två privatpersoner som handlar med varandra så står det parterna fritt att avtala precis vad som helst när det gäller riskens övergång, dvs vem det drabbar om något skulle hända under transporten av klockan. Det har ingenting att göra med vem som betalar för själva frakten.
Nej men enbart den som har betalat för frakten kan ställa anspråk mot fraktbolaget om jag fattat rätt.

Något man kanske varken har tid eller lust med om oturen är framme och därför väljer att låta köparen ombesörja frakt på det sätt denne finner godtyckligt.
Att det enbart skulle handla om (frakt) pengar tror jag inte alltid är sanningen.

Nej men enbart den som har betalat för frakten kan ställa anspråk mot fraktbolaget om jag fattat rätt.

Något man kanske varken har tid eller lust med om oturen är framme och därför väljer att låta köparen ombesörja frakt på det sätt denne finner godtyckligt.
Att det enbart skulle handla om (frakt) pengar tror jag inte alltid är sanningen.
Så är det givetvis, eftersom det är den som köper frakttjänsten som ingår ett avtal med transportören. Men bra att ha med sig vad som är vad. Om man inte avtalar om annat så övergår risken när säljaren lämnat den till transportören (7 § KöpL), men det är alltså något annat än vem som nu väljer att köpa själva frakttjänsten och vad parterna kommer överens om.

Det kan ju exempelvis ofta bli så att man skriver att "frakt tillkommer" men att det ofta blir säljaren som de facto köper frakttjänsten, om än mot betalning från köparen. Men i förhållande till t.ex. PostNord så gäller ju avtalet mellan transportör och den som faktiskt köpt frakttjänsten (jag har aldrig varit med om något annat, i alla fall!).

Att namndroppa andra betydligt mer aktiva forummedlemmar sin säljesannons, gissningsvis för att försöka få lite forumcred av nåt slag. Vad är det för märkligheter? 😄

Tillbaka
Topp