• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Hehe, nä. Länk till tidigare annons kan ju vara helt i sin ordning. Och det här är ju tråden för outhängda annonser så du får leta, men kan väl säga att @Limeee dyker upp i annonstexten men utan att taggas. Som ett konstigt påskägg 😊
Blev nyfiken och sökte själv, haha visste inte ens att det förekom😂 Och särskilt inte att det då skulle vara i ett annat syfte än att det var en av alla mina gamla klockor?!
 
Hehe, nä. Länk till tidigare annons kan ju vara helt i sin ordning. Och det här är ju tråden för outhängda annonser så du får leta, men kan väl säga att @Limeee dyker upp i annonstexten men utan att taggas. Som ett konstigt påskägg 😊
Hittade, det var ju märkligt och inget jag noterat förut. Det ser ju ut som ett försök att framstå som mer familiär än man är.
 
Good for you, och då tekniskt korrekt annonstext i all sin märklighet. Uppenbarligen är du en framstående forumprofil av stor dignitet vars namn ingjuter respekt och seriositet med sin blotta närvaro ;)
Ja exakt, allt rätt där! Haha ja så kan man också se det, en positivare version av att jag är helt galen och flippar allt jag äger😜
 
Nej men enbart den som har betalat för frakten kan ställa anspråk mot fraktbolaget om jag fattat rätt.

Något man kanske varken har tid eller lust med om oturen är framme och därför väljer att låta köparen ombesörja frakt på det sätt denne finner godtyckligt.
Att det enbart skulle handla om (frakt) pengar tror jag inte alltid är sanningen.

Så är det givetvis, eftersom det är den som köper frakttjänsten som ingår ett avtal med transportören. Men bra att ha med sig vad som är vad. Om man inte avtalar om annat så övergår risken när säljaren lämnat den till transportören (7 § KöpL), men det är alltså något annat än vem som nu väljer att köpa själva frakttjänsten och vad parterna kommer överens om.

Det kan ju exempelvis ofta bli så att man skriver att "frakt tillkommer" men att det ofta blir säljaren som de facto köper frakttjänsten, om än mot betalning från köparen. Men i förhållande till t.ex. PostNord så gäller ju avtalet mellan transportör och den som faktiskt köpt frakttjänsten (jag har aldrig varit med om något annat, i alla fall!).

Tack för att ni lyfter frågan. Blir lite förbryllad varje gång jag läser något liknande.

Har svårt att förstå vad det betyder när säljaren inte står för risken vid frakten, det är befraktaren som äger risken från det att paketet lämnas över, givet det avtal man ingår. Om jag som köpare ska boka frakten och säljaren packa varan blir det också ett hål i ansvaret (undermålig packning, utanför köparens kontroll). Personligen försöker jag undvika köp under dessa förutsättningarna. Tror det blir nära omöjligt att driva en reklamation mot befraktaren som mottagare om den som köpt frakten inte vill delta alls i processen.

Vad är det egentligen säljaren vill uppnå?
 
Att inte bli ansvarig för att paketet kommer bort i frakten. Det har man sällan lust med utan vill då hellre att köparen kommer och hämtar själv, eller tar över ansvaret.
Så är det. Där skon klämmer är väl att säljaren kanske inte vill betala för den kostnaden med försäkring som det skulle kräva om paketet kommer bort. Sedan när det kommer till värdefrakt exempelvis så täcker det endast upp till 50kSEK.

Vad säljaren egentligen behöver komma överens med köparen om är att köparen skall ta ansvar för frakten iom att försäkringsvärdet inte täcker ev. förlust. Om man inte är beredd att mötas F2F eller liknande.
Tror att många blandar ihop det. Dvs. oavsett vem som betalar frakten så kommer ev. försäkring från speditören aldrig överstiga värdet på varan (>50kSEK) oavsett vem som betalar frakten.

Om det uppstår skador etc. så gäller ansvarskedjan: Det är alltid avsändaren som är ansvarig för paketets skick och hur den packats. Ansvaret övergår till speditören vid mottagandet varav denne har undersökningsplikt. Vid upphämtning av paketet har mottagaren undersökningsplikt innan hen skriver under och accepterar paketet. Eventuella krav vid dolda fel/skador skall alltid drivas av fraktbetalaren (dvs. den som betalar frakten till speditören (inget annat).

Om skadan uppstått pga. dåligt emballage etc. skall åligger det mottagaren att kunna bevisa detta. Exempelvis om klockan virats in i toalettpapper så kan det vara lämpligt att ta en bild innan man ens packar upp varan.
Om paketet kommer bort i frakten är det speditörens ansvar. Men claim ansvarig är den person som betalat till speditören.
 
Att inte bli ansvarig för att paketet kommer bort i frakten. Det har man sällan lust med utan vill då hellre att köparen kommer och hämtar själv, eller tar över ansvaret.
Helt klart bäst att hämta eller överlämna om man kan. Svårt att få en vettig lösning på soppan med bortsprunget paket om man överlämnat ansvaret till köparen och behöver reklamera. Känns sådär att gå med på.

Så är det. Där skon klämmer är väl att säljaren kanske inte vill betala för den kostnaden med försäkring som det skulle kräva om paketet kommer bort. Sedan när det kommer till värdefrakt exempelvis så täcker det endast upp till 50kSEK.

Vad säljaren egentligen behöver komma överens med köparen om är att köparen skall ta ansvar för frakten iom att försäkringsvärdet inte täcker ev. förlust. Om man inte är beredd att mötas F2F eller liknande.
Tror att många blandar ihop det. Dvs. oavsett vem som betalar frakten så kommer ev. försäkring från speditören aldrig överstiga värdet på varan (>50kSEK) oavsett vem som betalar frakten.

Om det uppstår skador etc. så gäller ansvarskedjan: Det är alltid avsändaren som är ansvarig för paketets skick och hur den packats. Ansvaret övergår till speditören vid mottagandet varav denne har undersökningsplikt. Vid upphämtning av paketet har mottagaren undersökningsplikt innan hen skriver under och accepterar paketet. Eventuella krav vid dolda fel/skador skall alltid drivas av fraktbetalaren (dvs. den som betalar frakten till speditören (inget annat).

Om skadan uppstått pga. dåligt emballage etc. skall åligger det mottagaren att kunna bevisa detta. Exempelvis om klockan virats in i toalettpapper så kan det vara lämpligt att ta en bild innan man ens packar upp varan.
Om paketet kommer bort i frakten är det speditörens ansvar. Men claim ansvarig är den person som betalat till speditören.

Tack för förtydligandet och utbildningsinsatsen om ansvarskedjan och undersökningsplikten. Skickar man en vara med ett marknadsvärde över 50k med värdefrakt (PostNord), där ersättningen är 0 kr (!!!) om paketet försvinner, nog har gjort en tabbe m.a.p. risker.

Så länge alla är införstådda och bekväma är det inga problem. Jag har hyttat färdigt med det virtuella varningsfingret. Tack för nyanserade kommentarer. Bon voyage.
 
Helt klart bäst att hämta eller överlämna om man kan. Svårt att få en vettig lösning på soppan med bortsprunget paket om man överlämnat ansvaret till köparen och behöver reklamera. Känns sådär att gå med på.



Tack för förtydligandet och utbildningsinsatsen om ansvarskedjan och undersökningsplikten. Skickar man en vara med ett marknadsvärde över 50k med värdefrakt (PostNord), där ersättningen är 0 kr (!!!) om paketet försvinner, nog har gjort en tabbe m.a.p. risker.

Så länge alla är införstådda och bekväma är det inga problem. Jag har hyttat färdigt med det virtuella varningsfingret. Tack för nyanserade kommentarer. Bon voyage.
Finns ju andra än PN att anlita för frakt kan ju tilläggas med…
Men den typen av säljare, som redan i annonsen vill frisäga sig från allt ansvar i en affär kan man ju på eget bevåg avstå ifrån om du frågar mig.
Sen är det ju givetvis upp till var o en.
 
Tack för att ni lyfter frågan. Blir lite förbryllad varje gång jag läser något liknande.

Har svårt att förstå vad det betyder när säljaren inte står för risken vid frakten, det är befraktaren som äger risken från det att paketet lämnas över, givet det avtal man ingår. Om jag som köpare ska boka frakten och säljaren packa varan blir det också ett hål i ansvaret (undermålig packning, utanför köparens kontroll). Personligen försöker jag undvika köp under dessa förutsättningarna. Tror det blir nära omöjligt att driva en reklamation mot befraktaren som mottagare om den som köpt frakten inte vill delta alls i processen.

Vad är det egentligen säljaren vill uppnå?
Slippa engagera sig om problem uppstår tror iallafall jag är det mest logiska svaret.
 
Du borde använda ordet ”välanvänd” istället för ”mycket gott skick” på den där @speffy

 
Du borde använda ordet ”välanvänd” istället för ”mycket gott skick” på den där @speffy

Skulle gärna se ett obligatoriskt rating system i formuläret som beskriver skick.
1-5 med benämning för vad varje siffra står för.
5 Nyskick
4 Mycket fint skick osv.
 
Du borde använda ordet ”välanvänd” istället för ”mycket gott skick” på den där @speffy

Oj det håller jag inte riktigt med om.
Att bedöma skicket efter bilder är alltid svårt. De enda att anmärka på skulle jag säga är de ytliga reporna på boettens ena sida och möjligen tunna hairlines på claspen annars tycker jag att den är i mycket bra skick fast det är ju upp till köparen att bedöma.

Försökte ta så ärliga bilder som möjligt för att framträda de märken där finns vilket jag bedömer inte är så framträdande med klockan på armen.

Det är väl en bra lösning som @Cosmo skrev med en graderingsskala från 1-5 att utgå ifrån likt Blocket numera har för att tydligare kunna bedöma skick då uppfattning kan skilja sig väldigt verkar det som.

Uppdaterar annonsen för att inte skapa några missförstånd.
 
Oj det håller jag inte riktigt med om.
Att bedöma skicket efter bilder är alltid svårt. De enda att anmärka på skulle jag säga är de ytliga reporna på boettens ena sida och möjligen tunna hairlines på claspen annars tycker jag att den är i mycket bra skick fast det är ju upp till köparen att bedöma.

Försökte ta så ärliga bilder som möjligt för att framträda de märken där finns vilket jag bedömer inte är så framträdande med klockan på armen.

Det är väl en bra lösning som @Cosmo skrev med en graderingsskala från 1-5 att utgå ifrån likt Blocket numera har för att tydligare kunna bedöma skick då uppfattning kan skilja sig väldigt verkar det som.

Uppdaterar annonsen för att inte skapa några missförstånd.
Bara nyfiken, skala 1-5, hur skulle du gradera din ?
 
Oj det håller jag inte riktigt med om.
Att bedöma skicket efter bilder är alltid svårt. De enda att anmärka på skulle jag säga är de ytliga reporna på boettens ena sida och möjligen tunna hairlines på claspen annars tycker jag att den är i mycket bra skick fast det är ju upp till köparen att bedöma.

Försökte ta så ärliga bilder som möjligt för att framträda de märken där finns vilket jag bedömer inte är så framträdande med klockan på armen.

Det är väl en bra lösning som @Cosmo skrev med en graderingsskala från 1-5 att utgå ifrån likt Blocket numera har för att tydligare kunna bedöma skick då uppfattning kan skilja sig väldigt verkar det som.

Uppdaterar annonsen för att inte skapa några missförstånd.
Du har tagit bra bilder det säger jag inget om men klockan ser ut som en diskbänk i en hyresrätt så beskrivningen är off.
 
Du har tagit bra bilder det säger jag inget om men klockan ser ut som en diskbänk i en hyresrätt så beskrivningen är off.
@speffy ta sämre bilder som följer småreporna så slipper du ändra texten och får förmodligen klockan såld lättare. Hade nog samma problem när jag sålde min Explorer (och andra klockor) fick sedan kommentaren av köparen att skicket var klart bättre än bilderna visade.

Problemet med ärliga bilder är att många förväntar sig att skicket är ännu sämre än bilderna visar.. så ärlighet varar kanske ändå längst iom att klockjäveln aldrig blir såld.
Kontroversiell åsikt kanske, men jag tycker det stämmer. Folk är ju livrädda för repor på sina dykare.
 
@speffy ta sämre bilder som följer småreporna så slipper du ändra texten och får förmodligen klockan såld lättare. Hade nog samma problem när jag sålde min Explorer (och andra klockor) fick sedan kommentaren av köparen att skicket var klart bättre än bilderna visade.

Problemet med ärliga bilder är att många förväntar sig att skicket är ännu sämre än bilderna visar.. så ärlighet varar kanske ändå längst iom att klockjäveln aldrig blir såld.
Kontroversiell åsikt kanske, men jag tycker det stämmer. Folk är ju livrädda för repor på sina dykare.
Du ser väl att den där inte ska klassas som mycket gott skick?
 
@speffy ta sämre bilder som följer småreporna så slipper du ändra texten och får förmodligen klockan såld lättare. Hade nog samma problem när jag sålde min Explorer (och andra klockor) fick sedan kommentaren av köparen att skicket var klart bättre än bilderna visade.

Problemet med ärliga bilder är att många förväntar sig att skicket är ännu sämre än bilderna visar.. så ärlighet varar kanske ändå längst iom att klockjäveln aldrig blir såld.
Kontroversiell åsikt kanske, men jag tycker det stämmer. Folk är ju livrädda för repor på sina dykare.
Lösningen är att inkludera bilder både i osmickrande ljus och i normal miljö.
 
Du ser väl att den där inte ska klassas som mycket gott skick?
Jag säger väl inte emot dig? Bilderna visar en repig klocka, speciellt bild 2 och 3 visar något som ser ut som en djup repa. Så om @speffy inte ljuger, eller bedrar sig själv är det ju något knas med bilderna.

Som @Endusima säger är det kanske smart att även ha bilder som visar hur klockan upplevs i verkligheten.

Men nu är detta tråden för "Outhängda annonser"
 
Tillbaka
Topp